Een paar dagen geleden hoorde ik opeens een heel
raar bonkend geluid van onder mn auto vandaan komen.
na wat onderzoek bleek het wiellager kapot te zijn,
nou heb ik het lager vervangen maar als ik aan mn
wiel trek kan ik het linkervoorwiel een stukje
bewegen wat bij alle andere 3 de banden niet kan.
nu heb ik vele verhalen gehoord over een lager wat
scheef geperst is een aandrijfas die scheef is of
het gedeelte waar de remschijf tegenaan zit en de as
in draait krom is waardoor het lager niet goed
afsluit.
En ik heb nagevraagd hoeveel dat gedeelte kost wat
krom zou zijn en dat is naar mijn mening erg
prijzig. Wat makkelijk zou zijn is een 2e hands
kant-en-klaar set maar weet niet of de 5 GT de 5GTE
en de 5TL daarin verschillen met die onderdelen.
wat is jullie visie hierover..
Alvast bedankt
[ 5 GTE] Probleem met ruimte op het wiel
De speling is alleen verticaal.. de stuurkogel kan
ook een oorzaak zijn ja.. maar kan dat komen omdat
ik er 17" velgen onder heb zitten met 10mm spacers?
de velgen zitten er misschien net een half jaar onder..
ook een oorzaak zijn ja.. maar kan dat komen omdat
ik er 17" velgen onder heb zitten met 10mm spacers?
de velgen zitten er misschien net een half jaar onder..
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
iig even de stuurkogel op speling controleren dan. Vervangen is zo gedaan en ze zijn niet duur. Die dingen slijten gewoon.
Horizontale speling zal denk ik niet zo afhankelijk zijn van de wielen (lijkt mij), maar door die grote wielen zal de verticale kracht(x arm) wel groter worden.
Horizontale speling zal denk ik niet zo afhankelijk zijn van de wielen (lijkt mij), maar door die grote wielen zal de verticale kracht(x arm) wel groter worden.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Dat is wel een voordeel dat ze niet zo duur zijn.. want de 2 lagers waren ook al niet erg goedkoop het
gedeelte wat ze denken dat krom is kost rond de 160
euro nieuw.. 2e hands zijn ze voor aant kijken, maar
denk dat ik dan zoiezo beter alles gelijk kan
vervangen.
gedeelte wat ze denken dat krom is kost rond de 160
euro nieuw.. 2e hands zijn ze voor aant kijken, maar
denk dat ik dan zoiezo beter alles gelijk kan
vervangen.
die zitten goed vast ja..
Toplager van de veerpoot misschien?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Rubbers van draagarm (bij bevestiging aan het subframe) misschien uitgeleuterd?
En de fussee kan wel krom zijn, maar dan krijg je scheve bandenslijtage. Ik geloof er niks van dat je door een krom fussee speling op je wiel kunt krijgen.
En dat scheefgeperste lager of scheve aandrijfas is ook onzin.
Eigenlijk altijd zit speling in een draai of scharnierpunt:
dus:
-stuurkogel
-fussekogel
-toplager
-draagarmrubbers.
ervan uitgaande dat alle bouten moeren goed vastzitten
En de fussee kan wel krom zijn, maar dan krijg je scheve bandenslijtage. Ik geloof er niks van dat je door een krom fussee speling op je wiel kunt krijgen.
En dat scheefgeperste lager of scheve aandrijfas is ook onzin.
Eigenlijk altijd zit speling in een draai of scharnierpunt:
dus:
-stuurkogel
-fussekogel
-toplager
-draagarmrubbers.
ervan uitgaande dat alle bouten moeren goed vastzitten
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Oo, en de centrale naafmoer (dop 30) zit die goed vast? dwz met luchtsleutel.
Als die een beetje los zit heb je speling op het lager.
Als die een beetje los zit heb je speling op het lager.
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
- Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
- Contacteer:
Ook om niet te vergeten zijn de binnenste spoorstangkogels!!!!
70% van de gevallen die ik krijg met stuurspeling is bijna altijd iig 1 van de spoorstangen versleten.
En bij 90% van die gevallen is altijd het stuurhuis busje wat in de rechterkant van het stuurhuis zit versleten!!
Succes iig,
mvg jeroen lubking,
70% van de gevallen die ik krijg met stuurspeling is bijna altijd iig 1 van de spoorstangen versleten.
En bij 90% van die gevallen is altijd het stuurhuis busje wat in de rechterkant van het stuurhuis zit versleten!!
Succes iig,
mvg jeroen lubking,