[R5gtti]Injectie vragen-topic
hallo, allemaal,
ik heb een email naar jl-tuning gestuurd met de vraag wat een goed begin is om je gtt te tunen, en toen kreeg ik terug dat ik met injectie moest beginnen....
ok, wat gaat me dat kosten????
(ik wil ook wel een kunststofmotorkap trouwens!!)
greetz
Jop
ik heb een email naar jl-tuning gestuurd met de vraag wat een goed begin is om je gtt te tunen, en toen kreeg ik terug dat ik met injectie moest beginnen....
greetz
Jop
-
- Contacteer:
jl-tuning terug mailen en vragen wat het kost.
Inderdaad, Jeroen Lubking is 1 van de weinigen die daar echt verstand van hebben, dus ik zou hem even mailen hierover. Hij kan je wel een prijsopgaaf doen, denk ik.
Ik vrees dat het niet goedkoop zal zijn, overigens...
Ik vrees dat het niet goedkoop zal zijn, overigens...

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
dat valt best wel mee, hij wist het nog niet zeker vanwege de inlaat spruitstuk, maar gokte op 1000-1400 inclusief montage.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ga maar uit van de 1400 euro, dan valt het altijd mee.olijnsma schreef:dat valt best wel mee, hij wist het nog niet zeker vanwege de inlaat spruitstuk, maar gokte op 1000-1400 inclusief montage.
Het inlaat spruitstuk word speciaal gemaakt, HANDWERK !!!!!
-
- Contacteer:
hmmmm dat is zeker een koopje!!!.voor dat geld ga ik zelf niet meer prutsen
@$%#!*& nog meer snelle renault,s zo blijf je aan het werk. hoop dat die set dat gaat kosten heel goed voor de club naam dan krijg je een hoop snelle 5 jes 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ik ga zelf uit van 1500 euro, dan komt het mooi uit. JL verzekerde me zowat dat ie niet duurder wordt. hing even van die idd handgemaakte spruitstuk af.
desalniettemin is het redelijk interesti. Hij vertelde wel erbij, dat hij m NIET los gaat verkopen. Dus All In One
desalniettemin is het redelijk interesti. Hij vertelde wel erbij, dat hij m NIET los gaat verkopen. Dus All In One
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
en gelijk heeft ie...olijnsma schreef:ik ga zelf uit van 1500 euro, dan komt het mooi uit. JL verzekerde me zowat dat ie niet duurder wordt. hing even van die idd handgemaakte spruitstuk af.
-
- Car: Renault Clio III RS
Ik vind het stukje van peter achterberg, wat op de carshopping site staat, wel goed.Daar legt hij uit waarmee je moet beginnen als je je auto sneller wilt maken.slash schreef:hallo, allemaal,
greetz
Jop
Aha, handgemaakt spuitstuk, ik denk dat ik wel weet door wie.......(daarom duurt mijn rvs demper langer...)jochem de haas schreef: Ga maar uit van de 1400 euro, dan valt het altijd mee.
Het inlaat spruitstuk word speciaal gemaakt, HANDWERK !!!!!
Ben erg benieuwd naar het eerste "pilot project", en de bijbehorende resultaten....

Als je zelf handig bent, goede informatie opdoet ed kun je het voor minder bouwen. Zie http://www.fastchip.nl voor een artikeltje, waar ze het originele spruitstuk gebruiken. Een heel aardig begin voor de dhz-ver lijkt mij.
Allemaal leuk en aardig, maar ik zou maar eens beginnen met een R5 die een beetje hard is, en waarvan niet de drijfstanglagers eruit vliegen de eerste keer dat je op het gas gaat. Eerst maar eens een auto maken die betrouwbaar is, voordat je er heel veel geld in gaat pompen. Lijkt mij.
En een gereviseerde motor is natuurlijk ook altijd een leuke basis als je gaat tunen...
En een gereviseerde motor is natuurlijk ook altijd een leuke basis als je gaat tunen...
-
Helemaal mee eens!Matijs schreef:Allemaal leuk en aardig, maar ik zou maar eens beginnen met een R5 die een beetje hard is, en waarvan niet de drijfstanglagers eruit vliegen de eerste keer dat je op het gas gaat. Eerst maar eens een auto maken die betrouwbaar is, voordat je er heel veel geld in gaat pompen. Lijkt mij.
Ook helemaal mee eens... oftewel bouw een kompleet andere auto van een 5canonballman schreef:Helemaal mee eens!Matijs schreef:Allemaal leuk en aardig, maar ik zou maar eens beginnen met een R5 die een beetje hard is, en waarvan niet de drijfstanglagers eruit vliegen de eerste keer dat je op het gas gaat. Eerst maar eens een auto maken die betrouwbaar is, voordat je er heel veel geld in gaat pompen. Lijkt mij.

(zelfde verhaal met die willi vind ik)
De juiste basis voor een getunede GTT is een motor met een betere kwaliteit zuigers en drijfstangen!
Een gereviseerd blok is helemaal geen garantie voor een goede tuningsbasis. Zelf opbouwen met betere spullen met de optimale toleranties ["blue-printen"] verdient de voorkeur.
In het extreemste geval voor een groot budget met de volgende "trick-stuff" parts...
bewerkte cilinderkop, verbrandingskamerbewerking, grotere in- en uitlaatkleppen, ARP bouten en studs, Carrillo H-beam drijfstangen, SRP/JE T-type zuigers met moly zuigerveren, bewerkte-gepolijste en gechamferde krukas, oliepomp van gehard materiaal, speciale gietijzeren cilinderbussen, standaard koppakking, en ga zo nog maar ff door...
Dit is een betrouwbare motor setup, goed bestand tegen enorme vermogens en dus een goede basis voor tuning. Dit kost overigens wel een paar centen...
Revisiemotor !? ->
Blue print ->
Grtz,
Zzpeedie @ super 2nr tv...
Een gereviseerd blok is helemaal geen garantie voor een goede tuningsbasis. Zelf opbouwen met betere spullen met de optimale toleranties ["blue-printen"] verdient de voorkeur.
In het extreemste geval voor een groot budget met de volgende "trick-stuff" parts...
bewerkte cilinderkop, verbrandingskamerbewerking, grotere in- en uitlaatkleppen, ARP bouten en studs, Carrillo H-beam drijfstangen, SRP/JE T-type zuigers met moly zuigerveren, bewerkte-gepolijste en gechamferde krukas, oliepomp van gehard materiaal, speciale gietijzeren cilinderbussen, standaard koppakking, en ga zo nog maar ff door...

Dit is een betrouwbare motor setup, goed bestand tegen enorme vermogens en dus een goede basis voor tuning. Dit kost overigens wel een paar centen...
Revisiemotor !? ->

Grtz,
Zzpeedie @ super 2nr tv...

Laatst gewijzigd door speedline op wo 21 jan 2004 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Sorry Speedline, maar iedereen begrijpt dat het beste van het beste natuurlijk het beste is...
Maar je zit gewoon wel eens met een budget, ik als student wil ook wel hard maar ik heb gewoon geen geld.
Jij zegt dat een revisie motor kut is, maarja das een betere basis als een blok waarvan je de drijfstangetjes al hoort rammelen. En geld voor blueprinten is toch bijna weer het dubbele.
Het moet ook reeel bekeken kunnen worden.
Maar je zit gewoon wel eens met een budget, ik als student wil ook wel hard maar ik heb gewoon geen geld.
Jij zegt dat een revisie motor kut is, maarja das een betere basis als een blok waarvan je de drijfstangetjes al hoort rammelen. En geld voor blueprinten is toch bijna weer het dubbele.
Het moet ook reeel bekeken kunnen worden.
-
Nou, revisiemotor
ben ik het niet met je eens.
Sommige wel, sommige niet.
Als je het zelf doet, en je weegt het zaakje uit, je gebruikt goede onderdelen enzovoort, dan heb je een goed blokkie.
Buiten dat, denk ik er zo over: Al die dingen die jij opnoemt kosten een hoop geld, maar betaalt dat zich wel terug? Het blijft namelijk een relatief ouderwets (1.4) stoterstangen motortje. Met al jouw genoemde aanpassingen blijft het dat nog steeds.
Wat ik zeggen wil: Als je aan de 200 pk grens komt (is veel (geld) voor nodig) dan zullen het nooit heel betrouwbare pks zijn. Misschien dat het een tijd goed gaat, maar je kunt waarschijnlijk redelijk snel beginnen een nieuw blokje op te bouwen. En het is niet zo dat er prijzen te winnen zijn.
Ik PERSOONLIJK heb liever een GTT met 150 pk die al zeer snel is, maar die ook lang heel blijft, en makkelijk in het gebruik is (injectie), dan een 200 pk versie, waar om de 10.000 km alles nieuw in moet.
Zeg niet dat ik geen 200 pk in mn GTT wil, maar dan ga ik liever op zoek naar meer slagvolume in de vorm van een F7P of R al dan niet met een haardroger eraan.
Wat ik zeggen wil: C1J blokkie heeft zn charmes, maar het moet (bij mij) wel heel blijven.
En dat denk ik wel dat ie dat doet met wat extra druk en een koelsysteem, smeersysteem, drijfwerk en dergelijke dat in orde is/vernieuwd is.
Kortom: koop eerst een nieuwe oliepomp en drijfstanglagers voordat je een andere turbo koopt

Sommige wel, sommige niet.
Als je het zelf doet, en je weegt het zaakje uit, je gebruikt goede onderdelen enzovoort, dan heb je een goed blokkie.
Buiten dat, denk ik er zo over: Al die dingen die jij opnoemt kosten een hoop geld, maar betaalt dat zich wel terug? Het blijft namelijk een relatief ouderwets (1.4) stoterstangen motortje. Met al jouw genoemde aanpassingen blijft het dat nog steeds.
Wat ik zeggen wil: Als je aan de 200 pk grens komt (is veel (geld) voor nodig) dan zullen het nooit heel betrouwbare pks zijn. Misschien dat het een tijd goed gaat, maar je kunt waarschijnlijk redelijk snel beginnen een nieuw blokje op te bouwen. En het is niet zo dat er prijzen te winnen zijn.
Ik PERSOONLIJK heb liever een GTT met 150 pk die al zeer snel is, maar die ook lang heel blijft, en makkelijk in het gebruik is (injectie), dan een 200 pk versie, waar om de 10.000 km alles nieuw in moet.
Zeg niet dat ik geen 200 pk in mn GTT wil, maar dan ga ik liever op zoek naar meer slagvolume in de vorm van een F7P of R al dan niet met een haardroger eraan.
Wat ik zeggen wil: C1J blokkie heeft zn charmes, maar het moet (bij mij) wel heel blijven.
En dat denk ik wel dat ie dat doet met wat extra druk en een koelsysteem, smeersysteem, drijfwerk en dergelijke dat in orde is/vernieuwd is.
Kortom: koop eerst een nieuwe oliepomp en drijfstanglagers voordat je een andere turbo koopt
een blok in goede conditie (als voorbeelden goede compressie, goed koelsysteem, kleppen goed gesteld!, fijne lagertjes, goede oliedruk) kan die injectie heel goed hebben. 160pk (dus rond de 1 bar) is dan een veilige grens. Zo kun je makkelijk binnen je budget blijven, je moet er alleen de nodige aandacht aan blijven besteden.
Revisie is niet per definitie Kilo Utrect Tango. Als je een motor opnieuw opbouwt of blue-print, wat eigenlijk niets anders is als een revisie gecombineerd met perfect meetwerk en het "zetten" van toleranties, is dit veruit te prefereren boven 13 in een dozijn revisie. Zeker als je nog wilt gaan opvoeren is een zeer precieze werkwijze gewoon noodzakelijk voor vele kilometers plezier.
Dat blue-printen hoeft helemaal niet zo veel meer te kosten als bijvoorbeeld een normale revisie. Het kost tijd aan extra meetwerk wat zich in mijn opinie dubbel en dwars terugbetaald. En ja, als je iemand anders hiervoor moet betalen is het inderdaad duurder. Als je in combinatie met deze blue print werkzaamheden ook nog kwalitatief betere onderdelen monteert creëer je een duurzame motor die geschikt is voor zeer hoge belastingen. Dat blue printen/ precieze werken is om er voor te zorgen dat de motor zijn volle potentiële vermogen levert. En er niet hier en daar wat vermogen verloren gaat door dat de zuigerspelingen op bijvoorbeeld de 2e en 4e cilinder niet helemaal optimaal zijn.
Met de onderdelen voor een motor zoals ik die beschreef kun je opvoeren totdat de krukas het begeeft. En je moet een behoorlijk specifiek vermogen draaien wil je dat voor elkaar krijgen
Revisie =
maar beter als met een opgevoerd versleten blok rondrijden.
Zorgvuldige revisie/ blue printen =
Grtz,
Zzpeedie.
Dat blue-printen hoeft helemaal niet zo veel meer te kosten als bijvoorbeeld een normale revisie. Het kost tijd aan extra meetwerk wat zich in mijn opinie dubbel en dwars terugbetaald. En ja, als je iemand anders hiervoor moet betalen is het inderdaad duurder. Als je in combinatie met deze blue print werkzaamheden ook nog kwalitatief betere onderdelen monteert creëer je een duurzame motor die geschikt is voor zeer hoge belastingen. Dat blue printen/ precieze werken is om er voor te zorgen dat de motor zijn volle potentiële vermogen levert. En er niet hier en daar wat vermogen verloren gaat door dat de zuigerspelingen op bijvoorbeeld de 2e en 4e cilinder niet helemaal optimaal zijn.
Met de onderdelen voor een motor zoals ik die beschreef kun je opvoeren totdat de krukas het begeeft. En je moet een behoorlijk specifiek vermogen draaien wil je dat voor elkaar krijgen

Revisie =

Zorgvuldige revisie/ blue printen =

Grtz,
Zzpeedie.
-
- Über-Spammer
We zitten wel allemaal leuk over die PK's te praten, maar voorlopig moeten we het eerst zien en dan geloven.
Zoals we op de rollerbank meeting ook al zagen "KAN" het mee-of tegenzitten.
Dus eerst zien dan geloven
PS:
verder helemaal gelijk dat je wel een 5GTT moet hebben die op zich zelf al goed is.
Zoals we op de rollerbank meeting ook al zagen "KAN" het mee-of tegenzitten.
Dus eerst zien dan geloven

PS:
verder helemaal gelijk dat je wel een 5GTT moet hebben die op zich zelf al goed is.

Geef Maik hier compleet gelijk... Eerst zien en dan geloven 

Heeft er niemand een blad met toleranties/maten? Mijn blok ligt toch uit mekaar straks, en heb fijne meetapparatuur beschikbaar, dus waarom niet even nameten?
Ik lees net het topic van de in ontwikkeling zijnde injectie kit nog eens door. De stage 1 versie is dus ook al met dat handgemaakte injectiesysteem...
Op zich is dat wel jammer. Denk dat er best mensen zijn die met injectie op het orginele spruitstuk tevreden zouden zijn. Dan zu de prijs volgens mij drastisch lager zijn.
Maar als ik het goed begrijp is dit dus niet mogelijk, tenzij je het zelf fixt natuurlijk!
mzzls...
Op zich is dat wel jammer. Denk dat er best mensen zijn die met injectie op het orginele spruitstuk tevreden zouden zijn. Dan zu de prijs volgens mij drastisch lager zijn.
Maar als ik het goed begrijp is dit dus niet mogelijk, tenzij je het zelf fixt natuurlijk!
mzzls...
heeft te maken met prestatie per euro denk ik... rijkarakter, betrouwbaarheid....Benny_R schreef:Ik lees net het topic van de in ontwikkeling zijnde injectie kit nog eens door. De stage 1 versie is dus ook al met dat handgemaakte injectiesysteem...
mzzls...
lassen aan gietaluminium is ook kostbaar en heeft kans op scheuren enzo.
dek dat de kosten misschien 100 euro verschillen op die manier..
there is no spoon.
Hey Speedie,
Toch nog even wat vraagjes over de ingrepen die jij voorstelt voor een hoog vermogen C1J Turbo. Ik ga er vanuit dat je weet waar je het over hebt (you usually do), maar ik heb geleerd niet zomaar alles aan te nemen, ook niet van mensen die het normaal wel bij het rechte eind hebben...

Toch nog even wat vraagjes over de ingrepen die jij voorstelt voor een hoog vermogen C1J Turbo. Ik ga er vanuit dat je weet waar je het over hebt (you usually do), maar ik heb geleerd niet zomaar alles aan te nemen, ook niet van mensen die het normaal wel bij het rechte eind hebben...
Kijk, dat klinkt al heel aannemelijk, maarrr... betere drijfstangen? Ik heb nog nooit van iemand gehoord die de drijfstangen van zijn GTT had gesloopt. Is het niet voldoende om de standaard exemplaren uit te wegen en te polijsten? Of zijn de standaard drijfstangen de aanleiding waardoor de drijfstanglagers van een GTT het nogal eens begeven, en is dit de reden om andere drijstangen te nemen?speedline schreef:De juiste basis voor een getunede GTT is een motor met een betere kwaliteit zuigers en drijfstangen!
Hoe bewerkt met welk doel?speedline schreef: In het extreemste geval voor een groot budget met de volgende "trick-stuff" parts...
bewerkte cilinderkop,
Moet ik me daar de aanpassingen in de geometrie van de verbrandingskamer bij voorstellen, zoals we die zien bij Achterberg cilinderkoppen?speedline schreef:verbrandingskamerbewerking,
Dit is neem ik aan alleen nodig voor 200+ pk motoren? De winst in diameter is volgens mij zeer beperkt bij een R5 cilinderkop, en bovendien is de maat van de kleppen bij drukvulling minder belangrijk dan bij een atmosferische motor (waarbij de afmeting van inlaatkanaal en kleppen cruciaal is)speedline schreef:grotere in- en uitlaatkleppen,
Dit is een merk neem ik aan? Wat is hier zo bijzonder aan? Beter dan de sterkere bouten die JL Tuning levert, of zijn dat die?speedline schreef:ARP bouten en studs,
Hèt merk? En nogmaals: nodig?speedline schreef:Carrillo H-beam drijfstangen,
Vertel vertel... Mahle niet goed genoeg?speedline schreef:SRP/JE T-type zuigers
moly als in chromoly als in knalhard? Ik dacht dat zuigerveren toch op zijn minst zachter moesten zijn dan je cilinder(bus), omdat het anders een dure hobby wordt.speedline schreef:met moly zuigerveren,
Ik denk dat ik wel eens een foto heb gezien van een erstig verlichte Clio race krukas, is dat wat je bedoelt?speedline schreef:gechamferde krukas,
En waar koop ik die?speedline schreef:oliepomp van gehard materiaal,
meer speciefiek aubspeedline schreef:speciale gietijzeren cilinderbussen,
helemaal mee eens.speedline schreef:standaard koppakking,
Nou ga eens door danspeedline schreef:en ga zo nog maar ff door...![]()

Ter informatie...
Ik zal punt voor punt hier boven genoemd beantwoorden dus ff geduld.
De reden waarom we een injectiesysteem op basis van het originele spruitstuk hebben opgegeven is in principe dat de winst t.o.v. een auto met Gr.A carburateur te klein is. Verder is het een feit dat dit systeem niet veel mogelijkheden biedt tot verdere vermogensstijging. Ik ga niet melden waar ik (en anderen) denken waar de grenzen liggen om geen aanleiding te geven tot speculatie. Maar het is niet interessant om op die basis verder te tunen als je dit zou willen.
De winst van het injectiesysteem zit hem dan alleen in een lager verbruik, grotere betrouwbaarheid door een betere brandstofverdeling over de cilinders (en das wat anders als luchtverdeling door het niet 100% optimale spruitstuk), en een lagere emissie.
Er is intensief overleg gevoerd in de "projectgroep" waardoor enkele malen tot aanpassing is besloten. Er is ook extensief geconsulteerd bij verschillende partijen en personen om het systeem als geheel qua mogelijkheden technisch volledig te benutten.
Er is nu gekozen voor een nieuw ontworpen inlaatsysteem wat alle bekende mogelijkheden voor "droge" "vaste" inlaatspruitstukken benut. Dit om er voor te zorgen dat niet alleen de brandstofverdeling optimaal is, maar ook dat elke cilinder een bijna gelijke hoeveelheid lucht aan kan zuigen. Verder is er voorzien in minder inlaatsmoring door een groter gasklepoppervlak. Dit inlaatspruitstuk zorgt er ook voor dat een "bewerkte" cilinderkop (meer) resultaat oplevert op een gtt.
Verder kan ik op dit moment geen verdere informatie verstrekken.
Dus geen verdere vragen aub. Als het systeem up and running is wordt dit uiteraard op dit forum kenbaar gemaakt.
Ik zal punt voor punt hier boven genoemd beantwoorden dus ff geduld.
De reden waarom we een injectiesysteem op basis van het originele spruitstuk hebben opgegeven is in principe dat de winst t.o.v. een auto met Gr.A carburateur te klein is. Verder is het een feit dat dit systeem niet veel mogelijkheden biedt tot verdere vermogensstijging. Ik ga niet melden waar ik (en anderen) denken waar de grenzen liggen om geen aanleiding te geven tot speculatie. Maar het is niet interessant om op die basis verder te tunen als je dit zou willen.
De winst van het injectiesysteem zit hem dan alleen in een lager verbruik, grotere betrouwbaarheid door een betere brandstofverdeling over de cilinders (en das wat anders als luchtverdeling door het niet 100% optimale spruitstuk), en een lagere emissie.
Er is intensief overleg gevoerd in de "projectgroep" waardoor enkele malen tot aanpassing is besloten. Er is ook extensief geconsulteerd bij verschillende partijen en personen om het systeem als geheel qua mogelijkheden technisch volledig te benutten.
Er is nu gekozen voor een nieuw ontworpen inlaatsysteem wat alle bekende mogelijkheden voor "droge" "vaste" inlaatspruitstukken benut. Dit om er voor te zorgen dat niet alleen de brandstofverdeling optimaal is, maar ook dat elke cilinder een bijna gelijke hoeveelheid lucht aan kan zuigen. Verder is er voorzien in minder inlaatsmoring door een groter gasklepoppervlak. Dit inlaatspruitstuk zorgt er ook voor dat een "bewerkte" cilinderkop (meer) resultaat oplevert op een gtt.
Verder kan ik op dit moment geen verdere informatie verstrekken.

Dus geen verdere vragen aub. Als het systeem up and running is wordt dit uiteraard op dit forum kenbaar gemaakt.

Laatst gewijzigd door speedline op do 22 jan 2004 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga er denk ik ook een ander spruitstukje op fixxen. Stom dat het gte ding anders zit qua verdeling
hehe

Nog even over het revisie/ blue print gebeuren. Als ik een vracht mogelijkheden geef kun je binnen een bepaald budget bepaalde mogelijkheden gebruiken. Ik zet dit niet neer met als bedoeling; zo is het juist en de rest is kut. Ik zeg dit is optimaal! En hoe meer bewerkingen je uitvoert aan je motor binnen een bepaald budget des te beter het resultaat zal zijn.
En hier weer verder over het injectiesysteem; de kostprijs van het injectiesysteem wordt grotendeel bepaald door de volgende onderdelen:
* kabelboom, diagnose aansluiting, check engine lampje
* injectoren
* ECU + fastchip EPROM
* aanpassing brandstoftoevoer, drukregelaar, brandstofretour
* plaatsing sensoren
* aanpassing gasklepbediening
Daarna komt pas het inlaatspruitstuk zelf om de hoek kijken. Onderschat dus niet wat de kosten zijn van bovenstaande delen. Of dat er nu zelf een spruitstuk gemaakt wordt of niet heeft niet zo'n grote invloed op de uiteindelijke prijs.
Verder wil ik nog even benadrukken dat fastchip's XRD info display er zonder problemen via de aanwezige diagnose aansluiting aan gehangen kan worden. Een of meerdere "opschakel-lampjes" zijn ook geen probleem. Ook kan er op termijn voorzien worden in een volgas opschakel voorziening. Al zijn niet alle mogelijkheden 1,2,3 te combineren. Maar daarover later meer.
En hier weer verder over het injectiesysteem; de kostprijs van het injectiesysteem wordt grotendeel bepaald door de volgende onderdelen:
* kabelboom, diagnose aansluiting, check engine lampje
* injectoren
* ECU + fastchip EPROM
* aanpassing brandstoftoevoer, drukregelaar, brandstofretour
* plaatsing sensoren
* aanpassing gasklepbediening
Daarna komt pas het inlaatspruitstuk zelf om de hoek kijken. Onderschat dus niet wat de kosten zijn van bovenstaande delen. Of dat er nu zelf een spruitstuk gemaakt wordt of niet heeft niet zo'n grote invloed op de uiteindelijke prijs.
Verder wil ik nog even benadrukken dat fastchip's XRD info display er zonder problemen via de aanwezige diagnose aansluiting aan gehangen kan worden. Een of meerdere "opschakel-lampjes" zijn ook geen probleem. Ook kan er op termijn voorzien worden in een volgas opschakel voorziening. Al zijn niet alle mogelijkheden 1,2,3 te combineren. Maar daarover later meer.
beetje loze kreet als je die punten niet bij naam noemt dan heXedrah schreef:Interessant topic, maar er zit - met alle respect- toch wel wat interessantdoenerij tussen.
Ik blijf em wel volgen.![]()

there is no spoon.
Volgens mij moet je dat lezen als marketing-praat
Ze proberen hier tenslotte een product aan de man te brengen...

de ecu geeft het signaal wel, je hoeft het alleen maar aan te sluiten op een lampie geloof ik ...
there is no spoon.