snelle nokas, zn geld waard?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
slash

hallo,
ik wil denk een snelle nokas, maar wat zijn de voordelen, en wat kan ik verwachten qua prestaties??

see ya!!
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=113

[img]http://www.k-tecracing.com/products/r5/ ... er_cam.jpg[/img]
Ik heb er nog 1 nieuw in de verpakking liggen.
zie ook RTC.Markt

mvg, maik
Calle

Maik (WOOFER) schreef:http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=113

[img]http://www.k-tecracing.com/products/r5/ ... er_cam.jpg[/img]
Ik heb er nog 1 nieuw in de verpakking liggen.
zie ook RTC.Markt

mvg, maik
Fancy tandwielje erbij! Die vier inbusjes erop, zijn die om de timing van van de nokkenas te kunnen verstellen?
Matijs
Contacteer:

Zo te zien wel ja, die buitenste ring lijkt los te zijn van het hart.

hebbe hebbe hebbe :p

specs van deze nokkenas? Of houden ze de timing geheim?
Ik zou zoiets toch niet zomaar kopen zonder die gegevens te weten...
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

die tandwielen zitten er niet bij hoor.

ook niet als je hem bij K-Tec besteld.
Matijs
Contacteer:

Ja daar zat ik al naar te kijken. Maar ik zie dat tandwiel ook nergens los op hun site. Ik dacht dat ze bij GT Tuning wel een verstelbaar nokkenastandwiel hebben.

Edit: check
Adjustable Cam Timing kit (P021)
Adjustable sprocket allows cam timing to be set accurately for maximum power. It can be used with any cam, including standard, with worthwhile improvements.
£85 + VAT
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

ja precies. maar GT Tuning heeft ze niet meer.

K-Tec nog wel en ik heb er 1 van (nieuw in doos) €150,-.
Matijs
Contacteer:

Mkay. Moet ook wel bij zo'n nokkenas, want als 'ie een paar graden verkeerd staat is het echt zonde van het geld. Maar 150 muntjes voor een tandwiel, oef...
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Matijs schreef:Mkay. Moet ook wel bij zo'n nokkenas, want als 'ie een paar graden verkeerd staat is het echt zonde van het geld. Maar 150 muntjes voor een tandwiel, oef...
euh NOKKENAS 150euro,- of begrijp ik jouw nu verkeerd?
Matijs
Contacteer:

Maik (WOOFER) schreef:ja precies. maar GT Tuning heeft ze niet meer.

Ik lees hier dat jij ook nog zo'n tandwiel hebt die door K-tec nog wel geleverd worden, en dat die ook € 150 kost. Maar dat bedoelde je dus kennelijk niet :)
Tijn
Contacteer:

nou weet nog niemand of je er nou wat van merkt of niet ...
there is no spoon.
Matijs
Contacteer:

Nee dat zat ik ook net te denken :wink:
Volgens de site van K-tec moet die nokkenstok van hun 20pk opleveren, en koppel over het hele toerenbereik. Maarja daar zetten ze dan "on a well set up engine" bij, dus garantie tot de deur...
Het lijkt mij dat je voor dat geld wel eerst wat andere verbeteringen aan je motor kan doen.
Sander
Contacteer:

Er zijn al mensen die rond rijden met zo'n stok volgens mij. Maar anders moetje JL even vragen.

gr s :D nder
Sander
Contacteer:

Matijs schreef:Ja daar zat ik al naar te kijken. Maar ik zie dat tandwiel ook nergens los op hun site. Ik dacht dat ze bij GT Tuning wel een verstelbaar nokkenastandwiel hebben.

Adjustable sprocket allows cam timing to be set accurately for maximum power. It can be used with any cam, including standard, with worthwhile improvements.
£85 + VAT
Reichhard verkoopt ze ook voor 151 euro. Ze hebben trouwens een nieuwe site, nu met foto's!!! KLIK DAN

Matijs
Contacteer:

Ja zeg, dat is precies dezelfde!

[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Reichha ... kkenas.jpg[/img]

Wel een hoop geld zeg, 151 euro...
speedline

Verstelbaar nokkenastandwiel is onmisbaar. Performance nokkenas zonder = lachertje...

Merken doe je er weinig tot niets van. Maar op de dyno wel degelijk! Maar ik weet niets van deze nokkenstok dus kan over deze stok geen oordeel vellen. Zonder data kun je beter bij een andere gerenommeerde leverancier een snelle nokkenstok halen met data en afstelgegevens...
Alleycat
Contacteer:

Sander schreef:
Matijs schreef:Ja daar zat ik al naar te kijken. Maar ik zie dat tandwiel ook nergens los op hun site. Ik dacht dat ze bij GT Tuning wel een verstelbaar nokkenastandwiel hebben.

£85 + VAT
Reichhard verkoopt ze ook voor 151 euro. Ze hebben trouwens een nieuwe site, nu met foto's!!! KLIK DAN

Ik zit zo eens te lezen bij het remgebeuren, maar wat houdt ABE in?
Zoals dit: [img]http://reichhard-motorsport.com/catalog ... 354MFP.jpg[/img]
PtrGte
Contacteer:

[quote="speedline"]Verstelbaar nokkenastandwiel is onmisbaar. Performance nokkenas zonder = lachertje...

ligt eraan, als de nokkenas ZO GEMAAKT is om op een standaard motor gemonteerd te worden staat ie dus echt wel oke, en hebben die tandwielen weer geen nut...

na veel meetwerk is dit gebleken bij een bepaald type as, dus het is NIET ALTIJD nodig!!! :)
jeroen.k

Alleycat schreef:
Sander schreef:

£85 + VAT

Ik zit zo eens te lezen bij het remgebeuren, maar wat houdt ABE in?
Dat ze zo voorbereid zijn dat ze niet kromtrekken door hitte...
Alleycat
Contacteer:

Danku!
Ik zie nu trouwens dat er een apart remmen topic is...
Sorry voor het off-topic verhaal... :smoke:
speedline

jeroen.k schreef:
Alleycat schreef: Ik zit zo eens te lezen bij het remgebeuren, maar wat houdt ABE in?
Dat ze zo voorbereid zijn dat ze niet kromtrekken door hitte...
:lol: :lol: :lol:

ABE is Duitse afkorting voor Algemeine Betriebs Erlaubnis. Krijg je er een papiertje bij wat je bij je autopapieren kunt voegen (eventueel Tuv stempel erop) en de modificatie legaal maakt voor jouw auto op de Duitse openbare weg. Is dus alleen van toepassing voor ingezetenen van Duitsland.
speedline

PtrGte schreef:
speedline schreef:Verstelbaar nokkenastandwiel is onmisbaar. Performance nokkenas zonder = lachertje...

ligt eraan, als de nokkenas ZO GEMAAKT is om op een standaard motor gemonteerd te worden staat ie dus echt wel oke, en hebben die tandwielen weer geen nut...

na veel meetwerk is dit gebleken bij een bepaald type as, dus het is NIET ALTIJD nodig!!! :)

'T is altijd nodig om variabelen als maatvoering van blok en cilinderkop uit te kunnen schakelen en te kunnen compenseren voor het slijten van de distributieketting. Kan zomaar een graad of 4 schelen wat de nodige gevolgen heeft voor de afstelling. Maar als jij vindt dat het niet nodig is prima. Maar laat ik zeggen dat ik geen enkele pro ken die nokkenassen gebruikt zonder de boel goed op tijd te zetten. En laat je daar nu dus een verstelbaar nokkenastandwiel(en) voor nodig hebben.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Matijs schreef:
Maik (WOOFER) schreef:ja precies. maar GT Tuning heeft ze niet meer.

Ik lees hier dat jij ook nog zo'n tandwiel hebt die door K-tec nog wel geleverd worden, en dat die ook € 150 kost. Maar dat bedoelde je dus kennelijk niet :)
kan gebeuren :)
robert

Mja maar die tuners zitten meer aan atmosferische DOHC motoren te tuner. Het fijn-verstellen van de nokkenas heeft pas echt wat effect als je de inlaat en uitlaat apart kan verstellen. Want dan kan je lopen priegelen met de klepoverlap. Bij deze zit alles natuurlijk vast aan elkaar en is het effect minder.

Bovendien zijn de spoelingseffecten door tuning van inlaat en uitlaatlengtes veeeel minder van belang bij een turbo-motor dan bij een atmosferische motor, dus ook minder gevoelig voor de exacte kleptiming rond overlap.

Ben momenteel met deze materie symulaties aan het uitvoeren (nou ja een collega laten uitvoeren want de dongel van GT-Power is onbetaalbaar) voor een alpine turbo natuurlijk, en dan worden dat soort dingen wel duidelijk. (ehm iets duidelijker dan..;) )
Toch ga ik ook wat verdraaien, maar niet met zon mooi tandwiel, ik doe het met een verzet spietje.
Een alpine nokkenastandwiel zit met een perspassinkje en een spie op de nokkenas, wat anders dan bij een gtt.
Sander
Contacteer:

robert schreef:Toch ga ik ook wat verdraaien, maar niet met zon mooi tandwiel, ik doe het met een verzet spietje.
Een alpine nokkenastandwiel zit met een perspassinkje en een spie op de nokkenas, wat anders dan bij een gtt.
Ga je werken met de org. nokkenas of ga je na de bevindingen een nieuwe laten maken?

robert

als eerste gaat die atmosferische alpine as er gewoon weer in. want die blijkt volgens de symulaties zelfs een beetje aan de gereserveerde kant te zijn. helemaal niet te wild dus.
Echter de auto liep er slecht mee, maar volgens de symulaties heb ik alles goed gedaan. Ook kwa keuze inlaatsysteem enzo. De gemeten en gesymuleerde VE-krommes komen verbazend goed overeen.
Volgens de symulaties moet hij het bovenin goed doen.
Echter de uitlaatdruk is een onbekende, dus die ga ik eerst meten. Symulaties met de uitlaatdruk 0.5 bar boven de inlaatdruk gaven nog geen enkel probleem. Maar meten is weten.
Je zou de uitlaatdruk kunnen symuleren, maar dan moet je de turbo eerst helemaal in kaart brengen, maar omdat de gegevens van de turbine onbekend zijn lukt dat niet. Bovendien gaat er dan zoveel tijd in zitten, dat valt way uit het vriendendienst-achtige aspect vd symulaties.

Wat de symulaties ook niet voorspellen is dat als er nu een klein wolkje restgas rond de bougie hangt het mengsel gewoon niet snel wil ontbranden. En dat lijkt het geval te zijn.
Die squish zuigers van me zouden in ieder geval de menging moeten verbeteren, maar eens kijken wat dat brengt.

Momenteel heb ik al wel symulaties lopen met een eigen smaak nokkenas. (de collega vertrekt over een week, en dan ist over met de pret) Het zijn exact dezelfde nokken van de atmosferische alpine, echter de inlaat staat 5 deg later, en de uitlaat 10 deg vroeger. Dus de overlap is 15 deg minder, wat overigens nog wel 20 deg meer is als orgineel.
Sander
Contacteer:

Oké zijn er mensen hier die een niet orginele nokkenas in de motor hebben en wat is de ervaring b.v. een cent- of pipercam of die van K-tec of een van die ze bij Reichhard verkopen iemand??

gr sander
peter5GTTurbo
Contacteer:

Nou ik heb dus een pipercam bij JL besteld.
Heb hem er al een tijdje onder zitten.
En merk een duidelijk verschil in de hogere toeren.
Bij de 4000 toeren krijg je nog ff een extra zetje.
Ik heb trouwens geen verstelbaar tandwiel, en ook nog geen uitdraai van een testbank.
Als je die wilt zien moet je nog even wachten op de testbank meeting dit jaar.
Sander
Contacteer:

peter5GTTurbo schreef:Nou ik heb dus een pipercam bij JL besteld.
Heb hem er al een tijdje onder zitten.
En merk een duidelijk verschil in de hogere toeren.
Bij de 4000 toeren krijg je nog ff een extra zetje.
Ik heb trouwens geen verstelbaar tandwiel, en ook nog geen uitdraai van een testbank.
Als je die wilt zien moet je nog even wachten op de testbank meeting dit jaar.
Maar hoe zit het onderin het toeren gebied? Verlies je daar?? Want daar ben ik het bangste voor, want ik wil ook al naar een iets lager CV en als ik dan ook nog een andere nok neem moet ik er niet nog meer op verliezen onderin.

Ben zeer benieuwt naar die uitdraai, hoe het koppel gaat verlopen bij welk toerental. Maar is er nog meer aan het blokje gedaan qua CV of kanaalbehandeling b.v. wat dat kan beinvloeden?

peter5GTTurbo
Contacteer:

Onderin heb ik niks verloren.
Blokje is nagenoeg standaard op een verhoogde turbodruk na dan.
Blokje is een keer door mezelf uit elkaar gehaald om even alles na te kijken.
Voor de rest geen ander spruitstuk of zoiets.

Ik ben zelf ook benieuwd naar de uitdraai.

Edit: Wel een grotere Elbow en downpipe, maar daardoor spint m`n turbo alleen sneller op.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

kijk das nuttige informatie :) wie weet raak ik hem dan kwijt :D.. pipercam.. stond er verder nog wat op??
peter5GTTurbo
Contacteer:

Maik (WOOFER) schreef:kijk das nuttige informatie :) wie weet raak ik hem dan kwijt :D.. pipercam.. stond er verder nog wat op??
Ik ga zo ff naar m`n garage toe dus dan zal ik die doos ff bekijken.
En dan post ik het hier ff.
Sander
Contacteer:

peter5GTTurbo schreef:
Maik (WOOFER) schreef:kijk das nuttige informatie :) wie weet raak ik hem dan kwijt :D.. pipercam.. stond er verder nog wat op??
Ik ga zo ff naar m`n garage toe dus dan zal ik die doos ff bekijken.
En dan post ik het hier ff.
En ben je al terug van de garage? :D

gr s :p nder
peter5GTTurbo
Contacteer:

Ik ga zo weer :p

Op de doos stond niks dus ga ff opzoek naar het blaadje wat erbij zat.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

eventueel interessen sander?
Plaats reactie