Waarom gebruik je niet gewoon een relais met een instelbaar delay reeds ingebouwd?
Die zijn voor een habbekrats te koop bij diverse electronica zaken. Kan je het zelf waarschijnlijk niet eens voor maken...
Grt. Robin
[R5GTT] Elec. schema turbotimer gezocht.
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Ik heb eens wat ontworpen, deze is mét koelvloeistofsensor. Wordt ie te hoog dan slaat de motor af.
[img]http://members.lycos.nl/csa51/Other/Schema.GIF[/img]
[img]http://members.lycos.nl/csa51/Other/Schema.GIF[/img]
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Wat een dradenzooi en bochtenwerk, daar kom ik geen wijs uit... Als je alle draadjes recht maakt enzo is het ineens een heel simpel schema geworden denk ik 
Aantal onderdelen valt best mee zo te zien, ik ga nu niet echt een compleet onderzoek doen naar hoe het zit en hoe het mooi getekend kan worden, als jij zegt dat het werkt geloof ik het wel.
Maar vraag: wat stellen die beide relais voor? Zijn dat bestaande relais? Die ene voor de motor geloof ik wel, die andere, nou laat ik het er maar op houden dat het er wat chaotisch uit ziet
Misschien dat je mij via pm ofzo dingen kan uitleggen enzo want ik betwijfel of mensen hier dat ook willen weten.
PS.
Die meest rechtse led regelrecht op 12V als het relais is ingeschakeld zonder voorschakelweerstand, zal die leuk vinden 

Aantal onderdelen valt best mee zo te zien, ik ga nu niet echt een compleet onderzoek doen naar hoe het zit en hoe het mooi getekend kan worden, als jij zegt dat het werkt geloof ik het wel.
Maar vraag: wat stellen die beide relais voor? Zijn dat bestaande relais? Die ene voor de motor geloof ik wel, die andere, nou laat ik het er maar op houden dat het er wat chaotisch uit ziet

Misschien dat je mij via pm ofzo dingen kan uitleggen enzo want ik betwijfel of mensen hier dat ook willen weten.
PS.


Allemaal details
Kent niemand het programma Crocodile Technology?
eenmaal begonnen hou j eniet op. Electronica boeit me ook wel een beetje, het werkt i.e.g. zo. Kan idd wel wat simpeler, ik zit met het probleem dat de condensators te snel ontladen. Ik krijg de tijd niet lang genoeg.


-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Kheb het programmaatje ook sinds kort, m'n eerste schemaatje werkte best wel relaxed zo. Moet nog meer functies uitproberen, heb het nog maar 1 keer geopend en een half uurtje mee gespeeld, moet alles nog "leren". Grafiekje maken kan ik zelfs nog niet, dus... 
Zeg die twee paralelle condensatoren is gewoon de waarde bij elkaar optellen.
En die rare weerstandswaarde daar is omdat je een schuifweerstand instelt, dus is een range van bijvoorbeeld 10k tot 500k.
Tijd lang genoeg krijgen is de RC tijd aanpassen. Dus weerstand of condensatorwaarde verhogen.

Zeg die twee paralelle condensatoren is gewoon de waarde bij elkaar optellen.
En die rare weerstandswaarde daar is omdat je een schuifweerstand instelt, dus is een range van bijvoorbeeld 10k tot 500k.
Tijd lang genoeg krijgen is de RC tijd aanpassen. Dus weerstand of condensatorwaarde verhogen.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
net zo'n soort programmatje als EWB (electronic work bench), daar werkte wij op school ook wel eens mee. Die ene weerstand met die rare waarde is overigens geen schuifweerstand/potmeter zo te zien (dat zijn andere zo te zien, met die schuifjes ernaast), maar dat is een NTC'tje denk ik. een tempratuur afhankelijke weerstand dus
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Bedoel ik, maar dat schuifje is natuurlijk om de temperatuur in te stellen. Of het een NTC of PTC is kan je niet zeggen want je ziet geen delta-R

(ho flauw)


(ho flauw)
Daar ben ik het helemaal mee eens.Blue Thunder schreef:Waarom gebruik je niet gewoon een relais met een instelbaar delay reeds ingebouwd?
Die zijn voor een habbekrats te koop bij diverse electronica zaken. Kan je het zelf waarschijnlijk niet eens voor maken...
Grt. Robin
Daar zou ik zelf niet voor lopen bakken en braden.

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
dat is waarschijnlijk wel het slimste ja. Meten van de tempratuur van alles en nog wat doe je normaal zelf ook niet. Gewoon instellen op een aantal seconden en gaan met die...........dat relais
(ik zou overigens een dergelijk systeem nooit nemen. Gewoon laatste km rustig rijden, op je gemakje je radio uitzetten en frontje eruit halen......bla bla bla. Klein minuutje is zo voorbij)
(ik zou overigens een dergelijk systeem nooit nemen. Gewoon laatste km rustig rijden, op je gemakje je radio uitzetten en frontje eruit halen......bla bla bla. Klein minuutje is zo voorbij)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gaat het hier niet om hé ik zou dat ook doen maar probeer even zo'n apparaatje te fixen. Je kan het best slim maken! De temp is niet gek. Het apparaatje kan verder je fan aanzetten bij het nalopen. Je antiperc regelen bij het nalopen weet je wel allemaal van die leuke speeldingen. Gaat me alleen om of 't werkt, vind dat wel grappig
@joost
Die rc tijd verhogen met hogere weerstanden kan wel, maar dan gooi ik het voltage omlaag waardoor het relais niet doet wat ik wil.

@joost
Die rc tijd verhogen met hogere weerstanden kan wel, maar dan gooi ik het voltage omlaag waardoor het relais niet doet wat ik wil.