[R5gtti]Injectie vragen-topic
-
- Contacteer:

Ja sorry...BONELESS (jeroen) schreef:beetje kort af.

-
- Contacteer:
doen we zeker
werk jij daar of zo???? achter deur ???

0 bar zal in de praktijk met geen enkele turbo haalbaar zijn wegens de afmeting van de wastegate (de T2 gaat bijv. maar tot min. 0,4 bar), maar verder zie ik er geen bezwaar in om het op de "scrapheap" manier te doen. Gewoon een beetje klooien, gaat het stuk dan gaat het stuk... Lekker toch?
Begrijp me niet verkeerd, ik zou het ook wat wetenschappelijker aanpakken, maar soms schieten mensen wel erg ver door. Ik ga mijn auto straks toch echt niet voor heel veel geld uren op een rollenbank zetten om de carburateur af te stellen... dat kan ik gewoon niet betalen, maar bovendien zou ik wel een betere besteding voor mijn geld weten (nieuwe banden ofzo?)
Begrijp me niet verkeerd, ik zou het ook wat wetenschappelijker aanpakken, maar soms schieten mensen wel erg ver door. Ik ga mijn auto straks toch echt niet voor heel veel geld uren op een rollenbank zetten om de carburateur af te stellen... dat kan ik gewoon niet betalen, maar bovendien zou ik wel een betere besteding voor mijn geld weten (nieuwe banden ofzo?)
-
- Contacteer:
rustig maar jongens
het is maar een wijze van doen.matijs het is wel makkelijk om te zeggen om op de slopers manier te doen
wat voor ervaring heb jij ... niet lulig bedoeld hoor maar ervaring leer je niet op het internet niet uit boeken. en nee ik heb ook geen groot budget
laten we er maar over op houden
voor er hard feelins komen 

Tuurlijk kan het allemaal anders en misschien goedkoper. Maar er zijn genoeg mensen die niet de tijd hebben en de kennis om dit te doen.
Er zal altijd verschil zijn tussen een commerciele prijs en een hobby prijs.
Om een systeem verkoopbaar te maken, moet je heel veel tijd investeren. Jullie geven zelf al aan hoeveel tijd het kost bij een zelfbouwpakket. Maar hoe makkelijk kun je een zelfbouwpakket reproduceren voor een ander. En hoe betrouwbaar is het? Omdat het rijdt is het goed? Waar zijn je testgegevens? Een laptop is dan niet voldoende.
Mogen de ontwikkelaars misschien hun investeringen terugverdienen en uiteindelijk ook wat overhouden om te leven?
De discussie is al eerder gevoerd. Er werd gevraagd wat de vorderingen waren. Antwoord is gegeven. KLAAR
Er zal altijd verschil zijn tussen een commerciele prijs en een hobby prijs.
Om een systeem verkoopbaar te maken, moet je heel veel tijd investeren. Jullie geven zelf al aan hoeveel tijd het kost bij een zelfbouwpakket. Maar hoe makkelijk kun je een zelfbouwpakket reproduceren voor een ander. En hoe betrouwbaar is het? Omdat het rijdt is het goed? Waar zijn je testgegevens? Een laptop is dan niet voldoende.
Mogen de ontwikkelaars misschien hun investeringen terugverdienen en uiteindelijk ook wat overhouden om te leven?
De discussie is al eerder gevoerd. Er werd gevraagd wat de vorderingen waren. Antwoord is gegeven. KLAAR

Toch grappig dat ik het met alle fatsoen en zonder bijbedoelingen antwoord en toch voelt men zich altijd persoonlijk aangevallen. De discussies worden elke keer op de man gespeeld, of men vat het persoonlijk op.Ton schreef:rustig maar hoor
Ik ben niet boos, maar snap niet waarom keer op keer precies dezelfde discussie wordt gestart.
-
- Contacteer:
denk dat ik de gene ben die het meeste respect voor jl en cornyuiten die het ontwikkelen en verkopen.
wat ik aan gaf is voor de super hobbyist en een andere kijk. sorry dat ik dit heb aan gehaald (ben nog niet zo bekend met rtc laatstaan forum,s). keep up the good work

op de site van fastchip staat zelfs een hele handleiding hoe en wat je moet maken
ik wil er niet aan beginnen, kheb er geen tijd voor!
ik laat het liever plaatsen door iemand die er ervaring mee heeft en waar ik dan ook nog eens garantie voor m'n geld krijg! Als je het alpine magazine leest waar het artikel instond(ook te bekijken op de site) moet je al weten da de prijs die jeroen en gerrit vragen betaalbaar is(goedkoop zou ik durven zeggen)
ik zeg altijd, schoenmaker blijf bij uw leest, misschien is dit gezegde niet gekent in holland?
greetingz

ik wil er niet aan beginnen, kheb er geen tijd voor!
ik laat het liever plaatsen door iemand die er ervaring mee heeft en waar ik dan ook nog eens garantie voor m'n geld krijg! Als je het alpine magazine leest waar het artikel instond(ook te bekijken op de site) moet je al weten da de prijs die jeroen en gerrit vragen betaalbaar is(goedkoop zou ik durven zeggen)
ik zeg altijd, schoenmaker blijf bij uw leest, misschien is dit gezegde niet gekent in holland?
greetingz
Blijf nieuwsgierigJob-turbo schreef:met welke diameter gasklep gaan jullie nu werken?

Pierburg met 2 verschillende diameters. En het gasklepoppervlak wordt volledig geopend bijna 4x zo groot als een standaard carburateur!Job-turbo schreef:Blijf nieuwsgierigJob-turbo schreef:met welke diameter gasklep gaan jullie nu werken?

En is jouw universele throttle-body er 1 van het Amerikaanse Accel? Uit de DFI catalogus toevallig?
Grtz,
Zzpeedie...

Ik heb eerlijk geen idee waar die throttle body vandaan komt. Ik had hem nodig en heb hem bij FCG besteld. Zal het wel es na vragen waar hij vandaan komt. Maar 4 keer zo groot dat is lekker. Wat is standaart afmeting ook al weer? En rijdt er al een auto met jullie spruitstuk?speedline schreef:Pierburg met 2 verschillende diameters. En het gasklepoppervlak wordt volledig geopend bijna 4x zo groot als een standaard carburateur!Job-turbo schreef:Blijf nieuwsgierigJob-turbo schreef:met welke diameter gasklep gaan jullie nu werken?
En is jouw universele throttle-body er 1 van het Amerikaanse Accel? Uit de DFI catalogus toevallig?
Grtz,
Zzpeedie...
Gasklep is org. 32mm dus 803mm2 dus x4 = 3213mm2 dus een diameter van 64mm of venturie org. 25mm dus 490mm2 dus x4 = 1962 dus een diameter van 50mm.speedline schreef:Pierburg met 2 verschillende diameters. En het gasklepoppervlak wordt volledig geopend bijna 4x zo groot als een standaard carburateur!
gr sander
Ik zo niet groter gaan als 50mm, denk zelfs dat dat iets aan de ruime kant is. Maar als ik het mis heb hoor ik het graag.
gr
nder
gr

Dat rekenen zou ik voortaan maar aan anderen over laten...Sander schreef:Gasklep is org. 32mm dus 803mm2 dus x4 = 3213mm2 dus een diameter van 64mm of venturie org. 25mm dus 490mm2 dus x4 = 1962 dus een diameter van 50mm.speedline schreef:Pierburg met 2 verschillende diameters. En het gasklepoppervlak wordt volledig geopend bijna 4x zo groot als een standaard carburateur!
gr sander
Heb je ook een onderbouwing voor deze mening? Ik heb namelijk deze oplossing gekozen om een voor de hand liggende reden.Sander schreef:Ik zo niet groter gaan als 50mm, denk zelfs dat dat iets aan de ruime kant is. Maar als ik het mis heb hoor ik het graag.
grnder
Grtz,
Zzpeedie...
Laat maar eens zien dan.speedline schreef:Dat rekenen zou ik voortaan maar aan anderen over laten...Sander schreef:Gasklep is org. 32mm dus 803mm2 dus x4 = 3213mm2 dus een diameter van 64mm of venturie org. 25mm dus 490mm2 dus x4 = 1962 dus een diameter van 50mm.speedline schreef:Pierburg met 2 verschillende diameters. En het gasklepoppervlak wordt volledig geopend bijna 4x zo groot als een standaard carburateur!
gr sanderMaar je zit er in 1 van de 2 gevallen niet ver naast!
Je zit altijd met je restrictie van je inlaatkanaal. Die oppervlakte is een stuk kleiner (=/- 790mm2), maar je moet ook een buffer hebben om de drukval op te vangen bij het openen van de klep. Ja ja ik weet je moet het dynamies bereken maar gewoon even kort door de bocht he.speedline schreef:Heb je ook een onderbouwing voor deze mening? Ik heb namelijk deze oplossing gekozen om een voor de hand liggende reden.Sander schreef:Ik zo niet groter gaan als 50mm, denk zelfs dat dat iets aan de ruime kant is. Maar als ik het mis heb hoor ik het graag.
grnder
Grtz,
Zzpeedie...

gr sander
Dit soort projecten zijn natuurlijk niet voor auto's die twee keer in de week gebruikt worden om naar het winkelcentrum te rijden...Menno schreef:Als je 'm overmatig groot maakt wordt zowiezo de doseerbaarheid k#t.
Denk dat het allemaal wel wat meevalt. Zeker omdat er met de ontsteking genoeg te doen is om de motor een soepel karakter te geven. Bovendien doet de turbo toch niet veel tot 2500 rpm.
Lijkt mij ook. Of je moet met een tweetraps gaan werken. De 16V heeft toch een tweetraps gasklep, of nie?Menno schreef:Als je 'm overmatig groot maakt wordt zowiezo de doseerbaarheid k#t.
@Menno; hoe groot is die van de 21T?
gr sander
Als je een overmatig grote gasklep hebt geef je bijvoorbeeld bij een kwart gas al alles volledig vrij, meer gasgeven heeft dan geen nut meer. Binnen die kwart beweging moet dan alles gebeuren, oftewel doseerbaarheid KUT, hoe dood je 'm ook maakt met wat verlating hier en daar.Xedrah schreef:Dit soort projecten zijn natuurlijk niet voor auto's die twee keer in de week gebruikt worden om naar het winkelcentrum te rijden...Menno schreef:Als je 'm overmatig groot maakt wordt zowiezo de doseerbaarheid k#t.![]()
Denk dat het allemaal wel wat meevalt. Zeker omdat er met de ontsteking genoeg te doen is om de motor een soepel karakter te geven. Bovendien doet de turbo toch niet veel tot 2500 rpm.
rev it like a rental
50mm. Er wordt nog wel eens een 55mm klep van een 21TXI gebruikt, maar of dit zinvol is is nog nooit aangetoond cq. bedenkelijk.Sander schreef:Lijkt mij ook. Of je moet met een tweetraps gaan werken. De 16V heeft toch een tweetraps gasklep, of nie?Menno schreef:Als je 'm overmatig groot maakt wordt zowiezo de doseerbaarheid k#t.
@Menno; hoe groot is die van de 21T?
gr sander
rev it like a rental
Wat is 'overmatig' groot? Over een aantal weken rijdt de GTT van Jeroen met 50mm huis. Ik denk dat we het dan wel zullen weten.Menno schreef: Als je een overmatig grote gasklep hebt geef je bijvoorbeeld bij een kwart gas al alles volledig vrij, meer gasgeven heeft dan geen nut meer. Binnen die kwart beweging moet dan alles gebeuren, oftewel doseerbaarheid k#t, hoe dood je 'm ook maakt met wat verlating hier en daar.

Ik heb 4 gaskleppen met dus 4x45mm doorsnede. Rijdt heel soepel.

Ik hoef jou toch niet uit te leggen dat 4 gaskleppen heel wat anders is dan 1 gasklep?
Ennuh, tja wat is overmatig? 50 klinkt aan de forse kant, maar lijkt me niet echt problematisch. Maar gelukkig heb ik 't niet hoeven berekenen of inschatten, maar heeft de tunert dat gedaan.
Ennuh, tja wat is overmatig? 50 klinkt aan de forse kant, maar lijkt me niet echt problematisch. Maar gelukkig heb ik 't niet hoeven berekenen of inschatten, maar heeft de tunert dat gedaan.

rev it like a rental
Heeft iemand een foto's van deze gasklephuizen? Als je ze niet online kunt zetten mail ze maar dan doe ik het wel.Steven schreef:16v is 2 traps idd, dacht dat deze ook gebruikt gaat worden bij dit project?
zelfs 1.7mpi heeft ook een(kleinere) 2traps.
gr s

Nou ik bedoelde het positief hoor. Met "scrapheap" bedoel ik met beperkte middelen maar veel kennis en inzicht tot een goed werkend resultaat komen. En wat mijn ervaring betreft, ik heb elk onderdeeltje van een GTT wel eens in mijn handen gehad (je zou eens op mijn website kunnen kijken?), maar voor de serieuze tuning ken ik gelukkig iemand die daar veel kennis en ervaring mee heeft. Die kan gelukkig een hoop dingen voor een vriendenprijsje voor mij maken. Anders zou ik straks ook geen compleet nieuw brandstofsysteem met dubbele carburateur op mijn auto hebben. Ik weet wel redelijk waar ik het over heb, maar ik heb er niet voor geleerd...BONELESS (jeroen) schreef:matijs het is wel makkelijk om te zeggen om op de slopers manier te doenwat voor ervaring heb jij ... niet lulig bedoeld hoor maar ervaring leer je niet op het internet niet uit boeken. en nee ik heb ook geen groot budget
Je kan voor een turboset op een willekeurige 16v F motor ook bij Fastchip of JL Tuning terecht voor een Siemens eprom afgesteld voor een turbomotor. Je zet Bosch injectoren in de originele brandstofrail. Monteer een regelbare brandstofdrukregelaar.BONELESS (jeroen) schreef:het kan ook anders; vrij progameerbare computer inkl; draadboom + water temp zender 350 euri. dus zelf een pomp aan schaffen+ injectoren en een gas klep en een mapzender. optie lucht temp; zender een paar middagjes hobby'en.dit is met behoud van eigen ontsteking(daar kun je ook wel mee sjoemelen)
(super voor gt turbo laat je de ontsteking zitten)
of 700 euri met ontsteking exl; draad boom.
voor beeld je wil op je clio 16v een turbo en niet meteen wrc technieken betalen.dus geen 300 pk! (simpel beschreven) knooi een turbo er op ..ruimte zat ..zorg voor olie toevoer cq afvoer kan met orginele pomp. plaats 1 of 2 injectoren net na je gas klep.een andere benz druk regenlaar. dus je behoud je orginele systeem aleen ze zet er een systeem overheen (erbij). en dat systeem gaat pas werken als je overdruk krijgt (door bv een drukschakelaar) kun je toch leuk mee doen + - 0,4 0,5 bar zonder je blok hele maal los te trekken en het is relatief simpel af te stellen (dit is natuurlijk een beetje kort door de bocht maar werkt super en kost niet de wereld) wel een lap top hebben.en tijd. een goed geloof.en vooral graag willen.![]()
Rij je met alle beveiligingen, deellastkenvelden en andere features die de normale eprom ook heeft maar nu afgeregeld op turbogebruik inclusief het goede startgedrag. En dan ben je een stuk goedkoper uit als hierboven beschreven.
En het is niet kort door de bocht maar goed ontwikkeld op de rollenbank en je werkt nog steeds met de originele Siemens ECU. Niemand die het ziet en je minimaliseert de kans op storingen. Verder is het servicen nog steeds even makkelijk en blijft de mogelijkheid tot storingzoeken gewoon gehandhaafd.
-
- Contacteer:
Hoever staat het inmiddels met het injectie-gebeuren?
Rijdt er al 1 of loop ik te hard van stapel ?
O bar is zeker te halen. Trek de actuatorstang maar van de waste gate hevel af. Weet je meteen wat een verlaagde compressie en een ronddraaiende stalen kurk in je uitlaat voor effect heeft op motorkoppel en vermogen...Matijs schreef:0 bar zal in de praktijk met geen enkele turbo haalbaar zijn wegens de afmeting van de wastegate (de T2 gaat bijv. maar tot min. 0,4 bar), maar verder zie ik er geen bezwaar in om het op de "scrapheap" manier te doen. Gewoon een beetje klooien, gaat het stuk dan gaat het stuk... Lekker toch?

En het geld wat je kwijt bent aan reparaties als je je afstelling niet controleert had je inderdaad beter ergens anders aan uit kunnen geven.
Die afstelling van je carburateur kan op termijn bij JL Tuning gecontroleerd en gewijzigd worden. Meetapparatuur wordt aan gewerkt. Dus uren op de rollenbank? Dacht het niet. Uurtje op straat is ook prima. Kost helemaal niet zo veel. Dus echt doorschieten doen we niet. Ik doe het wel graag goed.
Als je een goede air/fuel Ratio meter koopt kom je al een heel eind.speedline schreef:Die afstelling van je carburateur kan op termijn bij JL Tuning gecontroleerd en gewijzigd worden. Meetapparatuur wordt aan gewerkt. Dus uren op de rollenbank? Dacht het niet. Uurtje op straat is ook prima. Kost helemaal niet zo veel. Dus echt doorschieten doen we niet. Ik doe het wel graag goed.
gr s

-
- Contacteer:
jammer dat een goede air\fuel meter zo duur is
een liniaire labda sonde is ook super maar ook weer duur(wel een snelle meet tijd en van 1 tot 10 %). een gewone labda sonde gaat maar tot +- 3% en is maar heel even naukeurig.

een liniaire labda sonde is ook super maar ook weer duur(wel een snelle meet tijd en van 1 tot 10 %). een gewone labda sonde gaat maar tot +- 3% en is maar heel even naukeurig.
Spruitstuk is klaar en gepast. Moet nog wat fijn aanpassingen aan worden verricht. Niet zeiken om foto's en verdere info aub. We staan zelf ook te trappelen...peter5GTTurbo schreef:Hoever staat het inmiddels met het injectie-gebeuren?

Je haalt mij de woorden uit de mond. Maar we gaan nog een stapje verder...Sander schreef:Als je een goede air/fuel Ratio meter koopt kom je al een heel eind.

Dan begrijp je misschien waarom sommigen de investering graag terug willen verdienen door zich met meetapparatuur en al te verhuren.BONELESS (jeroen) schreef:jammer dat een goede air\fuel meter zo duur is![]()
In real time waarden; reactie tijd van 5milliseconden en regelbereik van 10.1 tot 24.9kg zuurstof. Das een goeie

En echt duur hoeft ie niet te zijn. Een Bosch lineaire lambda sonde heb je al iets boven de 150,-. Maar de uitleesapparatuur (interface en display) zijn wel kostbaar.