(5GTT) Koelingsprobleem

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Mijn 5GT heeft nooit echt een optimale koeling gehad, maar de laatste tijd doet ie wel erg vreemd en ik weet niet precies waar ik het moet zoeken.

Als ik s'ochtends mijn auto start en ik rijd gewoon een stukje binnen de bebouwde kom is er niets aan de hand. Vervolgens rij ik een stuk op een 80KM weg dan gaat het ook allemaal prima. Nu het probleem af en toe moet ik afremmen om door een dorpje te rijden om vervolgens weer op te trekken naar 80KM per uur. Wanneer ik flink optrek dan stijgt de temperatuur al redelijk snel, dit is al niet echt lekker maar als ie eenmaal een beetje aan de warme kant is dan koelt ie ook niet meer. De temp daalt dan heel erg langzaam, maar niet voldoende om weer lekker door te kunnen rijden. Dit is de laatste tijd erger geworden dan voorheen.

Nu zat ik zelf te denken aan:
* andere radiateur
* Koppakking?

* hij gebruikt wel wat koelvloeistof, moet hem af en toe wat bijvullen *
don't be a fool, wrap your tool
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Andere radiateur is nooit een slecht idee.
Ik heb zelf ook een nieuwe en bij +200km/h blijft die onder het derde streepje.

Als die koelvloeistof gebruikt zou ik even je olie nakijken.
Als daar koelvloeistof inzit dan weet je genoeg.

succes
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

je hebt volgens my een lekke koppakking en of een dicht zittend koelsysteem
dus denk ik ook lucht in het systeem
dus ook een niewe koppakking
niew 83 graden thermostaat erin
wat je moet doen hebben we al besproken ?
veel plezier met sleutelen
marcel
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Hoe kan ik het beste mijn olie controleren of daar koelvloeistof in zit? via peilstok wordt ik niet veel wijzer van denk ik... (S)
don't be a fool, wrap your tool
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ff een aansteker onder het einde van de pijlstok houden als de olie gaat knetteren dan zit er water/koelvloeistof bij je olie.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

dop van je kleppen deksel en er in kijken met een zaklantaren...

als je wit spul ziet heb je een lekke koppaking.

Vervang eerst eens je radiator. die gaan ook maar zo lang mee. die zal wel roestig aan de binnenkant zijn. en koop dan gelijk een met een koperen
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

alstie roestig moet je heel het systeem controleren
anders los je het probleem niet op ,maar komt het steeds terug na een tydje
ik weet dat het geld kost maar je ontkomt er gewoon niet aan (iederjaar koelsysteem verversen)
koperkern ziet er leuk uit maar kost alleen 40 euro meer maar heeft dezelfde koelkapaciteit

als je het goed wilt doen doe dan het zelfde als ik
en vervang gewoon heel het systeem
en ik ryd nu rond met constant niet het horizontale streep maar de eerste schuine streep temperatuur

of laat er een maken die dikker is een zogeheten tropen radiateur die werkt wel maar kost iets meer
marcel
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

oldskool schreef:alstie roestig moet je heel het systeem controleren
anders los je het probleem niet op ,maar komt het steeds terug na een tydje
ik weet dat het geld kost maar je ontkomt er gewoon niet aan (iederjaar koelsysteem verversen)
koperkern ziet er leuk uit maar kost alleen 40 euro meer maar heeft dezelfde koelkapaciteit

als je het goed wilt doen doe dan het zelfde als ik
en vervang gewoon heel het systeem
en ik ryd nu rond met constant niet het horizontale streep maar de eerste schuine streep temperatuur

of laat er een maken die dikker is een zogeheten tropen radiateur die werkt wel maar kost iets meer
marcel
roest in de radiator heb ik het over en dan werkt de warmte wisseling in de radiator niet zo meer
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Ik heb ook altijd problemen gehad met de koeling...

Pas nadat ik mijn radiateur had vervangen koelde ie weer normaal.

Ik zou dus eerst de radiateur vervangen voordat je aan de koppaking gaat denken (k*t werk :lol: ).
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Ik ga denk ik eerst de radiateur maar eens vervangen. Ik hoop dat het dan beter wordt, want dit is geen rijden zo (S)

Nadat ik een ander blok heb ingebouwd had ik ook wat problemen, vervolgens heb ik er zo'n blikje reinigingsspul doorheen gegooid. Toen is het wel verbeterd, maar nu is het echt bagger.
don't be a fool, wrap your tool
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

zal ik jou eens een hele goeie tip geven? deze is gratis ;) volgende keer kost ie euri's :p

Bijl Radiateuren Haarlem
Frans Halsstraat 44
2021 EL Haarlem
023-5254652

Niks koperen, gewoon zeggen een rad voor een GTT, dan weet ie het meteen. Je krijgt dan een originele Valeo met "uprated" binnenwerk. Ik heb m zelf ook en heb nooooooit meer probs met de koeling gehad. Meteen ook een lagere thermostaat (ik heb 76 graden van een R4) en een eerder schakelend thermocontact nemen.

De rad kostte mij anderhalf haar geleden iets van 142 euro. Het is het echt waard!
Immer wieder die verdammte Holländer
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Kijk gratis advies is nooit verkeerd. Haarlem is toch niet zo heel ver weg. Thx voor de tip :beer:
don't be a fool, wrap your tool
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

het is een heel klein zaakje van 2 meter breed ofzo, met een eigenaar die een beetje raar uit ze ogen kijkt :p

20 meter lang alleeeeeeen maar radiateuren. ze zoon is ook een aardige gast. ze weten er echt veel van, ik zei alleen maar GT Turbo en hij pakte m zo van de plank (Y)
Immer wieder die verdammte Holländer
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

thermostaat van de r4 die 74 graden is
is te koud voor dr gtt kan het beste een 83 graden pakken is beter
ik heb alles aangepast en als het buiten onder de 8 graden is en ry op de snelweg kryg ik het binnen niet warm
als ik in de stad ryd wel heb nu 74 graden en wordt vervangen
marcel
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nou, bij wat meer inspanning van het blokje en de aankomende warme tijden is 't toch wel lekker voor 'm om wat eerder afgekoeld te worden. In winterse tijden kan 't idd problemengeven me twarmworden, had ik ook. Doe je er in de winter een warme in. Is ook het werk niet echt eigelijk.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

of in de winter rij je niet in je GT :)
Immer wieder die verdammte Holländer
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Heb liever dat ik mijn best moet doen om hem warm te krijgen, dan dat ik de hele tijd met een warme koelwatertemp moet crossen.

Als de temp te laag blijft is het simpelweg een andere thermostaat erin en het probleem is weer verholpen :smoke:
don't be a fool, wrap your tool
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

GTT__Geert schreef:Heb liever dat ik mijn best moet doen om hem warm te krijgen, dan dat ik de hele tijd met een warme koelwatertemp moet crossen.

Als de temp te laag blijft is het simpelweg een andere thermostaat erin en het probleem is weer verholpen :smoke:
karonnetje voor je radiator is wel zo makkelijk dan hoor :)

Maar snel eerst die andere radiator ;)
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Ik ben het vergeten.... isset nou een
1) Radiateur
2) Radiator
Volgens mij zet ik steeds neer dat ik een nieuwe kachel nodig heb :lol: :lol:
don't be a fool, wrap your tool
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

GTT__Geert schreef:Ik ben het vergeten.... isset nou een
1) Radiateur
2) Radiator
Volgens mij zet ik steeds neer dat ik een nieuwe kachel nodig heb :lol: :lol:
:( ik zou toch maar voor optie 1 gaan :~
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

GTT__Geert schreef:Heb liever dat ik mijn best moet doen om hem warm te krijgen, dan dat ik de hele tijd met een warme koelwatertemp moet crossen.

Als de temp te laag blijft is het simpelweg een andere thermostaat erin en het probleem is weer verholpen :smoke:
Temp te laag vindt je blok niet zo leuk, de olie (turbo!) moet een bepaalde temp hebben om optimaal zijn werk te doen en daar is de thermostaat op afgesteld. Je krijgt bij een te lage koelwater temp ook teveel thermische verschillen in je blok (olie en koelwater kanalen naast elkaar) en het verbruik gaat significant omhoog. Passingen en aanhaalmomenten zijn ook onworpen op bepaalde temperaturen dus sta niet raar te kijken als door te koud rijden de boel sneller kapot gaat (maar dat is bij te warm ook het geval)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Joa, maar de temp wordt niet extreem lager met een thermostaat die eerder open gaat.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Riël schreef:Joa, maar de temp wordt niet extreem lager met een thermostaat die eerder open gaat.
Nee, zeker niet als je flink door gaat toeteren, maar het is wel iets om rekening mee te houden zeker als het buiten goed koud is. Die van mij loopt nooit echt warm, helemaal niet als je op je gemak 80 aan het cruisen bent, maar na eens flink doorblazen in de polder stond het metertje toch een stuk verder dan ik gewend was. Ik had het toen trouwens ook wel warm :D
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Heb het grootste probleem opgelost. De thermostaat die erin zat (83graden) ging pas open rond de 90-100 graden :( :( :( .... nu heb ik er even snel mijn oude 86graden thermostaat erin gedaan en dat ging al weer VEEL beter :)

Vanmiddag even langs Brezan een nieuwe 83graden halen en dan kunnen we weer gaan! :D


Krijg ook nog wat belasting terug dit jaar en mijn schokbrekers en veren zijn aan vervanging toe. Wil nu mijn auto verlagen en stugge schokbrekers eronder, hebben jullie nog tips? of leuke aanbieding :beer:

Ik ben in ieder geval weer opgelucht!
don't be a fool, wrap your tool
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Apex. goed en betaalbaar :)
Immer wieder die verdammte Holländer
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Welke prijs moet ik aan denken ?
don't be a fool, wrap your tool
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

eurotje of 300 dacht ik.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Waar kan ik het beste deze spullen bestellen? gezien mijn huidige woonplaats den helder is :p
don't be a fool, wrap your tool
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

contact Jeroen lubking eens. Die zit in rotterdam (spaanse polder). Deze levert dit spul voor nette prijzen en kan het evntueel monteren voor je
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Ik was voor m`n apex setje 317 euro kwijt.
Dan staat die thuis op de deurmat.
Dan heb je 60mm verlaging en een strakke wegligging.
Mag je ze er wel zelf onder zetten.

Was trouwens bij Improve-tuning.
En dat was vorig jaar, ze zullen dit jaar wel duurder zijn.
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Zit een andere radiateur in en het is helemaal (Y)
Beter kan niet! :p

Thanks jj :beer:
don't be a fool, wrap your tool
Plaats reactie