Leesvoer - Autotechniek

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Robert dB.

Ik ben al enige tijd opzoek naar goed leesmateriaal betreft algehele autotechniek. Natuurlijk gericht op sportive Renault's...dus hoe een 4-traps automaat of een hoe de Mercedes 200D tot stand is gekomen interesseerd mij niet zo :).

Oftewel: Tuning! Hoe werkt de turbo exact, wat doet een nokkeas die een graadje scherper is, of hoe belangrijk is vorm van het uitlaatspruitstuk. Wiskundige forumules boeien mij niet uittermate, maar enige verklaringen betreft de autotechniek/theorie is wel zo boeid.

Kortom, wie weet goede aanraders op het leesgebied?! Van wegligging tot de handremkabel. Het mooist is natuurlijk als alles beperkt blijft tot de gebruikte techniek van Renault, metname het Clio I model. Werkplaatshandboek is reeds in mijn bezit, netals het Cup Clio boek.

Als basis beheers ik inmiddels al de theoretische autotechniek curcus van Nti ( zie hier voor meer info).

Wellicht dat de mannen van MTS/HTS autotechniek nog wat leuke en betaalbare boeken kennen? Kopietje draai is natuurlijk het goedkoopst ;).
antoine
Car: Renault Clio III RS

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... OWNER_ID=1

zoiets bedoel je?Dit boek is mij aangeraden door speedline en is denk ik ook wel iets voor jou.
Riël
Über-Spammer

Jawel, ik heb pas nog iets gelezen over tuning in het algemeen! Het boek is een dikke pul, maar erg begrijpelijk. Ik ga er eens achteraan. Verder vind ik dit een top idee!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Robert dB.

Ja die had ik al gezien...maja, auteur en titel zeide me niet veel. Als Speedline het echter aanraad dan lijkt het me wel een nuttig boek :D
Riël
Über-Spammer

Volgens mij is dat dat boek :D
Robert dB.

bestelling is geplaatst op bol.com :D
antoine

Robert dB. schreef:bestelling is geplaatst op bol.com :D
Nou moet je wel niet TE slim gaan worden :wink:
dennisvr
Über-Spammer
Contacteer:

en dan ff meeliftend op dit topic:
een boek over de basisbeginselen van een auto :X heeft iemand daar suggesties over.
antoine

hoe bedoel je?
AZ4L

Robert dB. schreef:bestelling is geplaatst op bol.com :D
Is er geen info online beschikbaar, stap voor stap? Da's goedkoper :) ....
Robert dB.

dennisvr schreef:en dan ff meeliftend op dit topic:
een boek over de basisbeginselen van een auto :X heeft iemand daar suggesties over.
ik vond de curcus van Nti wel leerzaam. Beschrijft alle facetten qua autotechniek zonder extreem diep op de theorie in te gaan. Weleens waar niet echt goedkoop, maja ik had het toevallig voorhanden :)
Ollie

Effe off-topic:

Liefhebbers van dit boek bestelden ook:

Vraagbaak Opel Kadett E / Benzinemodellen 1984-1991
P.H. Olving
€ 24,99

Toch wel lachen :wink:

En deze is ook wel leuk:

Dit boek is absoluut de bijbel voor de amateur-tuner
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

canonballman

Dat boek van Gert Hack heb ik ook op de plank. Staat veel in: aanrader.

Heb ook nog een ouder boek van m over turbo autos/motoren. Wel wat gedateerd, maar ook heel mooi.
Bart V

Ga hem ook maar bestellen denk ik :)
speedline

Doe eens origineel en tik het onderwerp van interesse in op Google? Krijg je vanzelf titels en boekhandels. Dan lezen en dan moet je de puzzelstukken nog in elkaar leren passen.

Tuning in theorie en praktijk van Gert Hack is een leuk oppervlakkig boek. Vrij voorzichtig en algemeen geschreven. Zijn turboboek lijkt echter op plagiaat. Staat werkelijk niets nieuws in vermeld. Hij heeft samen met Fritz Indra nog een aantal leuke technische titels geschreven. Verder zijn Amerikaanse boeken meestal erg goed en helder qua uitleg.
Riël
Über-Spammer

http://store.motolit.com/075130302x.html

Recensie:

Hoewel Flavio Briatore en Frank Williams wel lovend moèten praten over een boek van hun voornaamste sponsor (waaruit de deskundige lezer kan afleiden dat het boek niet van gisteren maar van 1995 is), hebben zij in hun gezamenlijke voorwoord gelijk als ze zeggen, dat in dit boek de totale Grand Prix-racerij zeer beknopt maar behoorlijk volledig de revue passeert. Het is een hoofdzakelijk technisch getint boek, maar nadrukkelijk gemaakt voor geïnteresseerde leken. Het blijft, kortom, gezellig.
De schrijvers van dit boek hebben hun doelgroep perfect in de gaten gehouden - iets wat iedere schrijver zou moeten doen maar vaak vergeet, omdat hij zich niet realiseert dat zijn eigen niveau ver boven van dat van de gemid-delde lezer staat.
Zij beseffen, dat hun lezers het liefst alles over hun sport willen weten, maar dat dit niet te veel tijd mag kosten; daarin onderscheidt het zich van tientallen andere boeken die veel vollediger zijn maar waar niet doorheen te komen is.
Zij beseffen ook welke onderwerpen hun lezers boeien: primair race-autotechniek in de breedste zin des woords (zolang het maar te volgen is, anders wordt het boek zó ter zijde gelegd), reglementen, teams, circuits, coureurs, de "onderdelen" van een race, rijtechniek en wat statistisch "voer".
Zij beseffen tenslotte ook, dat tekst alleen de lezer niet tot lezen motiveert. Daarom werd iedere pagina rijkelijk voorzien van van foto's, verklarende felgekleurde tekeningetjes en dito diagrammen. Een goede verklarende tekening vertelt meer dan een paar bladzijden taaie tekst!
Dit Renault-boek is typisch iets om vaak éventjes in te kijken. Eigenlijk zou het (liefst in het Nederlands vertaald) ieder jaar ge-updated moeten worden, als een soort "yellow book" voor de gevorderde TV-GP-kijker. De omslag ziet er misschien wat school-jongensachtig uit, maar laat u zich daardoor niet op de kop zitten. Ik vind, dat Renault er te weinig aan gedaan heeft om het "onder de mensen" te brengen. Het zou toch een prachtig promotie-artikel zijn geweest? Naar mijn mening nog steeds een aanrader, ondanks de Engelse taal en ondanks de ietwat verminderde actualiteit.
Frits Clio 16v

Merijn schreef:Check http://www.howstuffworks.com eens. :)
Staat best veel op (Y)

(Alleen jammer dat je niet hele artikelen uit kunt printen, dat leest wat fijner.)

Gr, Frits.
Plaats reactie