[R19 16v] vaag inhouden van motor (zonder toeren verlies)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Anton (R1916V)

Ik heb ondertussen nu al een paar maanden last van het "slecht" lopen van het blok.

ten eerste, bij het koud starten lijkt ie normaal te reageren, maar als ik hem een tijdje laat staan (of je rijd zo'n +/- 500 meter) , laten we zeggen ......1 a 2 minuten dan zakt hij in toeren, naar zo 500 en soms naar 400 en dan soms valt ie uit.

ten tweede, als ik rij terwijl die koud is dan houd ie in. Ik rij lalala...... gas bij... toeren gaan omhoog.... maar motor houd in en dan op eens gaat ie weer (met zo'n heerlijke zet in je rug) en dan weer niet en dan weer wel. Is erg vervelend als je blij ben dat je weer kan rijden en de 19 wilt niet.

ten derde, ik voel dat als ik hem doortrekt over de zo'n 5500 a 6000 toeren hij dan met lichte kleine schokjes inhoud. Ik kom wel hoog in toeren (ja nog hoger), maar niet gelijdelijk.

Hoop dat iemand hier antwoord op heeft. Het zou vocht kunnen zijn, maar op een of andere manier vind ik dit onwaarschijnlijk (het voelt niet zo aan :) )
...::: RENO HEAVEN 'S OPEN :::...
....::: FOR 2004 TAX FREE :::....
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Hoe staat het met je bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap? Dat zijn toch wel de meest voorkomende dingen die versleten zijn bij dit soort problemen.

Succes!
Anton (R1916V)

Alles van dat is nog geen 5000 km oud, dus dat lijk me een beetjuh sterk dat het dat nu al is.
Jeroen V
Contacteer:

Kijk eens goed of er geen water bij je bougies staat, dit is een bekend probleem bij de 19 16'v, er lekt dan water via je luchthapper in je bougieschachten.
Anton (R1916V)

Dan zal ik daar toch eens naar kijken vanavond.

Alleen dat vocht probleem is volgens mij alleen bij de ph 1 modellen en bij 2 en 3. Althans dat heb ik ooit een te horen gekregen ergens. Ph 1 heeft een open onderkant en ph2 en 3 zijn dicht met een gatje :p ( hhaa of zou via dit gaatje naar binnen moeten komen)
Bart V

ph2 lekt niet door de luchthapper, dat waren idd alleen de ph1 modellen, en dat heeft te maken met de hoger liggende rand van de ph2 happer waardoor er geen water langs kan lopen.

Maar jij hebt pas alles losgehaald, dus controleer even goed alles stekkers, draden en slangen. Let vooral op de koelvloeistoftemp sensor en MAP sensor. Verder alles goed nalopen op Vacuum lekkage, want jou probleem zou ermee te maken kunnen hebben. Verder zou het bijvoorbeeld ook een haperende injector kunnen zijn, of niet voldoende brandstofdruk, dan kan hij bij hoge toerentallen zeker gaan inhouden.

Succes
Robert Turbo

Mijn 16V schokte gisteren ook op weg naar garage.
Het regende ook hard.

Bart V zei dat het door die gleuf kwam tussen klep en luchthapper.
Dan loopt er water tussendoor.

Bart heeft mijn 16V al zwarte siliconenkit voorgeschreven.
Moet ik even aan de binnenkant van de motorkap kitten tussen luchthapper en motorkap.
Renault 5 GT Turbo "EVO"
lauw

RobertR19 schreef:
Gebruik a.u.b geen siliconen, blijf je alleen maar last van houden.
Robert Turbo

lauw schreef:
RobertR19 schreef:
Gebruik a.u.b geen siliconen, blijf je alleen maar last van houden.
Wat bedoel je met last?
Renault 5 GT Turbo "EVO"
jeroen.k

Staat een tijdje terug...als je de kap nog eens zou willen spuiten gaat dat nooit mooi meer omdat je de siliconen er absoluut niet afkrijgt...
Robert Turbo

jeroen.k schreef:Staat een tijdje terug...als je de kap nog eens zou willen spuiten gaat dat nooit mooi meer omdat je de siliconen er absoluut niet afkrijgt...
Wat zou dan beter wezen, ik ben toch niet van plan om kap te spuiten.
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Mrtn
Car: R5GTT

jeroen.k schreef:Staat een tijdje terug...als je de kap nog eens zou willen spuiten gaat dat nooit mooi meer omdat je de siliconen er absoluut niet afkrijgt...
neem dan montagekit van Bison, heet Bison F1 geloof ik. Dat is niet op siliconenbasis en overspuitbaar :)

heb ik mijn happertje ook mee vastgezet
Mrtn = Maarten
lauw

Precies, het beste kan je dakgoten kit gebruiken, hecht aan alles, super flexibel, droogt niet uit, overschilderbaar en in de kleur zwart.
Bart V

RobertR19 schreef:Mijn 16V schokte gisteren ook op weg naar garage.
Het regende ook hard.

Bart V zei dat het door die gleuf kwam tussen klep en luchthapper.
Dan loopt er water tussendoor.

Moet ik even aan de binnenkant van de motorkap kitten tussen luchthapper en motorkap.
Um, het moet aan de buitenkant :) Naad tussen kap en happer afkitten, en dan netjes afstrijken met een natte vinger, en tenslotte een nat doekje.

Het siliconen verhaal klopt wel, maar ik zou me er toch niet al te druk over maken, je gaat er niet vanuit dat je die motorkap gaat overspuiten toch?? en dan nog is het IN die naad, en niet OP de motorkap, dus dat valt allemaal reuze mee.

Als er andere zwarte geschikte kitten zijn kan je dat ook overwegen.
Jasper16v

Het 1e en 2e deel van je probleem komen mij bekend voor. Ik had hier ook last van. Nu met het nieuwe blok niet meer. Gaat wel om een clio16v, maar blok is zelfde.

Bij mijn ouwe motor waren de afdichtrubbers voor de bougieschachten kapot, misschien is dat bij jou ook zo. ff de bougiekabels eruit halen en dan het plastic kapje (zie foto) loshalen.
Ze worden ook wel stijf deze rubbers, kosten geen drol bij de dealer.

[img]http://www.stevens.cistron.nl/jasper/rubbers.jpg[/img]
Robert Turbo

@ Bart V : dacht dat die kit aan de binnenkant moest.

Weet het nu, zal in het weekend even wat kit erop smeren.
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Anton (R1916V)

Jasper16v schreef:Het 1e en 2e deel van je probleem komen mij bekend voor. Ik had hier ook last van. Nu met het nieuwe blok niet meer. Gaat wel om een clio16v, maar blok is zelfde.

Bij mijn ouwe motor waren de afdichtrubbers voor de bougieschachten kapot, misschien is dat bij jou ook zo. ff de bougiekabels eruit halen en dan het plastic kapje (zie foto) loshalen.
Ze worden ook wel stijf deze rubbers, kosten geen drol bij de dealer.

[img]http://www.stevens.cistron.nl/jasper/rubbers.jpg[/img]

Hier heb ik wat aan. De ringen zijn er vaak op een af geweest en zijn als het goed is ook al 203.000 km oud. Dus das misschien slim om die eens te vervangen.

Alleen de vraag over water in de bougies schachten, moet in vloeibare vorm zijn of condens?
Jasper16v

Bij mij waren er 2 of 3 kapot na ± 150.000km
Alpine
Contacteer:

Zolang je de luchthapper NIET afkit heeft het vervangen van die ringen GEEN zin. Als je de ringen vervangt loopt de grijze bak aan de bovenzijde vol,zal langs de zijkanten overlopen en zo weer eronder uitkomen.Heb zelf de ringen er niet meer omheen,heb eenvoudig de happer afgekit. Werkt nu al ruim 3 jaar zonder problemen.

Regenwater kan NOOIT via de stalen opvangbak die onder de happer zit op het kleppendeksel lekken (tenzij het gaatje verstopt is),dit zal ALTIJD op het spruitstuk lekken. Heb je die bak er niet onder zul je het probleem BLIJVEN houden

Greetz Marcel
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Bart V

Bij ph1 zeikt het echt langs de luchthapper als het ook maar een beetje regent, maar ik heb nog nooit een ph2 zien lekken bij de luchthapper, en heb er toch al heel wat in de garage gehad, maar het zal vast niet onmogelijk zijn....
Anton (R1916V)

Bart V schreef:Bij ph1 zeikt het echt langs de luchthapper als het ook maar een beetje regent, maar ik heb nog nooit een ph2 zien lekken bij de luchthapper, en heb er toch al heel wat in de garage gehad, maar het zal vast niet onmogelijk zijn....
Dit leek mij ook al schijn. Bij de ph2 zit er volgens mij al een soort lichte kit rand in (daar lijkt het op bij mij dan :wink: ) en afdichtings rand aan de onderzijde.
Jordi - Clio 16V

Anton die van mij moet over een poosje naar Tissink voor een beurt en apk zal het probleem meteen voor leggen
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Anton (R1916V)

Jordi - Clio 16V schreef:Anton die van mij moet over een poosje naar Tissink voor een beurt en apk zal het probleem meteen voor leggen

Benk al geweest. Renz zei dat het toch gewoon vocht was.

P.S heb er nu al weer 2 ritjes geen last meer van :s
Robert Turbo

Ik heb de naad tussen de Luchthapper en kap gedicht.

Ik heb ook geen last meer, Toppie mensen :worship: (Y)

Tnx voor de tips. :)
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Anonymous

hallo allemaal,

ik heb een Renault 19, 1.4 GTR met eingenlijk hetzelfde probleem als hier beschreven wordt.

alleen komt hierbij nog dat mijn blok ook ongeloofelijk veel bezine verbruikt en de uitlaatgassen stinken nogal (ruikt een beetje naar wasbezine).

verder maakt mijn auto ook nog een hoop kabaal als ik 80km rij, voorbij de 80 wordt het minder en bij 110km is het weer oorverdovend en bij 130km is ie zo goed als stil. ik dacht eerst dat dit aan de uitlaat lag maar ben er 2 keer mee naar de garage geweest en die zeggen dat de uitlaat nog goed is.

hebben jullie nog ideeën van dingen die ik kan proberen??? ik heb nog niet heel veel verstand van auto's maar ik leer gelukkig snel :D en ik ken nog wel wat mensen die me willen helpen die er wel verstand van hebben.

groetjes en alvast bedankt

alexander
jeroen.k

Net door de ANWB geholpen met een motor vol water...terwijl ik de happer toch heel mooi heb afgekit (binnen en buitenkant) nu waren er ook mensen met zo'n kapje boven je motor...iemand hier foto's van? :)
Rick D.

Je kan hier een deel van het kapje zien.

[img]http://www.alfa90.net/clio/images/DSCF0184.JPG[/img]
Rick D.

Jeroen, op deze foto zie je het kapje helemaal.

[img]http://82.74.166.122/clio/26juni/DSC00443.jpg[/img]
marcel16v

Rick D. schreef:Jeroen, op deze foto zie je het kapje helemaal.

http://82.74.166.122/clio/26juni/DSC00443.jpg
Dit is waarschijlijk niet het kapje dat Jeroen bedoelt, deze houdt namelijk geen water tegen.

Het is mogelijk om een plaatje aan je veerpootbrug te zetten, zodat het water niet op je motor terechtkomt. Ik heb er helaas geen foto's van.
Bart V

jeroen.k schreef:Net door de ANWB geholpen met een motor vol water...terwijl ik de happer toch heel mooi heb afgekit (binnen en buitenkant) nu waren er ook mensen met zo'n kapje boven je motor...iemand hier foto's van? :)
\

Buitenkant nog eens opnieuw afitten, want daar komt het toch echt langs. Netjes met siliconenkit doen, en daarna afstrijken en met wasbenzine overtollige verwijderen, dan issie gegarandeerd dicht. De rest van de oplossingen helpen niet.

Maar had jij niet een roestplek bij de happer???? want als je de buitenkant afgekit hebt moet hij echt dicht zijn.

Succes
jeroen.k

Heb het al ontdekt, kitlaagje is inderdaad iets open geknapt. Nu 2 avonden met een stuk karton onder de happer de auto weg gezet. Leksporen waren duidelijk te zien aan die kant. Even opnieuw kitten dus :)

Rick, thanks, maar ik bedoelde inderdaad het andere kapje ;)
Plaats reactie