compressie test 5gtt

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
ger
Berichten: 184
Lid geworden op: di 27 feb 2001 0:00
Locatie: Hof van Twente

Ik heb vandaag compressie gemeten,en kom niet hoger dan 4 bar op alle cilinders.
Gemeten na warmdraaien.

Kan deze gemeten compressie liggen aan niet goed afgestelde nokkenas tov krukas? ketting verlopen?

Hierna heb ik via bougiegat lucht(2bar) gezet op cilinder 1 met in/uitlaatklep gesloten,hoorde nu lucht stromen waarschijnlijk in carter.(olie op zuiger).

Normaal zouden zuigerveren toch afdichten,of zijn deze bij mij zo erg versleten ?

Gaarne reactie
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

ger schreef:Ik heb vandaag compressie gemeten,en kom niet hoger dan 4 bar op alle cilinders.
Gemeten na warmdraaien.

Kan deze gemeten compressie liggen aan niet goed afgestelde nokkenas tov krukas? ketting verlopen?

Hierna heb ik via bougiegat lucht(2bar) gezet op cilinder 1 met in/uitlaatklep gesloten,hoorde nu lucht stromen waarschijnlijk in carter.(olie op zuiger).

Normaal zouden zuigerveren toch afdichten,of zijn deze bij mij zo erg versleten ?

Gaarne reactie
Heb je met geopende gasklep gemeten?
ger
Berichten: 184
Lid geworden op: di 27 feb 2001 0:00
Locatie: Hof van Twente

Gemeten met gesloten gasklep,onsteking uit,startmotor laten draaien.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

ger schreef:Gemeten met gesloten gasklep,onsteking uit,startmotor laten draaien.
Dacht ik al. Meten met een geopende gasklep en meting herhalen. Met gesloten gasklep valt er niet veel lucht aan te zuigen om uberhaupt te comprimeren.

Klassieke fout btw... Maar maakt niet uit.
ger
Berichten: 184
Lid geworden op: di 27 feb 2001 0:00
Locatie: Hof van Twente

Klassieke fout btw... Maar maakt niet uit.[/quote]

Ja dat wist ik dus niet,morgen nog eens proberen,maar dan met geopende gasklep
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

ger schreef:Kan deze gemeten compressie liggen aan niet goed afgestelde nokkenas tov krukas? ketting verlopen?
Als de nokkenas zo ver zou verlopen dat je compressie meting slecht uitvalt loopt waarschijnlijk de motor niet meer of zeer slecht. En aangezien je de motor hebt laten warmdraaien is dit dus niet het geval.
ger schreef:Hierna heb ik via bougiegat lucht(2bar) gezet op cilinder 1 met in/uitlaatklep gesloten,hoorde nu lucht stromen waarschijnlijk in carter.(olie op zuiger).

Normaal zouden zuigerveren toch afdichten,of zijn deze bij mij zo erg versleten ?
Je hebt altijd blow by door de slot speling op de zuigerveren. (De open gedeeltes.) En de druk mag wel wat omhoog voor optimale zuigerveerafdichting. De gasdruk in de cilinder zorgt namelijk voor een goede afdichting met hoge cilinderdrukken. Ga gerust tot 10Bar en hoger.
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Geeft een compressietest op een koude motor niet een betrouwbaarder resultaat? Als in: compressie is in principe hoger met warme motor en geeft dan een vertekend beeld?
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Stefijn schreef:Geeft een compressietest op een koude motor niet een betrouwbaarder resultaat? Als in: compressie is in principe hoger met warme motor en geeft dan een vertekend beeld?
Nee. De zuigers zijn dan nog niet uitgezet, en de motor verkeert niet in 'optimale omstandigheid'=bedrijfstemperatuur.

Een gekantelde zuiger maakt koud veel herrie, als de motor warm is dan vaak minder (minder speling)
Niet dat dit er veel mee te maken heeft, maar ik denk ik zeg het maar..... :wink:
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

wat is de standaard compressie waarde van een GT?

en het mag toch 10% afwijken van dat getal?
Immer wieder die verdammte Holländer
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tussen de 8 en 10 bar heeft Jeroen es tegen mij gezegd. :)

Gaat er meer om of alle cilinders een beetje hetzelfde hebben. (en dan geen 4 bar nee :p )
ger
Berichten: 184
Lid geworden op: di 27 feb 2001 0:00
Locatie: Hof van Twente

Vandaag gemeten(koud) ,alle cilinders 7,5 bar.
En dat voor een blok van 14 jaar oud . :)

Groeten

PS zoek nog een ontsteking RE 209
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Steven schreef:Tussen de 8 en 10 bar heeft Jeroen es tegen mij gezegd. :)

Gaat er meer om of alle cilinders een beetje hetzelfde hebben. (en dan geen 4 bar nee :p )
Heb zelf ooit gemeten en kwam op een paar keer 9 en ook een keer iets van 9,5 bar, dus daar kan ik het wel mee eens zijn: tussen de 8 en 10 bar.

Als Ger 4 keer 7,5 bar meet dan zou dat natuurlijk kunnen liggen aan minder nauwkeurige meetapparatuur.

Ik zou me daarom niet zo gauw zorgen maken als het blok nog goed loopt.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik heb eens 7 8 9 7 gemeten, dat was toch echt minder (auto rookte ook :p). Als 't onderling 0 verschil is dan kan 't er vaak nog mee door, ik gok ook op wat mindere meetapparatuur.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie