Vliegwiel laten afrdaaien: WAAR??

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Hoezo, ik rij er alleen maar langs; Ik ga dr niet naar binnen........ :wink:




En anders zou ik wel een mooie korting regelen: bij 5 betalende klanten de zesde gratis afdraaien en balanceren.

En jij kunt wel raden wie de zesde is....... :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

hehe :lol:

Hoe laten jullie het balanceren? Krukas + vliegwiel apart neem ik aan? Drukgroep kun je voor de gein ook meenemen als het niet teveel extra kost.
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Steven schreef:Drukgroep kun je voor de gein ook meenemen als het niet teveel extra kost.
Dıt doe je nıet voor de geın dat hoort zo!

S :D nder
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

oke ik zal jullie uit je lijden verlossen... :)

balanceren van vliegwiel/drukgroep/krukas EN op gelijk gewicht brengen van drijfstangen kost 200 euro...

krijg je er nog een meetrapport bij ook... :wink:
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

PtrGte schreef:oke ik zal jullie uit je lijden verlossen... :)

balanceren van vliegwiel/drukgroep/krukas EN op gelijk gewicht brengen van drijfstangen kost 200 euro...

krijg je er nog een meetrapport bij ook... :wink:
Gelukkig had ik dat nog niet gezegd :p ;) Ze willen niet luisteren Patrick :lol: Ennuh...zoals dat bedrijf ook al zei...je hoeft de vliegwielen van een 16v bijvoorbeeld niet af te draaien, die zijn van zichzelf al licht zat...en je wil wel een beetje koppel onderin houden he ;)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je koppel veranderd niet.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Heb begrepen dat de motor minder trekkracht onderin krijgt door het afdraaien van het vliegwiel...of eigenlijk het te ver af laten draaien van je vliegwiel...of nee, de motor zelf krijgt niet minder trekkracht, maar hij rijgt er door het te lichte vliegwiel minder van op de wielen, dat was het euvel volgens mij...ach, maakt me eigenlijk toch niks uit :p Ik drrai hem toch niet af :)
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

de opgeslagen energie in de krukas wordt minder.en als de boel lichter wordt word er ook minder enegie in de draaiende delen opgeslagen.

wanneer je dus wegrijdt wordt die enegie geleverd door de al draaiende krukas+vliegwiel en de motor produceert ook een bepaald koppel.hoe lager de opgeslagen energie in het vliegwiel hoe meer de motor moet compenseren,en de motor levert zijn kracht minder soepel dan de opgeslagen energie in het vliegwiel.

de energie die het vliegwiel en krukas heeft zijn dus eigenlijk een soort buffer.

een motor met een lichter vliegwiel loopt ook iets stoteriger.omdat de energie die de krukas normaal heeft de zuiger door de compressieslag te drukken nu lager is, het gewicht van het vliegwiel zorgt dat deze netjes over dat punt gaat door het gewicht van het vliegwiel.

pff,een beetje moeilijk uit te leggen dit verhaal :lol: maar ik hoop dat het iets duidelijker geworden is.

en techneuten,verbeter waar nodig :wink:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je motor levert een bepaald koppel. Dat moet én aan het gewicht van de auto's gezet worden + het gewicht van het vliegwiel. Samen zorgen ze dat de auto versnelt.

Hoe minder massa (vliegwiel dus) hoe meer acceleratie. De kracht op de wielen blijft echter gelijk (je veranderd nix aan het motorkoppel).

Het effect is exact vergelijkbaar met minder kilo's in je auto. Het resultaat van die kilo die je erafhaalt is groter omdat het een roterende massa is.
Stel maar eens voor je hangt een baksteen aan een 50cm lang koord en een kiezelsteentje aan hetzelfde koort, en je gaat het rondzwieren. Je trekt even hard aan het koord, maar het kiezeltje is sneller weg.

De motor zal wel onregelmatiger lopen. Wat r5alpineturbo zegt merk je met afremmen op de motor, je 'zware' vliegwiel remt de motor harder af. Op hoge snelheden helpt je zware vliegwiel ook mee (afgedraaid vliegwiel zorgt wel voor lagere topsnelheid).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Klopt dat wel? Een vliegwiel is toch niks meer en niks minder als roterende massa wat als buffer fungeert. Dus als ik hier minder van maak, zal mijn topsnelheid toch niet veranderen. Want daarvoor heb ik mijn koppel/vermogen.

Kan het ook mis hebben, ben nog niet wakker.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Theoretisch klopt het wel idd ... maar om hem 'door' te trekken op top zal je misschien wat zwaarder nodig hebben om niet terug te vallen. ken je die hondabrommertjes niet in belgie/frankrijk die loeihard gingen met een mega vliegwiel?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
lauw
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 3 nov 2003 16:02

Riël schreef:je 'zware' vliegwiel remt de motor harder af.
Ik heb er niet veel verstand van maar is het niet andersom, licht vliegwiel remt harder af omdat er geen massa meer is om het in beweging te houden??
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

lauw schreef:
Riël schreef:je 'zware' vliegwiel remt de motor harder af.
Ik heb er niet veel verstand van maar is het niet andersom, licht vliegwiel remt harder af omdat er geen massa meer is om het in beweging te houden??
yep.

zwaar vliegwiel is moeilijker op gang te brengen maar ook moeilijker af te remmen.
there is no spoon.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja gas los ok, ik rem ook wel op de motor door de koppeling weer op te laten komen, dan remt het wel harder.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Voor straatgebruik je vliegwiel intact laten... De Renaults waar het om draait hebben al een niet al te massief vliegwiel.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

speedline, heb jij niet wat verduidelijkende grafiekjes / koppelkrommes die uitleggen waarom je op straat je standaard vliegwiel moet houden ?
there is no spoon.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Tijn schreef:speedline, heb jij niet wat verduidelijkende grafiekjes / koppelkrommes die uitleggen waarom je op straat je standaard vliegwiel moet houden ?
Grafiekjes van een niet veranderde koppelkromme? :lol:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

je koppel en vermogen stijgen niet
alleen de tijd die de motor nodig heeft om in toeren te klimmen of te dalen wordt veranderd door de reductie van het gewicht
ik kan me niet echt voorstellen dat de afname van gewicht je een procent minder verlies geeft in je aandrijflijn
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Jeroen V
Berichten: 750
Lid geworden op: do 27 dec 2001 0:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

de versnellingsweerstand is lager, meer niet.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

F= M x A

F = gelijk

M neemt af dus A wordt groter.

Omdat het een roterende massa betreft is het verschil in massa wat je erafhaalt een factorkwadraad weet ik hoeveel groter. Verder hetzelfde als je achterbank eruit slopen zeg maar.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie