[Clio 16v] Speling op stuur, nieuw stuurhuis??

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Ollie

En wat kostte nu zo'n stuurstang nieuw?
En als ik het goed begrepen heb is er dus verschil tussen de variant met en die zonder stuurbekrachtiging. En kun je dus beter eentje kopen voor een Clio zonder stuurbekrachtiging? Is er voor de rest dan geen verschil tussen die dingen?
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik heb altijd zoiets van 'dat hebben ze niet voor niets gedaan!'. Daarom heb ik er ook voor gekozen om een de stuurkolom te bestellen die bij mijn auto hoort.

Je kunt het vastlassen, maar waarom zouden ze er dan dempingsmateriaal instoppen, als het eigenlijk niet nodig is? :S
Ollie

Dat vraag ik me dus ook af. Er moet toch wel een verschil in zitten, of niet?
Donleben
Contacteer:

Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Ik ben niet zo technisch hoor, maar alleen de stuurstang vervangen helpt niet? Hij had het over een as die versleten was.
@canonballman: wat is precies het verschil tussen de stuurkolom en -huis?
Maar 500,- voor een stuurhuis, dat is normaal?
Donleben
Contacteer:

Het stuurhuis is het gedeelte wat op je subframe is gemonteerd. Hieraan zitten de spoorstangen met axiaalkogels, welke verbonden zijn met je wielen.

Je stuurkolom is het gedeelte vanaf je stuur naar je stuurhuis toe.

Hier 2 foto's van een (gemonteerd) stuurhuis;

http://213.51.188.16/menno/mh/P1010017.jpg
http://213.51.188.16/menno/mh/P1010022.jpg
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Stefijn

Sja daar is weinig op te zien voor iemand die niet weet hoe een stuurhuis eruit ziet.

De kruiskoppeling is zo te controleren, zit gewoon onder je dash zoals ik uitgelegd heb. Effe zelf checken, maar ik denk niet dat het die is, zoals Cannonballman ook al aangeeft.

Het stuurhuis is de verbinding tussen je stuurkolom en de rest van de stuurinrichting bij je ophaningen. Stuurhuis zet je draaibeweging om in een stuurbeweging.
canonballman

Ja, stuurkolom is hetgeen waar je stuur op zit bevestigd, en waar het contactslot inzit (stuurslot).
Die stuurkolom loopt van je stuur tot je pedalen (gas, rem, koppeling). Dus door het dashboard.
De stuurkolom is een buitenhuls, die VAST zit bevestigd aan de carrosserie, met daarin een paar lagers. In die lagers draait de stuur-as. Op deze stuur-as zit je stuur bevestigt.
Deze as loopt niet geheel recht, en daarom zitten er vaak 1 of 2 kruiskoppelingen in, zodat de as een hoek kan maken bij die kruiskoppelingen.
Bij de stuurbekrachtigde Clios zit er in deze stuuras ook nog een soort van dempende koppeling. Waar deze voor dient weet niet echt iemand concreet.
Hier treedt vaak speling op.

De buitenhuls, lagers en stuur-as compleet wordt vaak de stuurkolom genoemd.

Onderaan bij je pedalen is de stuurstang vastgemaakt (met een bout) aan het stuurhuis. Het stuurhuis zet, wat Stefijn al zei) de draaibeweging van het stuur/stuur-as om in een translerende beweging (links rechts). Het stuurhuis zit bevestigd op het subframe, bijna aan de onderkant van de auto. Als je onder de motorkap kijkt is ie net te zien.
Aan elk uiteinde van het stuurhuis zit een stuurstang. Die stang is dmv kogelgewrichten (stuurkogels) bevestigd aan de voorwielophanging.

Een stuurhuis met bekrachtiging kan best wel 500 euro kosten nieuw.
Een stuurkolom kost iets van 170 euro nieuw.

En als het nou nog niet duidelijk is, dan spring je maar in je auto, en zwalkt maar naar brabant, dan laat ik het zien :wink:
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Hoe laat heb je de koffie klaar? :p
Ok, alles is nu een stuk duidelijker. Thnx.
Nah ja, ik kan er verder ook weinig aan doen, volgens de garage ligt het toch echt aan het stuurhuis.. Fok a dok, dure grap..
Merijn
Über-Spammer

Ga je je stuurkolom NIET vervangen? Als je dat wel gaat doen, dan zou ik dat eerst doen en kijken of je probleem is opgelost. Bij 99 van de 100 Clio's met stuurbekrachtiging begint de speling in de stuurkolom!
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Het is speling met sturen, dus ik kan 5 cm naar links en 5 cm naar rechts bewegen, zonder dat het effect heeft op de wielen.
De stuurkolom heeft hier dan niets mee te maken neem ik aan?
Merijn
Über-Spammer

Zeker wel! Ask CBM!
canonballman

Die stuurkolom heeft er zeker mee te maken!

Durf blind geld erop te zetten dat het aan je stuurkolom ligt!
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Tis wat hoor haha. Ik ben niet technisch dus heb hem weggebracht. Hij zou er naar kijken en dan hoorde ik het wel. Nu zegt hij dat het aan het stuurhuis ligt, terwijl iedereen op het forum daar zn mening over heeft haha.
Beetje klote dus. Heb hem gemaild of het niet aan de stuurkolom of stuurstang ligt, dus ik hoor zijn argumentatie dan wel. En dan kan ik daar moeilijk tegen ingaan.. Wat zijn de kenmerken als het aan de stuurkolom ligt?
Marko

Waarschijnlijk toch die stuurstang... Ik heb het ook gehad, heb de stang zo gemodificeerd dat die niet meer aan het einde kan afbreken waardoor speling ontstaat... Komt vaak voor dit probleem bij clio's.
Stuurhuis vervanger is een dure grap dus laat het toch ff goed nakijken
Rene (Mr. TX) schreef:Tis wat hoor haha. Ik ben niet technisch dus heb hem weggebracht. Hij zou er naar kijken en dan hoorde ik het wel. Nu zegt hij dat het aan het stuurhuis ligt, terwijl iedereen op het forum daar zn mening over heeft haha.
Beetje klote dus. Heb hem gemaild of het niet aan de stuurkolom of stuurstang ligt, dus ik hoor zijn argumentatie dan wel. En dan kan ik daar moeilijk tegen ingaan.. Wat zijn de kenmerken als het aan de stuurkolom ligt?
canonballman

Rene (Mr. TX) schreef:Heb hem gemaild of het niet aan de stuurkolom of stuurstang ligt, dus ik hoor zijn argumentatie dan wel.
Vergeet de stuurstang! daar ligt het niet aan!

StuurKOLOM en stuurHUIS: 2 VERSCHILLENDE DINGEN

Alhoewel sommigen ze in 1 adem noemen... :wink:
Ollie

Zie door de bomen het bos ff niet meer...

zijn stuurSTANG en stuurKOLOM 2 verschillende dingen of 2 verschillende benamingen voor het zelfde ding?
Merijn
Über-Spammer

Als je bij Renault een stuurkolom besteld staat er op je bon dat je een STUURSTANG hebt gekregen. :)
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Terwijl het toch 2 heel verschillende dingen zijn? :s
Merijn
Über-Spammer

Nou... Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Het is een stang die je helpt bij het sturen, dus in zoverre klopt het wel. :)
canonballman

In mijn ogen gaat een stang op en neer, of vangt krachten op in de lengte.

Zodra dat zon stang DRAAIT, dan is het in mijn ogen een as.

Daarom zeg ik stuurAS (of compleet zaakje: stuurKOLOM) Kolom is ook iets wat draait......

Iemand die het hier NIET mee eens is?

Een stuurstang 'bestaat' wel, maar dat zijn de linker en rechter stang die aan je fussee's (wielen)zitten. Totaal een ander onderdeel dus.
Jeroen-16v

hmmmm,

Als ik veel stuur, (file parkeren ed.) of als ik schuin een drempel over rijd, dan trilt/kraakt mijn stuur!?! waar heeft dit dan mee te maken? Hij heeft het overigens niet altijd, maar wel regelmatig.

Lijk took wel een lager te zijn waar iets overheen schuurt. (N)
Alle tips zijn welkom! het begint nu irritant te worden. :evil: Het gaat hierbij om een clio 16-v
Stefijn

canonballman schreef:In mijn ogen gaat een stang op en neer, of vangt krachten op in de lengte.

Zodra dat zon stang DRAAIT, dan is het in mijn ogen een as.

Daarom zeg ik stuurAS (of compleet zaakje: stuurKOLOM) Kolom is ook iets wat draait......

Iemand die het hier NIET mee eens is?

Een stuurstang 'bestaat' wel, maar dat zijn de linker en rechter stang die aan je fussee's (wielen)zitten. Totaal een ander onderdeel dus.
mee eens :)
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Nou mensen, ik heb de clio weer thuis. Nu kijken of ik hem hier in de buurt kan fiksen of naar brabant rijden, maar dat is nogal een gokje zonder apk (al een maand).
Hier nog ff wat handige pics :)

[img]http://www.nextstep-design.nl/rtc/stuursysteem.jpg[/img]

[img]http://www.nextstep-design.nl/rtc/stuurhuis.jpg[/img]
canonballman

spoorstang wordt ook wel stuurstang genoemd.

Duidelijke plaatjes!
canonballman

meeste renos hebben tandheugel/rondsel stuurhuis
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Het gebeurt zelden dat het rondsel versleten is?
canonballman

Rene (Mr. TX) schreef:Het gebeurt zelden dat het rondsel versleten is?
zelden ja.
Jeroen-16v

Jeroen-16v schreef:hmmmm,

Als ik veel stuur, (file parkeren ed.) of als ik schuin een drempel over rijd, dan trilt/kraakt mijn stuur!?! waar heeft dit dan mee te maken? Hij heeft het overigens niet altijd, maar wel regelmatig.

Lijk took wel een lager te zijn waar iets overheen schuurt. (N)
Alle tips zijn welkom! het begint nu irritant te worden. :evil: Het gaat hierbij om een clio 16-v
Niemand een idee????
Robert dB.

Ik had ook speling op het stuur. Afgelopen weekend het rubber aansluitstuk vastgelast waarna alle problemen verdwenen zijn! :)

Alleen bekrachtige stuurhuizen hebben deze aansluiting, vandaar dat dit probleem alleen bij deze set-up voor komt.

Gevolg is wel dat het stuur iets meer trillingen doorgeeft en je de olie hoort lopen vanuit de stuurbekrachtigingspomp (kontakt geluid). Maar het stuur iig weer lekker strak en kost nagenoeg niets vergeleken met een nieuw stuurhuis die de meeste mensen zouden monteren bij dit probleem.
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

De mijne staat nog thuis, ik moet nog ff kijken hoe ik het ga oplossen..
Ollie

Mijn stuurkolom wordt ook gelast as we speak. Dus morgen stuurt ie hopelijk weer als een zonnetje, want dat zwabberen en corrigeren was ik echt beu...
Christian

hebje ook wat foto`s gemaakt waar je gelast heb enzo
Merijn
Über-Spammer

Rene (Mr. TX) schreef:De mijne staat nog thuis, ik moet nog ff kijken hoe ik het ga oplossen..
Begin er gewoon aan, man! Het is echt niet zo moeilijk als je denkt! Nieuwe halen, monteren, rijden! Wedden dat de speling verdwenen is??
Robert dB.

waarom koopt iedereen een nieuwe?
Plaats reactie