[R5 ALPINE] Aaansluiten hydraulishe handrem

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ik heb gister bij biesheuvel een mooie hydraulishe handrem gehaald meer er zit geen handleiding bij
ben in de haast even vergete hoe zij dat nou aansluiten
maar het is als volgd er komt gewoon een clilinder bij met 2 aansluitingen
je handrem kabels komen te vervallen het komt gewoon tussen de bestaande remleidingen
maar nu mijn vraag:
er gaat voor iedere kant een leiding naar achter
hoe sluit je dat dan aan???
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
bruno @af
Contacteer:

volgens mij moet dit tussen de leiding die naar de achterste remmen gaat ...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ja dat is een ding wat zeker is
maar er is in de handrem maar 1 ingangan en 1 uitgang
en er lopen voor zowel links als rechts een remleiding naar achter
waar ik ook nog over twijfel is een alpine turbo achter as te monteren zodat ik schijven rondom heb
gille
Contacteer:

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:ja dat is een ding wat zeker is
maar er is in de handrem maar 1 ingangan en 1 uitgang
en er lopen voor zowel links als rechts een remleiding naar achter
waar ik ook nog over twijfel is een alpine turbo achter as te monteren zodat ik schijven rondom heb
een hydraulische handrem werkt volgens mij altijd met alleen schijven rondom,das mijn ervaring.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

nou dan pleuren we die er ff onder
canonballman

Meeste remsystemen zijn diagonaal gescheiden.
Als je een hydraulische handrem wil gebruiken, is het verstandig om achter schijfremmen te hebben, want als je trommels hebt kun je een HOGERE vertraging halen met handremKABELS

Dus: hydraulische handrem = rondom schijven

Als je dus rondom schijven hebt moet je checken of je een diagonaal of een voor/achter gescheiden systeem hebt. Als er 2 leidingen naar achter lopen heb je een diagonaal gescheiden systeem. Dat moet je dus ombouwen naar voor/achter wil je een hydr.handrem gaan gebruiken.

Voor de APK maakt het NIETS uit, en ik spreek uit ervaring, als de auto zn remvertraging maar haalt en niet scheeftrekt. Ook moet de handrem erop kunnen blijven staan.

Verstandig is om ook een instelbare remdrukregelaar (Tilton, Wilwood etc.) te monteren. Zoals StevenK al zei: eerst de regelaar, daarna de handrem (van voren gezien natuurlijk).
robert

bij een alpine loopt er standaard 1 remleiding naar achteren, naar de remdrukbegrenzer. Die heeft 1 ingang en 2 uitgangen.
Dus nix niet diagonaal gescheiden enzo.

dus zoals al gezegd bouw je de zaak zodanig op dat de leiding die naar achtereen loopt eerst door de begrenzer loopt, dan terug naar je handrem, en dan weer naar achteren en dan L/R splitsen met een t- stukje. Als je de orginele begrenzer neemt moet je dus 1 uitgang afdoppen.

Je kan het best de orginele drukbegrenzer vervangen door een tilton oid, want die geven een veel harder remgevoel. Dat komt omdat in zon begrenzer een veerbelast zuigertje zit, dat wegschuift als de remdruk hoger wordt. Dat wegschuiven kost volume en dat voel je als een zacht pedaal. Tilton heeft een veel kleiner zuigertje en verplaatst minder volume. Het effect van de 'verharding' van je pedaalgevoel is veel groter dan als je rvs omvlochten leidingen monteerd.

Ik heb btw nog wel een zo goed als nieuwe orginele remdrukbegrenzer in de aanbieding. E25?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

deze heb ik dus gekog...
[img]http://www.biesheuvel.nl/shop/PHP/I/PRO ... andrem.jpg[/img]
er staat dus wel het een en ander van wilwood te koop daar
adviesen graag
antoine
Car: Renault Clio III RS

http://www.isa-racing.de/2004/Start.htm

Hier staan diverse :wink: remdelen op.Op blz 72 staat jou handrem ook afgebeeld!
Laatst gewijzigd door antoine op ma 23 feb 2004 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

bij een alpine loopt er standaard 1 remleiding naar achteren, naar de remdrukbegrenzer. Die heeft 1 ingang en 2 uitgangen.
Dus nix niet diagonaal gescheiden enzo.

hmm kruip er nog maar eens onder denk
ook bij de at?
Tijn
Contacteer:

zolang je hem maar zo aansluit dat hij NA je remdrukverdeler zit.... 't is zo lullig als je hem aantrekt en hij werkt meer voor dan achter....
there is no spoon.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ja dat leek me ook wel slim ja
maar het lijkt me wel handig met de slalommmetjes enzo dus we gaan weer ff knutselen
hopelijk zit ie er al onder met de openings meeting

enne het schakel mechanisme ook
maybe zal ik jullie ook ff schokeren met iets anders :smoke:
oohw ja de devil zit er al onder das wel een vershilletje in klank hehehe
iwi

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef: maybe zal ik jullie ook ff schokeren met iets anders :smoke:
Hoezo? Neem je je vriendin mee? :p :wink:

Hoe zit het bovenstaande met een super 5 eigenlijk? Zit dat ook met maar een leiding naar achter, of zit dit wat moeilijker???
Tijn
Contacteer:

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef: maar het lijkt me wel handig met de slalommmetjes
heb nog nooit iemand met een slalom de handrem zien gebruiken
there is no spoon.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Hoezo? Neem je je vriendin mee? :p :wink: welke?

Hoe zit het bovenstaande met een super 5 eigenlijk? Zit dat ook met maar een leiding naar achter, of zit dit wat moeilijker???
mischien heb jij nog de luxe van een enkele want het is een tl qua achter remmen
en tja tis al weer een tiet geleje dat ik die van onder heb gezien
iwi

ik rij binnekort wel weer een keer over je heen :lol:
bruno @af
Contacteer:

Tijn schreef: heb nog nooit iemand met een slalom de handrem zien gebruiken
Dan heb ik toch een 5-tal jaar iets verkeerds gedaan ... Waren nl. hier bij de VAS-slaloms steeds enkele handrembochtjes bij :p :p
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

bij die van rcs/rtc ook hoor al heeft een 5 alpine niet veel moeite met zijn kont omtegooien :lol:
Tijn
Contacteer:

bruno @af schreef:
Tijn schreef: heb nog nooit iemand met een slalom de handrem zien gebruiken
Dan heb ik toch een 5-tal jaar iets verkeerds gedaan ... Waren nl. hier bij de VAS-slaloms steeds enkele handrembochtjes bij :p :p
ok... had het gewoon nog niet gezien....
there is no spoon.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

daar in apeldoorn ook hoor tijn
op dat achter terein
gille
Contacteer:

Tijn schreef:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef: maar het lijkt me wel handig met de slalommmetjes
ah nee??nooit geen slalom gedaan zeker Tijn??
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

tijn heeft zeker slalom gereden en hij is nog aardig snel ook
:worship:
canonballman

iwi schreef:

Supervijfje heeft in ieder geval een diagonaal gescheiden systeem, dus hier moet je meer bij veranderen als bij een voor/achter gescheiden systeem.
Tijn
Contacteer:

gille schreef:
Tijn schreef:
ah nee??nooit geen slalom gedaan zeker Tijn??
jawel hoor, maar de slaloms die ik gereden heb zaten geen bochten in waarbij ik de handrem nbodig heb gehad. Daarbij is de GT en ook de alpine al van nature dermate makkelijk overstuurd te krijgen dat daar de handrem vaak niet meer bij nodig is. Kan me voorstellen dat je hem wil gebruiken als je 180 graden om een enkele pilon heen wilt draaien hoor, maar krappe bochten ermee nemen doe ik niet zo snel.
there is no spoon.
iwi

canonballman schreef:
iwi schreef:

Supervijfje heeft in ieder geval een diagonaal gescheiden systeem, dus hier moet je meer bij veranderen als bij een voor/achter gescheiden systeem.
is dat makkelijk te doen? Wat heb je daarvoor nodig?
Ik ga sowieso voor klauwen (en dus ook schijven) van een 19 16V monteren en schter komt een achteras van een GTT. De hoofdrem cilinder heb ik tevens van een GTT. What to do?
iwi

Iemand?
canonballman

-gereedschap om remleidingen te maken
-koperen remleiding enkele meters.

Nippels kun je nieuw kopen maar ook oude hergebruiken.

1 voorremleiding laat je zitten/origineel.
De andere zet je/buig je zo dat je m in hetzelfde deel van de hoofdremcil. kunt draaien.

Het andere deel van de hoofdremcil. sluit je 1 uitgang van af met een speciale afdichtnippel (betere automat.zaak.
Vanaf de andere uitgang van dat deel sluit je een zelfgemaakte koperen leiding op aan, die naar achteren loopt. Dan eerst de instelbare remdruk begrenzer. Dan de hydr. handrem. Dan ter hoogte van de achteras een t-stukje (zelfde BETER gesorteerde automat. zaak) met naar het Linker en Rechter achterwiel een leiding.

Je moet er de tijd voor nemen en het gereedschap hebben.
Tijn
Contacteer:

:S

dat moet je even tekenen denk ik wat je nou bedoeld... ik kom wat tekort voor mijn gevoel....
there is no spoon.
iwi

Ik kan het niet volgen in ieder geval. Maar dat ligt hoogst waarschijnlijk aan mijn technische kennis :D

Ik zal vanavond es aan Sven vragen of die het in Jip & Janneke taal uit kan leggen :~

Ik las in een ander topic dat jij (Tijn) met Teflon ga klussen? Ik neem aan dat dat ook wel onder mijn 5 te proppen is?
robert

ik neem aan dat kanonbal het over een gtt heeft. terwijl dit een alpine topic is.
Bij een alpine blijf je van de voorremleidingen af.

ff uitkijken als je rem-ombouwtips gaat geven, als ze verkeerd opgevolgd worden heb jij het gedaan.
iwi

het begon over een Alpine, we hebben het nu over een Super Sinq
canonballman

robert schreef:ik neem aan dat kanonbal het over een gtt heeft. terwijl dit een alpine topic is.

ff uitkijken als je rem-ombouwtips gaat geven, als ze verkeerd opgevolgd worden heb jij het gedaan.
Ja, is inderdaad voor supervijfjes, omdat iwi (ivar?) daar naar vroeg.

En vwb aansprakelijkheid.....zit ik niet zo over in. Iedereen met een auto is volwassen.
Als je aan een auto sleutelt moet je ALTIJD opletten en je hoofd erbij houden, anders kan het al gevaarlijk zijn. Als je een wiel verwisselt en iets niet goed doet (bouten niet vast genoeg) dan kan het al je (of iemand anders) leven kosten.

En het gebeurt nog steeds, dat er wielen aflopen.......

@Ivar: als het niet duidelijk is, kijk dan een keer onder de kap bij Robert zn auto, of bij die van mij. Alleen ben ik er komende meeting niet.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

robert schreef:ik neem aan dat kanonbal het over een gtt heeft. terwijl dit een alpine topic is.

robert lees dan ook even alles iwi mijn broetje vraagt dus hoe het bij een gewone 5 ofwel super 5 het in zijn werking gaat
iwi

canonballman schreef:@Ivar: als het niet duidelijk is, kijk dan een keer onder de kap bij Robert zn auto, of bij die van mij. Alleen ben ik er komende meeting niet.
Is goed (Y) We komen elkaar vast nog wel een keer tegen voor dat alles aan m'n 5 is gedaan.
Plaats reactie