5GTT koeling op cup

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
limburgio

hallo

mijn koeling van m'n phase 1 gtturbo staat zoals de cupversie, dus er loopt maar 1 slang van het expansievat naar de waterpomp! maar kheb al een paar keer ontlucht maar na een weekje komt er precies een luchtbel op't systeem? dan stijgt de temp wat sneller en dan zakt die opeens weer, jojo effect! er zit geen thermostaat in! er zit een nieuwe koperen radiator in met low temp switch, handmatige fan en een nieuwe waterpomp, de kachel wordt ook niet echt heet meer door op die cupversie te zetten. Heeft iemand hier ervaring mee? want het begint me de stroot uit te hangen!
Tom
Moderator
Car: MB

stop er eerst eens een thermostaat in! In de cup reden ze ook gewoon met thermostaat (zij het met gaatjes meen ik). Waarom heb je die er eigenlijk uit gelaten?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
limburgio

omdat die in de zomer niet echt nodig was, maar daar kan dat tochniet aan liggen denk ik
limburgio

nu zijn er wel een paar dingen open aan de waterpomp, kan da hier ergens aan liggen? zijn een paar openingen
Rick D.

limburgio schreef:omdat die in de zomer niet echt nodig was, maar daar kan dat tochniet aan liggen denk ik
Als je er geen thermostaat in hebt zitten kan je motor zeker warm worden, je krijgt nl een werveling in ke koelslang naar je radiateur, waardoor deze niet echt lekker doorstroomt.
Laatst gewijzigd door Rick D. op di 30 dec 2003 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator

hoezo niet nodig? Als je een goed werkende hebt dan heb je er ook geen last van hoor. Schijnt ook beter te zijn voor de stroom snelheid
limburgio

dus bij de cup MOET die erin?
Rick D.

je MOET niets, maar het is wel beter als je er een thermostaat in hebt zitten.

Zoals Tom zeht, als je een goede hebt gaat deze netjes open en heb je een goede stroming van je koelwater.
limburgio

en kan die hierdoor lucht maken? omdat die te SNEL doorstroomt??? kheb een koperen radiator zitten fonkelnieuw
Rick D.

Nee, deze zal geen lucht maken, maar het is lastig als je je hele systeem leeg hebt om deze goed af te vullen.
Ik ben ook een aardig tijdje bezig geweest om mijn syteem goed ontlucht te krijgen, als het niet echt lekker wil, haal dan je slang van je pomp af (waar normaal je thermostaat in zit) en vul deze met koelvloeistof to dat het weer uit je pomp komt.
Dan weer je motor starten en laten draaien die handel met je ontluchtings nippels open.
limburgio

maar kvind het gek dat als ik die ontlucht heb dat alles prima is tot een paar dagen later
limburgio

volgens gille moet ik hem eerst koud ontluchten en daarna nog eens met draaiende motor, morgen proberen, klaat wat horen!
Tom
Moderator

dat klopt idd, eerst koud en dan draaiende motor. Expansie vatje hoog houden helpt ook nog wel eens
Steven
Car: M536

Ik ontlucht altijd alleen koud en ik heb daar eigenlijk nog nooit problemen mee gehad?

En de thermostaat is zeker wel essentieel, zonder die thermostaat zuigt de pomp teveel aan van ej rad waardoor ie niet genoeg van je motorcircuit pakt ofzo. En je kon je waterpomp ermee slopen volgens speedline.

Wat wel kan is alleen de thermostaatring erin proppen, maar gewoon een thermostaat werkt ook prima.
limburgio

kga ook morgen kijken voor zo'n thermostaat van 75°
is dat zoveel beter? of is een standaard met gaatje ook goed?
Steven

Ik heb een 83 graden, kweenie waar die exact van is, standaard is 86 geloof ik en voor de winter 89.

de 74 is van ene R4 idd, maar das wel erg koud, zeker in de winter.

En ontluchten doe je altijd gewoon door met je mond druk op het expansievat te zetten en daarna de ontluchtingsnippels 1 voor 1 dichtdraaien als ze alleen water spuiten.

Zo doe ik het altijd en gaat altijd goed....
Tom
Moderator

volgens mij is 83 standaard, die had ik ook. Koelt prima (tenzij de rest ook goed is) !!
limburgio

moet wel lukken dan met standaard, misschien gaatje inmaken dan?
Tom
Moderator

ik zou eerst eens kijken wat ie doet zonder gaatje. Dat gaatje maak je er in 15 min. in dus dat kan altijd nog
Michiel

Gaatje zorgt voor enige stroming bij klep dicht; Als er geen stroming zou zijn (klep dicht) duurt het langer voordat water bij de thermostaat warm wordt en gaat daardoor later open.
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Geert Claes

er zijn ook mensen die een dop van een expansievatje doorboren, en der een ventiel van een fietsband op zetten. Dan kunnen ze zo druk op het systeem zetten, en de boel ontluchten(koud)
en dan daarna warm met draaiende motor
(Y)
Geert Claes

euh en vergeet niet daarna je originele dop er weer op te zetten. :D
Steven

Ach das hetzelfde als ff met je mond erop blazen, je moet alleen wel ff opletten, koelvloeistof smaakt erg smerig kan ik je vertellen ;)
Dus ff de rand droogmaken met een doek en gaan met die banaan. En als je een beetje lang armen hebt kun je het ook prima in je eentje.

Ik heb eens een MR2 AW11 ontlucht, das pas een ramp, als je dan blaast en je laat de druk eraf zit opeens je hele mond vol met koelvloeistof, blurk :)
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

Steven schreef:koelvloeistof smaakt erg smerig kan ik je vertellen ;)
valt wel mee hoor :lol: tis lekker zoet :wink:
limburgio

de mijne heeft aardbeiensmaak :-)
Steven

Nooit eens een flinke slok genomen zeker? :p
limburgio

hi dudes, kheb het grootste probleem al gevonden, zat een innieminnie klein gaatje naast het spanbandje van 1 van de kachelslangen aan de waterpompkan! kheb ook een 83° thermostaat ingestoken, ontlucht met potje omhoog en geblazen met nippels open. ben em nu aan't laten warm draaien en thermocontact is al 1x aangegaan(ga dit 3 keer laten doen) als ik em daarna terug wil ontluchten moet ik dan lang wachten tot de motor nog een klein beetje warm is of moet dit nietmeer nu?
Steven

Nou als het goed is hoeft dit niet meer. Gewoon es een stukje rijden :)
kevinb
Contacteer:

limburgio schreef:hi dudes, kheb het grootste probleem al gevonden, zat een innieminnie klein gaatje naast het spanbandje van 1 van de kachelslangen aan de waterpompkan! kheb ook een 83° thermostaat ingestoken, ontlucht met potje omhoog en geblazen met nippels open. ben em nu aan't laten warm draaien en thermocontact is al 1x aangegaan(ga dit 3 keer laten doen) als ik em daarna terug wil ontluchten moet ik dan lang wachten tot de motor nog een klein beetje warm is of moet dit nietmeer nu?
hangt er vanaf of ge uw vingers wil verbranden ofniet :smoke:
gille
Contacteer:

limburgio schreef:hi dudes, kheb het grootste probleem al gevonden, zat een innieminnie klein gaatje naast het spanbandje van 1 van de kachelslangen aan de waterpompkan! kheb ook een 83° thermostaat ingestoken, ontlucht met potje omhoog en geblazen met nippels open. ben em nu aan't laten warm draaien en thermocontact is al 1x aangegaan(ga dit 3 keer laten doen) als ik em daarna terug wil ontluchten moet ik dan lang wachten tot de motor nog een klein beetje warm is of moet dit nietmeer nu?
na die 3x fan ,is het ontluchten gedaan he.tuurlijk jij mag blijven ontluchten tot morgenmiddag(nieuwjaardag) hé :smoke: :smoke: :smoke:
limburgio

neenee mijne verjaardag, niet nieuwjaardag :-p
Steven

Wat goed, ben jij ook op 1 januari jarig?

Rob (R5B) en ik ook :)
Alvast gefeli dude!
speedline

De thermostaat hoeft er niet in. Het thermostaathuis echter wel.

Als de motortemperatuur te hoog oploopt met een goede thermostaat kun je 1 tot 3 gaatjes boren in het thermostaathuis. Hierdoor gaat de thermostaat eerder open.

Als de thermostaat niet gemonteerd is kloppen de stroomweerstanden in het koelsysteem niet meer waardoor op sommige cruciale punten de stroomsnelheid van de koelvloeistof kan afnemen.

Met als mogelijke gevolg motorschaden. Limburgio, het zou mij niet verbazen als je je koppakking hebt beschadigd door zonder thermostaat rond te rijden. :(

En hoe ben je in hemelsnaam op het idee gekomen dat een coupe auto geen thermostaat (dus wat anders als een thermostaathuis) zou hebben?

Als je 'm al verwijder haal je dus alleen het thermostaat gedeelte weg. Je zorgt er dus voor dat de normale doorstroomdiameter bij geopende thermostaat continu gehandhaafd blijft.

Maar dat is niets voor op de openbare weg. En je motor slijt sneller met een lagere koelwatertemperatuur.

En waarom een handgeschakelde koelvan? Leuk als back up. Maar een goed werkend thermocontact voor de koelvan heeft zo zijn voordelen.

Grtz,

Zzpeedie... (S)
limburgio

Steven schreef:Wat goed, ben jij ook op 1 januari jarig?

Rob (R5B) en ik ook :)
Alvast gefeli dude!
yesyes that's my birthday, wel gefeliciteerd dan he
limburgio

speedline schreef:De thermostaat hoeft er niet in. Het thermostaathuis echter wel.

Als de motortemperatuur te hoog oploopt met een goede thermostaat kun je 1 tot 3 gaatjes boren in het thermostaathuis. Hierdoor gaat de thermostaat eerder open.

Als de thermostaat niet gemonteerd is kloppen de stroomweerstanden in het koelsysteem niet meer waardoor op sommige cruciale punten de stroomsnelheid van de koelvloeistof kan afnemen.

Met als mogelijke gevolg motorschaden. Limburgio, het zou mij niet verbazen als je je koppakking hebt beschadigd door zonder thermostaat rond te rijden. :(

En hoe ben je in hemelsnaam op het idee gekomen dat een coupe auto geen thermostaat (dus wat anders als een thermostaathuis) zou hebben?

Als je 'm al verwijder haal je dus alleen het thermostaat gedeelte weg. Je zorgt er dus voor dat de normale doorstroomdiameter bij geopende thermostaat continu gehandhaafd blijft.

Maar dat is niets voor op de openbare weg. En je motor slijt sneller met een lagere koelwatertemperatuur.

En waarom een handgeschakelde koelvan? Leuk als back up. Maar een goed werkend thermocontact voor de koelvan heeft zo zijn voordelen.

Grtz,

Zzpeedie... (S)
wel, kheb er nu een thermostaat ingestopt van 83° en een thermocontact waar de fan aanslaat bij 84° en afslaat bij 67° werkt inderdaad prima! kan het echt daaraan gelegen hebben dat m'n koppakking 2x stuk is gegaan? greetz
Plaats reactie