ik had pech vandaag, mijn auto deed niks meer, waarschijnlijk is de dynamo stuk... dus ik zou wel ff weggesleept worden door een vriend (galaxy tdi) maar hij ging zo hard, ik kon het bijna niet beremmen, op een gegeven moment trekt ie zo mijn pen eruit om te slepen en de helft van mijn bumper.... ik wordt echt niet goed. iemad een idee hoe het met die dynamo zit, en waar zit ie? rechts onder?
help. Mike
Laatst gewijzigd door mike16v op ma 9 feb 2004 21:28, 7 keer totaal gewijzigd.
hoho, 't is overigens niet makkelijk, je hebt fuckin' weinig ruimte.
De spanrol zit met een moer en imbus vast. Die imbus is geloof ik maatje 7 ofzo, in ieder geval een maat die in vrijwel geen enkele doppenset zit, denk daar ff aan!
Idd, errug weinig plek, maar motorkap verwijderen, koplamp eruit halen.
Dan kan je idd vanaf de zijkant met een inbus en een moer de spanning van je snaar halen.
Let op: volgens mij draait die moer contra, dus rechtsom = vast
Dan zit je dynamo met een 1 bout aan de onderkant vast en bovenop met zo'n "stelplaat"
Ik geloof dat je voor 65 euro een gereviseerde dynamo hebt. eentje die dan "nieuw" is zeg maar. Dus waarom zou je dan een 2ehands nemen met de kans dat die binnenkort ook weer kapot gaat?
Bij de 1.4 zittie op een andere plek gemonteerd geloof ik, iig de kans is groot dat het andere bevestigingspunten zijn.
JP heeft toen ook die dynamo vervangen van z'n Williams, die had wel een goedkoop revisieadresje in Haarlem geloof ik.
Ik weet er in Beverwijk ook wel 1, als je mazzel hebt is dat zelfs klaar terwijl je wacht.
levert die dynamo van de clio S genoeg amperes voor de 16V dan ? bij mijn weten moet je echt die van de 16V heben namenlijk. En als je veel met audio doet die van een Baccara, die is nog zwaarder.
Tijn schreef:levert die dynamo van de clio S genoeg amperes voor de 16V dan ? bij mijn weten moet je echt die van de 16V heben namenlijk. En als je veel met audio doet die van een Baccara, die is nog zwaarder.
110 AMh. uit een met electrische stuurbekrachtiging en airco.
mmm, dat valt wel wat tegen, 35 euro een nieuwe leek me wel wat, ik wil hem zelf gaan overzetten, ik weet dat je er slecht bijkan, maar moet lukken volgens mij. ik heb wel een foto van die dynamo, als iemand hem kan plaatsen misschien dat iemand dan zegt, hee dat is dezelfde! het is een Valeo en er staat 16v op en pour Renault
ik heb net ff gebeld en de eigenaar van de dynamo heeft hem bij renault betseld, daar zeiden ze dat ie ook geschikt was voor een laguna met stuurbekrachteging, en hij zou nou in ee clio s gaan ook met stuurbekrachtiging. hij levert 60 amperes.en is nieuwe ruim 3 keer duurder.
ik heb net nog ff gekeken, maar bij mij staat er 70A dus denk 70 amperes... is dit dan echt te weinig? degenen die ik kan grijgen is wel splinternieuw en misschien sterker? (60A)
mike16v schreef:ik heb net nog ff gekeken, maar bij mij staat er 70A dus denk 70 amperes... is dit dan echt te weinig? degenen die ik kan grijgen is wel splinternieuw en misschien sterker? (60A)
Huh sterker??? 60 is toch echt minder als 70, dus niet sterker......
Een clio motor heeft meer compressie en meer slagvolume als een clio S motor, dus het kost veel meer stroom om de motor te starten, en dus word daardoor o.a ook de dynamo zwaarder belast als de accu bijgeladen word. Bovendien heeft een clio alles electrisch, en als je ook nog wat audio erin hebt is 60 al helemaal te weinig. Ik zou er dus geen 60 Ah dynamo inzetten....Gewoon ff je huidige laten reviseren, of een andere 70 Ah dynamo erin zetten.
oker bedankt, ik heb net een gerviseerde gevonden met garantie voor 70 euro, dus ik doe dat wel. ik ga nu lekker sleutenlen, hopen dat ik hem eruit krijg...
Laatst gewijzigd door mike16v op ma 9 feb 2004 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
tips om een dynamo te vervangen:
- koplamp verwijderen
- motorsteun loshalen en je blok omhoog krikken, kan je dr makkelijker bij
- inub 7 en sleutel 22 om daarna he spanrol los te maken, de kleine achterste rol.
- dan de 2 bouten van je dynamo losmaken en je kan zo wegdraaien.
- daarna andere dynamo erin, en dit rijtje terugwerken.
ik heb het gefixed!!! vraag niet hoe met een hoop geklooi, maar hij rijdt weer, er zit nu een dynamo in die tijdens de test bijna 100 ampere gaf en ik heb er gelijk maar een nieuwe accu van 55 amp in gedaan! ik ben blij dat ie het weer doet!