1.8 16V/1.6 16V of 1.8 RSI? Of volvo 480 1.7 Turbo?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Douwe schreef: - Een 1.6 16V blok kan daar een turbo op??
Ja, Jeroen (JL-Tuning), Fastchip en ik zijn hier al over aan 't bakkeleien. Standaard motor (eventueel iets lagere compressie door "dikke-koppakking") waar we een kleine hoeveelheid turbodruk (400-600MBar in pompen). 't zal dan goed van zijn plek komen. Maar is nog in de bespreekfase. Nog zat ander werk at the moment if you know what I mean!? :wink:

Maar voor minder als € 2500-3000,- ben je hier niet mee klaar...
Douwe schreef:Zover ik nu begrijp is een willie blok dus geen goede keus i.v.m. onderstuur.
Het gewicht is inderdaad een probleem. Maar het grootste probleem is het hoger leggen van het zwaartepunt door de hoge bouwwijze van de F7 motor en zijn zware multi-kleps cilinderkop. Hierdoor wordt de voorzijde inderdaad erg onderstuurd met een godsgruwelijke overstuurreactie met gas los. Om er dan echt hard mee te kunnen moet het onderstel flink aangepast worden. En verder is de constructie van de Twingo voorzijde niet echt berekent op zware motoren.

Grtz,

Zzpeedie... (S)
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Waarom geen RSi blok :p , sowieso een stuk betrouwbaarder dan een 16V blok, zie ook de topics op http://www.twingo-board.de/showthread.p ... hlight=RSi
Laatst gewijzigd door Stefan S. op di 17 feb 2004 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Zou het ook niet slecht doen in een twingo...! Twingo RSi klinkt ook wel goed.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Lijkt wel wel tof :p
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

dtune_stefan schreef:Waarom geen RSi blok :p , sowieso een stuk betrouwbaarder dan een 16V blok, zie ook de topics op http://www.twingo-board.de/showthread.p ... hlight=RSi
Die twingo van die bovenste gast is vet man! Moet je eens op zn site kijken:
http://www.maxxtwingo.de.vu/
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Maar hoe zit het met het gewicht van een RSI blok? (een 2.0 wili zou te zwaar zijn wat ik begreep geld t dit dan ook niet voor een 1.8 RSI?)

Hoe staan de prestatie van een RSI tegenover een 16V?

Wat is de nieuwst RSI blok welke bouwjaar?

Wat zijn de voordelen van een 1.8 RSI blok ten opzichte van een 1.6 of 1.8 16V blok? Oftewel waarom zou ik er een 1.8 RSI in zetten i.p.v. een 1.6 16V of in plaats van een 1.8 16V?
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

rsi heeft geen zware 16v kop maar dus 8v, en is misschien wat lager, maar heeft bergen koppel onderin, trekken met 110 pk aan zo'n licht karretje doet ie toch wel >-)
Don't walk the grass... smoke it
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Maar als je het nou zo stelt:

1.8 RSI versus 1.8 16V
1.8 RSI versus 1.6 16V

Wat ik begrepen heb heeft een 1.6 16V ook 110PK maar volgens mij heeft die meer koppel of niet? Is een 1.6 16V niet lichter dan een 1,8 RSI? ALs je er een 1.8 RSI inlegd waarom dan geen 1.8 16V?
Is die 16V kop zo zwaar dan?
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

denk dat RSi blok sowieso goedkoper is dan relatief nieuwe 1.6 16v blok en denk ook goedkoper dan een 1.8 16v blok, maar dat weet ik niet.

Qua vermogen denk ik dat een RSi blok toch best aantrekkelijk is, kijk anders ff op http://www.autoweek.nl in de carbase hoe de koppel en pk's zich verhouden.

Kop is zwaarder omdat ie groter is om de 2 nokkenassen erin kwjit te kunnen, zegt mijn gezonde verstand :)
Don't walk the grass... smoke it
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Ok qua kosten maar los van de kosten is een RSI blok dan nog steeds aantrekkelijker dan een 16V?

Er was al gezegd dat een wili blok te zwaar zal zijn maar kunnen de andere blokken qua gewicht wel?:
1.8 16V
1.6 16V
1.8 RSI

Als alle drie kunnen is het een kwestie van prestaties vergelijke:

1.8 16V (nieuw type)
Aantal cylinders : 4
Cilinderinhoud : 1783
Aantal kleppen : 16
Vermogen KW / PK : 85 / 116
Toeren per minuut : 5750
Maximum koppel (Nm): 170
Bij TPM : 3750
Boring / Slag : 827mm / 830mm
Brandstof soort : Benzine
Brandstof systeem : Multipoint injectie

1.8 16V (oud type)
Aantal cylinders : 4
Cilinderinhoud : 1764 cm3
Aantal kleppen : 16
Vermogen KW / PK : 101 / 137
Compressieverh. : 10,0:1
Toeren per minuut : 6500tpm max.
Maximum koppel (Nm): 158 Nm
Bij TPM : 4250tpm
Boring / Slag : 82,0 x 83,5 mm
Brandstof soort : Benzine
Brandstof systeem : Multipoint injectie


1.8 RSI
Aantal cilinders : 4
Cilinderinhoud : 1794 cm3
Boring x slag : 82,7 x 83,5 mm
Compressieverh. : 9,8:1 max. vermogen
Vermogen KW/PK : 81 kW/110 pk
Toeren per minuut : 5500tpm
Maximum koppel : 155 Nm
Bij : 4250tpm
brandstofsysteem : multipoint injectie
klepbediening : ohc


1.6 16V
Aantal cylinders : 4
Cilinderinhoud : 1598
Aantal kleppen : 16
Vermogen KW / PK : 79 / 107
Toeren per minuut : 5750
Maximum koppel (Nm): 148
Bij TPM : 3750
Boring / Slag : 795mm / 805mm
Brandstof soort : Benzine
Brandstof systeem : Multipoint injectie

Nu weet ik niet wat het gewicht verschil is tussen deze drie maar als de 1.6 16V de lichtste is lijkt deze mij de beste optie ook omdat zo'n blok (vrij) nieuw te krijgen moet zijn of vergeet ik iets?
Laatst gewijzigd door Douwe op wo 18 feb 2004 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

ik vermoed dat de tuningsmogelijkheden van een 1.6 16V stukken groter zijn dan een RSI motor...

de clio super 1600 (220 pk) gebruikt tenslotte dezelfde motor...
there is no spoon.
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Die gegevens van de 1.8 16v motor komen niet van een F7P, dat weet ik wel :)
Don't walk the grass... smoke it
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Ik heb gegevens gepakt van renault.nl als je me verteld wat niet klopt dan wijzig ik het :D
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

aantal cilinders: 4, in lijn
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1764 cm3
boring x slag 82,0 x 83,5 mm
compressieverh. 10,0:1
max. vermogen 101 kW (137 pk)
bij 6500tpm
max. koppel 158 Nm
bij bij 4250tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening dohc
Don't walk the grass... smoke it
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

:D ik had inmiddels de gegevens al toegevoegd toch bedankt :D
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Dr is nog een motor die misschien interessant is voor je. de F3r de 2.0 uitvoering van de RSi zeg maar, net iets meer vermogen en koppel. En misschien makkelijker te vinden.

Deze blokken komen uit de megane of laguna.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Frits schreef:Dr is nog een motor die misschien interessant is voor je. de F3r de 2.0 uitvoering van de RSi zeg maar, net iets meer vermogen en koppel. En misschien makkelijker te vinden.

Deze blokken komen uit de megane of laguna.
én Volvo, dus keuze zat :)
Mrtn = Maarten
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Frits schreef:Dr is nog een motor die misschien interessant is voor je. de F3r de 2.0 uitvoering van de RSi zeg maar, net iets meer vermogen en koppel. En misschien makkelijker te vinden.

Deze blokken komen uit de megane of laguna.
Maar hoe zit het met het gewicht van die motor? (aangezien een wili motor te zwaar zou zijn!?)
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ik denk lichter als een F7P of F7R. maar zeker weten doe ik het niet.
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Hmm blijft dus de vraag nog of een f7P oftwel een 1.8 16V te zwaar is voor een Twingo. En als die te zwaar is of zo'n 2.0 rsi blok wel licht genoeg is voor een Twingo?

F7R bedoel je daar de 1.6 versie mee?
Laatst gewijzigd door Douwe op wo 18 feb 2004 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

f7p = 1.8 16v van de clio I
f7r = 2.0 16v van de clio williams oa
Laatst gewijzigd door Johan op wo 18 feb 2004 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Ok thx maar de 1.6 16V zou dus lichter dan alledrie moeten zijn of niet?
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

dat weet niet,
maar ik heb hier nog wel een mooi lijstje van renault motoren wat ~haas~ ooit een keer gepost heeft:
* overview of all Renault 4 stroke petrol engines of the last 15-20 years
* Renault models they were used in
* note: Turbo engines usually don't have a specific code


code [cm³] Valves inj.type power[PS] torque[Nm] used in
B1A 782 8V carb 34 52 R4, R5
B1B 845 8V carb 36 56 R4, R5
C1C 956 8V carb 44 63 R4, R5
D7D 999 8V MPI 55 85 Twingo, Clio B
D4D 999 16V MPI 60 96 Twingo
C1E 1108 8V carb 48 79 R5
E7F 1171 8V SPI 55 83 Clio
D7F 1149 8V MPI 60 93 Twingo, Clio
D4F 1149 16V MPI 75 105 Twingo, Clio 2
C1G 1239 8V carb 42 82 R5, Rapid, R19
C2G 1239 8V carb 64 94 R5 TS
C3G 1239 8V SPI 55 90 Twingo
C1J 1397 8V carb 60 100 R5, R19
C1J-788 1397 8V carb 115 165 R5, R9, R11 (Turbo)
C2J 1397 8V carb 72 104 R5, R19
C3J 1390 8V SPI 58 101 R5, R19
E6J 1390 8V carb 80 Clio, R19
E7J 1390 8V SPI 75 107 Clio, R19, Megane 1+2
K4J 1390 16V MPI 98 127 Megane 2
C3L 1565 8V SPI 75 131 Clio
A5L-727 1565 8V carb 125 181 R18 Turbo, Fuego Turbo
K7M 1598 8V MPI 75 130 Megane
K7M 1598 8V MPI 90 137 Megane, Clio 2
K4M 1598 16V MPI 107 148 Clio 2, Megane 2, Laguna 2
A2M 1647 8V carb 73 123 R18 GTL, Fuego, R20
A6M 1647 8V carb 96 125 R18 GTS, Fuego, R20
F2N 1721 8V carb 87 132 R19
F3N-L740 1721 8V SPI 73 127 R19, R21
F3N-L741 1721 8V MPI 90 140 R19, R21
F7P 1764 16V MPI 135 158 Clio, R19
F3P 1794 8V SPI 90 142 Clio, R19, Laguna
F3P 1794 8V MPI 109 160 Clio, R19
F4P 1783 16V MPI 120 165 Laguna 2
N7Q 1948 16V MPI 140 182 Laguna, Safrane(Volvo engine)
J5R 1998 8V carb 80 Master
J6R 1995 8V carb 109 123 R21, R25, Fuego
J7R-750 1995 8V MPI 115 167 R21, R25
J7R-752 1995 8V MPI 174 175 R21 Turbo
J7R-720 1995 12V MPI 134 174 R21
F3R 1998 8V MPI 115 168 Laguna, Megane, Espace
F6R 1998 8V carb 110 163 R21, R25
F4R 1998 16V MPI 139 188 Scenic, Espace
F5R 1998 16V IDE 147 195 Megane 2
F7R 1998 16V MPI 150 186 Clio Williams, Spider, Megane
F4R-370 1998 16V MPI 170 200 Clio 2 Sport 2.0
J7T 2165 8V MPI 107 170 R21, R25, Safrane, Espace
J7T-720 2165 12V MPI 137 182 Safrane
F3N-L740 engine, used in a wide range of models

engine nomenclature:
* first letter:engine type

B grey cast block, camshaft on side, timing chain, parallel flow head, wet movement liners, three crankshaft bearings
C Cleon enginegrey cast block, camshaft on side, timing chain, parallel flow head, wet movement liners, five crankshaft bearings
D grey cast block, overhead camshaft, timing belt, crossflow head, wet movement liners
E Energy enginegrey cast block, overhead camshaft, timing belt, crossflow head, wet movement liners
F grey cast block, overhead camshaft(s), timing belt, crossflow head (not all), dry movement liners
J aluminium block, overhead camshaft, timing belt, crossflow head
K aluminium block, overhead camshaft, timing belt, crossflow head
N Volvo engines2.0l 16V (4 cyl.) and 2.5l 20V (5 cyl.)

* second letter:type of fuel injection

1 single carburetor
2 valves in row side by sidecarburetor or single-point injection
3 valves in row side by sideinjection
5 direct fuel injection
6 two stream carburetor
7 hemisphere burning roomsinjection
8 Diesel engine

* third letter:capacity

A 0 - 800
B 801 - 900
C 901 - 975
D 976 - 1050
E 1051 - 1125
F 1126 - 1200
G 1201 - 1275
H 1276 - 1350
J 1351 - 1425
K 1426 - 1500
L 1501 - 1575
M 1576 - 1650
N 1651 - 1750
P 1751 - 1850
Q 1851 - 1950
R 1951 - 2050
T 2051 - 2300
U 2301 - 2500
V 2501 - 2700
W 2701 - 2900
X 2901 - 3000

The engines can be identified by a small plate that is fitted to the engine somewhere in the engine compartment.
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

K4M 1598 16V MPI 107 148 Clio 2, Megane 2, Laguna 2
F7P 1764 16V MPI 135 158 Clio, R19
F3R 1998 8V MPI 115 168 Laguna, Megane, Espace

Volgens mij zijn dit dus de drie motoren waar we over praten

Net met Renault gebeld maar niemand kan me vertellen wat het gewicht is dus dat blijft een gok (N)

Misschien iemand hier die dit weet?
Laatst gewijzigd door Douwe op wo 18 feb 2004 12:15, 2 keer totaal gewijzigd.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

2.0 16V-motor te zwaar???

ik zou mooi voor de 2 liter 16V kiezen...dat onderstuur is wel op te lossen... :wink:

in ieder geval succes als je het wilt realiseren!!!
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Douwe schreef:K4M 1598 16V MPI 107 148 Clio 2, Megane 2, Laguna 2
F7P 1764 16V MPI 135 158 Clio, R19
F3P 1794 8V MPI 109 160 Clio, R19

Volgens mij zijn dit dus de drie motoren waar we over praten

Net met Renault gebeld maar niemand kan me vertellen wat hjet gewicht is dus dat blijft een gok (N)

Misschien iemand hier die dit weet?
F3R 1998 8V MPI 115 168 Laguna, Megane, Espace

En vangewichten weet ik niets
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

PtrGte schreef:2.0 16V-motor te zwaar???

ik zou mooi voor de 2 liter 16V kiezen...dat onderstuur is wel op te lossen... :wink:

in ieder geval succes als je het wilt realiseren!!!
een twingo is niet zo flexibel met het aanbrengen van stabi's en grotere spoorbreedte als een gtt of een clio hoor. Ben bang dat je eea een beetje onderschat. Om te beginnen zal je de veren op maat moeten laten maken en een set dempers moeten vinden met zowel compressie als rebound afgesteld op het op zijn minst 70 kg toegenomen gewicht in de motorruimte. is geen kwestie van ff kneien met een verlagingsveer en een stabitje knutselen ofzo.
there is no spoon.
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Hmm ik weet dat je in elk geval de achteras van een een GTT onder een Twingo kunt zetten krijg je dus een grotere spoorbreedte.

Qua vering en dempers als je de "normale" vering bedoelt die zijn bij mij vervangen door Weitec dempers en vering dus dat zou wel moeten houden.

Zoals ik er nu inzit zie ik het meest in een 1.6 16V het lijkt mij dat die de lichste van het stel is maar zeker weten doe ik dit niet. Dus het blijft gokken!
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Ik vraag me af of er zoveel gewicht verschil is want als ik vergelijk op renault.nl en neem dezelfde type auto en pak dan één met 1.6 16V motor en een met een 1.8 16V motor is het verschil zo'n 10kg en van 1.8 16v naar 2.0 16V gaat het gewicht niet omhoog. Uiteraard vergelijk je hier complete auto's dus het verschil kan hem ook zitten in het gewicht van andere zaken maar toch het grootste verschil was 100kg maar dat was ook echt een luxere uitvoering dus daar zal ook meer kg aan extra's aan/in zitten.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Douwe schreef:Hmm ik weet dat je in elk geval de achteras van een een GTT onder een Twingo kunt zetten krijg je dus een grotere spoorbreedte.

Qua vering en dempers als je de "normale" vering bedoelt die zijn bij mij vervangen door Weitec dempers en vering dus dat zou wel moeten houden.

Zoals ik er nu inzit zie ik het meest in een 1.6 16V het lijkt mij dat die de lichste van het stel is maar zeker weten doe ik dit niet. Dus het blijft gokken!
die weitec veren gaan het niet trekken. dit soort zaken luistert gewoon nauw. vraag maar aan je experts die hem voor je bouwen of aan andere experts op het gebied van wegligging. bij toegenomen gewicht veranderd alles aan de setup van de auto.
Och, je kan er best mee rijden hoor, maar als je toch bezig bent, maak er dan gelijk een fijn sturende auto van.

check het gewichtsverschil tussen een clio 16V en een clio 1.2 RN even voor een indicatie van hoeveel kg meer er in zo'n F motor gepropt zit ten opzicte van jouw huidige dingetje. scheelt dacht ik bijna 80 kg....
there is no spoon.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik ging eerder voor de gtt dan de 1.6 16v ? Anders de volvo 480turbo ook leuk! Niet zwaar i.e.g.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Riël schreef:Ik ging eerder voor de gtt dan de 1.6 16v ? Anders de volvo 480turbo ook leuk! Niet zwaar i.e.g.
Waarom zou jij kiezen voor een GTT? Qua prestaties of qua gewicht etc.? (rekening houdend dat het voor dagelijks vervoer is? +/- 2500 km per maand)

Daarnaast volvo 480 dat moet dus een licht blok zijn?

Mooie spec's, 120 PK 175NM (meer koppel dan een 1.8 16V) 8) :
MOTOR
aantal cilinders: 4
kleppen per cilinder: 2
cilinderinhoud: 1721 cm3
boring x slag: 81,0 x 83,5 mm
compressieverh: 8,1:1
max. vermogen: 88 kW (120 pk)
5500tpm
max. koppel 175 Nm bij 3300tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening ohc
turbo ja
katalysator geregeld

Volgens mij rijdt er toch al een renault rond met dit blok?? (Catrinus!?) (Ben wel benieuwd wat diegene er van vindt!?)
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Iemand kennis van zo'n 480 Turbo blok? qua betrouwbaarheid onderhoud etc.

Daarnaast zit er een Dumbvalve op? Zo niet is dit erop te zetten?
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

Ik heb dus ook een 1.6 16v in m'n clio.
Ik ben ook op zoek gegaan naar componenten van de reno super 1600.
Dat kost echt een vermogen, en zit je op de 220 pk kun je elke 1000 km reviseren.
De totale ombouw schatte maarten op zo'n 100.000 euro.
Cleaned Style
Projecttopic
Plaats reactie