[R5gtti]Injectie vragen-topic

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Steven
Car: M536

Ik als ouwe centenschrapende student vind tussen de 1000-1500 nog niet eens zo duur, als het strax echt dat vermogen oplevert en dan ook nog es betrouwbaar is dan is het dat geld dubbel en dwars waard.

Ik heb ook zeker interesse in het stage 1 systeem, gezien ik geen abbo bij de bandenboer wil :p

Maargoed laten we nog even rustig afwachten op het volgende nieuws...
chendy
Contacteer:

Los van de pk winst is het gebruik van injectie natuurlijk altijd een beter idee. Hoe vaak erger ik me bv. aan het slecht starten van mijn GTT. Of is dat nu juist de charme...? NOT!
Ook hoop ik dat met een evt. vermogenswinst de auto anders zal reageren met injectie. Nu komt het er plotseling in, en is zo plots weer verdwenen.

Ik ben zelf zeer geïnteresseerd in de ombouw. En wacht vanzelfsprekend de resultaten af. Mijn plan was om eind januari eens langs te gaan bij "de jongens", maar vakantie gaat finaciëel ff voor. Tot nu toe gedraagt mijn GTT zich erg betrouwbaar op 0,8Bar. Wat kleine dingen daargelaten natuurlijk. Maar de bedoeling is om motorisch nog het volgende aan te pakken:
-frontmount ic met hardpipes
-grotere Turbo
En nu is daar nog bijgekomen injectie. 200+ Pk is leuk, maar voor mij is de koppelwinst veel spannender. Ik hoop alleen dat de bak en de Sachs platen het geweld lang genoeg gaan volhouden; een vriend van mij heeft na het vernietigen van zijn 2e bak toch maar de laaddruk weer wat omlaag gedaan. Hij doet gem. zo'n 6000km met een bak:

Suub Impreza 420Nm HKS-power @ Roegis. >-)

KLIK VOOR DE FOTO

mvg, Chendy.
limburgio

ik vidn da we de mensen die bezig zijn met zulk een project beter gesteund en gemotiveerd kunnen worden dan ze af te zeiken. Ik ben alvast een klant voor dat injectie systeem, enkel ff afwachten voor hun stage2 maar ik ben al heel tevreden met 220+ Nm koppel ;-) mijn vliegbrevet heb ik jammer genoeg nog niet :worship: dus als stage 2 er niet komt dan zal stage1 mijn wensen ook vervullen (Y)
peter5GTTurbo
Contacteer:

Nou ik hoop dus echt wel dat dit hele project gaat lukken.
Ik ben alvast begonnen met sparen, of was dat nou voor een grotere turbo :p .

Als er idd de genoemde pk`s en Nm`s uit de gtt komen. Dan worden de stoplicht sprintjes nog leuker.

Keep up the good work !!
voske

respect voor het uitzoeken zeker te weten (Y)

maar ff tussen door. iedereen heeft het over pk's en het koppel maar euhmzz hoe wordt dit verwerkt aan de auto zelf?? misschien dat ik eroverheen gelezen heb maar je zult toch ook betere remmen etc. nodig hebben of is dit allemaal een bijzaak voor jullie of lees ik er gewoon overheen?? en zitten z'n dingen ook in de prijs inbegrepen?? Dit is trouwens gewoon informatief bedoelt en niet beledigent ofzo :) .. maar ben benieuwd erna maar ik vraag me serieus af of je de 5 dan ook niet kwa remming etc. moet veranderen en of hier al aan gedacht is geworden en producten voor gekozen...

met vriendelijke groet vozzzke :lol:
Laatst gewijzigd door voske op vr 23 jan 2004 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
chendy
Contacteer:

De Sky is the limit. Als je genoeg geld er tegenaan smijt, krijg je alles voor elkaar. Zo heeft bv. Shaq (Superman) een ouwe Mercedes E-Klasse met Ferarri blokkie erin...

Waar een wil is, is een weg. En kritiek leveren is zeker niet verkeerd. Flamen daarentegen is echter verspilling van energie.

mvg, Chendy.
Riël
Über-Spammer

voske schreef:respect voor het uitzoeken zeker te weten (Y)

maar ff tussen door. iedereen heeft het over pk's en het koppel maar euhmzz hoe wordt dit verwerkt aan de auto zelf?? misschien dat ik eroverheen gelezen heb maar je zult toch ook betere remmen etc. nodig hebben of is dit allemaal een bijzaak voor jullie of lees ik er gewoon overheen?? en zitten z'n dingen ook in de prijs inbegrepen?? Dit is trouwens gewoon informatief bedoelt en niet beledigent ofzo :) .. maar ben benieuwd erna maar ik vraag me serieus af of je de 5 dan ook niet kwa remming etc. moet veranderen en of hier al aan gedacht is geworden en producten voor gekozen...

met vriendelijke groet vozzzke :lol:
je zal je remmen en dergelijke dan zelf moeten aanpassen, de kit die ze leveren is enkel voor de motor zelf, lijkt me vrij logisch. Een beter koelsysteem en intercooler is ook een goede stap.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
GTTprutser

Dit mag ik graag horen (Y) .
Injectie lijkt me perfect.:)
Ik had hier al 1.5 jaar geleden al iets over gelezen.
About time dat iemand dit als "goedkope" kit aan de man gaat brengen. :D
En voor 1400 Euro valt het mee.

Kan dit ook op een Alpine of b14-4e (C-motor)gelevert worden?
Mischien eens effe mialen :p .
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
speedline

De klanten voor een gtt injectie-systeem moeten zelf zorgen voor een goede technische basis voor het injectiesysteem. Dus een onderstel en remsysteem wat tegen de taak opgewassen is. Grotere en bredere velgen, bredere banden, grotere schijven en zachtere remblokken en een goede combinatie van veren (niet te ver verlaagd) en dempers zorgen voor deze goede basis. Maar niets moet! De eindverantwoording ligt altijd bij de klant.

Wat het remsysteem voor een injectie-gtt betreft... Uiteraard is er een big brake (grote remmen) conversie te regelen via JL Tuning. Voor contact-informatie kijk je op http://www.jltuning.nl. Meest simpel en financieel aantrekkelijk is een 260mm conversie van een Clio 16v. Iets groter is een 280mm conversie. Allemaal mogelijk met de originele remklauwen. Meerzuiger remklauwen zijn mogelijk maar dan moet er wel goed opgelet worden naar de remzuigerdiameter en hoofdremcilinderdiameter. Dit omdat de te verpompen vloeistofhoeveelheid op elkaar afgestemd moet worden.

Wat de bewerkte cilinderkoppen betreft. Ik ga altijd af op meten = weten. Onze "huistuner" Huizer motorsport beschikt over een flowbank. En over voldoende ervaring en kennis om een gewenst doel met een cilinderkop te realiseren.

Wat de Achterberg spullen betreft... Ik keur Achterbergs cilinderkopbewerking helemaal niet af. Sterker nog, ik rijd ook rond met een Achterberg Motorsport cilinderkop. Maar het kan altijd beter. Vandaar onze gang naar een tuner die in mijn ogen wat beters kan realiseren.

Wat de squish vlakken betreft... Squish vlakken moet je van af blijven. Verbrandingstechniek is een beetje aparte discipline. Ben mij er net in aan het verdiepen. Maar squish vlak bewerken is echt een doodzonde. Zover was ik al. Je verlaagt de gassnelheid in de cilinder en daarmee ook de verbrandingssnelheid. De verbranding duurt dan te lang. Niet alle gasdruk wordt dan nog efficiënt binnen een beperkt aantal krukasgraden aan de krukas doorgegeven. Je gooit gewoon vermogen weg. Verdere discussie via pm.
Laatst gewijzigd door speedline op zo 25 jan 2004 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Contacteer:

speedline schreef:...flowbench testing rox... Verdere discussie via pm.
PM
Turbo Marco

[quote="chendy"]Los van de pk winst is het gebruik van injectie natuurlijk altijd een beter idee. Hoe vaak erger ik me bv. aan het slecht starten van mijn GTT. Of is dat nu juist de charme...? NOT!
Injectie is idd een goed idee :worship:

Maar dat slecht starten van een gtt met carb gaat gelukkig niet voor iedereen op :)

Ik heb zelf nooit problemen met starten onder welke omstandigheden ook {lucky me}
Dat heeft in ieder geval niets met charme te maken.

greetz Marco
Turbo Marco

Injectie is de oplossing voor een gtt.

Maar toch vraag ik mij af waarom er met geen woord gerept word over mechanische injectie?

Ik loop al enige tijd met hersenspinsel omtrend mechanische injectie rond.
zou dat niet een goede upgrade zijn?
Ik bedoel de ruimte is er voor en de weerstand zal verwaardeloosbaar zijn.

OK het verbruik zal flink hoger zijn dan electronische injectie {vergeef mij evt spelfouten}
of zie ik het verkeerd??

Graag reakties van serieus geintereseerden :)
Riël
Über-Spammer

Ik heb ook al eens gedacht aan de jetronic van de gti van volkswagen. Maar simpelgezegd, deze oplossing is eenvoudiger. Voor de mechanische injectie heb je méér plek nodig (luchtmassameter, een hoop leidingen en drukgebeuren, kijk maar eens bij een golfje).
Jeroen V
Contacteer:

K-jetronic lijkt me een drama voor de GTT, zeker om het geheel goed af te stellen, al deze systemen zoals de k-jetronic en de d-jetronic zijn systemen die weer compomissen sluiten kwa bruikbaarheid, het is eenvoudig kwa constructie en de mengsel verhouding is zeker bij de k-jetronic makelijk aan te passen ( boetseer klei :wink: ), maar de motor zal nooit over het hele toeren bereik scherp staan.
Maar deze oplossingen hebben allemaal grote nadelen ( zoals de niet te verwaarlozen weerstand van de stuwklep, de invloed van de bodemgesteldheid op de mengselvorming!! :wink: )
Het p-n systeem heeft al deze nadelen niet en is ook nog eens super scherp af te stellen.
canonballman

Jeroen V schreef:K-jetronic lijkt me een drama voor de GTT, zeker om het geheel goed af te stellen, al deze systemen zoals de k-jetronic en de d-jetronic zijn systemen die weer compomissen sluiten kwa bruikbaarheid, het is eenvoudig kwa constructie en de mengsel verhouding is zeker bij de k-jetronic makelijk aan te passen ( boetseer klei :wink: ), maar de motor zal nooit over het hele toeren bereik scherp staan.
Maar deze oplossingen hebben allemaal grote nadelen ( zoals de niet te verwaarlozen weerstand van de stuwklep, de invloed van de bodemgesteldheid op de mengselvorming!! :wink: )
Het p-n systeem heeft al deze nadelen niet en is ook nog eens super scherp af te stellen.
Helemaal mee eens. Was in 1980 leuk, maar nu niet meer......... :wink:
limburgio

pffff VW :lol: ik vind het juist mooi dat ze het houden bij de renault keuken! zit toch genoeg lekkers in die franse keuken he, dan zou je evengoed het hele injectiesysteem van de fiat punto 1.4 gtturbo nemen da's nog het minste werk(denk ik) qua afstellen en computerwerk, laten ze het maar lekker bij Renault houden, kwil geen VW logo's in m'n gt zien!!!!!
Riël
Über-Spammer

Vanaf nu wordt elke post die niet met injectie op de gtt te maken heeft verwijderd!!!

De meeste posts die aan bovenstaand criterium voldeden zijn hebben dat moeten ondergaan, zouden er mensen zich afvragen waar hun post gebleven is!
wouter 16v

Is er al meer bekent van dit project, vind het nogal stil.
Steven
Car: M536

Stilte voor de storm ;)
speedline

wouter 16v schreef:Is er al meer bekent van dit project, vind het nogal stil.
Steven schreef:Stilte voor de storm ;)
:smoke:
Job-turbo
Contacteer:

Hoe ver staat het nu met de eerste versie? Zijn er al resultaten behaald? Ben benieuwd :p

Gaan jullie ook met de auto naar de vermogensmeeting bij F.C.G. of gaan jullie dat niet redden voor die datum?
limburgio

van stage 1 is er al lang een test van! heeft ene zeker mr dijkstra voor mekaar gekregen(fastchip.nl) dus tot 1 bar hebben ze al 137pk aan de wielen en 221Nm koppel gekregen, uitdraai is te bekijken op die site! als je 1 bar met injectie rijd zou overeenkomen met 1.6 met carbu, nu enkel wachten op dat stage 2 project!!! tot 1.5bar >-)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

limburgio schreef:van stage 1 is er al lang een test van! heeft ene zeker mr dijkstra voor mekaar gekregen(fastchip.nl) dus tot 1 bar hebben ze al 137pk aan de wielen en 221Nm koppel gekregen, uitdraai is te bekijken op die site! als je 1 bar met injectie rijd zou overeenkomen met 1.6 met carbu.
Met carb op 1.6???
Euh volgens mij klopt er dan iets niet hoor.

Ik heb met 1,3bar 160PK en 233NM... :D
speedline

limburgio schreef:van stage 1 is er al lang een test van! heeft ene zeker mr dijkstra voor mekaar gekregen(fastchip.nl) dus tot 1 bar hebben ze al 137pk aan de wielen en 221Nm koppel gekregen, uitdraai is te bekijken op die site! als je 1 bar met injectie rijd zou overeenkomen met 1.6 met carbu, nu enkel wachten op dat stage 2 project!!! tot 1.5bar >-)
Henk Dijkstra heeft zijn eigen fastchip oplossing op de rollenbank gehad en kwam inderdaad tot dat vermogen aan de voorwielen gemeten. Dus daar is geen "zogenaamd" vermogensverlies bij opgeteld. Deze fastchip oplossing werkt nog steeds met een 32mm gasklep van de originele carburateur. Met de gasklepas eraf is de effectieve doorlaat vergelijkbaar met die van een Groep A carburateur.

Laatst in een technische discussie wees Menno ons hierop. Dit was voor mij en Jeroen genoeg reden om een groter gasklephuis toe te passen voor minder restrictie in het inlaatsysteem. Omdat de luchtverdeling minder optimaal is van het originele inlaatspruitstuk hebben we toen meteen een eigen variant ontworpen. Een eigen ontwerp inlaatspruitstuk dus. Een pasmal wordt op dit moment gemaakt zodat na montage op een auto de laatste wijzigingen aan ontwerp en afwerking kunnen plaatsvinden.

Persoonlijk refereer ik aan de GTT-i als de fastchip oplossing en ons eigen project als GTT EFI (Electronic Fuel Injection). Verder hebben ik en Jeroen ons ontfermt over de EFI kabelboom. Hier kom ik later nog op terug.

Ik denk persoonlijk dat met onze oplossing het koppel en vermogen t.o.v. de fastchip oplossing nog licht zullen stijgen. Dit omdat er minder restrictie is van het de gasklep. Verder wil ik niet speculeren over koppel en vermogen. Mij interesseert het topvermogen overigens geen zier. Ik wil koppel en veel ook! :p

N.b.: Er zal uitlaatgastemperatuur gemeten worden bij afstelling om ervoor te zorgen dat cilinderkop, uitlaatspruitstuk en turbinezijde van de turbo thermisch niet te zwaar belast worden. Ook wordt de motor goed beveiligd tegen hoge inlaatluchttemperaturen. Indien iemand een tussenkoeler gebruikt die niet tegen de taak opgewassen is merk je dat direkt in je vermogensafgifte onder warme omstandigheden. In principe moet je met een verbeterde tussenkoeler van standaard formaat tot 1Bar redelijk kunnen draaien. Maar ik prefereer persoonlijk een lucht/water tussenkoeler. Enerzijds omdat je bij lage rijsnelheden geen koelvermogen mist en omdat ik niet in mijn voorbumper wil zagen of de styling van de voorzijde wil veranderen.

Een fmic (front mount intercooler) kan natuurlijk ook! Het is maar net wat je wilt.

De vergelijking carburateur zou ik alleen maar maken om aan te geven dat je met minder belasting van je turbo (minder laaddruk=minder toeren & minder warmte afgifte aan je inlaatlucht) en meer betrouwbaarheid meer vermogen kunt genereren als je de restrictie van de carburateur laat verdwijnen. Opmerkingen van carb + 1.6 = zelfde als injectie + 1.3 sta ik niet achter. Het enige wat ik er over kwijt wil is dat je betrouwbaarder sneller kunt met injectie tegen een geringe investering als je het afzet tegen de vermogensstijging.
Job-turbo
Contacteer:

met welke diameter gasklep gaan jullie nu werken?
Abel
Über-Spammer

wat vinden jullie van het idee om de computer+randorganen van een 1.7 volvo turbo blok te pakken en de injectoren net als de fastchip inlaatspruitstuk te gebruiken.

Natuurlijk moet er dan wel een andere eprom ingeschreven worden. Maar dit moet toch ook goed te doen zijn??
Tijn
Contacteer:

Abel schreef:wat vinden jullie van het idee om de computer+randorganen van een 1.7 volvo turbo blok te pakken en de injectoren net als de fastchip inlaatspruitstuk te gebruiken.

Natuurlijk moet er dan wel een andere eprom ingeschreven worden. Maar dit moet toch ook goed te doen zijn??
is dat niet net zo veel werk als dit dan ?
there is no spoon.
Abel
Über-Spammer

als je een volvo turbo voor een zeer vriendelijk prijsje kan kopmen is dit qua onderdelen veeel goedkoper...
Menno

Tja, alles kan, de grote truuk zit 'm in die computers. Voor de Renix computers is door diverse mensen alles al eens uitgezocht, voor die 2 volvo computers niet.

Ik denk niet dat de paar knaken voordeel op de onderdelen opweegt tegen een paar honderd (!) uur ontwikkelingswerk om die volvo computers helemaal te doorgronden.

Samengevat: slecht plan.
rev it like a rental
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

het kan ook anders; vrij progameerbare computer inkl; draadboom + water temp zender 350 euri. dus zelf een pomp aan schaffen+ injectoren en een gas klep en een mapzender. optie lucht temp; zender een paar middagjes hobby'en.dit is met behoud van eigen ontsteking(daar kun je ook wel mee sjoemelen)
(super voor gt turbo laat je de ontsteking zitten)

of 700 euri met ontsteking exl; draad boom.

voor beeld je wil op je clio 16v een turbo en niet meteen wrc technieken betalen.dus geen 300 pk! (simpel beschreven) knooi een turbo er op ..ruimte zat ..zorg voor olie toevoer cq afvoer kan met orginele pomp. plaats 1 of 2 injectoren net na je gas klep.een andere benz druk regenlaar. dus je behoud je orginele systeem aleen ze zet er een systeem overheen (erbij). en dat systeem gaat pas werken als je overdruk krijgt (door bv een drukschakelaar) kun je toch leuk mee doen + - 0,4 0,5 bar zonder je blok hele maal los te trekken en het is relatief simpel af te stellen (dit is natuurlijk een beetje kort door de bocht maar werkt super en kost niet de wereld) wel een lap top hebben.en tijd. een goed geloof.en vooral graag willen. :D :D
Job-turbo
Contacteer:

BONELESS (jeroen) schreef:het kan ook anders; vrij progameerbare computer inkl; draadboom + water temp zender 350 euri. dus zelf een pomp aan schaffen+ injectoren en een gas klep en een mapzender. optie lucht temp; zender een paar middagjes hobby'en.dit is met behoud van eigen ontsteking(daar kun je ook wel mee sjoemelen)
(super voor gt turbo laat je de ontsteking zitten)

of 700 euri met ontsteking exl; draad boom.

voor beeld je wil op je clio 16v een turbo en niet meteen wrc technieken betalen.dus geen 300 pk! (simpel beschreven) knooi een turbo er op ..ruimte zat ..zorg voor olie toevoer cq afvoer kan met orginele pomp. plaats 1 of 2 injectoren net na je gas klep.een andere benz druk regenlaar. dus je behoud je orginele systeem aleen ze zet er een systeem overheen (erbij). en dat systeem gaat pas werken als je overdruk krijgt (door bv een drukschakelaar) kun je toch leuk mee doen + - 0,4 0,5 bar zonder je blok hele maal los te trekken en het is relatief simpel af te stellen (dit is natuurlijk een beetje kort door de bocht maar werkt super en kost niet de wereld) wel een lap top hebben.en tijd. een goed geloof.en vooral graag willen. :D :D
Is inderdaad wel heel erg kort door de bocht. Het is echt niet zomaar klaar. En dat afstellen waar wil je dat gaan doen dan?
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

gewoon op straat...waar je de ruimte hebt..en dan begin je gewoon met 0 bar dan 0,1 0,2 enz;.de een rijden de ander achter de lap top. dan is het mooiste dat je hem afregeld op uitlaatgas temp;+ - 800 graden werkt super!!! :worship:
Job-turbo
Contacteer:

BONELESS (jeroen) schreef:gewoon op straat...waar je de ruimte hebt..en dan begin je gewoon met 0 bar dan 0,1 0,2 enz;.de een rijden de ander achter de lap top. dan is het mooiste dat je hem afregeld op uitlaatgas temp;+ - 800 graden werkt super!!! :worship:
Ja precies gewoon op straat... Dan weet je niet echt wat je doet volgens mij. Van mij hoeft dit iig niet :s
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

juis ondat ik het wel weet wat ik doe, deet ik het op straat
je hebt al een goede basis een goed rijdende auto. test banken zijn super ....als je veel geld hebt ook !!!je kunt in het diepe springen maar ook een klein af stapje doen. en je moet natuurlijk wel een beetje gevoel voor techniek hebben . :) misschien zal ik wel een andere kijk op dingen hebben maar heb al genoeg projecten gemaakt....oja en deze waren niet in een week stuk nee ook niet naar een half jaar ,op koppelingen na dan.
Job-turbo
Contacteer:

BONELESS (jeroen) schreef:juis ondat ik het wel weet wat ik doe, deet ik het op straat
je hebt al een goede basis een goed rijdende auto. test banken zijn super ....als je veel geld hebt ook !!!je kunt in het diepe springen maar ook een klein af stapje doen. en je moet natuurlijk wel een beetje gevoel voor techniek hebben . :) misschien zal ik wel een andere kijk op dingen hebben maar heb al genoeg projecten gemaakt....oja en deze waren niet in een week stuk nee ook niet naar een half jaar ,op koppelingen na dan.
OK... Succes er dan mee..
Plaats reactie