[R5 GTTi] kortsluitng

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Mrtn
Car: R5GTT

Beste heren,

Maandag vorige week stond ik met panne langs de snelweg, waar ik na een uurtje wachten ben gesleept door paps.

Nu ben ik erachter gekomen dat de injectoren niet meer worden aangestuurd door de comp, een andere is inmiddels onderweg.

Nu ben ik gaan zoeken wat de oorzaak hiervan kon zijn, ik heb dus een half doorgebrande + kabel van de startmotor vervangen welke knus tegen de vlampijp had geleund.

Echter wordt de startmotor niet meer aangestuurd, geen klik helemaal nix. Maak ik op een blok een xtra massapunt dmv startkabel en op de -pool van de accu aansluit draait deze wel rond.

Nu ben ik dus een massapunt kwijt die ik ervoor wel had, maar kheb geen kapotte kabel massakabels aangetroffen.

Kan iemand mij vertellen of er een massa door bv een relais aangestuurd word? bv de startmotor? en wat is dat relais wat voorin de bak ligt? bij de ventilator?

alvast bedankt :)
Mrtn = Maarten
catrinus

kom anders binnenkort ff langs :wink: . Kun je ff bij mij kijken en huiveren.
There will be plenty of time to rest when your dead
canonballman

Mmm, misschien begrijp ik je verkeerd, maar de startmotor heeft geen MIN-aansluiting. Die pakt ie gewoon via de behuizing die tegen de bak is aangeschroefd.

Er ziten dus 2 aansluitingen op je startmotor, alletwee een PLUS aansluiting:
1. continu +, dikke kabel, rechtstreeks naar de accu, op de startmotor bevestigt dmv M8 moer.
2. geschakelde plus via de 'start' stand van je contactslot, met kabelschoentje op de startmotor.

Min pakt ie dus altijd.(tenminste als de massakabels tussen accu-blok-koets goed contact maken)

De continu plus geeft ook zelden problemen.

De geschakelde plus levert vaak problemen. Zet eerst met een andere draad kortstondig plus op je starter: doet de starter het nu, dan ligt het aan:
-een kabelonderbreking
-je contactslot
-een DIKKE zekering

Of ikke nie begrijp?? :wink:
Mrtn

Volgens mij begrijp je me niet echt verkeerd, ik weet dat de startmotor geen MINkabel heeft, maar de startmotor bestaat uit 2 ronde cilinders, voor zover ik me kan herinneren, samen is het een geheel.

Zat er geen massakabeltje (die je niet kan loshalen) tussen de 2 cilinders? dus zodat één cilinder waar de aansluitingen opzitten de massa doorgeeft aan het draaiende gedeelte (grote cilinder) welke de massa weer doorgeeft aan de bak via de bouten? of kan ik deze gedachtegang beter vergeten en uitsluiten dat dit een boosdoenertje kan zijn? Je kan het namelijk niet van onderaf, laat staan van bovenaf :(

Zover ik heb kunnen zien/nog kan herinneren tijdens het inmekaarzetten heeft het blok 1 massa kabel die op het schutbord zit. Deze is niet gebroken of wat dan ook.

Op de PLUSpool van de accu en massapunten op de motor komt netjes 11.96V te staan, kzal zo even meten wat erop de massapunten komt te staan als ik ga starten, theoretisch niets, anders had de startmotor wel gaan draaien.
Mrtn = Maarten
mark 5t
Contacteer:

juist wat de canonballman zegt zo zou ik het ook doen :D
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Mrtn

even vermelde dan maar, sorry, maar vergeten (S)

- contactslot al vervangen
- kabel vervangen (wel gemeld)
- zekeringen heel

kom er net wel achter dat de koelventilator het niet meer doet, maakt een hoop herrie, maar draait niet.
Even zoeken wat er aan de hand is....
oja, deze ventilator kan ik handschakelen, de antiperculatiefan (?) heb ik hetzelfde geschakeld als de koelventilator en die doet t wel.

Wat voor relais ligt er nou in die bak voorin bij de motorruimte, is een 4polig relais, 2 gele draden, een massa en een rozewittige. Waar is deze van?
Mrtn = Maarten
-Ray-
Contacteer:

Mrtn schreef:Wat voor relais ligt er nou in die bak voorin bij de motorruimte, is een 4polig relais, 2 gele draden, een massa en een rozewittige. Waar is deze van?
aan de kant van je krik? das het toerental-signaal-relais.
Immer wieder die verdammte Holländer
Mrtn

-Ray- schreef:
Mrtn schreef:Wat voor relais ligt er nou in die bak voorin bij de motorruimte, is een 4polig relais, 2 gele draden, een massa en een rozewittige. Waar is deze van?
aan de kant van je krik? das het toerental-signaal-relais.
thanx, die bedoelde ik (Y)

daar hoef ik dus niet meer naar te kijken :)
Mrtn = Maarten
canonballman

Mrtn schreef:
Zat er geen massakabeltje (die je niet kan loshalen) tussen de 2 cilinders? dus zodat één cilinder waar de aansluitingen opzitten de massa doorgeeft aan het draaiende gedeelte (grote cilinder) welke de massa weer doorgeeft aan de bak via de bouten?
Er zit inderdaad een kabeltje tussen die 2 cilinders, maar dat is een PLUS-'doorgeef'kabeltje.

De dikke plus komt binnen op het startrelais (kleine cilinder), en als het relais wordt bekrachtigd (sleutel omdraaien (starten), er komt dan ook plus op de 'kabelschoen'aansluiting) dan wordt de bendix naar het vliegwiel gedrukt EN HET MOTORGEDEELTE (grote cilinder) KRIJGT PLUS, VIA DAT DOORGEEFKABELTJE.

Kweet het, doorgeefkabeltje is een k@tbenaming, maar kweet zo effe niks anders....... :wink:
canonballman

canonballman schreef:De geschakelde plus levert vaak problemen. Zet eerst met een andere draad kortstondig plus op je starter: doet de starter het nu, dan ligt het aan:
-een kabelonderbreking
-je contactslot
-een DIKKE zekering
Doet de starter niks dan is de starter gaar.
Mrtn

maar de starter doet t als er een xtra massakabel op het blok naar de accu wordt gezet :wink:

wat ik zojuist heb ontdekt,

- de handgeschakelde) koelventilator doet t niet meer als ik deze aanzet met de knop op t dashboard

Op de koelventilator heb ik nog een perc.fan aangesloten die de startmotor van koude lucht voorziet, deze doet het wel, en is gelijk geschakeld met de koelventilator, die t niet doet.

Even de gegevens; koelventilator meet 6.1V, perc.fan meet 13.03V (accu volledig volgeladen, kwam net van de lader af)

Startmotor draait nu NIET rond.

Xtra massakabel op t blok, startmotor draait WEL rond. Zet ik de ventilatoren aan knapt de 10A zekering.

met deze gebeurtenissen ga ik dus even verder zoeken :(

suggesties?
Mrtn = Maarten
canonballman

:s

raar.............

Hoe dan ook, je starter heeft te weinig massa, want met een extra kabel doet ie het wel.
Dus: massakabel checken/opschuren/vervangen.

En meten, want meten is......weten. (zeg ook maar iets........)

Met multimeter meten :
rode draad op plus accupool vastmaken, met de zwarte draad gaan 'prikken'
-eerst op de minpool: 12 volt bij stilstaande motor
-dan op de kop en versnellingsbak en behuizing van de startmotor. Als de meter dan veel minder als 12v aangeeft dan is er een slechte massa.

Dit wil echter niet alles zeggen, want je meet onbelast (loopt geen grote stroom).
De meter kan dan netjes 12 v aangeven.

Meet echter ook eens MET belasting: Iemand contactsleutel om laten draaien, en DAN meten.
Vaak daalt de spanning een hoop als je belast meet.
Riël
Über-Spammer

Begrijp ik dit nu verkeerd of mist je motor gewoon massa? Kijk de originele massa kabel na, en meet de weerstand eens van de - van de accu tov je blok. dan zorgen voor een fatsoendelijke massa lijkt me het probleem op te lossen, verder kan er nix aan de hand zijn.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Car: MB

een fatsoenlijk massa maken zal idd geen probleem zijn, tis echter wel raar dat het eerst wel goed was........of er moet natuurlijk een massa kabel in zijn geheel weg gevallen zijn
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

Ik heb meegemaakt dat ze van de een op de andere dag wegrotten :) Of wegrotten, dat ie ineens geen fatsoendelijk contact meer maakt.
Mrtn

Ok, massa's zijn allemaal nagemeten, de koelfan. deed t niet omdat het relais onvoldoende schakelde, dus geen + erop. Dit is vervangen en werkt weer zoals het hoort.

De massa zakt in als er gestart gaat worden, van 13V naar veel minder, met een Xtra massakabel is dit opgelost.

Echter, waar ik niet uit kom,

De injectoren worden niet aangestuurd, dit stekkerblokje krijgt wel een geschakeld +, maar ergens wordt er geen massa doorgegeven. Ook met de andere (goede) computer niet. Ergens binnen dit circuit is er GEEN massa MEER, maar hoe worden injectoren over het algemeen aangestuurd???

Vanwaar krijgen deze hun massa??

Ik weet het even niet, iemand anders? thanx alvast :)
Mrtn = Maarten
Menno

Die injectoren die maken injecties, dwz ze worden niet continu aangestuurd. Slechts een paar milliseconden per omwenteling wordt de massa aansluiting door de computer aan massa gelegd. Met een multimeter kun je dit eigenlijk nauwelijks nameten. Wel kan je met een schroevedraaier luisteren of ze tikken, of kan je er een led of lampje op aansluiten, ter controle.
rev it like a rental
Mrtn

hmmmm, zou het nog ergens anders aan kunnen liggen ipv de computer?

Kheb namelijk nog steeds het idee dat er een massa niet goed is. Toen ik thuis kwam nadat ik was gesleept draaide de startmotor nog gewoon rond, na een week nix eraan gedaan te hebben opeens niet meer.

dat ie geen injectiesignaal is zeker, want vonken doet ie wel en benzine geven ook.

Maar met de computer die t wel zou moeten doen doet ie het ook niet, dus kan het wel eens aan wat anders liggen.

Naar de injectiecomputer gaan geen eens massakabels, wel in dat zwarte kastje wat je hebt gehad.

Op de injectorenrail zit een stekkerblokje met 4 (per injector 1) draden, in de kleur grijs/rood. Deze kleur draden hebben telkens een +je elders in de kabelboom, maar de massa van de injectoren ken ik niet vinden, hoe lopen die doorgaans meestal dan?
Mrtn = Maarten
mark 5t
Contacteer:

als ja geen injectie signaal hebt dan krijgt ie ook
geen benzine meer dus je verhaal klopt niet helemaal.
maar waarom zo moeilijk doen , leg nou gewoon een splinter nieuwe massa aan en je zult zien dat je problemen opgelost zijn.
je denkt volgens mij veel te moeilijk.
Mrtn

kheb een nw massa gelegd, hierdoor draait de startmotor weer rond, maar slaat ie nog niet aan.

Wat ik bedoel met benzine geven is dat de pomp aangaat en benzine door de injectorrail spuit. De injectoren doen t alleen niet meer.
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer

Heb je dan neit een defecte + op je injectors? Ze hebben geen 'collectieve' massa.
mark 5t
Contacteer:

misschien injectors defect door dat geknoei met die slechte massa??
even een andere losse injector aansluiten en kijken
of die wel benzine sprietst.
zo zou ik het doen.
Mrtn

andere injectors zou ik van de week even kunnen proberen, die heb ik hier niet zo liggen.

Maar op de injectorrail zit een stekkerblokje met 4 draden, komt hier een + op te staan, een geschakelde + die constant 12V blijft geven en dat er een massa op de injectoren zit die per omwenteling om de beurt een - geeft zodat de injectoren aangaan?
Mrtn = Maarten
canonballman

Koop bij de automaterialenzaak eens een LED tester, kost geen drol ( 5 euro ).
Ga daar eens meten of je een blokspanning op je injectoren krijgt.
canonballman

En bij mijn 2 liter was het geloof ik zo dat de injectoren door een MIN geschakeld werden. Weet dat alleen niet meer zeker. Dat kun je nakijken in je schema.

En inderdaad: als ie vonkt, en de benzinepomp doet het, dan ligt het aan de injectoren, of de schakeling waar deze door bediend worden.

vonken + benzinedruk + openende injectoren + compressie e.d = lopende motor.
Mrtn

De motor loopt inmiddels weer, weet alleen in GODSNAAM niet wat er fout gegaan kan zijn :( daar hou ik niet zo van eigenlijk, als ik geen duidelijk fout/mankement kan aanwijzen.

Toen ik de motor zo rond mei aan het inbouwen was en de elektronica aant uitpluizen was bleek dat het stekkerblokje van de computers 2 gesch.+ draden had, een grijze en roodgrijze.

Als ik beide draden van gesch.+ voorzag liep de motor niet, bleven de relais tikken als een gek, ook als ik stopte met proberen te starten. De roodgrijze draad heb ik losgemaakt en niet meer aangesloten, waarna de motor tot vorige week maandag perfect heeft gelopen (18000km). Om de motor aan de praat te krijgen ben ik simpelweg trail en error gaan spelen, en wat bleek..... :s de roodgrijze draad moest van gesch.+ worden voorzien :s :s

Nu liep de motor weer netjes, wilde ik gaan rijden maakt de motor het typische geluid van een VW Kever, kweet niet hoe ik dat moet uitleggen, prrfffff tijdens het gas geven en amper weg willen rijden, dit met veel gas en langzaam de koppeling laten komen.

Ben ik weer gaan zoeken zie ik dat de luchtfilterslang net vóór de turbo ernstig gescheurd is, deze zit ná de luchtmassa meter, dus ik hoop dat de luchtmassameter aangeeft dat de motor weinig lucht krijgt doordat de meeste lucht via de scheur wordt aangezogen en zo beroerd gaat lopen.
Morgen weer een dag.

Nog 1x zo'n grap en de grijze gaat weg :(

Kheb nog nooit panne gehad met deze, maar kheb onderhand zo'n hekel aan sleutelen gekregen....
Mrtn = Maarten
mark 5t
Contacteer:

die slang is vast en zeker het probleem!!!!
Mrtn

mark 5t schreef:die slang is vast en zeker het probleem!!!!
Ik hoop het, vandaag is de sloop dicht, morgen weet ik dus meer :)
Mrtn = Maarten
piet pado GTT

catrinus schreef:kom anders binnenkort ff langs :wink: . Kun je ff bij mij kijken en huiveren.
hee catrinus... mag ik ook een x langs komen om te huiveren??? die gtet van jou staat toch in peize??? ik werk er 30 meter van af! bij coop codis.....
dan kom ik wel met men turbo 2 replica als ie gefixed is....
groetjes piet
catrinus

Is prima joh, Als het goed is rijd de gtet binnenkort wel langs coop codis(naar garage de westerd) Daar word hij gespoten :wink: . En met de turbo 2 moet je zeker ff langs komen. De r4 restaurateur vind dat wel leuk om te zien :wink:
piet pado GTT

dat is goed.... maar wanneer kan ik komen kijken dan? ben maandags en dinsdags vrij heb dan alle tijd :smoke: woens donder en vrijdags werk ik tot 5 uur... maar dan is meestal het hek al dicht.... zaterdags ben ik er ook... dan werk ik tot half 2..
dus zeg het maar......
momenteel is de 5t2 rep. ter reperatie... er moet nog zo veel aan gebeuren... pfff.............
maar alles op z'n tijd!! :D

groetjes piet
piet pado GTT

......... dit is wel behoorlijk offtopic....
mijn excuses daar voor.................. :worship:
catrinus

oei dat moet ik ff bekijken wanneer ik er ben. Zaterdagochtend ben ik er ff. Of ik er s`middags ben weet ik zo ff niet
Mrtn

piet pado GTT schreef:......... dit is wel behoorlijk offtopic....
gelukkig ben ik een aardige jongen :lol:
Mrtn = Maarten
catrinus

Mrtn schreef:
piet pado GTT schreef:......... dit is wel behoorlijk offtopic....
gelukkig ben ik een aardige jongen :lol:
Op het forum wel ja :p
Plaats reactie