GTT motor spuit olie
Ik heb de oliepeilstok vastgezet met een extra rubbertje, nu komt de olie uit de slang van de olie ontluchting van de karterpan. Olie komt niet uit de slang van de kleppendeksel. Ik vind het raar dat er bij 5000/6000toeren zoveel druk is dat de olie door deze slang komt.
Normaal zit deze slang aan de onderzijde van zo'n potje, kan het zijn dat dit potje de olie moet tegen houden en dat de olie dan terug loopt door de slang of zoiets?
Nu heb ik die slang dichtgemaakt, de druk in de karterpan kan dus niet meer door de slang weg, die gaat nu via de kleppendeksel eruit, mijn blok zit nu niet onder de olie maar ik vind het niet zo'n veilig gevoel.
Normaal zit deze slang aan de onderzijde van zo'n potje, kan het zijn dat dit potje de olie moet tegen houden en dat de olie dan terug loopt door de slang of zoiets?
Nu heb ik die slang dichtgemaakt, de druk in de karterpan kan dus niet meer door de slang weg, die gaat nu via de kleppendeksel eruit, mijn blok zit nu niet onder de olie maar ik vind het niet zo'n veilig gevoel.
Teveel olie is het zeker niet want zelfs als het niveau op minimum zit spuit hij de olie er nog uit.
Compressie langs de zuigers zou kunnen maar waarom dan geen rokende motor? Gaat de olie dan niet ook langs de zuigers omhoog?
Maar waar dient dat potje voor, zorgt die er niet voor dat de olie teruggevoerd wordt of zo? Zo ja dan vind ik het wel vreemd dat als je je carter ontluchting CUP aansluit dit potje weg moet, dit betekend namelijk dat ze in de CUP er ook last van gehad moeten hebben...
Compressie langs de zuigers zou kunnen maar waarom dan geen rokende motor? Gaat de olie dan niet ook langs de zuigers omhoog?
Maar waar dient dat potje voor, zorgt die er niet voor dat de olie teruggevoerd wordt of zo? Zo ja dan vind ik het wel vreemd dat als je je carter ontluchting CUP aansluit dit potje weg moet, dit betekend namelijk dat ze in de CUP er ook last van gehad moeten hebben...
Nee het werkt precies andersom: het potje vangt de olie op uit de dampen die via de aansluiting op het kleppendeksel uit de carterontluchting komt. De olie die in het potje wordt opgevangen druipt via het slangetje omlaag terug naar het carter, en de "lucht" gaat vanaf het potje naar de telefoonslang tussen luchtfilter en turbo, en naar de achterkant van het inlaatspruitstuk (via een terigslagklep), en gaat van daar terug de motor in.jetab schreef:Normaal zit deze slang aan de onderzijde van zo'n potje, kan het zijn dat dit potje de olie moet tegen houden en dat de olie dan terug loopt door de slang of zoiets?
Althans, zo is het bedoeld... maar in de praktijk gaat lang niet alle olie braaf door het potje terug naar het carter, en lig je dus olie in de inlaatkant van je turbo te spugen. Vandaar dat slimme mensen zoals jij en ik even in het cupboek kijken en een open carterontluchting maken, waarbij al die rommel niet in de turbo word geloosd
Blijft het echter vreemd dat jij zoveel carterdruk opbouwd dat de olie alle kanten op spuit. Klinkt wat mij betreft toch als versleten zuigerveren, die bij maximaal vermogen (5000-6000 toeren) zoveel verbrandingsgassen doorlaten dat er het 1 N ander mis gaat

Laatst gewijzigd door Matijs op di 6 jan 2004 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
In de officiële cup opstelling is het potje inderdaad ook weg, en hebben ze een fles of pot om de drab op te vangen. Ik heb zelf een soort tussenoplossing, waar het potje wel blijft zitten, maar de "lucht"slang niet meer naar de turbo en het inlaatspruitstuk loopt, maar gewoon naar de buitenlucht (evt. met alsnog een fles o.i.d. om iets op te vangen dat er toch nog uit komt)jetab schreef:Maar waar dient dat potje voor, zorgt die er niet voor dat de olie teruggevoerd wordt of zo? Zo ja dan vind ik het wel vreemd dat als je je carter ontluchting CUP aansluit dit potje weg moet, dit betekend namelijk dat ze in de CUP er ook last van gehad moeten hebben...
Kan het 'kwaad' als ik de terugvoer slang van de carterontluchting (dus normaal vanaf dat potje naar beneden-naar de carter) afkoppel? Dus maar 1 slang 'open' laat en dat is die van de kleppendeksel...
Je bedoelt dat je maar 1 slang overhoudt, van de aansluiting op het kleppendeksel meteen naar de buitenlucht?jetab schreef:Kan het 'kwaad' als ik de terugvoer slang van de carterontluchting (dus normaal vanaf dat potje naar beneden-naar de carter) afkoppel? Dus maar 1 slang 'open' laat en dat is die van de kleppendeksel...
Nee, dat kan geen kwaad, maar dan zou ik er wel iets aan maken om de drek op te vangen, want daar kan toch nog wel eens wat uit komen.
En een klein filtertje erop is misschien ook wel aan te raden, voor het geval hij nog eens de neiging heeft iets naar binnen te gaan zuigen...
En natuurlijk dat slangetje dat naar het carter loopt wel dicht maken, want anders krijg je ook vanalles in je olie dat je liever niet tussen je lagers hebt.
Okee, bedankt voor de reactie allemaal...