[5GTT] nieuwe remschijven nodig? welke?

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
SimonBalk
Contacteer:

De keuring komt er binnenkort weer aan en alle 4 de remschijven zijn aan vervanging toe.

Nu wil ik weten welke schijven ik het best kan nemen en wat dit me gaat kosten?

Bedankt voor de tips (Y)
mark 5t
Contacteer:

gewoon universelen halen bij de automaterialenzaak om de hoek.
dit zijn vaak goeien van BREMBO.
vergeet ook niet om direct achter je lagers te vervangen voor nieuwe.
natuurlijk ook je blokken voor en achter vervangen,
evt voor "sportievere" van mintex of zo dit remt echt super als het goed is.
te bestellen bij improve.
vr/gr mark b
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Jeroen Lubking
Contacteer:

Als je toch je remmen gaat vervangen zou ik zeker niet de originele gtt schijven terug plaatsen.

Neem dan op zijn minst 16v schijven en remzadels,
schijven kosten hetzelfde en zadels haal je voor paar tientjes op de sloop of op het forum.

16v schijven icm textar of pagid blokken doen het zeeer goed op een gtt,zal je nog verbazen.

mvg jeroen Lubking,
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Tom
Moderator
Car: MB

als je 15" hebt misschien een 285mm setje. Remt super
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
SimonBalk
Contacteer:

Jeroen Lubking schreef:Als je toch je remmen gaat vervangen zou ik zeker niet de originele gtt schijven terug plaatsen.

schijven kosten hetzelfde en zadels haal je voor paar tientjes op de sloop of op het forum.

16v schijven icm textar of pagid blokken doen het zeeer goed op een gtt,zal je nog verbazen.

mvg jeroen Lubking,
Dit klinkt wel interessant. Wat kosten deze schijven ongeveer per stuk? Ik neem aan dat je met 16V de 16V van cio bedoelt?
Tom schreef:als je 15" hebt misschien een 285mm setje. Remt super
Ik heb inderdaad 15" :D
marcel16v

Jeroen Lubking schreef:textar blokken doen het zeeer goed op een gtt,zal je nog verbazen.

mvg jeroen Lubking,
Hoe is de ervaring op andere auto's?
Robert Clio S.

mark 5t schreef:vergeet ook niet om direct achter je lagers te vervangen voor nieuwe.
Zou alleen je lagers vervangen wanneer je ze hoort fluiten (alsof een je een vliegtuig hoort). Die dingen zijn redelijk prijzig. En die 2e keer los halen voor het geval ze wel op zijn is het werk niet.
Clio 1.4 S strak in de lak!
Jeroen Lubking
Contacteer:

marcel16v schreef:
Jeroen Lubking schreef:textar blokken doen het zeeer goed op een gtt,zal je nog verbazen.

mvg jeroen Lubking,
Hoe is de ervaring op andere auto's?

Goed,

Textar is 1e montage mercedes,pagid origineel renault,

Beide zijn prima remblokken voor sportief straat gebruik.Helaas alleen niet bij elke auto materialenzaak te verkrijgen.
Ik monteer zelf altijd 1 van beide.

mvg jeroen Lubking,
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
mark 5t
Contacteer:

voor weinig werk en snel weer rijden is originele montage nog altijd het makkelijkst.
als je van plan bent om nog enige jaren de auto te houden bezuinig dan niet op die lagers want je haalt
alles nu toch al los.
houd er verder rekening mee dat als je nieuwe schijven koopt voor de achterzijde dat er geen lagers
bijgeleverd worden.
dus moet je de oude lagers uit de oude remschijven persen met een hijdraulische pers.
ikzelf ben hier niet een groot voorstander van alhoewel het met het juiste gereedschap wel wil.
gewoon nieuw bestellen en inelkaar persen en monteren is volgens mij dus het snelste.(lagers er nooit in slaan! )
Robert Clio S.

mark 5t schreef:voor weinig werk en snel weer rijden is originele montage nog altijd het makkelijkst.
als je van plan bent om nog enige jaren de auto te houden bezuinig dan niet op die lagers want je haalt
alles nu toch al los.
houd er verder rekening mee dat als je nieuwe schijven koopt voor de achterzijde dat er geen lagers
bijgeleverd worden.
dus moet je de oude lagers uit de oude remschijven persen met een hijdraulische pers.
ikzelf ben hier niet een groot voorstander van alhoewel het met het juiste gereedschap wel wil.
gewoon nieuw bestellen en inelkaar persen en monteren is volgens mij dus het snelste.(lagers er nooit in slaan! )
In het half jaar dat ik van de afdeling schade van Stam Renault naar de garage van Stam ging omdat ik voor school ook mijn monteurs diploma moest halen, heb ik nog nooit gezien dat er lagers vast zitten aan een schijfrem. Je wiellager zit in je fusee vast. Daar pers je het wiellager in, daarna pers je de (noem het maar flens) flens in je lager. Daarop monteer je je schijf met 2 inwendige torx bouten. Daarna monteer je je aandrijdas weer, grote moer (maat 28 of 30) erop draaien en goed vast zetten, en het kan nooit meer los zonder gereedschap.

Kijk als je lagers er al 80.000 km in zitten en je hoort ze nog niet, dan zou ik ze wel vervangen, maar als je ze net een jaartje geleden vervangen hebt, lekker laten zitten. Want dan gaan ze nog wel een poos mee.
mark 5t
Contacteer:

grotere schijven is alleen nodig voor zwaar getunde gt`s wat mij betreft.
en met andere blokken is ook al een grotere vertraging te realiseren
Tom
Moderator

ik heb een standaard williams maar wel grotere schijven en zuigers. Met de standaard remmen die onder de willi zaten en onder mijn GTT merkte je wel bij hogesnelheid stoppen dat ze niet bepaald overhielden (zacht uitgedrukt). Ik ben van mijn mening dat er wat verbetering te wensen is, ook al ie "maar" standaard
Abel
Über-Spammer

Robert Clio S. schreef:
mark 5t schreef:voor weinig werk en snel weer rijden is originele montage nog altijd het makkelijkst.
alles nu toch al los.
bijgeleverd worden.
In het half jaar dat ik van de afdeling schade van Stam Renault naar de garage van Stam ging omdat ik voor school ook mijn monteurs diploma moest halen, heb ik nog nooit gezien dat er lagers vast zitten aan een schijfrem. Je wiellager zit in je fusee vast. Daar pers je het wiellager in, daarna pers je de (noem het maar flens) flens in je lager. Daarop monteer je je schijf met 2 inwendige torx bouten. Daarna monteer je je aandrijdas weer, grote moer (maat 28 of 30) erop draaien en goed vast zetten, en het kan nooit meer los zonder gereedschap.

Kijk als je lagers er al 80.000 km in zitten en je hoort ze nog niet, dan zou ik ze wel vervangen, maar als je ze net een jaartje geleden vervangen hebt, lekker laten zitten. Want dan gaan ze nog wel een poos mee.
Tja Robert jij praat over de voorkant en mark over de achterkant!

aan de achterkant zit geen fusee alleen een een vaste naaf. De remschijf heeft ook de schroefgaten voor het wiel in zich. Dus in de achter schijf zit een lager geperst
mark 5t
Contacteer:

dat bedoel ik dus ook he robert het hangt natuurlijk wel af van de staat en hoe oud je lagers zijn.
verder is er verbetering gewenst dus zou ik voor
andere (lees betere) remblokken gaan.
is het snelste en het goedkoopste
canonballman

Robert Clio S. schreef:In het half jaar dat ik van de afdeling schade van Stam Renault naar de garage van Stam ging omdat ik voor school ook mijn monteurs diploma moest halen, heb ik nog nooit gezien dat er lagers vast zitten aan een schijfrem.
Dan moet je eens onder een willekeurige renault kijken met schijven aan de achterkant. Ze doen niet anders................... :wink:
-Ray-
Contacteer:

Jeroen Lubking schreef:Als je toch je remmen gaat vervangen zou ik zeker niet de originele gtt schijven terug plaatsen.

4 real :D
Immer wieder die verdammte Holländer
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Net ff nagekeken, en een setje EBC brakes rondom met greenstuff blokken, 450 euro.

Goede remmen met (Y) remblokken
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Daar zullen de meningen over verdeeld zijn denk ik...
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

das met alles, iedereen heeft wat alles betreft een eigen mening, nietwaar
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Matijs
Contacteer:

olijnsma schreef:Net ff nagekeken, en een setje EBC brakes rondom met greenstuff blokken, 450 euro.

Laat Speedie het maar niet lezen :wink:
Tijn
Contacteer:

olijnsma schreef:Net ff nagekeken, en een setje EBC brakes rondom met greenstuff blokken, 450 euro.

even los van of het remt of niet wordt je redelijk bestolen als ik zo vrij mag zijn.

oh en het remt ook niet nee.

16V schijven kosten 90 euro de set voor, reken 60 ofzo achter, knal er voor mijn part ferrodo ds2000 onder (3000 is fijner, 2500 gaat ook en gaat wat langer mee) achterblokkies kosten 4 tientjes geloof ik en voor blokken kosten 85 euro. dan heb je remmen.

90+60+40+85 = 275
there is no spoon.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Ik was bij de dealer 250 euro kwijt voor een set voor inclusief remblokken, dan vind ik dat opzicht voor 4 schijven met 8 remblokken echt niet gek! Tegenover origineel.

En dit begint dan eenzelfde discussie te worden als met bijvoorbeeld banden, de 1 zweert bij yoko, de ander goodyear en nog een ander bij kwik fit.

Ik heb dan zelf al behoorlijk veel ervaring met EBC en Greenstuff, en zweer erbij, nu zal een ander niet met mij eens zijn, dat is normaal en hou je. Ik heb ooit eens bij een maat ferrodo gemonteerd, en die vond het kutzooi. Daarom zou ik er zelf nooit meer voor gaan
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

olijnsma schreef:Ik was bij de dealer 250 euro kwijt voor een set voor inclusief remblokken, dan vind ik dat opzicht voor 4 schijven met 8 remblokken echt niet gek! Tegenover origineel.

En dit begint dan eenzelfde discussie te worden als met bijvoorbeeld banden, de 1 zweert bij yoko, de ander goodyear en nog een ander bij kwik fit.

Ik heb dan zelf al behoorlijk veel ervaring met EBC en Greenstuff, en zweer erbij, nu zal een ander niet met mij eens zijn, dat is normaal en hou je. Ik heb ooit eens bij een maat ferrodo gemonteerd, en die vond het kutzooi. Daarom zou ik er zelf nooit meer voor gaan
Je spreekt jezelf in je eigen post nu al tegen. dus wat wil je nou eigenlijk????
Tom
Moderator

laten we niet gaan zeuren jongens
speedline

Matijs schreef:

Laat Speedie het maar niet lezen :wink:
Helaas... :(

:wink:

EBC is showspul (en dat zeg ik niet alleen) en niet geschikt voor iemand die er "ECHT" hard mee moet (zie foto). En da's nog understated.

[img]http://www.europeancarweb.com/tech/0108 ... 0_zoom.jpg[/img]
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Frits schreef:
olijnsma schreef:Ik was bij de dealer 250 euro kwijt voor een set voor inclusief remblokken, dan vind ik dat opzicht voor 4 schijven met 8 remblokken echt niet gek! Tegenover origineel.

Je spreekt jezelf in je eigen post nu al tegen. dus wat wil je nou eigenlijk????
Vat m ff niet, maar je zal wel ergens overheen hebben gelezen, zoals ik hierboven vermeldde, Dit begint dan net zo'n discussie te worden als met banden.

Ben het deels met Speedline eens, alleen zit je voor het super goede spul veel hoger qua prijs, de prijs/kwaliteits verhouding van EBC en Greenstuff zeer gunstig plus dat greenstuff toch merkbaar minder agressief is voor de velgen.
Job-turbo
Contacteer:

Zou eerder voor origineel gaan dan voor de EBC Stuff. Moet je voor de gein maar es een paar keer vanaf 180 naar 100 remmen met die EBC Stuff. Is niet echt fijntjes.....
Alleycat
Contacteer:

Ik heb wel eens met het idee lopen spelen om te proberen er abs onder te bouwen, is dit mogelijk en heeft het zin?
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

zin heeft het zeker, maar of het mogelijk is weet ik niet.

ABS is super in noodgevallen en nat weer, en ook bij sportief rijden wel lekker, want wiel blokkeert niet dus beter remvermogen.
Alleycat
Contacteer:

Ik weet ook niet wat je er allemaal voor nodig hebt, misschien zijn die onderdelen wel van een dusdanig formaat, dat ze er in de ( toch al krappe ) motorruimte van een gtt niet meer bijpassen.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Alleycat schreef:Ik weet ook niet wat je er allemaal voor nodig hebt, misschien zijn die onderdelen wel van een dusdanig formaat, dat ze er in de ( toch al krappe ) motorruimte van een gtt niet meer bijpassen.
Ik zou zeggen, abs computer en drukregelblok onder je hoofdremcilinder, andere remschijven en remleidingen
Robert Clio S.

Abel schreef:
Tja Robert jij praat over de voorkant en mark over de achterkant!

aan de achterkant zit geen fusee alleen een een vaste naaf. De remschijf heeft ook de schroefgaten voor het wiel in zich. Dus in de achter schijf zit een lager geperst
Ok jongens, dat had ik even niet in de gaten, zat gisteren niet helemaal op te letten dat het over de achterkant ging toen ik het typte.

Ik blijf bij de autoschades, van al die technische dingen raak ik teveel in de war :) !
canonballman

Yuk :( , ABS, vinnik meer iets voor de auto van mn meissie.

Weer iets wat kapot KAN gaan (en dus ook kapot gaat) en harder remmen doe je er niet mee met zon ABS kabouter die tegen je pedaal aan het trappen is.

Misschien leuk als het vaak glad is. Maar dan ben ik toch in winterslaap. (S)
Tom
Moderator

ABS is alleen maar gewicht....... :D
speedline

Al die vooroordelen over ABS zijn er in gestampt door mensen die geen reet van de materie snappen. Oudere systemen zijn nog te kloppen door menselijk handelen, de nieuwere systemen verslaan je altijd onder alle omstandigheden. Het is inderdaad meergewicht. Maar zo'n unit weegt tegenwoordig nog maar enkele kilo's, Verwaarloosbaar en dus onzin wat hier aan meningen gespuid wordt.

Zelfs bij het systeem wat op de Clio en 19 gemonteerd zit vraag ik mij sterk af of iemand hier in staat zou zijn het systeem qua remafstand te kloppen.

ABS is trouwens zeker niet voor mietjes. Het is nog zo lang geleden weer verboden in enkele takken van autosport waaronder de F1. Dus voor mieten? Dacht het niet. Da's meer mijn mening over figuren die zulke systemen bij voorbaat afschrijven... :(

(N)
Laatst gewijzigd door speedline op za 21 feb 2004 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie