Ik heb het koelwater al een paar keer af mogen tappen met het verwijderen van het motorblok van een GTT, maar ik vroeg me af of er niet een nettere manier is dan zoals ik het gewoonlijk doe.
Volgens de Haynes moet je de onderste slang van de radiateur los maken om het grootste gedeelte van het koelwater af te tappen, maar het nadeel daarvan is dat bijna allemaal over het subframe loopt en dus een hoop vervuiling oppikt voordat het in de opvangbak terecht komt, als het daar al in terecht komt.
Is er een handigere manier om dit te doen, iets waardoor je beter kan richten? Bij voorbaat dank.
[GTT] Koelwater netjes aftappen
-
- Contacteer:
nope
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Er zit achter de waterpomp nog een boutje daar kun je wat aflaten, maar ook niet helemaal. Anders draai je een nippel in die ondersta slang met een dop erop, een slangetje eraan en je kan aflaten 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
simpele oplossing :
leeg laten lopen via onderste koelslang , ff doorspoelen .
en dan gewoon nieuwe koelvloeistof kopen , het kost geen zak en je krijgt nooit smerige/roestige koelvloeistof , daardoor ook weer betere koeling .
Tenzij je 3 x per jaar je blok eruit haalt dan word het misschien iets te gek
leeg laten lopen via onderste koelslang , ff doorspoelen .
en dan gewoon nieuwe koelvloeistof kopen , het kost geen zak en je krijgt nooit smerige/roestige koelvloeistof , daardoor ook weer betere koeling .
Tenzij je 3 x per jaar je blok eruit haalt dan word het misschien iets te gek
Dat is dus precies het probleem ja
Dit is de derde keer 

Ik snij altijd een koelvloeistofkan vna de zijkant open met de dop erop. Past er plat onder en gaat alles in en kun je later mooi uitschenken.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Goh hoe kan ik het zo radenMatijs schreef:Dat is dus precies het probleem jaDit is de derde keer

Maar daar word je vast niet echt vrolijk van , je blok er voor de 3de x uithalen .
Is het niet zo'n beste ?
Nog een mogelijkheid eerst je subframe ff schoon borstelen/afspuiten en dan inderdaad een grote opvangbak eronder .
Wij hebben een mooie RVS bak van 1 bij 1 , wel zwaar als ie vol zit, erug zwaar , maar je moet wat .
En als er dan toch nog iets van vuil inzit kan je het altijd nog zeven door een speciale trechter met gaasje .
Blok is zo goed als nieuw, alleen de oliepomp bleek zijn werk niet zo goed te doen
Dus nu een nieuwe krukas...
Hebben vandaag trouwens de oplossing gevonden. Heel simpel eigenlijk, gewoon een bak bij het rechter voorwiel en dan van karton een soort "glijbaan" gemaakt vanaf de onderste aansluiting van de radiateur. Ging perfect. Nu alleen nog kijken of we ook zoiets kunnen maken voor de aftapplug van het onderblok. Maar dat doen we morgen, want het sneeuwt al de hele dag, dus we kregen het koud. (toch maar eens ergens een verwarmde garage kraken
)

Hebben vandaag trouwens de oplossing gevonden. Heel simpel eigenlijk, gewoon een bak bij het rechter voorwiel en dan van karton een soort "glijbaan" gemaakt vanaf de onderste aansluiting van de radiateur. Ging perfect. Nu alleen nog kijken of we ook zoiets kunnen maken voor de aftapplug van het onderblok. Maar dat doen we morgen, want het sneeuwt al de hele dag, dus we kregen het koud. (toch maar eens ergens een verwarmde garage kraken

owja, foto's
zo dus
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/glijbaan01.jpg[/img]
en van boven:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/glijbaan02.jpg[/img]
Geen druppel gemorst en geen vuil in je koelvloeistof. En met de bak op dezelfde plek en het karton in een iets andere vorm hetzelfde resultaat voor het aftappen van het onderblok
En verder ook alles gelukt trouwens. Blok is nu echt helemaal nieuw, en loopt als een zonnetje

De 700 toeren stationair die in het boekje staan... het kan echt!

zo dus
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/glijbaan01.jpg[/img]
en van boven:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/glijbaan02.jpg[/img]
Geen druppel gemorst en geen vuil in je koelvloeistof. En met de bak op dezelfde plek en het karton in een iets andere vorm hetzelfde resultaat voor het aftappen van het onderblok

En verder ook alles gelukt trouwens. Blok is nu echt helemaal nieuw, en loopt als een zonnetje

De 700 toeren stationair die in het boekje staan... het kan echt!

-
Mooi gedaan man!
Lekker simpel maar wel effectief.

Lekker simpel maar wel effectief.
don't be a fool, wrap your tool