tweeter

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
alexgt

Ik heb een vraag over tweeter. Ik ben nog al een leek, Ik heb dus net een gtt gekocht met 100w boxen en tweeter deze zitten op één kabel aangesloten hoort dit zo? Of moet ik deze los maken en apart aan sluiten? Het gaat om voor spiekers.

bedankt
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

heej

Ze moeten gewoon op dezelfde kabel worden aangesloten, als het goed is zit er wel een filter tussen de tweeter en de koppeling, zo niet dan zou ik die zeker gaan aanschaffen.

Maar moet gewoon op zelfde draad, no problem!
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Ollie

Tjonge jonge Alex, had je ons ook wel ff kunnen vrage he :wink:

Maar je hebt dus de speakers in de deur en de tweeters in het dash ofzo? Dan zou er gewoon een filter bij moeten zitten, zoals al gezegd werd. Hoort normaal standaard bij een composet. FF zoeken naar het filterkastje dus.
evo
Contacteer:

Hoeft natuurlijk niet perse een filterkastje bij te zitten.

Kan ook zijn dat er gewoon een scheidingsfilter (bi-polaire condensator) tussen de + draad naar de tweeter zit.

Desnoods bij elke elec.speciaal zaak te halen.
alexgt

Dus als ik het goed begrijp hoor het dus zo tweeter en box op een kabel.

Kan ook zijn dat er gewoon een scheidingsfilter (bi-polaire condensator) tussen de + draad naar de tweeter zit.

dit moet ik er dus even tussen zetten,
me schien een dommen vraag maar wat filtert die filter hoge en lage tonen?

Bedankt
Ollie

Je tweeters zijn gemaakt voor de hoge tonen, dus een hoge frequentie. Zo'n filter laat dus naar de tweeter tonen vanaf bijvoorbeeld 250Hz door. De andere box krijgt dan de tonen onder de 250Hz of een andere waarde. Ligt er maar net voor welk gebied het filter dient.
Filter voor de tweeters wordt HPF genoemd, High Pass Filter. Laat dus alles door BOVEN ingestelde frequentie. Voor subs wordt een LPF gebruikt, die alleen tonen onder een ingestelde frequentie doorlaat en alles erboven wegfilterd...
evo
Contacteer:

Domme vragen bestaan niet! :wink:

ff een pica getekend! :D

[img]http://pics.staytunedijsselland.nl/1/sp ... weeter.gif[/img]
alexgt

Nou Bedank
met die tekening snap ik het helemaal (Y)
super :D

nog een vraag dan weet ik alles wat ik moet weten

Dikker kabels leggen is toch beter voor het geluid, dan de orgieneel kabes niet?
evo
Contacteer:

Voor een gewoon 'simpele' versterker zijn gewone draden ook goed genoeg.

Pas bij hogere vermogens moeten echte dikkere kabels gelegd worden om niet tot vermogensverlies te komen.

Maar een iets dikkere draad leggen is natuurlijk nooit verkeerd. Bijvoorbeeld echte speakerkabel.
alexgt

Oké EVO bedankt (Y) voor alle info
Ik ga het gelijk even na lopen
Tom
Moderator
Car: MB

in de meeste gevallen zal 1,5mm2 wel voldoende zijn. 2,5 kan ook maar is wat duurder. Voor een sub wel wat dikker gebruiken (min 2,5 ofzo). En het liefst kabel met zoveel mogelijk adertjes
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie