[R Express] schakelt niet meer

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Le Mec
Contacteer:

Dus een aantal dagen geleden een express gekocht en wou gisteren weer lekker ff rijden, maar..toen schakelde zij niet meer. Het eerste wat in me opkwam was een kapotte koppelings kabel, helaas die was nog prima in orde. Ik gok op de drukgroep, want de auto wil wel rijden als je hem in zn 1e versnelling start.

Nu was ik vanavond bezig geweest om te kijken of ik de versnellings bak er eenvoudig af kan halen, maar kwam tot de conclusie dat de snelste oplossing het subframe met motor enal eraf te halen, of mis ik hier iets. Iemand nog tips? en wat voor v-bak ligt er precies in die express ['93 1.6D]?

grtz Maarten
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

De enige manier om bij de versnellingsbak te komen is idd de motor in z'n geheel er uit te halen. Subframe erbij uit is niet nodig. Schakelstang zit ook niet vast?
Le Mec
Contacteer:

nee, helaas hij wil prima in de versnelling [als de motor niet draait:)] Maarre, lift je de motor en v-bak erdan van boven uit? Heb ik dan toch over die takel punten van de motor heen gekeken, of zijn die er gewoon niet?

grtz Maarten
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Motor en versnellingsbak gaat er aan de bovenkant uit, en er zijn idd geen ophangpunten aan de motor. Je moet gewoon sterke banden (of hoe heten die stoffen brede dingen?) pakken, en die om de motor en bak wikkelen. Zorg er dan natuurlijk voor dat alles goed stevig zit, houd bij het er uit halen de motor in balans, en zorg er voor dat die banden nergens aan haken. En controleer of je daadwerkelijk ALLES wat aan de motor en bak vast zit, los is gemaakt, zodat je niet iets kapot trekt.

Wat voor v-bak: ff kijken...
M'n werkplaatshandboek zegt dat er maar één 1595 cm3 motor is, dus zal dat hem zijn? Of het handboek is oud (kan zeer goed, staat fase1 plaatje bij). Maargoed, moet je even nakijken op de typeplaatjes (staat waarschijnlijk ook een typeplaatje op de versnellingsbak), type auto is B,C,V,S 404 -- type motor F8M -- type koppeling 180 CP 335 -- type versnellingsbak JB0-JB1 JB4-JB5. Ik neem aan dat je 5 versnellingen hebt, dus ik denk dat het een JB5 is dan. Maar ik twijfel echt of dit ook voor de fase2 express geldt!
Le Mec
Contacteer:

Thnx net de info die ik ff nodig had!! Volgens mij is het een f404[maar pin me dr niet op vast] hij heeft idd een 5bak. Zal morgen ff op de plaatjes kijken en wat banden kopen :), grtz Maarten
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:... type auto is B,C,V,S 404 ...
Dat moet natuurlijk B,C,F,S zijn... Voor zover ik weet is het bijna altijd de F404, ik heb echt géén idee wat er anders is aan de B, C of S versie. En wat die letters betekenen weet ik ook niet.

Succes!
Le Mec
Contacteer:

Update volgt :)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef: Ik neem aan dat je 5 versnellingen hebt, dus ik denk dat het een JB5 is dan. Maar ik twijfel echt of dit ook voor de fase2 express geldt!
das wel heel makkelijk allemaal joost. Dan rijdt iedereen met een JB5 bak rond. :wink:
Tijn
Contacteer:

Frits schreef:
Joost (DoubleYou) schreef: Ik neem aan dat je 5 versnellingen hebt, dus ik denk dat het een JB5 is dan. Maar ik twijfel echt of dit ook voor de fase2 express geldt!
das wel heel makkelijk allemaal joost. Dan rijdt iedereen met een JB5 bak rond. :wink:
de GT heeft maar 3 versnellingen hoor, is een JB3 bak namenlijk :lol:
there is no spoon.
Bart V

mn 19 1.4e had een JB1....... :p
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Frits schreef:
Ik rij met een JB4: 4 versnellingen.
Jah dat JB0 en JB1 snap ik ook niet helemaal, is dat een automaat? Als het niet klopt wat ik zeg (over JB5 en JB4 enzo) moet je me gewoon effe verbeteren hoor!
Steven
Car: M536

Nou eh kijk eens wat je aan je GTT hebt hangen :p
Le Mec
Contacteer:

Kon helaas niet veel sleutelen vandaag, maar net in iedergeval zo ongeveer alles los wat maar los kan. Morgen de boel laten zakken en die bak eens uitelkaar halen; maar wat een gekloot zeg om die stuurstang los te krijgen :@

Nu weet k het dus ff niet meer wat er ondr die express hangt, lijken al die JB bakken op elkaar[functioneel gezien dan]?
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Ik zou dan zeggen, ga op zoek naar het typeplaatje dat op de bak vast hoort te zitten.
Riël
Über-Spammer

Joost, gtt heeft een JB3 bak. je zit er naast :)

Op die express past verder elke bak wel. Een gtt bak was geen slecht idee :) hang er toch een gewone 5-bak van een 1.4 gts ofzo aan?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

maar ik zou de motor lekker laten zitten
bak losschroeven en het subframe van de pasagierskant stukje oplossen en aan de bestuurders kant een groter stuk laten zakken
dan kan je je bak tussen de subframe en carrosorie liggen en je kan dan zo de kopeling vervangen
let wel de aandrijfassen enzo moet ook los he
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
jeroen.k

Tijn schreef:
Frits schreef:
de GT heeft maar 3 versnellingen hoor, is een JB3 bak namenlijk :lol:
Ik vondt al dat mn 19 zoveel toeren maakte met zn JB3 bak en 120 km/u...toch maar een JC5 bak erop dan :P
Le Mec
Contacteer:

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:maar ik zou de motor lekker laten zitten
bak losschroeven en het subframe van de pasagierskant stukje oplossen en aan de bestuurders kant een groter stuk laten zakken
dan kan je je bak tussen de subframe en carrosorie liggen en je kan dan zo de kopeling vervangen
let wel de aandrijfassen enzo moet ook los he
Das nou spijtig, helaas geen internet op de werkplaats! Ondertussen is de hele motor eruit en dan nog een hoop geklooi met die steunen overal. Met andere woorden, hij is er helemaal af.

De vraag is hoe check je of de drukgroep inorde is te ja dan te nee??

Verder, zag ik dat er behoorlijk wat smeer in het huis van de koppeling/drukgroep zit; mag dat wel/niet?

enne thnx guys!!
Robert Clio S.

Dat smeer kan van je price-as kering komen! Die zal ik ook vervangen net als je krukaskering (even vliegwiel eraf halen), je hebt toch alles los! Voor hetzelfde geldt gaat het ooit lekken kan je weer alles loshalen. Fluitje van een cent, heb ik laatst ook gedaan toen ik mijn koppeling van m'n Clio 1.4 S ging vervangen. Die 2 keerringen kosten zo rond de 60 à 70 euro origineel bij de dealer vandaan!
Le Mec
Contacteer:

wat is dan je price-as precies; isdat mischien de as richting v-bak?
Steven
Car: M536

Das de ingaande as van je bak, waar dus je koppeling aan zit.
Le Mec
Contacteer:

(Y) thnx!
Robert Clio S.

Is een ontzettend klote werk om te vervangen, ik had gelukkig speciaal gereedschap! Die keerring moet je erin persen, en als je het scheef perst dan barst je bak over twee! Maar ik zal het zeker doen, 2 keer iets los maken is niet echt het prettigste. Hoeveel kilometer heeft die Express gelopen?
Riël
Über-Spammer

Mmm, is de plaat ook nat van de olie? Zwarte smeer aan de binnenkant van de bak is vrij normaal, is veel koppelingsstof en dat soort rommel.
Le Mec
Contacteer:

De express heeft 190k gelopen en komt uit '93, probleem is dat ik op de landerijen woon en de auto echt nodig heb en er niet veel tijd overblijft voor andere reparatie's. Kun je precies controleren of zo'n keerring kapot is?

Gelukkig zat er geen smeer op de platen zelf, wel wat op de drukgroep.

Verder heb ik 1 bout van het subframe met een heeel klein zaagje moeten doorzagen [bestuurders-kant achter het wiel]. Iemand enig idee of dit speciaal soort bouten zijn?

(Y)
Riël
Über-Spammer

Mmm, dikke harde bouten :) er zit bovenop wel een plaatje wat op de plek moet vallen waar de bout in gaat.
Le Mec
Contacteer:

Riël schreef:Mmm, dikke harde bouten :) er zit bovenop wel een plaatje wat op de plek moet vallen waar de bout in gaat.
precies dat plaatje had ik met de sleutel krom getrokken :@ met alsgevolg dat de moer met de bout ging meedraaien..Dus denk erover om een flink plaatje neer te zetten en de moer daarop vast te lassen :p

Nou maar hopen dat het de drukgroep was!
Robert Clio S.

je ziet het zo of de price-as keerring lek is, dan is het vet langs de as waar hij de bak ingaat, net als bij de krukaskeerring, die is ook vet als hij niet goed meer is!

Mijn Clio S uit '92 heeft 180.000 gelopen toen ik de koppeling met drukgroep verving, toen was daar ook alles lek, dus je kan er donder op zeggen dat het bij jou het geval is! Niet dat er veel olie uitloopt, maar wel dat het daarzo meer dan normaal zweet!
Le Mec
Contacteer:

dat zal idd aardig overeen komen, op de rekening van de koppelingsset stond dat het voor een clio was.

Helaas bijna geen tijd om meer te vervangen dan nodig, auto=noodzaak voor mij. Dus ga ik maar opzoek naar een 2e motor met bak die helemaal tip top maken en dan de boel switchen. Tips waar je zo'n motortje kan vinden?
Robert Clio S.

Nou... het schadebedrijf waar ik werk die haalden altijd de 2e hands onderdelen en imitatie-onderdelen bij Autobedrijf Veldhoven in Veldhoven (vlakbij Eindhoven). Die heeft de importeurstatus van alle originele Renault onderdelen, een auto-sloperij en imitatie-onderdelen. Het enige wat ze hadden was Renault. Maar ja, dat is vorige week afgebrand :s ! Ze zijn wel weer doorgestart, maar binnen een week tijd heb je niet zoveel denk ik. Anders had je daar zeker wel grote kans tot slagen.
Le Mec
Contacteer:

Total_loss schreef:Nou... het schadebedrijf waar ik werk die haalden altijd de 2e hands onderdelen en imitatie-onderdelen bij Autobedrijf Veldhoven in Veldhoven (vlakbij Eindhoven). Die heeft de importeurstatus van alle originele Renault onderdelen, een auto-sloperij en imitatie-onderdelen. Het enige wat ze hadden was Renault. Maar ja, dat is vorige week afgebrand :s ! Ze zijn wel weer doorgestart, maar binnen een week tijd heb je niet zoveel denk ik. Anders had je daar zeker wel grote kans tot slagen.
Yo, dat klinkt primas. Het is toch een wat meer maanden project die 2e motor. Zodat ik als reserve meteen de hele handel kan overzetten.

Probeer morgen de auto weer redelijk rijdend te hebben, dus de v-bak eraan en het subframe met motor weer omhoog en alles weer vast; wateen werk..
antoine
Car: Renault Clio III RS

Total_loss schreef:Nou... het schadebedrijf waar ik werk die haalden altijd de 2e hands onderdelen en imitatie-onderdelen bij Autobedrijf Veldhoven in Veldhoven (vlakbij Eindhoven). Die heeft de importeurstatus van alle originele Renault onderdelen, een auto-sloperij en imitatie-onderdelen. Het enige wat ze hadden was Renault. Maar ja, dat is vorige week afgebrand :s ! Ze zijn wel weer doorgestart, maar binnen een week tijd heb je niet zoveel denk ik. Anders had je daar zeker wel grote kans tot slagen.

http://www.autobedrijf-veldhoven.nl/
Matijs
Contacteer:

Le Mec schreef:
Riël schreef:Mmm, dikke harde bouten :) er zit bovenop wel een plaatje wat op de plek moet vallen waar de bout in gaat.
precies dat plaatje had ik met de sleutel krom getrokken :@ met alsgevolg dat de moer met de bout ging meedraaien..Dus denk erover om een flink plaatje neer te zetten en de moer daarop vast te lassen :p
Ooit aan gedacht om bij de dealer zo'n nieuw plaatje te bestellen? Kost geen ruk. Al dat beunwerk word ik altijd een beetje kriegel van :s Die bouten haal je trouwens ook voor een paar euro bij de dealer... :wink:
Robert Clio S.

ant1 schreef:

http://www.autobedrijf-veldhoven.nl/
Die bedoel ik!

Succes met het opbouwen!
Clio 1.4 S strak in de lak!
antoine
Car: Renault Clio III RS

Is het bedrijf dan afgebrand?eigenaar heeft wel een leuke auto (Y)
Plaats reactie