[Mégane]Ik heb zaterdag mijn torsie-as versteld.

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
matthijs1
Contacteer:

Ik heb een tijdje geleden de achterkant van mijn megane laten verlagen.
Alleen was 1 klik van de torsieas gelijk 4,5 cm!
Ik dacht dat elke torsie-as dezelfde stappen had....niet dus. Het comfort was gelijk weg, en kreeg na 1 uur pijn in me rug ervan :(

Dus laten terugzetten en de voorkant was al met weitec veren 4 cm gedaald.

Nu heb ik gehoord, dat als je verkorte dempers monteerd zonder dat de torsie-as versteld is, de auto 1 a 1,5 cm kan zakken. Is dit zo, of kan je geen verkorte dempers monteren zonder dat de torsie-as versteld is?

Anders wordt het volgende setje verkorte dempers.

Alvast bedankt,

Groeten Matthijs
Laatst gewijzigd door matthijs1 op ma 16 feb 2004 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Megane Coupe 1.6 8 kleppertje
Matijs
Contacteer:

?? Wat is dit voor speciale torsie as dan? De torsie assen die je in de meeste Renaults tegenkomt hebben aan beide uiteinden van de torsie staven verschillende vertandingen, waardoor ze heel fijn versteld kunnen worden. Als je de verlaging toepast die je wenst, dan moeten de torsie staven er altijd zonder problemen weer in passen. Gewoon net zo lang met de torsie staven draaien tot ze erin floepen.
Waar heb je hem laten verlagen?
Tom
Moderator
Car: MB

nou ja "heel fijn verstellen" gaat niet altijd op. Bij mijn clio was het ook best lastig en waren er niet zo gek veel mogelijkheden.

En dat verhaal van die dempers zal niet echt goed werken denk ik. de verlaging komt toch vooral uit de de torsie verstelling. Zijn er eventueel geen andere passende assen met een andere vertanding?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Matijs
Contacteer:

Ik heb er met 5jes nog nooit problemen mee gehad om die torsie staven er weer in te krijgen.
En volgens mij is dat toch echt bij alle modellen hetzelfde systeem. Bij de Clio zeker, want dat is gewoon een R5 met een andere carrosserie er overheen.
Tom
Moderator

bij de GTT vond ik dat er meer standen waren als bij de clio. Tussen de verlaging die ik nu heb en standaard konden we namelijk geen stand vinden (en we het hebben het lang staan proberen). Achteraf gezien ben ik tevreden met wat ik nu heb, maar toch.

een 5 en een clio lijken veel op elkaar, maar hetzelfde...................... :p . het past iig niet, de breedte is al anders
Matijs
Contacteer:

Okee, jij weet het beter dan ik. Ik heb geen ervaring met Clio's of ander modellen. En een Clio Williams is natuurlijk breder. Maar als je een opengewerkte tekening van een R5 en een Clio naast elkaar legt zal je schrikken, want dat ziet er echt precies hetzelfde uit.
Steven
Car: M536

Willy is achter net zo breed als de 16v en das 3,6 cm breder dan de GTT as.
Matijs
Contacteer:

Right.
Maar dat was niet het probleem geloof ik :wink:

Even back to the point: Je had de auto dus achter 45mm verlaagd. Was dit met de standaard dempers? Want dat zou dan misschien de oorzaak van de rugklachten kunnen zijn... Een paar andere dempers zou dan zeker op zijn plaats zijn. De standaard dempers zijn natuurlijk niet gemaakt voor dat soort werk.

Oja, en wie mooi wil zijn moet pijn lijden >-)
matthijs1
Contacteer:

Matijs schreef:?? Wat is dit voor speciale torsie as dan? De torsie assen die je in de meeste Renaults tegenkomt hebben aan beide uiteinden van de torsie staven verschillende vertandingen, waardoor ze heel fijn versteld kunnen worden. Als je de verlaging toepast die je wenst, dan moeten de torsie staven er altijd zonder problemen weer in passen. Gewoon net zo lang met de torsie staven draaien tot ze erin floepen.
Waar heb je hem laten verlagen?
Nou speciaal is het ook niet hoor :)
Gewoon een standaard as voor de megane.
Ik heb de auto bij mcc in veghel laten verlagen, en de persoon vertelde mij dat hij met 1 klik 4,5 cm zakt.
Hij zei,als je fijn gaat verstellen dat de as er niet goed in gaat en dat de nokken niet goed in mekaar vallen. Dus hij wou daar eigenlijk niet aan beginnen.

De dempers zijn standaard, en moeten op zich wel 4,5 cm kunnen hebben volgens mij.

Hij had al meerdere 1.6e coupe's verlaagd van achteren en zei dat de verstellen as verschilt per auto.

Dus verkorte veren, maakt dus niet veel uit?
Al zakt ie maar 1,5 cm is het al genoeg.

Ik rij voor mijn werk, dus als je veel in de auto zit is het best vervelend.

In ieder geval bedankt,

Matthijs
ed_pret

hey ff een vraagje:

als je de torsie staven los hebt en met een krikje de loshangende delen omhoog krikt en dan de staven terugschuift moeten ze dan echt letterlijk erin schuiven of mag het wel ff met een hamer erin geramd worden>???

ik snap het dus ff niet meer, verlagen gaat het nou erom dat je de staven echt een aantal tanden versteld en daarmee de verlaging bereikt of juist door het omhoogkrikken van de loshangende gedeelte en de staven verdraaid om ze erin te krijgen??

anders heb ik me gtt verkeerd verlaagd!!! kheb aan 1 kant redelijk geramd met een hamer..
Tom
Moderator

je moet het los hangende deel omhoog halen idd. Het eerste stukje zul je er ze zo wel in kunnen schuiven, daarna is een paar tikjes van de hamer geen probleem
Matijs
Contacteer:

idd torsies eruit; torsies goed schoonmaken met WD-40 oid; het zaakje omhoog krikken tot hoever je wilt; torsies weer erin schuiven (draaien tot hij past dus) en aantikken met een hamer tot ze er weer helemaal in zitten; uiteinden goed invetten; dopje er weer op.
Dat verhaal van die gast van mcc is gelul, de torsie staaf past er in, of niet. Als hij past zit hij goed, kan nooit 'half' erin zitten...
matthijs1
Contacteer:

Matijs schreef:idd torsies eruit; torsies goed schoonmaken met WD-40 oid; het zaakje omhoog krikken tot hoever je wilt; torsies weer erin schuiven (draaien tot hij past dus) en aantikken met een hamer tot ze er weer helemaal in zitten; uiteinden goed invetten; dopje er weer op.
Dat verhaal van die gast van mcc is gelul, de torsie staaf past er in, of niet. Als hij past zit hij goed, kan nooit 'half' erin zitten...

Okee, weet ik dat ook weer. Vondt het al raar dat het niet kon.

Misschien dan toch maar een keer beroep doen op 1 van de handige jongens van de rtc :D

Wil eigenlijk toch dat de achterkant 2 a 3 cm zakt.

Bedankt voor de reply's (Y)
Laatst gewijzigd door matthijs1 op vr 23 jan 2004 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
canonballman

Ja, kan dat ook beamen:
1 klik is 4,5 cm is gewoon gelul

Hoezo klik?? :lol: :lol:

Je hebt misschien wel honderd of meer verschillende standen/mogelijkheden.

Inderdaad wat Mathijs zegt: wielen op een bepaalde hoogte, en staven erin proberen te duwen/tikken. Lukt dat niet, heel klein beetje verdraaien, en weer proberen
enzovoort, net zolang totdat ie past.

Als de auto op de brug staat en je kijkt goed kun je zo zien of de staaf er in gaat, of dat ie verdraaid moet worden.
matthijs1
Contacteer:

Zo, afgelopen zaterdag maar es geprobeerd mijn torsie-as zelf te verstellen. En dat is gelukt!
De as kwam er zeer makkelijk uit, en kon hem zonder moeite op de gewenste stand krijgen. :worship:

De achterkant is nu 2 cm gezakt, en dit is laag zat.
Comfort heb ik nog redelijk, en het ziet er gewoon een stuk beter uit zo.

Matijs, het pvc t-stuk van de gamma werkt prima (Y) :)

Ik heb ook nog foto's na de verlaging...dus als iemand op ze server wil zetten... :)
Plaats reactie