[R1916V]Irritant geluid
Als ik me motor stationair laat draaien komt er een verschrikkelijk irritant piep geluid uit de motorruimte, alsof er iets hoognodig gesmeerd moet worden. Ik zat zelf te denken aan de dynamo of waterpomp, zou dat kunnen??
Kunnen je lagers zijn in je dynamo. In je waterpomp zit een lagerbus, als die kapot is komt er water via de aandrijf as naar buiten. Dit kun je dus zien. Dat van die dynamo kun je voelen als je de V-snaar er af gooit en dan met de hand ronddraaien.


-
- Berichten: 569
- Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
- Locatie: Den Helder (NL)
Ik zou het ook eerder bij de V snaar gaan zoeken 

don't be a fool, wrap your tool
Snaar kan het niet zijn. Is zoals Sander het zegt je lager(s) van dynamo of een vacuumklepje dat zingt.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
- Locatie: Alkmaar
Ik heb dat geluid ook (Clio 16V) maar bij mij is het m'n kachel ventilator (misschien een idee)
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Hebben veel GT's ook maar dat doen ze vaak alleen in bochten, rotonden (is ook een bochtJordi - Clio 16V schreef:Ik heb dat geluid ook (Clio 16V) maar bij mij is het m'n kachel ventilator (misschien een idee)


Vacuum of je lager van je dynamo... weinig andere opties.Marcel B. schreef:Nee et komt echt van het motorblok af, maar welke kant is niet echt vast te stellen...
woow is al weer wat jaartjes terugMarcel B. schreef:Bart, was was het uiteindelijk? ik heb hier sinds gister ook last van, heb het idee dat de snaar niet genoeg gespannen staat ofzo.

Het geluid was bij mij toendertijd de dynamo, ding wilde na 250.000 km eindelijk afgelost worden..

De mijne heeft ook een kleine 250.000 km gemaakt en is aan vervanging toe.Bart V schreef:woow is al weer wat jaartjes terugMarcel B. schreef:Bart, was was het uiteindelijk? ik heb hier sinds gister ook last van, heb het idee dat de snaar niet genoeg gespannen staat ofzo.
Het geluid was bij mij toendertijd de dynamo, ding wilde na 250.000 km eindelijk afgelost worden..


138k is een vrij normale km stand voor een dynamo. De 1 gaat eerder naar de klote als de andere, en de mate van belasting zegt ook wel iets. Die van mij toendertijd was een R19 1.4, zat niks electrisch op, dus het heeft niks te lijden dan....
Vergeet ook niet dat een dynamo niet zo van toeren houd, en 7000 rpm zal op een 16V nog wel eens voorkomen, daar van gaan ze ook aanzienlijk sneller heen
Vergeet ook niet dat een dynamo niet zo van toeren houd, en 7000 rpm zal op een 16V nog wel eens voorkomen, daar van gaan ze ook aanzienlijk sneller heen

Nou ff gekeken bij veban, en de multiriem blijkt 2 banen eraf geschoven te zijn door nog onbekende reden, dus zit nu nog maar half erop... et was niet de dynamo of iets dergelijks 

Don't walk the grass... smoke it