hallo iedereen ik ben nieuw bij deze club en rij een renault 5 gt-turbo. zinds zaterdag heb ik een t25 turbo in mijn auto maar durf niet boven de 0.9 bar te gaan rijden want dat schijnt niet zo heel erg goed voor het blok te zijn als je sproeiers en de koppakking niet vervangt. nou vroeg ik mij af of er iemand is die mij kan vertellen welke sproeiers ik moet plaatsen en waar ik die kan kopen. de koppakking heb ik bij k-tec besteld (hele pakkingszet). wat moet ik nog meer vervangen als ik 1.5 bar wil gaan rijden?
Mijn t25 komt uit een 200sx en ik heb wat foto's gemaakt tijdens het vervangen als daar intresse naar is kan ik ze wel inscannen en op het net zetten.
alvast bedankt,
Roel Heman
aanpassingen die nodig zijn om boven de 1 bar te rijden.
bekijk in eerste instantie wat de toestand is van de slangen, aangezien je op hoge druk gaat rijden. wanneer ze keihard zijn van ouderdom, kunnen ze klappen. Daarnaast moet je ook je intercooler "verstevigen" dmv. een spanband. (of een aluminium intercooler bevestigen.roello schreef:hallo iedereen ik ben nieuw bij deze club en rij een renault 5 gt-turbo. zinds zaterdag heb ik een t25 turbo in mijn auto maar durf niet boven de 0.9 bar te gaan rijden want dat schijnt niet zo heel erg goed voor het blok te zijn als je sproeiers en de koppakking niet vervangt. nou vroeg ik mij af of er iemand is die mij kan vertellen welke sproeiers ik moet plaatsen en waar ik die kan kopen. de koppakking heb ik bij k-tec besteld (hele pakkingszet). wat moet ik nog meer vervangen als ik 1.5 bar wil gaan rijden?
Mijn t25 komt uit een 200sx en ik heb wat foto's gemaakt tijdens het vervangen als daar intresse naar is kan ik ze wel inscannen en op het net zetten.
alvast bedankt,
Roel Heman
suc6 ermee.
Ik denk dat die T25 erg laat gaat opspinnen, als ik merk dattie bij een 200SX pas boven de 2500 toeren echt druk begint op te bouwen zal dat bij je GTT pas tegen de 3000 rpm zijn ofzo.
Wat dus met een T2 al rond de 1700 rpm kan met dikke elbow en downpipe.
de slangen zijn nog in goede conditie en niet hard. ik ben aan het zoeken geweest en zie dat de meesten naar 130 sproeiers gaan. nou ben ik alleen nog opzoek naar een winkel waar ze deze verkopen. de brezan en dat soort winkels verkopen ze niet. verder las ik iets over lagers die vervangen worden, welke lagers worden bedoeld?
Prima opmerking. Ding zal beroerd opspoelen to say the least. En dat is een flinke domper op de prestaties. Ik ken ook een aantal mensen met zo'n aftermarket turbo die door mensen met minder druk met een betere turbo op de "bumper" (hielen) gezeten worden.Steven schreef:Ik denk dat die T25 erg laat gaat opspinnen, als ik merk dattie bij een 200SX pas boven de 2500 toeren echt druk begint op te bouwen zal dat bij je GTT pas tegen de 3000 rpm zijn ofzo.
Maar i.i.g. al een andere turbo. Dan probeer je tenminste wat.

Voor 1.5Bar laaddruk heb je voor de betrouwbaarheid van de motor flink meer tussenkoelercapaciteit nodig. De inlaatluchttemperatuur gaat flink omhoog (door de hogere laaddruk) en dat is nou precies niet de bedoeling. Een grotere tussenkoeler (volledig van aluminium voor de sterkte) in de bumper bijvoorbeeld of een lucht/water tussenkoeler voor optimale resultaten. Let op dat je de tussenkoelercapaciteit niet overdrijft aangezien je er direkt de uitlaatgastemperatuur mee beïnvloed. (1 graad lagere inlaatluchttemperatuur = ongeveer 1 graad lagere uitlaatgastemperatuur.) Dit heeft dus ook weer invloed op de voor de turbo beschikbare energie. (Lagere temperatuur is minder energie in het uitlaatgas. En daar moet je turbine van de turbo op aangepast worden!)
Een 130 sproeier? Renault ging met 1.3Bar met een 28.5mm venturi Groep A carburateur al over op een 150 hoofdsproeier...

Een dumpvalve is een aanrader voor de levensduur van je turbo bij zulke hoge drukken. Je zult niet de eerste zijn met een gebroken turbine-as. Met een d/v beperk je dat risico.
Een "big-bore" elbow en downpipe zorgen voor een grotere drukval over de turbine en zo voor meer laaddruk bij lage toerentallen en over het algemeen beter opspoelen door een hoger minimaal toerental van de turbocompressor.
Een koppakking van hoge kwaliteit is gewoon broodnodig bij zulke hoge laaddrukken. Voor een verlaging van de compressieverhouding moet je een dikker exemplaar nemen.
Grtz,
Zzpeedie.
Speedline is on fire
Niet letterlijk mag ik hopen.
Zoals al vermeld wordt, zorg dat de temp laag blijft/wordt. De standard IC kan het niet echt aan.
Verder denk ik ook aan andere bougies en dikkere bougiekabels. Hoe hoger de druk, hoe moeilijker het is om een goede vonk te krijgen. Dus dat zou ik ook in overweging nemen.
Niet dat dat ter discussie staat, maar ik zou me niet zo fixeren op de druk. Ik denk dat er hier en daar nog wel wat te schaven is aan je setup om zo een veel betere power-bomb neer te zetten.
Ik denk aan grotere intercooler, group A carburateur, DV, Magnecor KV85, en een turbo die beter past bij de setup. En dat je dan met een lagere boost toch een vlottere machine hebt. Maar dat zijn slechts mijn 2 centjes

Zoals al vermeld wordt, zorg dat de temp laag blijft/wordt. De standard IC kan het niet echt aan.
Verder denk ik ook aan andere bougies en dikkere bougiekabels. Hoe hoger de druk, hoe moeilijker het is om een goede vonk te krijgen. Dus dat zou ik ook in overweging nemen.
Niet dat dat ter discussie staat, maar ik zou me niet zo fixeren op de druk. Ik denk dat er hier en daar nog wel wat te schaven is aan je setup om zo een veel betere power-bomb neer te zetten.
Ik denk aan grotere intercooler, group A carburateur, DV, Magnecor KV85, en een turbo die beter past bij de setup. En dat je dan met een lagere boost toch een vlottere machine hebt. Maar dat zijn slechts mijn 2 centjes
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Als je je intercooler al eens vervangt door een alu exemplaar, die geeft met diezelfde grootte toch een aanzienlijk grotere koelcapaciteit én is steviger.
-
misschien een stomme vraag hoor,maar is de standaard intercooler niet van alu gemaakt dan?
ik weet wel dat er van die plastic dingen aan de zijkanten zitten,bedoel je dat dat ook alu wordt ofzo?
ik weet wel dat er van die plastic dingen aan de zijkanten zitten,bedoel je dat dat ook alu wordt ofzo?
Standard is inderdaad ook gemaakt van alu, Tenminste het koelellement. De kappen boven en onderden zijn van plastic.r5alpine-turbo schreef:misschien een stomme vraag hoor,maar is de standaard intercooler niet van alu gemaakt dan?
Wat Riël zegt klopt, er zijn diversen intercoolers te krijgen wat op de orginele plek zitten, en wat niet alleen compleet van alu zijn(stuk steviger), maar ook nog eens een betere koeling hebben. Is echter 1 probleem. Het is en blijft een U-koeler. Lucht komt boven erin, moet een snoekduik naar onderen maken waarna het een U-turn voor zijn kiezen krijgt om vervolgens in een rotvaart naar boven moet fietsen en daar weer in een hoek de weg naar de carburateur te volgen.
De drukval zal er niet veel minder om worden. Is gewoon het nadeel van het design. Als je toch geld uit gaat geven voor een andere koeler, zou ik zeer zeker eens kijken voor een alternatief wat neit alleen een grotere capaciteit heeft, maar ook een beter design. Links erin, rechts eruit is gunstiger voor de flow. Je hebt dan wel een groter turbogat(door de extra pijpen en de grotere capaciteit van de intercooler), maar door de betere flow en de lagere drukval heb je toch een goed resultaat.
Maar gebruik de zoekfunctie maar eens. Staat genoeg op het forum om nog wel een dagje of 2 zoet te zijn.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Ik heb de intercooler toen der tijd verstevigd en heb hem 1.4 bar gevoerd. Is me niet om de oren gevlogen. Maar heb de intercooler wel eerst helemaal schoongemaakt(kappen eraf gehaald en ook de rubbers vetvrij gemaakt)en opnieuw dicht geknepen. Daarna een band eromheem tussen de buizen door. Zoals de meeste bladen aangeven, maar daarna ook nog 1 erom heen langs de zijkanten. Dus ik had wel 2 strips eromheen.Mrtn schreef:hoeveel druk ken de originele intercooler ongeveer hebben continu?? vanaf welke druk wordt het kritiek?
Zonder versteviging is 1.0-1.1 bar ongeveer het maximum. Mits in goede staat. Sommige hebben het al begeven met 0.9 bar. Maar dan in slechte staat.
ik heb namelijk bijna geen druk meer, hij fluit/blaast als de ziekte, maar echt snel vooruit kom je niet meer
Ik vermoed dus dat de intercooler op de een of andere manier lekt, want dat geluid hoor je ook echt, luchtverlies..
morgen maar even kijken, thanx

morgen maar even kijken, thanx
Mrtn = Maarten
ok ik zal ff een lijstje geven met de mods die ik tot nu toe heb door gevoerd:
-intercooler geflowed en verstewigd
-turbo systeem omgezet naar cup versie
-radiator ven op de hand geschakeld
-ontstekingsmodule verplaatst
-dumpvalvue (zuiger van improve-tuning)
-nieuwe bogie kabels
-intercooler geflowed en verstewigd
-turbo systeem omgezet naar cup versie
-radiator ven op de hand geschakeld
-ontstekingsmodule verplaatst
-dumpvalvue (zuiger van improve-tuning)
-nieuwe bogie kabels
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Koper koelt toch beter? D'r zijn van die bedrijven die radiateuren (en ik denk ook wel intercoolers, werkt op hetzelfde principe) reviseren, die zetten dan voor betere koeling een koperen binnenwerk er in.
Een van onze forumgoeroe's, Robert, heeft een x aangetoond dat het welgeteld 3%!! scheelt tov aluminium.
Oftewel maakt geen ruk uit, beter zoek je gewoon een goede radiateurenboer die dikkere koelramen levert.
Oftewel maakt geen ruk uit, beter zoek je gewoon een goede radiateurenboer die dikkere koelramen levert.
Steven schreef:Ik denk dat die T25 erg laat gaat opspinnen, als ik merk dattie bij een 200SX pas boven de 2500 toeren echt druk begint op te bouwen zal dat bij je GTT pas tegen de 3000 rpm zijn ofzo.
Ik zal het wel weer verkeerd zien ofzo (ben geen techneut

Ik heb gewoon dikke pret met mn turbootje vanaf 1750 / 1800 toeren hoor, en bij de 2000 toeren beukt ie er lekker in......

En ik heb me laten vertellen dat de T-25 niet echt geschikt is voor drukken boven de 1,5 / 1,6 bar...., ze schijnen dat niet echt helemaal lekker te vinden.
Als ik mn druk onder het rijden opengooi van 0,9 bar naar 1,4 / 1,5 bar, gaat ie als je voorbij de 5000 trn. komt een soort gorgelen, een soort smoren....ik denk dat ie dat dus niet echt prettig vind.
Rijd wel met een open filter (met voldoende koude lucht aanvoer), en big bore downpipe + elbow + 2œ " RVS uitlaatje
Als ik mn druk onder het rijden opengooi van 0,9 bar naar 1,4 / 1,5 bar, gaat ie als je voorbij de 5000 trn. komt een soort gorgelen, een soort smoren....ik denk dat ie dat dus niet echt prettig vind.
Rijd wel met een open filter (met voldoende koude lucht aanvoer), en big bore downpipe + elbow + 2œ " RVS uitlaatje
-
- Contacteer:
Je zegt het idd goed ivo met een "HYBRIDE" T25 zal je idd geen problemen hebben met opspinnen of wel "turboLAG"Ivo8hoven schreef:
Ik zal het wel weer verkeerd zien ofzo (ben geen techneut), maare u zegt laat opspinnen van een T-25 hybride.....????
![]()
![]()
![]()
Ik heb gewoon dikke pret met mn turbootje vanaf 1750 / 1800 toeren hoor, en bij de 2000 toeren beukt ie er lekker in......
Deze turbo`s zijn speciefiek samengesteld om op de gtt het voordeel van de grotere capaciteit van de T25 te combineren met het opspin gedrag van de originele T2.En deze turbo`s spinnen ook zelfs nog sneller op dan de standaard turbo vanwege de grotere luchtmassa bij een lager turbo toerental.Waardoor de turbine eerder bij een lager toerental word aangedreven met meer lucht.
Daarom zijn deze turbo`s ook relatief wat duurder als de standaard T25 uit het schap.Dit vanwege de research en extra montage kosten.
Een "standaard" T25 daarin tegen die berekend is voor een 1.8 16v of een 2.0 16v zal hierdoor op een kleinere motor door zijn grotere turbinehuis daarom ook later of zelfs erg laat opspinnen.
Aangezien de Gtt bij een laag toerental zijn maximum vermogen leverd zal dit niet de gewilde resultaat leveren laat staan de driveabilitie ten goede doen komen.
Veel succes,
mvg jeroen lubking,
en 2x T15?
speelt door mijn hoofd

"hybridz" T25 = [img]http://sc.groups.msn.com/tn/CB/F2/Speedline/7/49.jpg[/img]Ivo8hoven schreef:Ik heb gewoon dikke pret met mn turbootje vanaf 1750 / 1800 toeren hoor, en bij de 2000 toeren beukt ie er lekker in......
GT20 = ->>> [img]http://sc.groups.msn.com/tn/CB/F2/Speedline/7/4a.jpg[/img]

Maar roello;
bougies met een lagere warmtegraad
koudere thermostaat
kouder thermocontact
verse plens koelvloeistof, bak- en motorolie + nieuw origineel filter
(half)synthetische motorolie 10W/40 of beter een 5W/50
betere turbocompressor die bestand is tegen 1.5Bar
-continu bedrijf
een losse oliekoeler met thermostaat
olietemperatuurmeter!
grotere radiateur (icm front mount tussenkoeler of "chargecooler")
big bore downpipe
big bore elbow
2.25 of 2.5" uitlaatsysteem met alleen een absorptiedemper
bredere banden met een zachte compound (195/45 of /50)
grotere velgen 14 of zelfs 15" (7J breedte in de juiste ET waarde is optimaal)
een remsysteem met hogere capaciteit (afhankelijk van de velgmaat 260 of 280mm schijven)
zachtere remblokken
DOT5.1 remvloeistof
poly urethaan bussen voor stabilisatorstang en draagarmen
verlagingsveren (-35mm, meer is niet nodig en eigenlijk niet de bedoeling)
achteras minder verlagen als voor (20-25mm)
schokdempers van een gerenommeerd merk
nieuwe u-joint stuurhuis koppeling
bovenste stuurkolom lager
En zo kan men nog wel even doorgaan...

Grtz en succes,
Zzpeedie...