Nou als het een lager is mag je je portomonee alvast in de aanslag houden.
Het blok moet eruit, nieuwe lagers erin (als de krukas dus geen schade heeft) en dan zou ik de rest ook maar gelijk meenemen.
Of een ander blok zoeken.
zijn geen leuke grapjes dit...
R5 GTT:: Help!! klopboor onder mijn motorkap
is het niet gewoon mogelijk om de drijfstanglagers te vervangen met het blok er in ? carterpan er af... etc... heb het bij een golf wel eens zo gedaan ... rijdt er nog mee (twee jaar later nu).Steven schreef:Nou als het een lager is mag je je portomonee alvast in de aanslag houden.
Het blok moet eruit, nieuwe lagers erin (als de krukas dus geen schade heeft) en dan zou ik de rest ook maar gelijk meenemen.
Of een ander blok zoeken.
zijn geen leuke grapjes dit...
there is no spoon.
Eerder iets met de kleppen dan, kromme stoterstang of kromme klep. Maar dat krijg je niet zomaar voorelkaar, dus dat sluit niet zo goed aan bij je verhaal. Een lek uitlaatspruitstuk misschien? Dat kan ook klinken als tikken.Skateman schreef: Ik kan me goed vinden in het verhaal met de knikkers.
a-technisch als ik ben, heb ik zelf het idee dat er een zuigerstang ofzo gebroken is (kan dat?).
Het geluid lijkt te komen onder het kleppendekseltje vandaan.
Het kleppendeksel haal je er vrij makkelijk af, dus kijk eens of je daar iets ziet of voelt dat los zit.
dan loopt hij daarna op 3 poten, dat zou je wel moeten horen....Skateman schreef: heb ik zelf het idee dat er een zuigerstang ofzo gebroken is (kan dat?).
there is no spoon.
-
zo heb ik ook wel eens drijfstanglagers vervangen maar die lagen er binnen een week weer uit.
ik denk dat je de boel gewoon uit elkaar moet halen en kijken naar de staat van de tappen.groeven of dat de boel blauw is(hitte).en de tappen nameten.
dan kan je pas verder bepalen.
ik denk dat je de boel gewoon uit elkaar moet halen en kijken naar de staat van de tappen.groeven of dat de boel blauw is(hitte).en de tappen nameten.
dan kan je pas verder bepalen.
Snik..........vind het ook alles dan een leuk grapje.
Nu is het wel zo dat ik bezig ben met het regelen van een loods om de auto te (zelf/laten) demonteren.
Verder wil ik hem op de bekende plekken een knappe anti roest behandeling geven.
Anyway een Mega project dat ik alleen zeker niet ga redden.
Nu denk ik zelf dat de auto het nog zeker waard is om op te knappen. En als toetje heb ik hem net een weekie of 4. Behoorlijk balen allemaal.
Groetjes
Dave
Nu is het wel zo dat ik bezig ben met het regelen van een loods om de auto te (zelf/laten) demonteren.
Verder wil ik hem op de bekende plekken een knappe anti roest behandeling geven.
Anyway een Mega project dat ik alleen zeker niet ga redden.
Nu denk ik zelf dat de auto het nog zeker waard is om op te knappen. En als toetje heb ik hem net een weekie of 4. Behoorlijk balen allemaal.
Groetjes
Dave
Zal inderdaad toch van een Cilinder zijn.
Stationair loop de motor nu ook ala een diesel.
Ook "beweegt" het blokje nu als het stationair draait.
Beweegt meer dan normaal zegmaar.
Excusses voor de minder technische kreten.
Mocht het om een cilinder gaan, hoe diep zit ik dan weer in de shit
Thanx alvast
Groetjes
Dave
Stationair loop de motor nu ook ala een diesel.
Ook "beweegt" het blokje nu als het stationair draait.
Beweegt meer dan normaal zegmaar.
Excusses voor de minder technische kreten.
Mocht het om een cilinder gaan, hoe diep zit ik dan weer in de shit

Thanx alvast
Groetjes
Dave
Ongeveer net zo diep, maar het lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik denk dat je het beste op zoek kan gaan naar een 2ehands blokkie.
Maakt ie nog steeds hetzelfde tikkende geluid als ie loopt?
@Tijn, carterpan krijg je er niet zomaar af, moet je blok omhoog, subframe omlaag en dan onwijs gaan zitten pielen. Tis geen prettig kunstje...
Ik denk dat je het beste op zoek kan gaan naar een 2ehands blokkie.
Maakt ie nog steeds hetzelfde tikkende geluid als ie loopt?
@Tijn, carterpan krijg je er niet zomaar af, moet je blok omhoog, subframe omlaag en dan onwijs gaan zitten pielen. Tis geen prettig kunstje...
Uhh om eerlijk te zijn laat ik de motor minimaal draaien op het moment.
Liever helemaal niet meer om eventueel verdere schade te voorkomen. Na het voorval heb ik de auto ook meteen stil gezet (30 meter verder op parkeerhaven)
Daarnaast staat er 115000 Km op de klok, weet niet of dat nog veel zegt. Het blokje is naar mijn idee altijd netjes behandeld.
Liever helemaal niet meer om eventueel verdere schade te voorkomen. Na het voorval heb ik de auto ook meteen stil gezet (30 meter verder op parkeerhaven)
Daarnaast staat er 115000 Km op de klok, weet niet of dat nog veel zegt. Het blokje is naar mijn idee altijd netjes behandeld.
Sja de klokken van GTT's zijn nooit te vertrouwen, beter vraag je de echte stand op bij NAP.
Ik heb het ook es gehad, 2e dag na aankoop, was er ook een harde kloenk net alsof er een baksteen op- en neer sprong in mijn motor.
toen maar gelijk gekeken voor een sloper en met nog geen 500km GT ervaring was ik al een blok aan het overhangen. Je moet wele en beetje handig zijn van jezelf en wat hulp van anderen.
Ik heb het ook es gehad, 2e dag na aankoop, was er ook een harde kloenk net alsof er een baksteen op- en neer sprong in mijn motor.
toen maar gelijk gekeken voor een sloper en met nog geen 500km GT ervaring was ik al een blok aan het overhangen. Je moet wele en beetje handig zijn van jezelf en wat hulp van anderen.
Als hij onregelmatig loopt en het blok ligt heen en weer te bonken, dan loopt hij inderdaad op drie cilinders. Niet best dus. De best optie is waarschijnlijk om een ander motorblok te zoeken (alleen onderblok is waarschijnlijk genoeg, dan kan je de cilinderkop over zetten).
Het carter kan er trouwens wel onderuit, maar het is ff pielen. Het is ons na lang puzzelen toch uiteindelijk vrij makkelijk gelukt. Auto op de brug (doe het zelf garage), carter losmaken, oliepeilmeter en carterontluchting losmaken, voorste motorsteun losmaken (lastig om bij te komen, maar kan wel zonder de voorbumper eraf te hoeven halen). Dan een steun onder de kop van de bout van de krukaspoelie zetten en de auto voorzichtig laten zakken zodat de motor aan de passagierskant een stukje omhoog komt (niet bang zijn als er wat begint te kraken, het kan verder dan je denkt, wel oppassen dat de steun niet van bout van de poelie af schiet). Als je de motor ver genoeg omhoog hebt gedrukt past de carterpan langs het subframe. Dan het blok weer laten zakken en de voorste motorsteun weer vastzetten. Daarna nog even de oliepomp eraf (en openmaken om na te meten!), en dan lukt het wel om de lagers te vervangen.
Maar zoals r5alpine-turbo al zegt, als de krukas teveel beschadigd is gaan de nieuwe lagers niet lang mee (bij Calle twee weken). Dat is een hoop werk om te gokken... Dus of een ander blok, of meteen het hele zaakje de revisie in (krukas slijpen + nieuwe ondermaatse hoofd- en drijfstanglagers voor ongeveer 300 euro).
Maar als je echt een drijfstang of zuiger stuk hebt dan praten we over hele andere bedragen. Zuigers en bussen zijn duuurr. Dan is het zeker aan te raden om een ander blok te nemen, en je huidige blok op je gemakje uitelkaar te halen om te kijken hoe erg de schade is, en dan later misschien nog een keer reviseren.
Het carter kan er trouwens wel onderuit, maar het is ff pielen. Het is ons na lang puzzelen toch uiteindelijk vrij makkelijk gelukt. Auto op de brug (doe het zelf garage), carter losmaken, oliepeilmeter en carterontluchting losmaken, voorste motorsteun losmaken (lastig om bij te komen, maar kan wel zonder de voorbumper eraf te hoeven halen). Dan een steun onder de kop van de bout van de krukaspoelie zetten en de auto voorzichtig laten zakken zodat de motor aan de passagierskant een stukje omhoog komt (niet bang zijn als er wat begint te kraken, het kan verder dan je denkt, wel oppassen dat de steun niet van bout van de poelie af schiet). Als je de motor ver genoeg omhoog hebt gedrukt past de carterpan langs het subframe. Dan het blok weer laten zakken en de voorste motorsteun weer vastzetten. Daarna nog even de oliepomp eraf (en openmaken om na te meten!), en dan lukt het wel om de lagers te vervangen.
Maar zoals r5alpine-turbo al zegt, als de krukas teveel beschadigd is gaan de nieuwe lagers niet lang mee (bij Calle twee weken). Dat is een hoop werk om te gokken... Dus of een ander blok, of meteen het hele zaakje de revisie in (krukas slijpen + nieuwe ondermaatse hoofd- en drijfstanglagers voor ongeveer 300 euro).
Maar als je echt een drijfstang of zuiger stuk hebt dan praten we over hele andere bedragen. Zuigers en bussen zijn duuurr. Dan is het zeker aan te raden om een ander blok te nemen, en je huidige blok op je gemakje uitelkaar te halen om te kijken hoe erg de schade is, en dan later misschien nog een keer reviseren.
Die "nieuwe" blokjes zijn echter niet nieuw. Als je echt een nieuw blok wilt, dan moet je 2000-2500 euro bij een goed revisiebedrijf achterlaten. Dan weet je zeker dat je alles nieuw hebt, en met goede zuigers en bussen.
Ik had begrepen dat die Renault blokken van Vege kwamen, en daar heb ik slechte verhalen over gehoord (vervangen alleen de onderdelen die echt versleten zijn, en de rest laten ze lekker zitten). Maargoed, het is maar wat je budget is natuurlijk...
Maar als ik een nieuw blok zou kopen, dan zou ik hem wel helemaal naar mijn smaak laten maken door een goed revisiebedrijf (krukas volledig slijpen + balanceren, nieuwe lagers, nieuwe cilinderbussen, Mahle zuigers, evt. andere nokkenas, vliegwiel ietsje verlichten + balanceren, nieuwe waterpomp en nieuwe oliepomp. En als het nodig is ook nog je cilinderkop laten aanpakken (licht vlakken + nieuwe kleppen en klepgeleiders, iets zwaardere klepveren).
Maar dan ben je dus iets meer geld kwijt ja. Dit zou ik dan ook echter zien als een betrouwbare basis voor een tuningproject, en niet zo zeer als een simpele vervanging van een versleten motorblok...
Maar als ik een nieuw blok zou kopen, dan zou ik hem wel helemaal naar mijn smaak laten maken door een goed revisiebedrijf (krukas volledig slijpen + balanceren, nieuwe lagers, nieuwe cilinderbussen, Mahle zuigers, evt. andere nokkenas, vliegwiel ietsje verlichten + balanceren, nieuwe waterpomp en nieuwe oliepomp. En als het nodig is ook nog je cilinderkop laten aanpakken (licht vlakken + nieuwe kleppen en klepgeleiders, iets zwaardere klepveren).
Maar dan ben je dus iets meer geld kwijt ja. Dit zou ik dan ook echter zien als een betrouwbare basis voor een tuningproject, en niet zo zeer als een simpele vervanging van een versleten motorblok...
2500 en 1100 euro is een heel verschil. Voor 1100 euro heb je wel een motor die je gtt vrijwel zeker overleeft. 't is maar wat je wil, 2500 euro voor een blokje van een bak van 18 jaar oud vind ik nog altijd té.
Ja daar heb je wel gelijk in, maar zoals ik al zei is het dan ook meer dan een simpele vervanging
I'm talking vette peekaa's 
Mijn auto heeft nu ook al meer gekost dan hij waard is, maarja iemand moet die dingen van de sloop houden. Hobby's kosten geld. En tuning projecten nog veel meer. Maar sommige dingen zijn priceless (zoals de beteuterde gezichten na een stoplichtsprintje tegen een auto van vele tienduizenden euro's, you know the deal
).
En voor de rest: Eurooka't-maste'ka't

Mijn auto heeft nu ook al meer gekost dan hij waard is, maarja iemand moet die dingen van de sloop houden. Hobby's kosten geld. En tuning projecten nog veel meer. Maar sommige dingen zijn priceless (zoals de beteuterde gezichten na een stoplichtsprintje tegen een auto van vele tienduizenden euro's, you know the deal

En voor de rest: Eurooka't-maste'ka't

Hmmmm...............ruilblokkie ook misschien niet goed?
Zit zwaar na te denken of ik nu wel of niet ga beginnen met de restauratie van de 5 GTT.
Heel veel werk, en is het wagentje uberhaubt enigzins betrouwbaar te krijgen??
Let me know...
Dave
Zit zwaar na te denken of ik nu wel of niet ga beginnen met de restauratie van de 5 GTT.
Heel veel werk, en is het wagentje uberhaubt enigzins betrouwbaar te krijgen??
Let me know...
Dave
Tuurlijk is je auto betrouwbaar te krijgen!
Een ruilblok voldoet best, zeker als je fatsoenlijk met je auto omgaat en 'm niet enorm wilt tunen! Over het algemeen is het blok niet het zwakke punt van een 5'je. Juist de carrosserie is vaak het probleem.
Dus als het met je carrosserie wel goed zit, dan zou ik er gewoon aan beginnen!
Een ruilblok voldoet best, zeker als je fatsoenlijk met je auto omgaat en 'm niet enorm wilt tunen! Over het algemeen is het blok niet het zwakke punt van een 5'je. Juist de carrosserie is vaak het probleem.
Dus als het met je carrosserie wel goed zit, dan zou ik er gewoon aan beginnen!

Het is inderdaad veel werk, en je moet er wel wat geld voor hebben. Maar het is absoluut mogelijk om de GTT betrouwbaar te krijgen! Veel van de problemen die regelmatig voorkomen zijn pure ouderdomsgebreken. Versleten olie- en waterpompen, slecht werkende radiateuren, versleten turbo's, slecht werkende ontsteking, roest, lekkages, noem maar op. Met een paar duizend euro en een setje rechterhanden moet je alle technisch versleten delen kunnen vervangen en de auto roestvrij en strak in de lak kunnen krijgen.
Het probleem is vaak dat als je eenmaal bezig bent je de verleiding niet kan weerstaan om meteen het een en ander te verbeteren en/of customisen. En dat zijn de dingen die je budget opeten. Ogenschijnlijk kleine modificaties als een RVS uitlaat, betere ontsteking, nieuwe slangen en draden, extra metertjes, nette stoelen, oliekoeler, verlagen, velgen, banden, etc. kosten stiekem toch meer dan je zou denken. Dan heb je ook wat, maar de kosten rijzen behoorlijk de pan uit. (wederom uit ervaring
)
Het probleem is vaak dat als je eenmaal bezig bent je de verleiding niet kan weerstaan om meteen het een en ander te verbeteren en/of customisen. En dat zijn de dingen die je budget opeten. Ogenschijnlijk kleine modificaties als een RVS uitlaat, betere ontsteking, nieuwe slangen en draden, extra metertjes, nette stoelen, oliekoeler, verlagen, velgen, banden, etc. kosten stiekem toch meer dan je zou denken. Dan heb je ook wat, maar de kosten rijzen behoorlijk de pan uit. (wederom uit ervaring
Pfff.......thanx.
Heb er nog best een paar duizend euro voor over maar moet niet te gek gaan worden.
Het is jammer dan mijn rechterhanden het Perfect doen als het om Computer Hard en Software gaat.
Motorblokken.........das wat minder.
Anyway ben ik druk regelende om het nodig voor elkaar te maken.
Zo heb ik al bijna: Een knappe ruimte voor Demontage.
Een Kennis met een Jachtwerf die de Auto kan Stralen.
Een goede vriend die voorheen autospuiter is geweest.
En een maatje met een APK keuringsstation.......
Al met al ga ik toch aan de klus starten en zal jullie hulp hard nodig gaan hebben.
Alvast bedankt mannen.
Greetingz...
Skateman
Heb er nog best een paar duizend euro voor over maar moet niet te gek gaan worden.
Het is jammer dan mijn rechterhanden het Perfect doen als het om Computer Hard en Software gaat.
Motorblokken.........das wat minder.
Anyway ben ik druk regelende om het nodig voor elkaar te maken.
Zo heb ik al bijna: Een knappe ruimte voor Demontage.
Een Kennis met een Jachtwerf die de Auto kan Stralen.
Een goede vriend die voorheen autospuiter is geweest.
En een maatje met een APK keuringsstation.......
Al met al ga ik toch aan de klus starten en zal jullie hulp hard nodig gaan hebben.
Alvast bedankt mannen.
Greetingz...
Skateman
Nou je hebt vast een partij connecties waar wij hier met zijn allen behoorlijk jaloers op kunnen zijn 
verder kan ik je aanraden het volgende boek te kopen: de Haynes Manual voor de Renault 5. In het engels, maar met vertaalboekje voor de meeste technische termen ( http://www.haynes.co.uk/inc/viewmanual.asp?mt=1219 ). En met dat boek in de hand en een beetje gezond verstand kom je er wel. En hier zijn altijd genoeg mensen die je willen helpen als je er toch niet uitkomt. Als je wilt zien hoe ver je kan komen zonder enige autoknutselervaring moet je maar eens op mijn website kijken

verder kan ik je aanraden het volgende boek te kopen: de Haynes Manual voor de Renault 5. In het engels, maar met vertaalboekje voor de meeste technische termen ( http://www.haynes.co.uk/inc/viewmanual.asp?mt=1219 ). En met dat boek in de hand en een beetje gezond verstand kom je er wel. En hier zijn altijd genoeg mensen die je willen helpen als je er toch niet uitkomt. Als je wilt zien hoe ver je kan komen zonder enige autoknutselervaring moet je maar eens op mijn website kijken
Thanx voor de Tip betreffende het boek.
Ben het momenteel aan het bestellen bij de boekhandel in Hoorn.
Eens even kijken hoever we daarmee komen.
Ik zal Asap foto`s beschikbaar maken zodat jullie het project kunnen gaan volgen, en evenuteel ingrijpen indien nodig.
Thanx alvast
Skateman (Dave)
Ben het momenteel aan het bestellen bij de boekhandel in Hoorn.
Eens even kijken hoever we daarmee komen.
Ik zal Asap foto`s beschikbaar maken zodat jullie het project kunnen gaan volgen, en evenuteel ingrijpen indien nodig.
Thanx alvast
Skateman (Dave)