Matijs schreef:speedline schreef:De juiste basis voor een getunede GTT is een motor met een betere kwaliteit zuigers en drijfstangen!
Kijk, dat klinkt al heel aannemelijk, maarrr... betere drijfstangen? Ik heb nog nooit van iemand gehoord die de drijfstangen van zijn GTT had gesloopt. Is het niet voldoende om de standaard exemplaren uit te wegen en te polijsten? Of zijn de standaard drijfstangen de aanleiding waardoor de drijfstanglagers van een GTT het nogal eens begeven, en is dit de reden om andere drijstangen te nemen?
De besproken drijfstangen kun je bestellen met bredere lagers (krukas ook ff laten slijpen)(minder oppervlaktedruk dus bestand tegen meer power), zijn lichter van gewicht (meer power), zijn vele x-en sterker. Het merk maakt niet zo veel uit. Er zijn net als bij de onderstaande delen een aantal zeer goede bedrijven die deze delen aanbieden.
Matijs schreef:speedline schreef:bewerkte cilinderkop
Kanaal diameter aanpassen aan grotere inlaatluchtstroom door groter gasklepoppervlak. In principe compenseer je het verleggen van het "smoorpunt" in het inlaatsysteem.
Matijs schreef:speedline schreef:verbrandingskamerbewerking,
Moet ik me daar de aanpassingen in de geometrie van de verbrandingskamer bij voorstellen, zoals we die zien bij Achterberg cilinderkoppen?
Nee. Als je het verbrandingskamer ontwerp teveel aanpast heb je risico van verbrandingsverstoring. Heb op deze site ook wel eens aanpassingen gezien aan het squishvlak. Absolute not done. Waar ik op doel is een bewerking rond de klep die ervoor zorgt dat bij minimale kleplift de vulling (gasstroom) goed op gang komt.
Matijs schreef:speedline schreef:grotere in- en uitlaatkleppen,
Dit is neem ik aan alleen nodig voor 200+ pk motoren? De winst in diameter is volgens mij zeer beperkt bij een R5 cilinderkop, en bovendien is de maat van de kleppen bij drukvulling minder belangrijk dan bij een atmosferische motor (waarbij de afmeting van inlaatkanaal en kleppen cruciaal is)
Dit is een algemene interpretatie fout. In- en uitlaatmaatvoering is net zo cruciaal bij turbomotoren als bij atmosferische motoren. Turbo's verbloemen alleen het slechte design door een redelijk resultaat neer te zetten. Ook bij turbomotoren is hier grote winst te boeken.
Matijs schreef:speedline schreef:ARP bouten en studs,
Dit is een merk neem ik aan? Wat is hier zo bijzonder aan?
Nog beter met een fijnere draad. Rest heb ik al gemeld. Standaard in racerij en vliegerij. Iedere zichzelf respecterende tuner gebruikt kun producten. Hebben de beste mensen in dienst en maken veruit de beste producten voor een betaalbare prijs.
Matijs schreef:speedline schreef:Carrillo H-beam drijfstangen,
Hèt merk? En nogmaals: nodig?
= volledig afhankelijk van wat je met de motor wil. Is erg kostbaar maar maakt een goed opgebouwde motor bijna "onvernietigbaar". Ook hier meerdere bedrijven.
Matijs schreef:speedline schreef:SRP/JE T-type zuigers
Vertel vertel... Mahle niet goed genoeg?
Mahle levert geen kleinserie, op bestelling, in de gewenste kwaliteit. Of het nu hyper-eutectisch of smeedalu is. Ook hier meerdere merken waaronder; Ross, Venolia, Arias, etc.
Matijs schreef:speedline schreef:met molybdeen gecoate zuigerveren
Moly als in chromoly als in knalhard? Ik dacht dat zuigerveren toch op zijn minst zachter moesten zijn dan je cilinder(bus), omdat het anders een dure hobby wordt.
Nee, Moly als in Molybdeen coating. Speciale coating die bij verhitting een keramische laag vormt. Speciaal procede wat ik niet verder uit de doeken mag doen.
Matijs schreef:speedline schreef:gechamferde krukas,
Ik denk dat ik wel eens een foto heb gezien van een erstig verlichte Clio race krukas, is dat wat je bedoelt?
Dit is niet wat ik bedoel.
Matijs schreef:speedline schreef:oliepomp van gehard materiaal,
En waar koop ik die?
Dat laat je doen.
Matijs schreef:speedline schreef:speciale gietijzeren cilinderbussen,
meer speciefiek aub
Nee, zit veel te veel onderzoek in van verschillende mensen om dit zomaar in de openbaarheid te gooien. Beetje zout maar ik strijk een aantal mensen tegen de haren in als ik dit in de openbaarheid gooi.
Matijs schreef:speedline schreef:en ga zo nog maar ff door...
Nou ga eens door dan

Nee. Dat kan en mag ik niet...