[R5GTT] Elec. schema turbotimer gezocht.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
tyberium
Contacteer:

Ik ben op zoek naar een electrisch schema van een zogenaamde turbotimer (naloop printje) voor de Renault 5 GTT. Ik heb er een in m'n auto zitten, die niet meer werkt. Inbouw center heeft een draadje weggehaald die niet wegehaald had moeten worden. Turbotimer zorgt ervoor dat de auto 2 minuten blijft lopen terwijl de sleutel uit het contact is en men de deuren op slot kan doen. Hierdoor heeft de turbo de tijd om uit te spinnen. Is simpel te maken met een paar condensatoren die de stroom vasthouden vanaf contact.

Heeft iemand hier nog een goed electrisch schema van liggen zodat ik de foute draden op kan sporen?

Greetz.
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Turbotimer? Hey, die moet ik dan ook inbouwen! Dan wil ik ook een schema!

Op zich zou het ook wel zelf te bouwen moeten zijn, digitaal of analoog :) 't is alleen maar een delay functie :D
Bart V

Koop gewoon een clifford alarm, dan zit het er (bij de luxe) modellen op, en je hebt nog veel meer mooie functies :)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Bart V schreef:Koop gewoon een clifford alarm, dan zit het er (bij de luxe) modellen op, en je hebt nog veel meer mooie functies :)
En krijg je ook mooie krekels in je auto :lol: :lol:
Riël
Über-Spammer

Je kan beter een nasmeersysteem kopen. Bij bijv turboworld hebben ze dat. Dan hoeft de motor niet te lopen. Ik vind het maar nix, zo'n lopend blok. Fijn als je thermocontact het weer eens neit doet :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V

Frits schreef:
Bart V schreef:Koop gewoon een clifford alarm, dan zit het er (bij de luxe) modellen op, en je hebt nog veel meer mooie functies :)
En krijg je ook mooie krekels in je auto :lol: :lol:
Kan je uitzetten :)
Mrtn
Car: R5GTT

ken je d'r geen elektrisch oliepompje oid tussen zetten, dit icm met een elek. koelvloeistofpompje lijkt me de oplossing. De motor wordt vaak warmer als je 'm laat stationair draaien.

Deze 2 pompjes op 1 schakelaar met tijdrelais en je bent klaar :)
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer

Wat ik bedoel is een vat wat volloopt tot een bepaalde druk bij het lopen van de motor. Valt de standaard oliedruk weg (bij afzetten) loopt het vat constant leeg langs het lagerhuis van de turbo gedurende een bepaalde tijd om hem zo nog wat nasmering te geven.
catrinus

Dat systeem bestaat al voor grondverzet machines en landbouw machines. Heb wel ergens een blad waar dat systeem in staat. Hij word gebruikt voor als je aan het werken bent en de motor slaat ineens uit. Dan word de turbo nog nagesmeerd zodat die niet stuk loopt
There will be plenty of time to rest when your dead
Turbo Marco

Kan je niet voor het gemak gewoon even bij de auto blijven hangen en dan zelf de motor uitzetten na een minuut of 3 :)

Ik bedoel het is maar een idee :smoke:

greetz Marco
Tom
Moderator
Car: MB

Mrtn schreef:De motor wordt vaak warmer als je 'm laat stationair draaien.
koelvloeitstof wel ja, olie koelt vrij snel af bij een stationair draaiend blok
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tijn
Contacteer:

Tom schreef:
maar de uitlaatgastemperatuur die de turbo het meest opwarmt bij belasting is het cruciale punt ....

je koelt de turbo niet met de koelvloeistoffen (moderne turbo's hebben geen waterkoeling meer zelfs) en ook niet met de olie, je gebruikt de olie om de boel te smeren en de turbo uit te laten spinnen, en de uitlaatgassen koelen de turbo ... het gaat er om dat de kop er af moet bij de temperatuur, als iemand de illusie heeft dat hij de turbo koeler krijgt dan een paar honderd graden ... vingers graag .....

daarom is 10 minuten nadraaien wat je op meetings wel ziet ook zo zinloos.
there is no spoon.
speedline

Nasmeersystemen zijn verouderd en worden niet meer verhandeld door bijvoorbeeld Hoet. Teveel negatieve ervaringen door produktie-fouten. De turbo fabrikanten hebben deze ontwikkeling ook ingehaald door de ontwikkeling van kogelgelagerde turbo's. Roller-/ Ball-bearing turbo's. Wat klinkt dat toch lekker... :p

De noodzaak voor deze systemen is achterhaald zogezegd. Verder zijn extra slangen en aansluitingen in het olietoevoersysteem van de turbo een extra kans op turboschade.

Nadraaien om de piektemperaturen in de turbocompressor af te voeren hoeft naar gelang de belasting niet langer te duren als 30 seconden tot maximaal 2 minuten. Laat je motor dus niet te lang stationair draaien. Of stel je turbo-timer niet te lang in.

Turbo-timer is overigens wel handig... (Y)
Blue Thunder

Tijn schreef:
Tom schreef:
maar de uitlaatgastemperatuur die de turbo het meest opwarmt bij belasting is het cruciale punt ....

je koelt de turbo niet met de koelvloeistoffen (moderne turbo's hebben geen waterkoeling meer zelfs) en ook niet met de olie, je gebruikt de olie om de boel te smeren en de turbo uit te laten spinnen, en de uitlaatgassen koelen de turbo ... het gaat er om dat de kop er af moet bij de temperatuur, als iemand de illusie heeft dat hij de turbo koeler krijgt dan een paar honderd graden ... vingers graag .....

?????? moderne turbo's zonder waterkoeling??
De turbo niet koelen met koelvloeistof of olie, maar met uitlaatgassen (van ruim 800 graden)??!!

Sorry, maar dat moet je me nog even uitleggen, want ik snap niets van dit verhaal....

Grt. Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
tyberium
Contacteer:

Ik was van mening dat je zo'n timertje nodig bent om de turbo uit te laten razen. Als je bv. geen zin hebt om braaf minimaal 30 sec. in je auto te blijven zitten (met de motor nog draaiende), nadat je van de snelweg af komt. Ik sprong namelijk gewoon uit de auto en deed de boel op slot, terwijl het printje de auto dan 2 minuten liet nalopen. Als je volgens mij namelijk na een snelweg ritje je motor plots uitzet en thuis koffie gaat lurken, valt de smering weg en loopt het glijlager (zonder het gebruikelijke oliefilmpje) tegen het lagerhuis aan. Hierdoor krijgen de oliekeringen en overig binnenwerk te veel op de @#$ en slijten ze sneller, waardoor er op den duur meer olie via je intercooler de auto verlaat, dan via de gebruikelijk lekkages :D . Met koeling heeft het denk ik nix te maken, want 1000ºC en hoger koel je in 1 tot 2 minuten niet af lijkt mij.
Greddy® heeft een erg fijne timer tekoop :worship: ( http://www.greddy.com/products/products ... bo%20Timer ), maar ja dat aansluitwerk hè..
Blue Thunder

tyberium schreef:Ik was van mening dat je zo'n timertje nodig bent om de turbo uit te laten razen. Als je bv. geen zin hebt om braaf minimaal 30 sec. in je auto te blijven zitten (met de motor nog draaiende), nadat je van de snelweg af komt. Ik sprong namelijk gewoon uit de auto en deed de boel op slot, terwijl het printje de auto dan 2 minuten liet nalopen. Als je volgens mij namelijk na een snelweg ritje je motor plots uitzet en thuis koffie gaat lurken, valt de smering weg en loopt het glijlager (zonder het gebruikelijke oliefilmpje) tegen het lagerhuis aan. Hierdoor krijgen de oliekeringen en overig binnenwerk te veel op de @#$ en slijten ze sneller, waardoor er op den duur meer olie via je intercooler de auto verlaat, dan via de gebruikelijk lekkages :D . Met koeling heeft het denk ik nix te maken, want 1000ºC en hoger koel je in 1 tot 2 minuten niet af lijkt mij.
Greddy® heeft een erg fijne timer tekoop :worship: ( http://www.greddy.com/products/products ... bo%20Timer ), maar ja dat aansluitwerk hè..
Als de motor uit wordt gezet als de turbo nog roodgloeiend staat en de olietoevoer stopt, dan verbranden de restanten van de olie die in het lagerhuis van de turbo zitten. Dit geeft een roetaanslag die de olie toevoer kan gaan verstoppen, waardoor de lagers niet goed meer gesmeerd worden.
Dit is de belangrijkste reden om de turbo na te laten draaien. De tweede is inderdaad om de rotor de kans te geven om van het belachelijk hoge toerental af te zakken tot een acceptabele rotatiesnelheid alvorens de motor te stoppen (zoals je beschreef).
Nadraaien van de turbo heeft dus zeker te maken met afkoeling.

Grt. Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

tyberium schreef:Met koeling heeft het denk ik nix te maken, want 1000ºC en hoger koel je in 1 tot 2 minuten niet af lijkt mij.
Oeps foutje :D

Ik ga wel even kijken naar een zelfbouwgeval (en vraag m'n medestudenten ook even). Moet niet moeilijk zijn.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Nou ik ben een beetje begonnen, maar moet nog wat weten:

- Zit er een relais achter de schakelaar? Of is de schakelaar in serie met alle verbruikers? Lijkt me onwaarschijnlijk, want dan zou alle power door dat draadje en schakelaar lopen.
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... ctslot.jpg[/img]

Het is toch ook wel 12 V he daar bij het contact?
Abel
Über-Spammer

tja zo werkt hij wel ongeveer.. maar je moet een schema hebben die je kunt instellen qua tijd misschien zelf ff uitzoeken met een pot metertje ofzo.

maar de contact op de start relails (contact slot) moet worden verrtaagd. dus als de auto van het contact gaat moet die worden vertaagd. dus ik denk dat een parralel schakeling aan het contactslot wel voldoende is. de start relais moet gewoon nog 1 minut stroom hebben. voor de rest niemand.

dus misschien moet hij wel parralel na het start relais. (stroom technich kan dit een probleem zijn om dat hj misschen te veel spanning trekt.)
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Iets trekt stroom en geen spanning :)

Maargoed, ik ben er mee bezig en blijkt toch wel redelijk lastig te zijn. De vertraging is niet het probleem, maar het nadeel is dat de vertraging ook werkt in het opstarten. Dus als je een vertraging van 1 minuut wil, moet je ook 1 minuut wachten voordat je de auto kan starten. En dat wil je niet natuurlijk :)

Dus daar ben ik nu mee bezig op te lossen.
Riël
Über-Spammer

Da's toch niet zo lastig joost
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Als jij het dan even oplost
Probleem 2: schakelaar heeft 2 standen waarin hij moet delayen. En bij een schakelaarwissel tussen die 2 moet de timer niet opnieuw beginnen.
tyberium
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:
tyberium schreef:Met koeling heeft het denk ik nix te maken, want 1000ºC en hoger koel je in 1 tot 2 minuten niet af lijkt mij.
Oeps foutje :D

Ik ga wel even kijken naar een zelfbouwgeval (en vraag m'n medestudenten ook even). Moet niet moeilijk zijn.
Hmm..turbo haalt toch wel 1000ºC +?
Maar goed, ik heb dus zo'n printje in m'n auto, maaaarrrr, inbouwcenter heeft een draadje teveel weggehaald bij het installeren van een setje A-stijl meters :@ . Ik kan effe een fototje posten van hoe dat printje van mij eruit ziet als men er wat aan heeft. Zijn inderdaad wat potmetertjes en een relaistje..
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Relaisje zit er toch al standaard aan (of bij de zekeringkast). Is natuurlijk ook wel mogelijk, maar dan moet er ergens een voedingsspanning vandaan gehaald worden.

Schemaatje is trouwens gemaakt, simulatie doet ook wat die moet doen, moeten alleen nog goede waarden gekozen worden voor de goede tijd, ook met een goede weerstand om het eventueel instelbaar te maken.

En daarna de real life test. Maar laat mij je image ook maar zien, wie weet dat ik er wat mee kan (betwijfel het eigenlijk).
tyberium
Contacteer:

Er is geprobeerd om m weer aan de praat te krijgen, maar bij aansluiten gaat de auto na 2 minuten niet meer uit..da's minder; krijgt dus continue stoom op een of andere manier. Tis alleen kwestie van goede + vinden die vanaf condensatorretjes komt vanaf dat printje ofzo denk ik (kep dr verder de ballen verstand van). Alle bedrading ligt er. Joost, jij woont toch ook in Overijssel 'vlak' bij mij (Almelo)..misschien kun je t eens doormeten. Printje werkt perfect normaal gesproken. Alleen plus draad is dus nog een probleem. Schakelaar etc zit er allemaal al op.
Derby

Die greddy timers blijken niet van daverende kwaliteit te zijn. Apex-I en Blitz brengt goed spul uit. (waarom alleen japanse merken is mijn een raadsel)
Maakt het zo dat je eerst je handrem moet aantrekken voordat je het contact uitzet (Het lampje moet al gaan branden als je handrem in het eerste tandje zit. Dan kun je ook s'winters de motor laten na draaien.) Verkleint de kans op diefstal.

Derby
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Ik kan wel eens gaan nakijken, maar tijd is nogal kostbaar hier helaas... Als er gesoldeerd moet worden kan het beter bij mij thuis gedaan worden, anders kan je misschien eens langskomen op de fridaynightmeeting. Ik kan wel doormeten met een multimeter maar ik ben nou niet een student die complete labvoedingen en oscilloscopen heeft thuis staan. Ik zou wel willen maar die dingen kosten veel €€€€ voor een goede!

En nou moet je niet denken dat mijn schakeling superspeciaal wordt met handremiets (wat Derby zei) en weet ik wat nog meer, maar het zorgt er gewoon voor dat als je de sleutel uit het contact haalt (of iig van de motor-on stand) de motor nog 2 minuten blijft draaien. Dus een vertragende schakelaar als het ware.
Riël
Über-Spammer

Nou een inganssignaal van de handrem kun je bijv nog wel inbakken, evenals een signaal van een thermoschakelaar (koelvloeistof!!) en een toerental (veel pulsen van de bdp-sensor). :P makkie toch?
Riël
Über-Spammer

Wat voor programmatje gebruik je eigenlijk voor ontwerp?
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Riël schreef:Nou een inganssignaal van de handrem kun je bijv nog wel inbakken, evenals een signaal van een thermoschakelaar (koelvloeistof!!) en een toerental (veel pulsen van de bdp-sensor). :P makkie toch?
Zeg het wordt geen boordcomputer hoor!
Als iemand een compleet EL schema van een R5GTT geeft (voor mezelf :p ) kan ik wel gaan knutselen... een keer. En ik heb al zoveel ideeën.

Ik wil eigenlijk wel cker weten of het klopt met die contactslotswitch met 12V en enkel een relais. Wie weet heb ik met andere interne weerstanden en spoelen te maken die misschien eten in het roet gooien...
Laatst gewijzigd door Joost (DoubleYou) op wo 11 feb 2004 9:44, 2 keer totaal gewijzigd.
tyberium
Contacteer:

Het handige Joost van die van mij is, dat ie eigenlijk werkt (heeft perfect gewerkt), alleen heeft inbouwcenter de plus weggehaald en die achter m'n A-stijl metertjes gezet. Alle bedrading ligt er dus. Is alleen nog niet weer werkend gekregen. bij aansluiten bleef het printje lopen en ging ni meer uit. Krijgt dus een continu+ en niet de geschakelde van de print. Printje en alles werkt perfect in principe. Nu alleen nog de goede plus vinden. Ik kan wel ff op koffievisite komen en dan eens door jou laten kijken..kun je gelijk jou printje met die van mij vergelijken.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Jou printje komt waarschijnlijk in de verste verte niet overeen met die van mij, commerciele bedrijven hebben altijd de neiging om veel meer componenten in te bouwen dan nodig voor dezelfde werking, zo kunnen ze het duurder verkopen en ziet het er lastig uit. Maar wie weet hebben die extra onderdelen wel nut, betere instelling of eventuele beveiliging ofzow, you never know.

Je krijgt zodalijk / hebt nu pm over afspraken en koffievisite.
Michel S.
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:Jou printje komt waarschijnlijk in de verste verte niet overeen met die van mij, commerciele bedrijven hebben altijd de neiging om veel meer componenten in te bouwen dan nodig voor dezelfde werking, zo kunnen ze het duurder verkopen en ziet het er lastig uit. Maar wie weet hebben die extra onderdelen wel nut, betere instelling of eventuele beveiliging ofzow, you never know.

Je krijgt zodalijk / hebt nu pm over afspraken en koffievisite.
Ben ik het niet mee eens. Als ik een apparaat kan bouwen met 100 componenten of met 60 componenten, dan ga ik voor de 60 componenten. Kan ik meer op verdienen.(minder kosten, minder werk van solderen en minder wat kapot kan gaan). Meestal hebben deze gimmicks meer componenten dan een basis dingetje om de veiligheid te waarborden. Als er iets mis gaat, dat het toch allemaal goed komt.
En als bedrijven niet willen dat je iets kopieerd van hun, dan doen ze dit vaak wel anders. Chipje even opschuren zodat je niet ziet wat het is en nog wel wat truukjes. Denk aan helemal ingieten..

Zit er ook aan te denken om zoiets te bouwen. Maar wil het dan meteen gaan integreren in een knocklink met afr. Echter ben ik er zwaar over na aan het denken om meteen goed te beginnen en een microcontroller hiervoor te gebruiken. Zo kan ik het nog uitbreiden met bevoorbeeld waterspray voor de intercooler en water injectie.
Maar zover ben ik nog niet.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
tyberium
Contacteer:

Maar goed dat dat dingetje dat ik heb ook een zelfknutselproject is en niet van die commerciële stuff. Conrad® printplaatje met wat condensatoren. Het probleem is dat die gene die dat ding in een ver verleden gemaakt heeft, z'n schemaatje kwijt is :@ . Daarom izzut zo lastig. Printje werkte overigens erg prettig. Draaitijd instelbaar met potmetertjes enzo.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Als het schema redelijk simpel is, zou ik wel lijntjes kunnen volgen en een schemaatje kunnen reproduceren en het ding opnieuw maken. Scheelt mij ook weer onderzoekwerk :)

Maar toch wil ik het wel weten, ook voor latere projecten: heeft iemand een schema van de complete bedrading en componenten van de R5GTT?
Plaats reactie