[R5gtti]Injectie vragen-topic

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Job-turbo
Contacteer:

Xedrah schreef:Zou leuk zijn om het pilot project een keer naast de 5GTT van Job-Turbo te zetten voor een ritje van 400 meter. Altijd mooi om te zien hoe twee verschillende injectie-5'jes-projecten het tegen elkaar doen. :worship:

Hier ben ik altijd voor in natuurlijk :p Zullen we dit dan afspreken........heren?
Tijn
Contacteer:

zou wel leuk zijn ja :D

moet je wel gelijke turbo's enzo ook hebben natuurlijk, anders word het nog een raar vergelijk....
there is no spoon.
speedline

Ik vindt het wel een goed idee...

injectie+GT20+traction-control+full-throttle-upshift :D

Nee, hoor eerst ff downsizen voor een goede vergelijking... Iig niet de GT20... :p
Job-turbo
Contacteer:

speedline schreef:Ik vindt het wel een goed idee...

injectie+GT20+traction-control+full-throttle-upshift :D

Nee, hoor eerst ff downsizen voor een goede vergelijking... Iig niet de GT20... :p
Is goed hoor. Van die kreten raak ik niet onder de indruk :wink:
Tijn
Contacteer:

speedline schreef: injectie+GT20+traction-control+full-throttle-upshift :D
doe mij er maar 1 zoeen :D
there is no spoon.
Xedrah

speedline schreef: injectie+GT20+traction-control+full-throttle-upshift :D
Speedline, je bent - neem ik aan - bekend met de functionaliteiten van DTA?

Ik zou je set-up niet downsizen als ik jouw was...
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

ik lees ook lekker mee maar euh. waarom moet hij dat niet doen? of zeg je dat niet ? :D ;)
Job-turbo
Contacteer:

Hmmmz hoe zeggen sommige mensen dat ook al weer........

:X

:wink:
speedline

Matijs schreef:
speedline schreef:De juiste basis voor een getunede GTT is een motor met een betere kwaliteit zuigers en drijfstangen!

Kijk, dat klinkt al heel aannemelijk, maarrr... betere drijfstangen? Ik heb nog nooit van iemand gehoord die de drijfstangen van zijn GTT had gesloopt. Is het niet voldoende om de standaard exemplaren uit te wegen en te polijsten? Of zijn de standaard drijfstangen de aanleiding waardoor de drijfstanglagers van een GTT het nogal eens begeven, en is dit de reden om andere drijstangen te nemen?
De besproken drijfstangen kun je bestellen met bredere lagers (krukas ook ff laten slijpen)(minder oppervlaktedruk dus bestand tegen meer power), zijn lichter van gewicht (meer power), zijn vele x-en sterker. Het merk maakt niet zo veel uit. Er zijn net als bij de onderstaande delen een aantal zeer goede bedrijven die deze delen aanbieden.

Matijs schreef:
speedline schreef:bewerkte cilinderkop

Kanaal diameter aanpassen aan grotere inlaatluchtstroom door groter gasklepoppervlak. In principe compenseer je het verleggen van het "smoorpunt" in het inlaatsysteem.

Matijs schreef:
speedline schreef:verbrandingskamerbewerking,
Moet ik me daar de aanpassingen in de geometrie van de verbrandingskamer bij voorstellen, zoals we die zien bij Achterberg cilinderkoppen?
Nee. Als je het verbrandingskamer ontwerp teveel aanpast heb je risico van verbrandingsverstoring. Heb op deze site ook wel eens aanpassingen gezien aan het squishvlak. Absolute not done. Waar ik op doel is een bewerking rond de klep die ervoor zorgt dat bij minimale kleplift de vulling (gasstroom) goed op gang komt.

Matijs schreef:
speedline schreef:grotere in- en uitlaatkleppen,
Dit is neem ik aan alleen nodig voor 200+ pk motoren? De winst in diameter is volgens mij zeer beperkt bij een R5 cilinderkop, en bovendien is de maat van de kleppen bij drukvulling minder belangrijk dan bij een atmosferische motor (waarbij de afmeting van inlaatkanaal en kleppen cruciaal is)

Dit is een algemene interpretatie fout. In- en uitlaatmaatvoering is net zo cruciaal bij turbomotoren als bij atmosferische motoren. Turbo's verbloemen alleen het slechte design door een redelijk resultaat neer te zetten. Ook bij turbomotoren is hier grote winst te boeken.

Matijs schreef:
speedline schreef:ARP bouten en studs,
Dit is een merk neem ik aan? Wat is hier zo bijzonder aan?

Nog beter met een fijnere draad. Rest heb ik al gemeld. Standaard in racerij en vliegerij. Iedere zichzelf respecterende tuner gebruikt kun producten. Hebben de beste mensen in dienst en maken veruit de beste producten voor een betaalbare prijs.

Matijs schreef:
speedline schreef:Carrillo H-beam drijfstangen,
Hèt merk? En nogmaals: nodig?

= volledig afhankelijk van wat je met de motor wil. Is erg kostbaar maar maakt een goed opgebouwde motor bijna "onvernietigbaar". Ook hier meerdere bedrijven.
Matijs schreef:
speedline schreef:SRP/JE T-type zuigers
Vertel vertel... Mahle niet goed genoeg?

Mahle levert geen kleinserie, op bestelling, in de gewenste kwaliteit. Of het nu hyper-eutectisch of smeedalu is. Ook hier meerdere merken waaronder; Ross, Venolia, Arias, etc.

Matijs schreef:
speedline schreef:met molybdeen gecoate zuigerveren
Moly als in chromoly als in knalhard? Ik dacht dat zuigerveren toch op zijn minst zachter moesten zijn dan je cilinder(bus), omdat het anders een dure hobby wordt.

Nee, Moly als in Molybdeen coating. Speciale coating die bij verhitting een keramische laag vormt. Speciaal procede wat ik niet verder uit de doeken mag doen.

Matijs schreef:
speedline schreef:gechamferde krukas,
Ik denk dat ik wel eens een foto heb gezien van een erstig verlichte Clio race krukas, is dat wat je bedoelt?

Dit is niet wat ik bedoel.

Matijs schreef:
speedline schreef:oliepomp van gehard materiaal,
En waar koop ik die?

Dat laat je doen.

Matijs schreef:
speedline schreef:speciale gietijzeren cilinderbussen,
meer speciefiek aub

Nee, zit veel te veel onderzoek in van verschillende mensen om dit zomaar in de openbaarheid te gooien. Beetje zout maar ik strijk een aantal mensen tegen de haren in als ik dit in de openbaarheid gooi.

Matijs schreef:
speedline schreef:en ga zo nog maar ff door... :X
Nou ga eens door dan :)
Nee. Dat kan en mag ik niet... :X
Job-turbo
Contacteer:

Laten we dan hier maar ophouden of niet :P dan zien we het straks wel. Moeten we beide auto's maar es naast elkaar zetten....
[rsi]peerke

@speedline: laat je niet opnaaien door een zeer kleine minderheid, dat is zonde van je energie....

Just keep up the good work (Y)
Tijn
Contacteer:

Xedrah schreef:Dat hele blueprint versus revisie verhaal vind ik ook onzin. WTF is blueprinten anyway?? Zorg ervoor dat een motor nauwkeurig gereviseerd wordt en alles gebalanceerd in elkaar gezet wordt en je hebt een prima motor.
reviseren is opnieuw opbouwen met fabrieksdelen

blueprinten is opnieuw opbouwen met gebalanceerde en uitgewogen delen volgens de originele specs van de ontwerptekening (die ooit met 0 gewichtsverschillen gemaakt is) vandaar de naam "blueprinten"

jullie zijn het dus eigenlijk gewoon eens alleen kende je de term niet...
there is no spoon.
Michel S.
Contacteer:

Nou speedline.

Ik lees met alle plezier jou reacties. Als ik het niet ermee eens ben, kwak ik het er neer en dan gaan we discusieren. Gelukkig vaak niet nodig.

Maar ik denk dat je met kopaanpassing doelt op een plaatje wat ik ooit gepost heb waar het squishvlak inderdaad was aangepast.
Waarom is dit naar jou mening not done? Zou naar mijn mening toch een positief effect hebben op de zuigerdruk.

Waar denk meerdere mensen last van hebben is denk ik het feit dat JL heel hoog wordt aangeprezen, terwijl ze zelf minder goede ervaringen hebben(met name limburgers hebben slechte ervaringen). Mijn persoonlijke mening/ervaring ga ik niet hier neer zetten. Nergens voor nodig.

Maar ik wacht in spanning af naar je reactie ivm squishvlak.

greetz(en wat mij betreft, bedankt voor je inzit wat betreft technische posts/info)
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Matijs
Contacteer:

Rustig maar heren, zo hadden we het allemaal niet bedoelt, toch? :wink:
Ik wil Speedy even bedanken voor zijn verduidelijkingen wat betreft de high-budget tuning,en ik vind het begrijpelijk dat hij niet het achterste van zijn tong laat zien. Je kan nou eenmaal niet alles zomaar aan iedere halve zool op internet gaan vertellen.
Die drijfstangen zijn in ieder geval een interessante oplossing voor een zwakke plek in de C motor, maar inderdaad alleen voor het echte zware werk. Voorlopig houd ik het toch maar even bij uitwegen en polijsten denk ik. En de oliepomp laten harden is dan misschien wel een goed idee om de lagertjes een beetje stevige olietoevoer te kunnen garanderen.
Ook erg interessant dat jij de cilinderkop modificaties van een ervaren tuner als dhr. Achterberg af durft te keuren. Nou was ik toch al niet van plan dit te gaan laten doen, maar het sluit wel aan bij mijn filosofie dat niet alles per definitie beter wordt als je er meer geld tegenaan gooit.
Anonymous

Matijs schreef:Ook erg interessant dat jij de cilinderkop modificaties van een ervaren tuner als dhr. Achterberg af durft te keuren.
Laten we even eerlijk zijn door te zeggen dat dit voor speedline wat persoonlijke redenen heeft en vele mensen die (ook) op zeer professioneel gebied bezig zijn daar wel tevreden over zijn.
Michel S.
Contacteer:

Puur en alleen omdat Achterbergen dit gebruikt betekend niet dat het meteen goed is. Betekend ook niet dat het slecht is.
Achterbergen heeft daar vast en zeker ook een reden voor en dit ook getest hebben.

Achterbergen heeft deze modificatie gemaakt voor blokjes welke eigenlijk voornamelijk worden gebruikt bij circuit races. Misschien dat daar het verschil zit. Dat het voor gewoon gebruik meer nadelen heeft dan voordelen. Zou kunnen toch.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Matijs
Contacteer:

Dat zullen we niet snel te weten komen, omdat geen van de partijen teveel gevoelige informatie prijs zullen willen geven...
Radar One
Contacteer:

Natuurlijk is het altijd de vraag of iets effectief is, maar het mag duidelijk zijn dat het uitgangspunt van dit project goed is.

Met het project gaan ze testen met twee auto's, die van Speedline met de fase 2 setup voor high performance >-) en de mijne met fase 1 voor endurance :smoke: .

Mijn GT wordt nu gereviseerd en zodra fase 1 wordt gemonteerd zal ik er eerst rustig mee moeten rijden met de turbo op waarschijnlijk 0,7 bar, pas na 5.000 km gaan we tot 1 bar. Met mijn setup hopen we rond de 140pk en 220nm uit te komen aan de wielen. (Y)
Fase 2 moet hier een stuk boven komen qua prestaties. :worship:
Door veel te testen en de medewerking van de orginele bedenkers van het systeem hopen we op nog betere prestaties.

Verder kunnen we over tuning tot in de oneindigheid blijven discussieren, want er zijn altijd andere combinaties van onderdelen te bedenken die weer andere resultaten bieden.
Deze discussie ontstond namelijk, doordat mensen met een 'nieuwe' gtt, die standaard is, wat meer prestaties uit hun 5je willen halen zonder grote risico's te lopen dat je ieder jaar weer opnieuw mag dokken.

Over slechte resultaten uit het verleden, is altijd makkelijk praten, vooral ook omdat slecht nieuws altijd snel rond gaat, waardoor verhalen veranderen. Positieve verhalen halen het nieuws meestal niet, dat is namelijk niet spannend.
Job-turbo
Contacteer:

Misschien een domme vraag maar wat is het verschil tussen Fase 1 en 2?
limburgio

in een oud blad van alpine staat er ook nog veel uitleg over, staat ook trouwens op de site van fastchip.nl

ik ben er alvast voorstander van mar kwacht enkel nog even tot ze boven de 1bar kunnen met die injectie, dan komt de fun pas ECHT te voorschijn :worship:
dan ga je alvast mogen uitkijken naar een stevig blok en een goede bak erbij zoals een 16v versnellingsbak of zo. keep up the good work :beer:
Radar One
Contacteer:

Job-turbo schreef:Misschien een domme vraag maar wat is het verschil tussen Fase 1 en 2?
Jeroen Lubking schreef eerder in de desbetreffende Techniek-project:

Verwachtingen zijn dat stage 1 tot max 1 bar rond de 150 tot 170 pk krukas vermogen leverd en meer dan 225 nm aan de wielen!

Stage 2 gaat hier nog een hele stap overheen en is geschikt tot 1,5 bar laaddruk.
Naar verwachting zal 1,2 a 1,3 bar de maximum vuldruk zijn met standaard compressie met een ZEER goed IC systeem en natuurlijk de broodnodige uitlaatgas afvoer en koeling etc.
Wel gaan de schattingen al boven de 200 pk uit en richting de 300+nm koppel!

Met lagere compressie en een continue lage inlaat temperatuur zal dit vermogen allicht nog verder stijgen.
Er zijn al mensen die evt intresse hebben in dit FULL SPEC systeem,dus misschien komende tijd zullen daar ook verdere ontwikkelingen in plaats vinden.
Job-turbo
Contacteer:

Tsjong.. nou ik ben benieuwd naar de resultaten :)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Matthijs schreef: Ik doel dan niet op dat ze alleen maar slechte dingen aan het maken zijn, eerder dat er nog geen enkel project echt goed van de grond is komen. Neems als referentie het willi-turbo project.
Voor zover bekend lag het niet doorgaan van het willie-turbo project niet aan JL en Speedy. Het zou robert zelf zijn die het project (al dan niet) tijdelijk aan de kant heeft gezet.

GR.Frits
Tom
Moderator
Car: MB

gelieve alleen nog te chatten over GTT-injectie technische zaken!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ivo
Über-Spammer

Dat dit topic geopend is vooraf is matuurlijk juist gedaan om zulke discussies op gang te krijgen Mathijs......, dit alleen maar om iedereen te laten denken, en bezig te zijn (voor de geintresseerde onder ons) om o.a. te kijken hoeveel animo er voor is.....,

Dit kunnen we gewoon een stukje slimme verkoop techniek noemen..... :wink:

Verder ben ikzelf ook heeel erg benieuwd naar de daadwerkelijke gemeten resultaten, en denk ook wel dat er zeker een hele goede kans van slagen in dit project is..... :worship:

Succes jongens, houd ons op de hoogte met de (positieve) vorderingen..... :)
speedline

Matthijs schreef:Dan wil ik nog wel even de opmerking maken dat ik van alle ideeën van JL-tuning in combinatie met speedline nog weinig resultaten heb gezien die goed nieuws hebben gebracht. Ik doel dan niet op dat ze alleen maar slechte dingen aan het maken zijn, eerder dat er nog geen enkel project echt goed van de grond is komen (op eigen kracht). Neem als referentie het willi-turbo project.
Hoho, ik kom pas zeer kort bij Jeroen over de vloer. Heb juridisch nog financieel (bedrijfsmatig) wat met JL Tuning te maken. We bundelen krachten zogezegd. Hij helpt mij en ik help hem. Niet meer, niet minder.
Matthijs schreef:Ik blijf bij ervaring op dit moment, het is gewoon niet te doen om als klein bedrijf meteen "top of the bill" te produceren.
Oh nee? :( Watch and learn... :wink:
Matthijs schreef:Voor succes als Achterberg en Freddy Cane zijn ook wat jaartjes van vallen en opstaan aan vooraf gegaan. Ik denk dat Xedrah dit ook wel zou willen bevestigen. Niets om je voor te schamen lijkt mij.
Dat zal bij JL Tuning ook gebeuren. Sterker nog, het is al aan de gang. Maar met de "consultatie-ploeg" die we nu hebben en de contacten die we de afgelopen tijd hebben opgedaan worden er geen concessies gedaan op het gebied van ontwikkeling. Sterker nog als we concessies hadden gedaan hadden er straks 2 fastchip gtt-i klonen rondgereden.

Begrijp mij goed, ik wil niet arrogant overkomen maar er zijn een aantal goed (autotechnisch) opgeleide personen aan het werk, geconsulteerd, en betrokken bij deze en andere projecten! En dat is iets waar geen enkele tuner zich op kan beroepen. Behalve wij natuurlijk...

De enige beperking aan dit injectiesysteem is de verkoopbaarheid. De maximale prijs die wij denken dat een klant er voor wil betalen en de looks van het produkt. De meeste klanten zijn namelijk net kraaien, het moet glimmen. Op dat gebied heb ik de nodige concessies moeten doen aan de rest van de ploeg. Bij mij telt namelijk alleen functionaliteit. Maar dit is slechts een gedeelte van de overweging.

En de kwaliteitscontrole in de ontwikkeling wordt nu zorgvuldig geïmplementeerd. Daar sta ik garant voor. Anders zou ik mijn naam niet verbinden aan dit en andere projecten.

Over het Williams turbo project. Dat is a; niet door ons gestart. Wij (en anderen) hebben alleen geconsulteerd. B;is door de klant in de ijskast gezet omdat het worst/kaas scenario 2x zijn budget is. Dat is de klant zijn goed recht. Die budget overschrijding is het gevolg van de dure componenten en werkzaamheden om een goede motor te bouwen.

Maar dat terzijde. Injectie is het devies.
Jeroen Lubking
Contacteer:

Ik vind het niet erg dat er kritiek geleverd word op men werk van afgelopen jaar.Dat hoort er nu eenmaal bij,je kan nu niet iedereen zo gelukkig maken als dat je zou willen.En ik ben ook nog nieuw in het ondernemers gebeuren dus dat kwam der ook nog eens bij.

Daarbij komt dat ik als ENKEL persoon afgelopen jaar de gehele toko heb proberen te runnen en meer dan 250 verschillende GTT`s onderhanden heb gehad.
Het leek uiteindelijk meer op een garage dan op een tunings zaak.
Helaas heb ik daarom niet overal de aandacht aan kunnen besteden wat ik had gewild en daarom een aantal mensen teleur heb gesteld.
En zoals eerder vermeld komt het slechte nieuws altijd naar voren en worden positieve altijd onbekend gelaten.

Alleen wil ik wel 1 ding de wereld uit hebben......

Dat is de genaamde auto die bij freddy cane op testbank is geweest en waarbij mij zo vreselijk veel aan versleuteld is,de 1e keer GOED is afgeleverd!!!!

Na onjuist gebruik van de klant is het blok gesneuveld en is toen weer lowbudget gerepareerd!!

De eigenaar zal zelf niet ontkennen dat na de eerste
aflevering van de auto en totaal geen klachten waren over de prestatie`s...............

Sterker nog de GTT was sneller dan men eigen 21.....

Na de reparatie van de motorschade is de auto pas op de testbank geweest en vielen de prestatie`s tegen......

Ten 2e

Het willaims turbo project heeft mij en speedline veel werk aan research gekost en is tot de puntjes volledig voor geschoteld aan de klant zoals hij had opgegeven dat vereist was.
Dat toen bleek dat de wensen van de klant niet te realiseren waren binnen zijn budget is de reden geweest dat de KLANT het geheel in de ijskast heeft gezet!!!!!

Dit is al eerder hier vermeld maar ik wilde dit nog benadrukken.

Ik laat het hierbij,ieder zal er een eigen mening over hebben.......

mvg jeroen lubking,
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
antoine
Car: Renault Clio III RS

Jeroen Lubking schreef:
Daarbij komt dat ik als ENKEL persoon afgelopen jaar de gehele toko heb proberen te runnen en meer dan 250 verschillende GTT`s onderhanden heb gehad.
Het leek uiteindelijk meer op een garage dan op een tunings zaak.

mvg jeroen lubking,
Dit zegt toch al genoeg denk ik :worship: ,ik ben zelf nog nooit bij jeroen geweest .Maar na het lezen van de meeste verhalen dank ik dat daar wel verandering in gaat komen (Y) hint :turbo?!

oftewel ga zo door
Xedrah

We zien het allemaal wel bij de kerstboom. Dan weten we na 13 of 14 seconden een hoop meer. :wink: :foto:
Riël
Über-Spammer

Over de prestaties twijfel ik niet zo zeer. het valt me tegen dat er hier geen doe-het-zelvers zijn wb de injectie? Zo verschrikkelijk moeilijk is het niet, en duur hoeft het ook niet te zijn...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mark 5t
Contacteer:

heren laat mekaar toch alstjeblieft een beetje in zijn eigen waarde.
iedereen moet zelf maar uitmaken hoe en met hoeveel geld en tijd hij zijn GT wil tunen.
persoonlijk ben ik een groot fan van de heren techneuten en hebben ze me al aan veel ideeen geholpen.
RESPECT DUS !!!!!!!!!!!!!!!!!!! (Y)
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

ik volg het injectie verhaal op de voet, en als alles goed gaat naar behoren bij JL, maak ik in 2005 een blind-date :wink: met hem en mijn gtt, om zodoende injectie te realiseren.
Ik heb het 1e injectie verhaal bestudeert, en daar zijn de resultaten an bekend, en op fastchip.nl gepresenteerd. Waarom zou met de extra moeite die speedline en JL doen, hetzelfde of nog beter resultaat niet haalbaar kunnen zijn? toen is nog gebruik gemaakt, van het originele spruitstuk, nu is er een custom-made, en zo ook met de toen nog gebruikte ecu van een 19v. Volgens mij gebruiken ze de ecu van een clio 16v nu.

Ik zou zeggen (Y)
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Xedrah

Inderdaad, laten we het over de techniek hebben zodat we over een poosje een aantal tevreden 5GTT injectierijders in Nederland hebben. :)
Ivo
Über-Spammer

Ik vind het gewoon top, als er door iemand een idee uitgewerkt wordt en reseach gedaan word naar de (tunings) mogelijkheden voor de wat oudere auto's (GTT dus)...., en dan vind ik gewoon dat je rieeeel moet zijn, en pas wat kan zeggen als er daadwerkelijk resultaten bekend zijn.....

Dus mensen met dat negatieve gelul............ssst... :wink:
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

De tijd zal het leren .
Het kan altijd harder , altijd beter, enz ......
Of je wilt het en doet het of je doet het niet .....

Ik ga kijken wat het mijn 5 je gaat brengen , is het niet wat ik had verwacht dan heb ik pech. En moet ik( lees laten doen) iets anders verzinnen wat wel werkt.

Ieder zijn eigen ideeen ........

PS het zal nog wel ff duuren bij mij voordat het erop zit , maar ooit.......
Plaats reactie