[Megane]ventilator doet het niet meer

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

hoi,

gisteren heb ik in mijn renault megane een radio/carkit in gebouwd.
alles was goed gegaan totdat ik vanochtend er achter kwam dat de ventilator het niet meer doet..

ook het knopje voor de binnenventilatie doet het niet, het licht doet het wel.

de zekering heb ik al nagekeken en die was goed..

iemand misschien een idee ? ik las iets over een weerstand die kapot kan gaan, maar bij mij doet geen enkele stand het meer.. :(
Arnoud

ik had laatst ook dat mijn aanjager niet meer werkte alleen op de hoogste stand, ik heb er een nieuwe in moeten zetten en hij deed t weer zoals t moest, maar als die weerstand stuk is moet ie t nog wel op stand 3 doen volgens mij dus dat is t niet, kijk ff of je geen draad hebt los getrokken ofzo, dat lijkt me t meest voor de hand liggend....

succes ermee!

Arnoud
Anonymous

ik had de stekkers ook al nagekeken, even eruit gehaalt enzo..

het vreemde vind ik dat de verlichting het wel doet. zou ik de verkeerde zekering nagekeken hebben ?
Robert dB.

volgens mij is de verlichting los geschakeld van de ventilator zelf, dus het is niet gek als het lampje wel werkt. Is het bij jou auto nu een electrische- of mechanische verbinding met de ventilator? (druk toets, of draaiknop?)
Heb ff niet voor ogen hoe het met de Megane's geregeld is.
Robert dB.

trouwens, welkom hier op het forum!

Wil je je nog even voorstellen in het Wie is Wie topic.

Have fun!
Anonymous

de ventilator regelaar (standen) is een electronishe schakelaar, de andere 2 schakelaars (warmte en uitgang selectie) zijn mechanies..
Robert dB.

lijkt me dan dat je toch iets verkeerd hebt aangesloten :S

Mocht je alles willen gaan doormeten, etc, dan zal je een electrisch schema nodig hebben van je auto...lijkt me geen eenvoudige oplossing.
Anonymous

darn, ik heb ook de radio weer afgesloten maar nog steeds deed hij het niet meer :(
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

burp2001 schreef:iemand misschien een idee ? ik las iets over een weerstand die kapot kan gaan, maar bij mij doet geen enkele stand het meer.. :(
Als je kachel weerstand kapot is, (wat bij een clio nog wel eens wil gebeuren,) kan het zijn dat hij of alleen in stand 3 wat doet of helemaal niet meer.

Dus die kan je zeker een keer nakijken. als je al over de weerstand gelezen hebt weet je hem ook ongeveer te vinden.

als je je weerstand hebt gecontroleerd en je stekkers zijn ook in orde. weet ik het ook zo niet. de stekker van de ventilator bij de weerstand wil ook wel eens problemen geven.

Succes.
Gr.Frits
evo
Contacteer:

Mijn Clio doen stand 1 en 2 wel... maar 3 niet. :D

Ook een weerstand probleem?
Robert dB.

kan de ventilator zelf niet gewoon defect zijn? Wellicht kan je hier direct spanning op zetten om dit te tjeckke.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

evo schreef:Mijn Clio doen stand 1 en 2 wel... maar 3 niet. :D

Ook een weerstand probleem?
Bijna 100% zeker. gebruik de zoekfunctie en je leest wel wat en waar.
evo
Contacteer:

Frits schreef:is een bekend probleem bij een clio.

kijk je kachelweerstand maar na, of een van je stekkers maakt geen goed contact meer.

kachelweerstand: zit onder je ruitenwissers aan de buiten kant van de auto. schroef het rechtergedeelte (passagierskant) van je plastickap boven je krik en ruitenwissers er af. dan zie je bij de kachelventilatormotor 3 draden zitten (2 rode en een zwarte) die zitten vast aan je kachel weerstand. vervang deze door een exemplaar uit een andere clio.

mocht dit het niet zijn kijk dan je stekkers achter je knoppen maar na. is er daar een die geen contact meer maakt.

maar meestal is het je weerstand.

GR.Frits
:)
Anonymous

evo schreef:
Frits schreef:is een bekend probleem bij een clio.

kijk je kachelweerstand maar na, of een van je stekkers maakt geen goed contact meer.

kachelweerstand: zit onder je ruitenwissers aan de buiten kant van de auto. schroef het rechtergedeelte (passagierskant) van je plastickap boven je krik en ruitenwissers er af. dan zie je bij de kachelventilatormotor 3 draden zitten (2 rode en een zwarte) die zitten vast aan je kachel weerstand. vervang deze door een exemplaar uit een andere clio.

mocht dit het niet zijn kijk dan je stekkers achter je knoppen maar na. is er daar een die geen contact meer maakt.

maar meestal is het je weerstand.

GR.Frits
:)
kan dit bij een megane ook ? ik zag wel wat zitten onder de plastic kap maar ik heb hem er nog niet af gehaalt..

weet iemand misschien hoeveel weerstand hij moet geven ? ik heb namelijk geen 'werkende'.
de stekkers aan de achterkant van de knoppen heb ik wel 10 maal nagekeken.

maar nog steeds vind ik het vreemd dat de binnenventilatie knop het ook niet doet.. heeft dat ook met de motor te maken ?
Bart V

ik gok op een voedingsprobleempje van het knoppenpaneel....je bent daar tenslotte in de buurt geweest met het inbouwen van je carkit, dus wellicht is er mischien een stekker los o.i.d

De voeding komt vanaf het paneel, en loopt dan via de weerstand naar de ventilatiemotor, dus desnoods meet je dat cirquit even na...

Maar ik zou beginnen met zoeken bij 1 of meerdere (dikke) voedingsdraden die ergens in de buurt van het paneel zitten.

Succes
Anonymous

thanks,

misschien dat iemand het weet.. het speakertje van de carkit heb ik in een stuk plastic geschroeft..

dit plastic zit bij de bijrijder links onderaan (onder het dashboard) en dan bijna op de grond..

maar nu zag ik later dat daar de twee staalkabels naartoe gaan van de warme knop en de uitgang knop van de ventilator..

zit daar ook electronica in ?!?

iig ga ik zaterdag effkes meten op die kabels! thnks
Plaats reactie