R19-1995 Snelheidssignaal voor navigatiesysteem

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Marconi11

Hoi,

Wie kan mij helpen bij het vinden van het juiste draadje voor snelheidssignaal. Volgens http://www.petri.de moet het een gele of blauwe zijn ergens voor de pedalen. Maar ik kan hem niet vinden....

Bedankt!
H8bal

Misschien raar antwoord, maar geeft een navigatiesysteem zelf de snelheid niet aan ? Meestal is die zelfs precies dan de wagen zelf ( de mijne toch)

Of versta ik de vraag verkeerd ?
Remco_Rs
Contacteer:

Een navigatie systeem heeft wel een referentie punt nodig,,dus je Snelheid zodat hij van daaruit kan rekenen ..Hoe moet hij anders weten dat jij al bv bij een kruispunt aankomt ,En de navigatie ken niet ruiken hoe hard jij rijdt he :wink:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Volgens mijn documentatie moet ie geel/blauw zijn en bij de zekeringkast lopen.
Zelf weet ik het neit zeker of de gegevens kloppen, want ik heb eerder een cruise control op een R19 gezet uit 94 en toen heb ik hem ergens achter het dash weg gevist. Omdat het zaterdag is kan ik het nu niet even checken, maar vanaf maandag wel even weer.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Marconi11

Op basis van GPS wordt de globale positie bepaald. Echter bij veel bebouwing (steden) kan de ontvangst slecht zijn. In dat geval gebruikt het systeem de snelheidpulsen om een nauwkeurige schatting te maken van de huidige positie (Afstand tov laatst bekende positie).

Inderdaad geven sommige GPS systemen ook zelf de snelheid weer. Maar die is niet altijd nauwkeurig :-)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Een navigatie systeem geeft nooit zelf een snelheid weer.
Als de snelheids signaal is aangesloten calculeert het navigatie systeem vrij nauwkeurig de snelheid aan een aantal gegevens.

En een navigatie systeem heeft voor de nauwkeurigheid een snelheids signaal nodig. Niet vanwege het ontbreken van een GPS signaal. Omdat we in Europa het moeten doen met het meest onnauwkeurig GPS-signaal wat er is, met een afwijking van ongeveer 5-20 meter, heeft de navigatie een snelheid nodig om nauwkeurig te melden wanneer er een afrit of afslag is. Zonder dit signaal wordt de navigatie vrij onnauwkeurig. en als je dan 2 afritten vrij snel achter elkaar hebt, dna loopt het gauw mis.

Een 3D GPS-signaal heb je bijna altijd wel, want er hangen minstens 17 sattelieten altijd boven ons, en een navigatie hoeft er maar 3 goed te kunnen ontvangen.

Groet, Erik
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Bart V

Marconi11 schreef:Hoi,

Wie kan mij helpen bij het vinden van het juiste draadje voor snelheidssignaal. Volgens http://www.petri.de moet het een gele of blauwe zijn ergens voor de pedalen. Maar ik kan hem niet vinden....

Bedankt!
Je kan hem pakken bij de sensor, die zit aan de kmteller kabel, vlak bij waar de kabel de teller ingaat. Je kan hem zien als je dat kapje bij je stuurkolom weghaalt.

Let op, je hebt alleen een snelheidssensor op de modellen met Boordcomputer en/of de 16V modellen. Normale 19's zonder boordcomp hebben dus GEEN snelheidsopnemer op de kabel. Simpel op te lossen door er dus een exemplaar van een 16V op te zetten.

Gr Bart
Marconi11

Hej Bart,

Heb zojuist even gekeken, maar geen snelheidsopnemer aan de kabel :( Ik heb dus een "gewone" R19.

Maar dat betekent ook dat het motormanagement alleen gebruik maakt van toeren-sensor op de versnellingsbak en dus niet van snelheid?

Anyway, mijn bovenstaande probleem is dus bij deze opgelost en heb een nieuwe voor in de plaats gekregen (I) .

Ik heb nu dus een snelheidsopnemer nodig, waarschijnlijk hoort daar ook een andere kabel bij dan de originele die er nu in mijn wagen zit.
Enige idee waar ik die vandaan kan halen?

Groeten en bedankt!
marco
speedline

olijnsma schreef:Een navigatie systeem geeft nooit zelf een snelheid weer.
Hmmm, nooit een fatsoenlijk systeem onder handen gehad zeker? :lol: Dat sommige systemen zelfs een gyroscoop als back up hebben ben je ook zelf vergeten.
olijnsma schreef:En een navigatie systeem heeft voor de nauwkeurigheid een snelheids signaal nodig.

Ik vraag mij af waar je een handheld GPS in moet pluggen? In je anus? En die nauwkeurigheids opmerking zullen ze bij een toko als Garmin blij mee zijn... :D
olijnsma schreef:Niet vanwege het ontbreken van een GPS signaal. Omdat we in Europa het moeten doen met het meest onnauwkeurig GPS-signaal wat er is, met een afwijking van ongeveer 5-20 meter, heeft de navigatie een snelheid nodig om nauwkeurig te melden wanneer er een afrit of afslag is.

Die ingebouwde afwijking hebben de meest moderne systemen niet meer. Nu is de nauwkeurigheid 1-5 meter.
olijnsma schreef:Zonder dit signaal wordt de navigatie vrij onnauwkeurig. en als je dan 2 afritten vrij snel achter elkaar hebt, dna loopt het gauw mis.
Oude junk doet dit inderdaad.

Grtz en no offence (maar wel schot voor open doel),

Zzpeedie.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Nieuwe systemen hebben nog steeds dezelfde afwijking, dat komt omdat wij alleen maar het burger-signaal, dus wat onnauwkeuriger, mogen gebruiken. Wij hebben geen recht op het militaire signaal wat nauwkeurig is tot op 50 cm.

De gyroscoop houdt alleen rekening met koerswisselingen en hoogte veranderingen, daarom moet de navigatie computer volledig vlak liggen, tenzij het een instelbare hoek functie heeft.

En het is een feit dat een Garmin, TomTom gewoon veel onnauwkeuriger zijn dan een conventioneel navigatie systeem.

De huidige verbetering van de nauwkeurigheid komt door de nauwe samenwerking en calculatie, met GPS, puls, en gyro. Door deze drie te berekenen, komt er een heel nauwkeurig positiebepaling
H8bal

olijnsma schreef:Een navigatie systeem geeft nooit zelf een snelheid weer.
Zowel mijn pocketpc als de mijn garmin gaven de snelheid héél nauwkeurig weer.
Rick D.

Marconi11 schreef:Ik heb nu dus een snelheidsopnemer nodig, waarschijnlijk hoort daar ook een andere kabel bij dan de originele die er nu in mijn wagen zit.
Enige idee waar ik die vandaan kan halen?
Ik denk dat Jean-Paul wel een "universele" voor je kan bestellen. Deze kan je vrij eenvoudig monteren, kabel uit de bak en de "universele" erin, kabel erin en klaar.
Jean-Paul werkt bij een van onze sponsoren Proline Mobile, je kan ook hun even een PM sturen of even bellen.
Menno

Wie weet hoe dat Renault snelheidssignaal er uitziet?
4ppo ofzo?
rev it like a rental
Plaats reactie