R5GTE vraagjes??
Als ik volgas geef in de 3de en 4de versnelling hobbelt de voorkant iets (net of de banden niet rond zijn maar die zijn net nieuw dus dat kan het niet zijn) ook zitten er 2 nieuwe aandrijfassen onder die er nog door de vorige eigenaar onder zijn gezet....???
In de 5de versnelling als hij warm word dan begint hij een beetje te joelen.... hoe meer gas hoe harder het gejoel....??? ik denk dat het uit de bak komt.... synchromes? lager?
In de 5de versnelling als hij warm word dan begint hij een beetje te joelen.... hoe meer gas hoe harder het gejoel....??? ik denk dat het uit de bak komt.... synchromes? lager?
Clio 16v.....
-
Synchronisatieringen zijn er voor om beide tandwielen even snel te laten draaien om in elkaar te vallen bij schakelen.
Als hij goed schakelt, denk ik dat het daar niet aan ligt.
Renault 5 GT Turbo "EVO"
schakelt perfect... ik (mijn paRobertR19 schreef:Synchronisatieringen zijn er voor om beide tandwielen even snel te laten draaien om in elkaar te vallen bij schakelen.

Clio 16v.....
-
bak- en motorolie zijn altijd verschillend... 

kun je misschien uitleggen hoe door te weinig olie op de bak hij kan hobbelen... (het is dus niet dat ik dit niet geloof maar ik weet van dit soort dingen gewoon geen ruk en wil dit dus wel!!)Bart V schreef:als de assen vervangen zijn is de bakolie ook ververst. Mischien zit er te weingig olie in, ff peil controleren dus. ff plastic dopje aan de voorkant eraf halen, bak moet tot de rand gevuld zijn.
Succes.
Clio 16v.....
mja, ik doel vooral op het bijgeluid wat je hoort. Dat kan het gevolg van geringe smering zijn. Hobbelen kan ik er niet mee in verband brengen.
Wat betreft het hobbelen
Wat wel kan is dat banden en/of assen die pas vervangen zijn zoals je zelf zegt op de 1 of andere manier niet goed gemonteerd zijn. Zijn dus geen zaken die je meteen moet uitsluiten OMDAT ze nieuw zijn.
Wat betreft het hobbelen
Wat wel kan is dat banden en/of assen die pas vervangen zijn zoals je zelf zegt op de 1 of andere manier niet goed gemonteerd zijn. Zijn dus geen zaken die je meteen moet uitsluiten OMDAT ze nieuw zijn.
Had ik idd ook bij mijn express, had een aandrijfas en die was iets te lang (bleek achteraf), en die bak maar irritant hobbelen. Homiokneet heeft het hierdoor ook niet lang uitgehouden (ong 3mnd); moest toen weer een nieuwe halen.
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
hoe ga ik dit testen? als er een aandrijfas te lang is staat er dus spanning op....Menno schreef:check idd ff je bakolie.
Ook zou ik controleren of er wel de juiste assen onder zitten. Als ze te lang zijn, en zo'n homokineet daardoor niet vrij kan bewegen, gaat je auto hobbelen.
Clio 16v.....
-
Mijn auto trok erg naar links...
Bij hogere snelheden begon hij te "hobbelen", ik heb hem laatst laten uitlijnen en nu is het helemaal over.
Bij hogere snelheden begon hij te "hobbelen", ik heb hem laatst laten uitlijnen en nu is het helemaal over.
don't be a fool, wrap your tool
heb hem al laten uitlijnen helpt niet.... jammergenoeg...GTT__Geert schreef:Mijn auto trok erg naar links...
als ik de bakolie ga controleren moet de auto toch gewoon recht staan? en moet ik via het gat waar ik de stand mee controleer de bak ook bijgevuld worden?
als de aandrijfassen te lang zijn hoe ga ik dit dan controleren en kan ik deze zelf vervangen (ben wel redelijk technisch!

wat kosten aandrijfassen voor een 5 eigenlijk?
Clio 16v.....
Beste kan je de assen demonteren en opmeten. Let wel dat als je de linkeras eraf haalt bijna alle bakolie eruit loopt. Dat je dus niet EERST je bakolie bijvult, dat zou namelijk zonde zijn, en die olie is niet echt goedkoop.
En olie vul je idd bij door het gat aan de voorkant.
-
Oftopic:Bart V schreef:Niet helemaal, wel eens een miniblok uitelkaar gesloopt?Robert dB. schreef:bak- en motorolie zijn altijd verschillend...![]()
Maar daz een uitzondering.
Oude Peugeot 205 motoren (voorganger van de TU motoren) hadden ook een gezamelijk smeersyteem (motor+bak)
-
- Contacteer:
je kun ook je auto aan deze kant opkrikken dan heb je midner verliesBart V schreef:Beste kan je de assen demonteren en opmeten. Let wel dat als je de linkeras eraf haalt bijna alle bakolie eruit loopt. Dat je dus niet EERST je bakolie bijvult, dat zou namelijk zonde zijn, en die olie is niet echt goedkoop.

OMdat ze dan harder draaien.
Ja, het enige verschil is in de 3 en 4 met de 1 en 2 is dat ze harder rond gaanVosje schreef:Als het aan de aandrijfassen ligt hoe kan het dan dat ik in de 1ste en 2de geen last heb van hobbelen en in 3 en 4 wel?

Ik ken een jongen met een gts die had dit verschijnsel erger: Differenteel naar de filestijnen.
Dit probleem heb ik nu ook.. fusekogel is vervangenGTT__Geert schreef:Mijn auto trok erg naar links...
en nu hobbelt hij bij bepaalde snelheden bij 80 bv
is het heel erg maar bij de 100 merk je er nix van..
Hey Vosje.....
Dat probleem heb ik nu al meer dan een jaar. Bij mij "hobbelt" de auto ook bij hogere snelheden. (zeg maar in de 4e versnelling vanaf 80km/h)
Als ik 140+ ga rijden dan is het weer weg. Tevens valt me op dat in de bocht naar links ik het bij het wiel ook voel kloppen.
(bij de hobbel-snelheden zie je de buitenspiegel mee trillen en voel je het in het pedaal en in het stuur. Echter ik voel NIKS in het pookje en die trilt ook niet. Ook ik ben al 2 nieuwe aandrijfassen verder.....houd me op de hoogte!)
Dat verhaal van die as zou wel eens zo kunnen zijn. (echter de laatste as komt van JL vandaan dus die moet eigenlijk wel kloppen...???)
en als ik het gas los laat (bij rechtdoor of in de bocht) dan is het trillen en kloppen meteen verdwenen)
Dat probleem heb ik nu al meer dan een jaar. Bij mij "hobbelt" de auto ook bij hogere snelheden. (zeg maar in de 4e versnelling vanaf 80km/h)
Als ik 140+ ga rijden dan is het weer weg. Tevens valt me op dat in de bocht naar links ik het bij het wiel ook voel kloppen.
(bij de hobbel-snelheden zie je de buitenspiegel mee trillen en voel je het in het pedaal en in het stuur. Echter ik voel NIKS in het pookje en die trilt ook niet. Ook ik ben al 2 nieuwe aandrijfassen verder.....houd me op de hoogte!)
Dat verhaal van die as zou wel eens zo kunnen zijn. (echter de laatste as komt van JL vandaan dus die moet eigenlijk wel kloppen...???)
en als ik het gas los laat (bij rechtdoor of in de bocht) dan is het trillen en kloppen meteen verdwenen)
als er te weinig olie op de versnellingsbak zou zitten zou je er zeker ook last van moeten hebben in 1ste en 2de. Ben je er zeker van dat je vorige eigenaar er wel nieuwe aandrijfassen heeft ondergestoken. de reden dat je er in 1ste en 2de geen last van hebt is waarschijnlijk om dat de as(sen) krom zijn. bij hogere snelheden begint de wagen de schudden( het hobbelen dat je hoort en voelt)... toch ff nakijken. groeten
http://users.pandora.be/renault_kever
http://users.pandora.be/renault_kever
hoe test ik dit.....???Menno schreef:check idd ff je bakolie.
Ook zou ik controleren of er wel de juiste assen onder zitten. Als ze te lang zijn, en zo'n homokineet daardoor niet vrij kan bewegen, gaat je auto hobbelen.
Clio 16v.....
Ik denk dat je ff de moer van je aandrijfas los moet draaien en ff op tikken met een hamer. In principe moet je aandrijfas ongeveer 1-1,5 cm naar binnen kunnen bewegen.
Als je er een tik opgeeft en hij wilt niet eens (of nauwelijks) naar binnen lijkt met dat ze te strak zitten.
Als je er een tik opgeeft en hij wilt niet eens (of nauwelijks) naar binnen lijkt met dat ze te strak zitten.
ik heb bij mij ook zo'n 'hobbel' id... in zijn 2/3 het ergste! dan zie ik ook de pook helemaal heen en weer schudden.. en ik voel het ook heel erg aan de hele auto! ik vind het niet echt bepaald fijn.. maar ik kan het probleem niet vinden! maar aandrijfassen kan dus wel een oorzaak zijn? dat is krom is ofzo?!?
is dat veel werk ? denk namelijk dat dat bij mij ook moet gebeuren..