project squishrand bij alpine turbo

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

het valt wel op dat alle alpine turbo's momenteel in een projectje zitten :lol:


Ik loop me al een tijd te ergeren aan de belachelijke zuigervorm van de alpine turbo.
ff een piccie:

[img]http://picserver.student.utwente.nl/vie ... F21YX0BU6L[/img]

kijk hier een ouwe at zuiger. Ik heb de vorm van de kop er overheen getekend.
En ook de vorm van de alpine zuiger.
Je ziet dat de alpine zuiger, vooral bij dat squishvlak mooi onder de kop past.
ff een piccie van de kop (niet zo duidelijk, maar je ziet wel dat squishvlak)

[img]http://picserver.student.utwente.nl/vie ... 9E001EY%20[/img]

Als de zuiger bovenin komt dan word het mengsel tussen dat squishvlak richting bougie geperst. Hierdoor krijg je goeie menging en snelle verbranding. Snelle verbranding is precies wat je wilt want dat belooft wat voor hogere toerentallen en of vuldrukken :)

Toen maakte mr. reno van de alpine de alpine turbo. Turbo moest want daar was men bij de f1 zo leuk mee bezig, en het gebakkie moest liefst wat sneller zijn dan een golf gti. Het concept was toen wel aardig, tegenwoordig weten we wel beter.
De compressieverhouding moest zo goedkoop mogelijk omlaag en dat is gebeurd door deze onmogelijk zuigervorm te bedenken.
Volgens mij is de squish nu geheel verkloot. Een gedeelte van het mengsel is zowat onberijkbaar geworden enz enz.
Met een vuldruk van 0.45 bar wist men het vermogen op te krikken van 95 naar 115 pk (of zoiets)
nou geweldig (N)

Kijk ieder tuningsboek er maar op na: daar staat blijf met je tengels van de squishrand af.

dus IK WIL DIE SQUISH TERUG!

Geschikte zuigers kon ik niet vinden.
Als ik gewone alpine zuigers bewerk dan wordt de zuigerkop veel te dun, helaas.
wat lopen denken en rekenen.

ik ga het onmogelijke doen:
ik ga die squishrand er gewoon zelf oplassen.

Een beetje rekenen aan de inhoud van het extra opgelaste plakje en de gewensde vorm. Want je moet natuurlijk de cv in de gaten houden. Het zou ongeveer 2cc zijn. Om dat te checken heb ik uit 2cc boetseerwas het gewenste plakje proberen te shapen. Nou het zit er iig niet ver naast: :)

[img]http://picserver.student.utwente.nl/vie ... 8B0ATOG0HV[/img]

(ja sorrie hij is al een beetje vies.)


Nu is dat oplassen normaal niet te doen.
Maar ik heb er goed over nagedacht over materialen en spanningen enzo en ik vind dat het me in dit geval wel gaat lukken.
Ik heb het eerst op een paar gtt sloopzuigers uitgeprobeert (jl bedankt ;) )
Nou daar gaatie dan:

[img]http://picserver.student.utwente.nl/vie ... 87P1VPH1NX[/img]
[img]http://picserver.student.utwente.nl/vie ... 36V6JWSE89[/img]

je ziet dat ik de massaklem niet zomaar op de zuiger zet, maar een bewerkingsbokje gemaakt heb.
Dan kan die ook makkelijk in de draaibank gezet worden. Want zuigers zijn niet rond en je kan ze niet zomaar in de 3klauw hangen.
Dit is trouwens nog een (gtt)oefenzuiger.

[img]http://picserver.student.utwente.nl/vie ... YZ0VRX6%20[/img]

[img]http://picserver.student.utwente.nl/vie ... M4NBYDT%20[/img]

[img]http://picserver.student.utwente.nl/vie ... 349358Y%20[/img]

[img]http://picserver.student.utwente.nl/vie ... 7EW9HL5%20[/img]



De techniek heb ik verfijnt totdat ik het met mijn zuigers aandurfte. Van die bewerking heb ik geen pics.

Er is nog 0.5 mm van de kop afgehaald. Saen met een 0.5 mm dikkere pakking wordt de compressieverhouding wordt nu ongeveer 8.4:1. Standaard was 8.6:1.

De zaak is voor en na kwa maatvoering en onrondheid en kromtrekken nog vreselijk in gaten gehouden.
Wel na enige bewerkingen is de zuigermantel binnen 0.02 mm vant orgineel. (want nauwkeuriger kan je het met een digitale schuifmaat niet meten)

De zaak in het blok gezet en gemeten of de speling met het squishvlak ok is.
Dus dit zijn ze nu:

[img]http://picserver.student.utwente.nl/vie ... CKNPX41%20[/img]

[img]http://picserver.student.utwente.nl/vie ... VR0OJJ0%20[/img]

je kan mooi zien dat de zuigerrand orgineel maar tot een mm of 2 onder de bovenrand komt, en dat mijn squishplak er zelfs bovenuit steekt. Hij steekt zelfs iets hoger dan de koppakking!
Hij komt tot 1.0 a 0.9 mm van het squishvlak in de kop.

vragen collega's aan mij: ben je niet bang voor materiaalspanningen? antw: JA! er zitten nu zeker weten spanningen in, dus spannend zal het nog wel een tijdje blijven.
Maar ik wil eerst weten of het werkt. Dure zuigers laten maken kan dan altijd nog.

Het duurt nog wel ff voordat ik resultaat heb, want er zijn nog meer projecten gaande zeg maar.

zo en nu maar hopen dat die @#$%^ picserver de plaatjes mooi laat zien. Anders moet je het een andere keer nog maar es proberen.
Laatst gewijzigd door robert op di 13 jan 2004 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

kijk dit is nou eens lekker proberen
ben benieuwd of en wat jeroen heeft gedaan met zijn zuigers
enne ik kom nog wel even terug over wat rob zijn idee is
erg fijn dit stukje maatwerk
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hee knap staaltje denk- en uitvoerwerk zeg :)

Kan me uit de 2-takt wereld nog wel herineren dat de squishrand erg belangrijk was. Die meette je dan ook met een stukkie soldeertin in de kop, dan een slag maken en opmeten wat de squish was. (moest 0,6-0,8 mm zijn ofzo). Zo kon je voetpakkingdiktes bepalen en dus je compressie min of meer uitrekenen.
En dan had je nog van die prutsers die je losse binnenkop (gemaakt voor Elf octaan 124 benzine) ff voor je aanpasten naar 98.
Nou hatsee daar ging je vermogen... als die rand niet de goeie hoek had liep het voor geen meter meer.

Dus dit zal toch zeker wel een effect moeten opleveren, nu hopen dat het heel blijft.
Wanneer ga je het blok erin hangen?
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Eén simpele vraag Robert; waarom pas je de kop niet aan? Dan zit je niet met die vervorming en spanningen van de zuiger. Ik denk dat de cilinderkop er beter mee om kan gaan. Maar een mooi stukje werk weer!

gr S :D nder
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Sander schreef:Eén simpele vraag Robert; waarom pas je de kop niet aan?
Het plakje steekt dan uit de kop (en in de cilinderbus) en dan kan je em niet meer vlakken.

Bovendien spanningen in de kop na het lassen zijn ook niet mis.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Ja, mooi experiment dit. Ben benieuwd of het heel blijft. Aan de bovenkant, waar gelast is heb je natuurlijk wel de zuigerbodem die het zaakje 'rond' (in vorm) houdt. Maar dat heb je zelf ook al bedacht neem ik aan........

Aan de onderkant van een zuiger materiaal bijlassen was lastiger/onhaalbaar geweest denk ik.
Aan de andere kant: daar is het niet nodig........ :wink:
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

een klein proefje van destructieve aard wees uit dat de zuigerbodem daar dikker dan 2 cm is:
[img]http://picserver.student.utwente.nl/vie ... 2CP6UB4K5I[/img]

De afstand tussen bovenste zuigerveer en kop (plm 7mm) was bepalend. Als ik te diep zou inlassen zou die rand naar boven buigen. Maar das niet gebeurt :)

let trouwens op de forse de pingelschade!
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

je kunt beter een scherp puntje er aan slijpen dan word de las nog mooier en betere inbranding
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

robert schreef:
Sander schreef:Eén simpele vraag Robert; waarom pas je de kop niet aan?
Het plakje steekt dan uit de kop (en in de cilinderbus) en dan kan je em niet meer vlakken.

Bovendien spanningen in de kop na het lassen zijn ook niet mis.
Maar als je hem vlak houd met de kop (het opgelaste squishvlak) zit er dan nog te veel ruimte tussen het squishvlak en de zuiger volgens jou? Hoe veel ruimte wil je er dan tussen hebben? En een R5A zuiger pakken en het gedeelte weg vrezen aan de kant die je niet nodig hebt? Of heb je dan nog steets te veel ruimte tussen je zuiger en je squishvlak? Hoe midder hoe beter natuurlijk, maar ja.

gr S :D nder
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

:) goed werk man. maar we hadden er al even over gesproken....heb nog een super idee!....maar dat doen we volgend winter maar.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Via PM al gemeld... (Y)

Strak idee om de motor verbrandingstechnisch te upgraden. Is het gelaste vlak nog glad gemaakt om kerfwerking, scheuring en breuk tegen te gaan?

Moet het zuigerontwerp op termijn in een gesmeed kunstwerkje omgezet worden? Er zijn enkele Amerikaanse (valutakoers :p ) fabrikanten die ontzettend mooi spul leveren.

Aangezien we het hier toch over zuigers hebben:

high performance gesmede zuigers/ forged pistons
http://www.jepistons.com/
http://www.ariaspistons.com/
http://www.wiseco.com/
http://www.rosspistons.com/
http://www.probeindustries.com/
http://www.venolia.com/

high performance hypereutectische zuigers/hypereutectic pistons
http://kb-silvolite.com/temp/index.htm

En dan hebben we de bekendste merken wel gehad...

:biertjuh:
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Christian schreef:je kunt beter een scherp puntje er aan slijpen dan word de las nog mooier en betere inbranding
als je alu gaat tiggen dan is het puntje in een paar sec een bolletje. Dat hoort zo.
Het tig apparaat staat juist ingesteld op weinig inbranden en veel reinigen.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

speedline schreef: Is het gelaste vlak nog glad gemaakt om kerfwerking, scheuring en breuk tegen te gaan?
Bij het bewerken is gechecked op insluitsels en belletjes. (geen natuurlijk) Je ziet dat ik grote afrondingsstralen heb gebruikt. Alle hoekjes zijn afgerond, het oppervlak is 'glad' gepowerfiled, met het fijnste bandje.

Dus niet gepolijst, maar wel enigszins glad.

Aan polijsten denk ik meer aan het tegengaan van koolaanslag. Ik verwacht dat op het squishvlak zo turbulent is dat hier zowiezo weinig koolaanslag op komt.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

nou ik rij er nu reeds een dagje in.
Ik moet em nog een beetje inrijden, dus volledig verslag kan ik nog niet doen.

De rest van de motor is nog exact hetzelfde. Geen verandering in nokkenas, inlaatsysteem of afstelling.

En:
Een van de problemen die ik had, het superslecht verbranden bij 2300 rpm, is igg totaal verdwenen :D.
(menno en derby hebben gezien hoe rot hij daar liep)

Ik heb (samen met een collega) de hele motor setup door een simulatiepakket gehaald. Dat pakket beloofde inderdaad een piek in de restgashoeveelheid van 13% en ongeveer bij 2300 rpm. Een beetje verbrandingkamer krijgt een mengsel met 13% restgas wel in de fik, wel een squishloze AT dus niet.
Nu wel :D
Conclusie: die squish doet werkelijk wat.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Goed bezig!!!!

Je rijdt nu met A nokkenas, en 'oude' calibratie?

(ik had via een spy al gehoord dat ie weer reed, :) l8r meer!)
rev it like a rental
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Goed man (Y) :worship:
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Menno schreef:Goed bezig!!!!

Je rijdt nu met A nokkenas, en 'oude' calibratie?

(ik had via een spy al gehoord dat ie weer reed, :) l8r meer!)
ja, het was plug and pray.

spy? hm *nieuwsgierig* want hier weet nog bijna niemand wat vanaf.

beetje offtopic, maar het is toch mijn topic dus dan mag het:

omdat ik er zo lekker bij kon heb ik gelijk maar de voorwielophanging verbouwd. Nu PU bussen en de zaak verlast tot -2.25 deg camber. (toespoor 0, *klein* beetje laten zakken))
zohee daar wordtie wel lekker kartachtig van. wel een beetje onrustiger bij rechtuit, maar wie rijdt er nou rechtuit :beer:
John B
Berichten: 494
Lid geworden op: do 3 jul 2003 17:59
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Christian schreef:je kunt beter een scherp puntje er aan slijpen dan word de las nog mooier en betere inbranding
Uhhhhh Chris bij aluminium heb je niet zo'n scherp puntje.

By The Way........ging het lassen niet een beetje k*t door evt. legeringen ????
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

lassen ging prima.
Zaakje van tevoren goed schoonmaken.

Dit waren gietzuigers, das gewoon slap spul. gietzuigers hebben plm 13% silicium en erg weinig magnesium.

dus je moet toevoegmateriaal gebruiken met silicium en geen magnesium. (Bij een beetje sterk plaatmateriaal is het net weer andersom)

dan heb je de keus uit AlSi5 (5% silicium) en AlSi12 (12% silicium)

AlSi12 ligt voor de hand, maar ik heb toch gekozen voor AlSi5 omdat de rekspanning veel lager is. AlSi12 is plm 60 N/mm2 en AlSi5 40 N/mm2. (dus een draadje van 1mm2 gaat uitrekken als je er 60 of 40N of plm 6 of 4 Kg aan hangt)

De zuiger zal zon beetje het meest op die AlSi12 lijken kwa rekspanning. (gokje)
Het komt eropneer dat als de las afkoelt de las krimt en uitgetrokken zal worden, terwijl de zuiger op dat moment door de las in elkaar gedrukt word. Het toevoegmateriaal rekt eerder, dus die verliest het kromtrekpoces en de zuiger trekt niet krom.
(bijna niet dan)
Nu is de slijtgevoeligheid van de las wel weer veel minder dan de zuiger, maar ik las alleen op de kop en die slijt niet.

Tis ff niet te zien omdat de plaatjes weer es niet loaden: ik heb alleen aan de zijkant wat opgelast.
Het lassen lukte overigens niet midden op de zuiger, omdat bij afkoelen de las dan open scheurt. aan de zijkant kon de las krimpen.


kwa inbranding:
lassen met alu doe je altijd met een bolletje aan de electrode. puntje gaat goed bij rvs.
Ik heb het apparaat zo ingesteld dat hij niet zo diep inbrand. Ik heb em op *breed schoonmaken* gezet.
En ik wilde zeker niet het risico lopen dat het smeltbad tot op de zuigerveergroef ging.
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Kan maar éém ding zeggen; vakwerk! Ben bij dat het geod werkt, ben ook benieuwt hoe het zich in de toekomst gaat houden. Ga je hem nog een keer open maken om te kijken hoe het zich houd, bij een X-aantal Km, of alleen als het zich niet goed houd.
De rest van de motor is nog exact hetzelfde. Geen verandering in nokkenas, inlaatsysteem of afstelling.
Dus je hebt geen verloopje gemaakt zoals de bedoeling was?

gr s :D nder

P.s. ik heb al een Kentcam liggen voor mijn blok :wink: Thanks nog voor de data. (Y)
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Sander schreef:Kan maar éém ding zeggen; vakwerk! Ben bij dat het geod werkt, ben ook benieuwt hoe het zich in de toekomst gaat houden. Ga je hem nog een keer open maken om te kijken hoe het zich houd, bij een X-aantal Km, of alleen als het zich niet goed houd.
ja ik ga em voor de lol nog een keer open maken. NOT

De rest van de motor is nog exact hetzelfde. Geen verandering in nokkenas, inlaatsysteem of afstelling.
Sander schreef: Dus je hebt geen verloopje gemaakt zoals de bedoeling was?
ik heb die geslepen as idd niet gemonteerd, omdat die nog wilder was dan die alpine as waarmee ik al problemen genoeg met heb/had.
Sander schreef: P.s. ik heb al een Kentcam liggen voor mijn blok :wink: Thanks nog voor de data. (Y)
mooi man!
John B
Berichten: 494
Lid geworden op: do 3 jul 2003 17:59
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

:p das duidelijk !?!?!? :wink:

Op de lts was mijn materialen kennis al niet mijn sterkste vak.......das nog steeds hetzelfde.
Ieder zijn specialiteit (Y) (Y)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

shit dat we nu de foto's niet kunnen bekijken
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

moet ik wat hosten? stuur maar op...
Plaats reactie