Heej heej!
Ik heb een probleempje met een versterkertje. Als ik het volume dicht zet dan lekt ie nog als een zeef geluid door. Ik kan het volume wel opschroeven met de gain knop op de amp maar dan nog hoor ik het geluid tamelijk hard tot hard doorkomen. Ik heb alle weerstanden en diodes doorgemeten en deze lijken in orde te zijn. Er is een weerstand die wel heel erg langzaam naar zijn waarde van 47k Ohm kruipt en een diode die heel langzaam naar zijn sperstand kruipt als je dit met een multimeter meet. Ik weet niet of dit een probleem is? De potentiometers geeft een weerstand van 20k Ohm als ie dicht staat en 0 Ohm als ie openstaat. Dit lijkt me in orde want 20k staat er ook opgeschreven.
Hoe kan het geluid nu zo hard doorlekken? Heeft dit te maken met een condensator of spoel of zal het eerder te wijten zijn aan een diode of weerstand?
Kan iemand me helpen a.u.b.? Als je er geen verstand van hebt, reageer dan a.u.b. niet want anders raak ik alleen maar verder van huis. Alleen nuttige tips dus!! B.V.D.
Gr. Dustyke
Lekke versterker!
-
Rally is NOT a crime!
My only limit, is the limit of my car!
-
Nobody???
Rally is NOT a crime!
vind het raar verhaal eigelijk.
je zegt:
" Als ik het volume dicht zet dan lekt ie nog als een zeef geluid door. Ik kan het volume wel opschroeven met de gain knop op de amp maar dan nog hoor ik het geluid tamelijk hard tot hard doorkomen."
wat veranderd als je dan aan je gain zit. lijkt me logisch dat als je em opschroeft dat ie meer geluid gaat produceren.
meter van de gain was oke??? wat doen de banen eronder en waar leiden die naartoe?
om wat voor versterker gaat het hier eigelijk?
je zegt:
" Als ik het volume dicht zet dan lekt ie nog als een zeef geluid door. Ik kan het volume wel opschroeven met de gain knop op de amp maar dan nog hoor ik het geluid tamelijk hard tot hard doorkomen."
wat veranderd als je dan aan je gain zit. lijkt me logisch dat als je em opschroeft dat ie meer geluid gaat produceren.
meter van de gain was oke??? wat doen de banen eronder en waar leiden die naartoe?
om wat voor versterker gaat het hier eigelijk?
-
- Moderator
- Car: MB
daar zou het zeker aan kunnen liggen. Heb je geen andere radio of versterker bij de hand toevallig om even te testen? En die gain kun je beter effe dicht zetten denk ikMerijn schreef:Zou het niet aan je uitgangen kunnen liggen op je radio?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Waarom zou jij die gain dicht willen zetten als je precies weet wat het ding doet ? De opmerking kom zo plots uit het niets namelijk.Tom schreef:om de sterkte (niveau) van het ingangssignaal af te stellen
Er zijn gains die werken gewoon als volumeknop.... dicht is dicht. Een goede amp kan met de gain helemaal dicht draaien, dit omdat er standaard altijd een minimaal signaal wordt doorgelaten, je gooit dan wel 4V RMS naar binnen bij het ding.... overigens niets om je druk over te maken.
-
Ik snap wel waar de gain voor dient. Die is om het geluid van de radio op 3/4 af te stellen met volle bass (dus net geen vervorming). Dat snap ik. Ik bedoelde met het verhaaltje te zeggen dat het niet aan de radio ligt. Ik heb er een laptop en andere radio aan gehad en die deden het ook. En als het volume van de radio uit is dan is het volume over de amp ook nul komma nul. Tis dus echt een rotte amp. Maar niemand een idee wat voor componentje dit veroorzaakt, dit type problemen?
Rally is NOT a crime!
Kijk dat heet goed af kunnen stellenTom schreef:een goede gain werkt dus niet als volume knop. Bij het open zetten moet je altijd erg oppassen voor het oversturen van het signaal vind ik.

Maar nog steeds snap ik het probleem van Devil 5 niet

Gaat je tegenvallen hoe goed die dingen nog zijn.Merijn schreef:Is het misschien een versterker van het merk SuperPech?
Komt door een massapunt dat ze niet gelegd hebben in die dingen...... ff openschroeven en erin solderen..... dan klinken ze zeker goed.
-
Jep tis idd een el cheapo ding ja. Maar wat zijn ze vergeten? een massapunt leggen? Hoe bak ik er dat in? En kan dat mijn probleem (lekken bij dichte gain) ook veroorzaken? Verder nog mensen tips voor me bij het maken van mijn ampje... ?
Rally is NOT a crime!
Dan brommen ze meestal. Maar je gain lekt altijd.... vanochtend nog een RF4600x ingebouwd bij iemand en dat is normaal.Super 5 Devil schreef:Jep tis idd een el cheapo ding ja. Maar wat zijn ze vergeten? een massapunt leggen? Hoe bak ik er dat in? En kan dat mijn probleem (lekken bij dichte gain) ook veroorzaken? Verder nog mensen tips voor me bij het maken van mijn ampje... ?
-
Brommen/Ruisen doet ie helemaal NIET! Het is echt gewoon ZUIVERE muziek die doorlekt. Dus Gain op 0,0 en dan hoor ik gewoon nog muziek... Is dit echt normaal??
Rally is NOT a crime!
JA !Super 5 Devil schreef:Brommen/Ruisen doet ie helemaal NIET! Het is echt gewoon ZUIVERE muziek die doorlekt. Dus Gain op 0,0 en dan hoor ik gewoon nog muziek... Is dit echt normaal??
-
- Moderator
- Car: MB
lijkt mij toch niet. Als jij je radio volume op NUL zet dan dient er ook NUL volume doorgelaten te worden aan de pre-outs. Lijkt mij toch een probleempje van de radio en niet van de versterker. Dat geluid kan namelijk maar van één kant komen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Het is allemaal een beetje verwarrend, vind ik.
Volgens mij staat het volume van de radio gewoon wel open, maar de gain van de amp dicht. Er komt nu wel geluid uit de speakers die aan de amp hangen.
Volgens mij is dat de case!
Volgens mij staat het volume van de radio gewoon wel open, maar de gain van de amp dicht. Er komt nu wel geluid uit de speakers die aan de amp hangen.
Volgens mij ook en dan klopt het toch echtMerijn schreef:Het is allemaal een beetje verwarrend, vind ik.

-
Ja dat is inderdaad het geval bij mij ja. Volume radio open en gain van amp dicht. Dit is dus normaal dat ie dan lekt? Maar ik vind dat ie nogal HARD lekt dan. Hoe is dat uit te leggen dan? Hoort dat ook??
Rally is NOT a crime!
Een versterker lekt niet, dat hoort zo.
De ingangsgevoeligheid van een versterker is hetgeen wat je verandert als je aan de gain draait.
Stel een versterker heeft een ingangsgevoeligheid van 0,5 tot 8 V, als je dan een kutradio erop aansluit, moet je hem ver open draaien omdat die niet veel uitstuurt. Als je een fatsoenlijke radio hebt, stuurt hij een hogere spanning uit, dus hoeft de gain niet zo ver open...
De ingangsgevoeligheid van een versterker is hetgeen wat je verandert als je aan de gain draait.
Stel een versterker heeft een ingangsgevoeligheid van 0,5 tot 8 V, als je dan een kutradio erop aansluit, moet je hem ver open draaien omdat die niet veel uitstuurt. Als je een fatsoenlijke radio hebt, stuurt hij een hogere spanning uit, dus hoeft de gain niet zo ver open...
-
Hmm... oke! Dan zal het wel normaal zijn aangezien mijn radio 4V uitsturing heeft. Dan zou dat inderdaad heel goed kunnen ja. Ik hoef me dus geen zorgen te maken
Valt weer mee dan!

Rally is NOT a crime!
-
Overigens is het verstandig om de gain v/d versterker altijd zo dicht mogelijk te laten dit ivm de vervorming die dan het minst zwaar wordt doorgestuurd.robclio16V schreef:Een versterker lekt niet, dat hoort zo.
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus