Iedereen kan torsie verstellen van Ravensburger
Nou ik heb genoeg spul los liggen, maar ik heb geen passende bout gevonden. Ik dacht nog aan een kopbout, maar die hebben maar een heel klein stukje draad....
Volgens mij had ik er een van een motorsteun ofzo?
tsja dat zou je denken. Maar M10 in die lengte is al lastig. Ik ben al bij mijn vaste oudewetse ijzerwaren winkeltje geweest, en die hebben wel die lengte, maar dan alleen van dat standaard verzinkte spul. En dat werkt dus niet, want ik heb er al drie geslooptTom schreef:er zijn toch wel plekken waar je een flinke bout kan kopen van deugdelijke kwaliteit

Ik ga nog eens zoeken naar een bout...
Ik zit ff te denken, maar daar zitten volgens mij nergens zulke lange bouten aan. Misschien zo'n bovenste bout van een achter demper, of is dat M12?Riël schreef:Volgens mij had ik er een van een motorsteun ofzo?
Of een bout van de versnellingsbak, voorkant, zitten lange
Ergens moeten ze vandaan komen, ik heb ze ook uit mijn boutenbakje gehaald na demontage van een of andere motor ...

-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Ik heb laatst toen ik geen bouten kon vinden die lang genoeg waren gewoon een stuk draadstang m10(1Meter) gekocht en dat ging ook prima.
En met de overlengte een slagtrekker geconstrueerd.
En met de overlengte een slagtrekker geconstrueerd.
Project: GTT Blue Sport
ja dat heb ik ook al gedaan, maar de kwaliteit van zo'n staaf lijkt me nou ook niet echt denderend.
En een Versnellingsbak bout, dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn Riël
Moet 'ie wel niet stuk gaan, want dan zit ik daar weer mee...
En een Versnellingsbak bout, dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn Riël

Succes 

-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Nog een tipje: Zet die overgebleven staaf flink op spanning, en ga dan aan de andere kant flink hameren (eruit slaan).
Heb je 'dubbele' kracht.
Dan weer de moer iets sterker aandraaien en weer hameren.
enzovoort.
Wat ik bij mn 11 as heb gedaan (R19 16v as, flink geroest) is een mm of 3 van het uiteinde afgeslepen. Dat was het stukje waar veruit het meeste roest zit, en wat dus echt een 'drempel' vormde voor de staaf om eruit te komen.
Heb je 'dubbele' kracht.
Dan weer de moer iets sterker aandraaien en weer hameren.
enzovoort.
Wat ik bij mn 11 as heb gedaan (R19 16v as, flink geroest) is een mm of 3 van het uiteinde afgeslepen. Dat was het stukje waar veruit het meeste roest zit, en wat dus echt een 'drempel' vormde voor de staaf om eruit te komen.
Ah ja idd! Of goed op spanning zetten en aan de zijkant van je staaf meppen, dus op het 'huis' waar de tanden inzitten. Kan ie ook ploink zeggen.
Vreemd want RVS is doorgaans altijd zachter dan normaal staal !!Matijs schreef:Aha, ik had het dus wel goed gezien, maar dat schotje zit er los in? Dan ga ik vanmiddag denk ik toch nog een poging wagen![]()
Ik had een RVS moer, en die was hard zat, alleen de bout was niet van RVS, en daar draaide ik dus gewoon de draad vanaf. Ik hield een mooi glad staafje overRiël schreef:Die stappenmethode die ik eens van de rtoc site gepost heb werkte probleemloos, ook bij de compleet verroeste van mij. Punt is een goede moer te gebruiken (hard) anders draai je hem suf.En waar ik een RVS bout M10x100 zou moeten kopen weet ik niet...
Ligt er toch aan wat voor staal.
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Eindelijk die van mij is er uit.
Ging eigenlijk best makkelijk.
Ik ben zaterdag avond begonnen met de staaf in te spuiten met WD-40 en dit om de 12 uur herhaald zo`n beetje.
Vanochtend de laatste keer ingespoten en weer de hele dag inlaten trekken.
Vanavond een paar ringen over die bout heen gedaan.
Dus ik heb het buisje achterwegen gelaten.
Mijn bout trok elke keer krom dus ik wilde een zo kort mogelijk stuk van de bout hebben die krom kon trekken.
Bout met ringen in de torsie gedraaid en draaien maar.
Als die te zwaar ging met de hand heb ik gewoon de moker gepakt en daarmee op de sleutel staan rammen.
Toen moest de roest er echt aan geloven.
Allebei de staven ingesmeerd met kopervet, want dit overkomt me dus echt niet meer.
Het hele zaakje 6 cm naar benee gegooid en het feest kon beginnen.
En met dat torsie tooltje kun je idd meer kracht uitoefenen dan een slagtrekker.
Ging eigenlijk best makkelijk.
Ik ben zaterdag avond begonnen met de staaf in te spuiten met WD-40 en dit om de 12 uur herhaald zo`n beetje.
Vanochtend de laatste keer ingespoten en weer de hele dag inlaten trekken.
Vanavond een paar ringen over die bout heen gedaan.
Dus ik heb het buisje achterwegen gelaten.
Mijn bout trok elke keer krom dus ik wilde een zo kort mogelijk stuk van de bout hebben die krom kon trekken.
Bout met ringen in de torsie gedraaid en draaien maar.
Als die te zwaar ging met de hand heb ik gewoon de moker gepakt en daarmee op de sleutel staan rammen.
Toen moest de roest er echt aan geloven.
Allebei de staven ingesmeerd met kopervet, want dit overkomt me dus echt niet meer.
Het hele zaakje 6 cm naar benee gegooid en het feest kon beginnen.
En met dat torsie tooltje kun je idd meer kracht uitoefenen dan een slagtrekker.
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Dat is idd M12, ik heb bouten gebruikt van de gamma.Matijs schreef: Ik zit ff te denken, maar daar zitten volgens mij nergens zulke lange bouten aan. Misschien zo'n bovenste bout van een achter demper, of is dat M12?
Je kunt trouwens het best een koppelmoer gebruiken.
Wabt stel je ringen gaan vervormen dan heb je altijd genoeg moer om je sleutel op te kunnen zetten.
Veel succes
Gewoon doorbijten is mij ook gelukt, en zo sterk ben ik niet
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Aan de (nieuwe) verhalen te horen ga ik het ook nog lastig krijgen (misschien)...
Ik ben trouwens al wel op zoek geweest naar M10 moeren, maar ze hebben overal M10-60 en niet de M10-100, ook niet bij de gamma. Maar dat gaat vast wel goed komen. En ik ga denk ook maar voorzorgsmaatregelen nemen als ik wil beginnen
Ik ben trouwens al wel op zoek geweest naar M10 moeren, maar ze hebben overal M10-60 en niet de M10-100, ook niet bij de gamma. Maar dat gaat vast wel goed komen. En ik ga denk ook maar voorzorgsmaatregelen nemen als ik wil beginnen

-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Ik denk dat je bouten bedoeld?
Maar met M10x60 kom je ook al een heel eind hoor, voor het eerste stukje heb je in ieder geval al genoeg.
En bij de doe-het-zelf zaak hebben ze toch ook wel draadeinden M10.
Maar met M10x60 kom je ook al een heel eind hoor, voor het eerste stukje heb je in ieder geval al genoeg.
En bij de doe-het-zelf zaak hebben ze toch ook wel draadeinden M10.
Nou ik heb ook gewonnen hoor!

Riël is mijn held
Ik heb het eerst nog een keer met een gewone bout geprobeerd (sterkte 8.8 ), maar die ging wederom helemaal naar de klote. Toen toch maar die bout uit de versnellingsbak gehaald (het is de bovenste aan de voorkant van de bak). Op de kop van deze bout stond 10.9, dus een heel stuk sterker. Dus weer aan de slag, met een paar gloedjenieuwe RVS moeren en ringen. Met twee man als een stel lijpen aan dat ding liggen hengsten. Uiteindelijk hebben we het met onze voeten gedaan omdat we met onze handen niet genoeg kracht meer konden zetten. Maargoed, zowel de moer als de bout als de steeksleutel bleven heel!
Dus even reclame maken: Stanley steekringsleutels
De uiteindelijke constructie met de versnellingsbak bout:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/VersnellingsbakBout.jpg[/img]
En jawel hoor, de as begon zowaar een beetje te kermen
HOW COOL WAS THAT?!?! 
Nog een paar minuutjes verder draaien, en daar was het uiteinde, helemaal eruit
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/NogFfPielen.jpg[/img]
Maar daarmee was het natuurlijk nog niet gedaan. Als je goed kijkt op de foto zie je dat de rubber bescherming van de torsie staaf verdwenen is. Deze zat dus nog vast in de achteras
gmbl... uiteindelijk heb ik de hele rubber mantel eraf moeten snijden.
Toen hebben we de andere (losse) achteras dus ook nog maar even gedaan, en de rechter torsie staaf daarvan geselecteerd voor gebruik aan de auto.
En daarna was het en kwestie van een beetje krikken, meten, veel kopervet en een bietje timmeren. En dan nog even de spatbordverbreders weer monteren, en de wielen er weer op, nog een beetje krikken... etc. etc.
Ondertussen was het donker, maar het was wel gelukt!
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/ErrugLaag.jpg[/img]
En een beetje aan de lage kant vrees ik, maar daar kijk ik nog wel een keer naar als de auto verder af is.
Het is nu alles los zit een werkje van een half uur om de boel ff te verstellen, dus dat is geen punt.
Multo veel dank aan Riël voor de goede tip, Calle voor de hulp, eigenwijsheid en brute kracht, en Sander voor de foto's in het donker
Een update van de how-to op pagina 1



Riël is mijn held

Dus even reclame maken: Stanley steekringsleutels





De uiteindelijke constructie met de versnellingsbak bout:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/VersnellingsbakBout.jpg[/img]
En jawel hoor, de as begon zowaar een beetje te kermen


Nog een paar minuutjes verder draaien, en daar was het uiteinde, helemaal eruit


[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/NogFfPielen.jpg[/img]
Maar daarmee was het natuurlijk nog niet gedaan. Als je goed kijkt op de foto zie je dat de rubber bescherming van de torsie staaf verdwenen is. Deze zat dus nog vast in de achteras

Toen hebben we de andere (losse) achteras dus ook nog maar even gedaan, en de rechter torsie staaf daarvan geselecteerd voor gebruik aan de auto.
En daarna was het en kwestie van een beetje krikken, meten, veel kopervet en een bietje timmeren. En dan nog even de spatbordverbreders weer monteren, en de wielen er weer op, nog een beetje krikken... etc. etc.
Ondertussen was het donker, maar het was wel gelukt!


[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/ErrugLaag.jpg[/img]
En een beetje aan de lage kant vrees ik, maar daar kijk ik nog wel een keer naar als de auto verder af is.
Het is nu alles los zit een werkje van een half uur om de boel ff te verstellen, dus dat is geen punt.
Multo veel dank aan Riël voor de goede tip, Calle voor de hulp, eigenwijsheid en brute kracht, en Sander voor de foto's in het donker

Een update van de how-to op pagina 1

-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Beter dat het jou ook is gelukt.
Net een stukje gereden en de rotondes zijn helemaal vet.
Gelukkig hebben we er hier genoeg van

Net een stukje gereden en de rotondes zijn helemaal vet.
Gelukkig hebben we er hier genoeg van


Ja ik ben ook echt blij 
Ik ben er al met al een week mee bezig geweest. En dan tel ik alle tijd die ik bezig ben geweest met het verlagen van de voorkant nog niet eens mee, met afbrekende bouten en het vervangen van de rechter fusee, lekke dempers, levertijden van drie maanden op verlagingsveren en ga zo nog maar even door...

Ik ben er al met al een week mee bezig geweest. En dan tel ik alle tijd die ik bezig ben geweest met het verlagen van de voorkant nog niet eens mee, met afbrekende bouten en het vervangen van de rechter fusee, lekke dempers, levertijden van drie maanden op verlagingsveren en ga zo nog maar even door...

[img]http://waldrock.no-ip.org/forum/images/smiles/king.gif[/img]Matijs schreef: Riël is mijn held
kijk handig forumpje dit, dit staat nl ook op de planning bij 1 van mijn vrienden, 1 voordeel: deze is alvast ingevet, en heeft net een "verhoging" gehad, dus een "verlaging" mag echter geen probleem zijn 

Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
R5GTT f1 1986Project info
Misschien een stomme vraag hoor, maar moet je nu aan 1 kant de torsie eruit trekken of aan beide?
Of kan je gewoon aan 1 kant de staaf een klein stukje eruit trekken en dat als die op de goede hoogte hangt, de staaf erin duwen. Is de auto dan aan beide kanten gelijk verlaagd?
Of kan je gewoon aan 1 kant de staaf een klein stukje eruit trekken en dat als die op de goede hoogte hangt, de staaf erin duwen. Is de auto dan aan beide kanten gelijk verlaagd?
Megane Coupe 1.6 8 kleppertje
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
aan allebei de kanten er uit, anders kan je ze niet verstellen. Dan blijft ie op dezelfde hoogte hangen.matthijs1 schreef:Misschien een stomme vraag hoor, maar moet je nu aan 1 kant de torsie eruit trekken of aan beide?
Of kan je gewoon aan 1 kant de staaf een klein stukje eruit trekken en dat als die op de goede hoogte hangt, de staaf erin duwen. Is de auto dan aan beide kanten gelijk verlaagd?
dan een op maat zetten en terug er in. en dan de ander. dan moet het goed gaan.
Gr.Frits
Project: GTT Blue Sport
Woeiz, net ffies tussen etenstijd en koffietijd de R5 verlaagd achter met m'n pa
.
Hij is nu 45mm rondom verlaagd en dat staat 'm echt heel goed
.
Hoezo simpel
.
Ik heb nog niet gereden, maar dat moet wel goed komen.
Ik heb wel een biertje verdient dacht ik zo

Hij is nu 45mm rondom verlaagd en dat staat 'm echt heel goed

Hoezo simpel


Ik heb nog niet gereden, maar dat moet wel goed komen.
Ik heb wel een biertje verdient dacht ik zo

-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: di 6 apr 2004 19:56
- Locatie: lieshout
- Contacteer:
ik heb gehoord dat de torsie staven van een express ook paste en betere weg ligging hadden (iemand ervaring mee ??????) en dat als je van je org. veer de bovenste ring af slijpt dat je auto veel stugger wordt (????)
-
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
ik heb altijd begrepen dat dit een van de stomste dingen is die je kan doen.bart manders schreef: en dat als je van je org. veer de bovenste ring af slijpt dat je auto veel stugger wordt (????)
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Volgens mij kunnen die torsieveren een hoger gewicht aan vanwege de laadbak, maar ik heb ze niet kunnen vergelijken met R5 torsie. OF je door dat hogere gewicht een betere wegligging krijgt: misschien, ze zijn wat stugger denk ik.bart manders schreef:ik heb gehoord dat de torsie staven van een express ook paste en betere weg ligging hadden (iemand ervaring mee ??????)
Ow ik heb nog even een aanvullende tip, kep em laatst ook verlaagd. (alleen misgemeten, dus issie ipv 3 cm 1 cm gezakt
)
Wat heb ik gebruikt:
-Dop 32
-Versnellingsbakbout 10.9
-Aantal ringen, die steeds dikker werden
-En een speciale M10 verlengmoer.
En het gaat vooral om de laatste, das namenlijk een moer van 3cm lang (gewoon van de praxxis) en dan kun je het draad niet zo snel rotdraaien.
En die 10.9 bout kan een hoop hebben, dus moet goedgaan.
Maargoed ik heb alles ingevet, als ik nu de juiste voorveren heb, kannier achter naar +/- dezelfde hoogte en dan issie af.
Mooi toch zo'n forum

Wat heb ik gebruikt:
-Dop 32
-Versnellingsbakbout 10.9
-Aantal ringen, die steeds dikker werden
-En een speciale M10 verlengmoer.
En het gaat vooral om de laatste, das namenlijk een moer van 3cm lang (gewoon van de praxxis) en dan kun je het draad niet zo snel rotdraaien.
En die 10.9 bout kan een hoop hebben, dus moet goedgaan.
Maargoed ik heb alles ingevet, als ik nu de juiste voorveren heb, kannier achter naar +/- dezelfde hoogte en dan issie af.
Mooi toch zo'n forum

-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: di 6 apr 2004 19:56
- Locatie: lieshout
- Contacteer:
iemand had tegen mij gezecht dat deze 2mm dikker waren en het achter uitbreken "voorkwammen ...????
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
Ik ben mijn 1916v aan het verlagen, de veren voor heb ik vervangen, wilde vandaag de torsieas gaan verstellen maar kwam een bonk roest tegen
zelfs de draad is weg, waar je normaal die bout in draaid, wil proberen met hulp van mijn schoonbroer een nieuwe draad te tappen,maar denk niet dat het zal gaan lukken. Wel gedacht om de bout op het uiteinde van de torsieas vast te lassen, maar weet niet of dat een goeie oplossing is, iemand nog tips?
had em graag achter wat lager gehad

zelfs de draad is weg, waar je normaal die bout in draaid, wil proberen met hulp van mijn schoonbroer een nieuwe draad te tappen,maar denk niet dat het zal gaan lukken. Wel gedacht om de bout op het uiteinde van de torsieas vast te lassen, maar weet niet of dat een goeie oplossing is, iemand nog tips?
had em graag achter wat lager gehad

Iets erop lassen waar je aan kan rammen is waarschijnlijk een oplossing, maar misschien moet je toch nadenken over het vervangen van de hele achteras... Is op zich goed te doen, alleen veel werk omdat je de remleidingen achter los moet maken (en waarschijnlijk vervangen omdat ze afbreken), en naderhand dus weer helemaal ontluchten. De achteras zelf zit maar met vier bouten vast, dus dat is niet moeilijk.