Electrisch/ motorisch probleem R5. Doet het weer.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Chris@R5

Ik heb sinds gister een probleem:

Ik zet iemand af en sta stationair te draaien op die plek.
Valt ineens m'n radio uit, dashboardverlichting wordt minder, koplampen worden minder, ruitenwissers gaan langzaam.
Eigenlijk gaat alles wat electrisch gaat langzaam of zwak.
Nu kom ik thuis en ga de boel checken. Accu geeft goed 12V aan als de motor uit staat evenals de dynamo.
Als de motor draait geeft de dynamo keurig 14,4 aan (sprongt soms iets op of eronder).
Daar lijkt dus niks mis. Ik starten en jahoor alles weer normaal :S.
Nu gebeurde het vandaag weer alleen dan tijdens het rijden. Ik deed m'n normale licht aan en opeens radio weer uit en alles weer zwak.
Ik toch doorrijden naar mijn vriendin d'r huis, maar dan sta ik m'n vriendin af te zetten valt de motor uit en wil niet meer starten.
Startmotor geeft geen kik (lees: geen geluid) Al het electrische weer aan de hobbel.
Wat is dit nu? Ik snap er niks van:S.
Als het een kabelbreuk is welke kabel lijkt dan in dit geval het meest waarschijnlijk?
Laatst gewijzigd door Chris@R5 op di 17 feb 2004 21:30, 2 keer totaal gewijzigd.
mike16v

toch lijkt dit op een storing van je dynamo, maar laat de kenners maar even oordelen, ik hoop voor je dat het snel opgelost wordt. succes
Robke
Car: Lexus IS250

Het zal waarschijnlijk een massa zijn die niet goed is.
Chris@R5

massa is goed. Ik probeer 'm net weer te starten en afgezien van een lege accu wil ie gewoon starten :S.

Ik snap er helemaal niks van. Ik weet nu al dat ie na 3 km alweer de geest geeft. De electronica dan.
Chris@R5

Nou, net wezen rijden.
Heb 45km gereden en in de laatste 3 km (afslag snelweg) nokt de radio er weer mee, dashverlichting valt bijna uit. En als ik thuis ben slaat de motor af, maar dat is waarschijnlijk omdat ook deze (32 drt20 Weber) electronisch geregeld is. Er zit nl inderdaad electronica aan dit ding.

Ik heb echt geen idee meer :@
Riël
Über-Spammer

Volgens mij heb je idd een los massa-contactje. begin eerst eens met het checken en doormeten van de dikke kabelaansluitingen van accu/dynamo/startmotor.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Chris@R5

Al gedaan... Ken m'n huiswerk wel aardig (en me pa :wink: )
Chris@R5

Het is alsof ie het alleen doet als ie warm is. Als ik 'm een tijdje laat staan dan doet alles het weer.
Riël
Über-Spammer

Doormeten is vrij lastig als het zich maar af en toe voordoet. Ik zou even een extra + en een extra massakabel trekken en kijken wat 't doet.
Chris@R5

dus meer een kabelbreuk?
Riël
Über-Spammer

Ga het eens na:

De dynamo sluit ik uit, die is ok, als deze kapot was zou de accu de lampen laten branden. Zou de accu ook leeg zijn zou de auto niet meer starten, dus deze zijn beide in goede staat.

De lampen gaan bijna uit, maar sterker, de radio valt uit. Dit heb ik al eens meegemaakt. Radio uitvallen is simpel te lage spanning, dus dat is de oorzaak.

Hoe kun je te lage spanning krijgen? Te hoge weerstand in het circuit of een lege accu.

Lege accu was het niet, dus te hoge weerstand. Bij mij was het gebrek aan massa. Een dikke kabel vanaf de beugel van de dynamo (onder die schroef in) en dan op de - van de accu loste alles op. Toen blok goed geaard en alles ok.

Als het probleem zich af en toe voor doet meet je bij een stilstaande motor hoogstwaarschijnlijk niets, vandaar dat je controle niets opleverde.
Michel S.
Contacteer:

Heb dit ook al eens gehad, al dan niet met radio. Auto van mij heeft geen radio. Maar bij mij was het probleem een slechte massa van de dynamo. En ook af en toe maar het probleem. Zelfs met een andere dynamot was het probleem er nog steeds. Na lang hellen kwam ik erachter dat de massa niet altijd 100% was van de dynamo, en dat gaf nogal wat probs.

succes ermee
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mrtn
Car: R5GTT

Ik denk ook dat er een massa hapert of wegvalt..

Pak de multimeter en zet rood op de pluspool en zet zwart op alle massapunten die je hebt onder de kap, geven ze allemaal netjes 14.4V met lopende motor??, ga dan even trekken aan de kabels die je doormeet, valt er een massaŽtje weg zie je dat snel genoeg, als ie iets zakt is het al voldoende om te vervangen.

Kijk anders of de pluskabels nog goed zijn, die van de startmotor naar de accu en naar de dynamo.

succes
Mrtn = Maarten
Chris@R5

ben net toch ff naar de garage geweest. Had jullie posts nog niet gelezen :S.
Daar waren ze er na lang meten en doen tot de conclusie gekomen dat de dynamo stuk was. Hij laad maar met 6v en een beetje bij.
Dus toch een kapotte dynamo...
Riël
Über-Spammer

Als de motor draait geeft de dynamo keurig 14,4 aan (sprongt soms iets op of eronder).
:D ons een beetje op het verkeerde been zetten ;) Nou succes ermee dan.
Michel S.
Contacteer:

Chris@R5 schreef:ben net toch ff naar de garage geweest. Had jullie posts nog niet gelezen :S.
Daar waren ze er na lang meten en doen tot de conclusie gekomen dat de dynamo stuk was. Hij laad maar met 6v en een beetje bij.
Dus toch een kapotte dynamo...
Garages zijn erg makkelijk. Zo wilden ze ooit eens een keertje de dynamo van een vriend van mij vervangen omdat die niet meer oplaade. Kosten 300 gulden toen der tijd. Ben ernaar toe gegaan ding bekeken en zijn toen naar heuts gegaan. Hebben een kabelschoensetje gekocht voor 7 piek en voila, ding deed het weer perfect. Dus bekijk het even goed. Garages doen altijd moment opnames. Met een slechte massa kan ik maar 6 volt meten op de plus van de dynamo. Dus zou het toch nog even nakijken. Anders zit je straks met een nieuwe dynamo en dezelfde problemen.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Chris@R5

En de massa checken doe je door wat te doen...?
Riël
Über-Spammer

Michel S. schreef:Garages zijn erg makkelijk. Zo wilden ze ooit eens een keertje de dynamo van een vriend van mij vervangen omdat die niet meer oplaade. Kosten 300 gulden toen der tijd. Ben ernaar toe gegaan ding bekeken en zijn toen naar heuts gegaan. Hebben een kabelschoensetje gekocht voor 7 piek en voila, ding deed het weer perfect. Dus bekijk het even goed. Garages doen altijd moment opnames. Met een slechte massa kan ik maar 6 volt meten op de plus van de dynamo. Dus zou het toch nog even nakijken. Anders zit je straks met een nieuwe dynamo en dezelfde problemen.
Zit ook wat in ...
Michel S.
Contacteer:

Chris@R5 schreef:En de massa checken doe je door wat te doen...?
Makkelijkste is gewoon een kabel te pakken met 2 ronde schoentjes. De ene hang je aan de dynamo bevestiging boven(aan het huis dus) en den andere leg je aan een goede massa(beste is de accu). en kijken of het probleem is opgelost.
Chris@R5

Zal het eens proberen.
Chris@R5

Nou gisteravond toch een nieuwe dynamo erin gezet en hij doet het tot op heden nog goed. Alleen is die dynamo wel van een GTT.
Dus in plaats van 14v 55A is ie nu 12v 50A.
Ik had al gezegd dat de carb. electrisch geregeld was en ik merk nu ook dat ie meer moeite heeft met stationaiar lopen. Hij slaat niet af, maar hij loopt lager stationair.
Heeft dit toch met het lager aantal Ampere of volt te maken?
Ik neem aan dat het niks uit maakt op verdere electronica, tenminste ik merk niks.
Radio blaast nog even goed :D 8) .
Matijs
Contacteer:

Waarom niet gewoon meteen de goede dynamo dan?
Chris@R5

Die had ik zo ff niet bij de hand :) .
Kennis van me had er een die ik mocht proberen.
En 9 vd 10 die aangeboden worden komen zoiezo van een GTT...
Plaats reactie