[Volvo-Renault]uitwisselbaarheid??
Hallo, Ik ben een soort van verdwaald hier. Oftewel een Volvo 440 rijder, 1.8 i monopoint, 66 KW. Ik ben erg benieuwd of er redelijk eenvoudig meer uit de motor te halen is. Ik lees hier veel topics over mensen die erg ver gaan, en hele mooie dingen op de weg zetten. Dat is nu dus niet de bedoeling. Ik ben gewoon aan het kijken welke mogelijkheden er zijn met " de juiste onderdelen" bij elkaar te sprokkelen, van gewone seriemodellen. Met als doel een wat vlotter, en vooral levendiger motorkarakter bij ongeveer gelijkblijvend gebruik. Ik denk daarbij aan: multipoint & spaghetti uitl. van een 440 GLT, of renault delen. Wie weet er meer van uitwisselbaarheid zoals of de multipoint van de 1.7 op een 1.8 past? ? ik denk dat de 440 GLT in zowel 1.7 als 1.8(maar volgens mij is de 1.8 GLT ook weer mono, en is de 2.0 pas weer multi,heel verwarrend) en de laguna 1.8 8v multipoint het dichtste in de buurt zitten wat ik bedoel. maar als iemand andere ideeen heeft, graag ! Het moet dus geen enorm project worden, meer "plug and play" zeg maar. Als het onmogelijk, peperduur of weinig zinvol is, hoor ik dat ook graag. Daarnaast ben ik benieuwd of alle boring X slag en nokkenas configuraties ook in zowel Renault als volvo gebruikt zijn, of dat er configuraties exclusief per merk zijn. (zijn daar lijstjes van ?) vriendelijke groet, nico
Hoi Nico, welkom op het (echte merken) forum
Op zich zijn vele onderdelen van Renault onderling uitwisselbaar, zo ook met de Volvomotoren, de motoren verschillen niet, de kabelbomen echter wel, maar deze zijn dus ook weer uitwisselbaar, maar een kabelboom van Renault welke wel op een volvomotor past zal weer niet aansluiten op de originele connectoren van Volvo. etcetc
Nou weet ik niet wat je van plan bent met de motor, maar meer als een openluchtfilter en sportuitlaat zit er niet in bij de monopoint motor. Hij wordt er enkel wat levendiger van

Op zich zijn vele onderdelen van Renault onderling uitwisselbaar, zo ook met de Volvomotoren, de motoren verschillen niet, de kabelbomen echter wel, maar deze zijn dus ook weer uitwisselbaar, maar een kabelboom van Renault welke wel op een volvomotor past zal weer niet aansluiten op de originele connectoren van Volvo. etcetc
Nou weet ik niet wat je van plan bent met de motor, maar meer als een openluchtfilter en sportuitlaat zit er niet in bij de monopoint motor. Hij wordt er enkel wat levendiger van

Mrtn = Maarten
De kortste klap lijkt me een 2liter multipoint uit een Laguna. Als je 't echt spannend wilt maken schroef je er een 1.8 of 2.0 16V in, maar das misschien net iets meer werk, en 't motortje zal een stuk duurder zijn.
rev it like a rental
Of doel je meer op aanpassen van de huidige motor? Wellicht is multipoint mogelijk als het onderblok gelijk blijft? hierbij denk ik aan de 1.8 van de laguna incl cpu en kabelboom
hoi,
@jeroen, jazeker het is gelukt, bedankt nog he !
@ Riel, Ja daar zit ik meer aan te denken, er zit al een K&N inlegfiltertje in, maar dat zet niet echt zoden aan de dijk (had ik ook niet echt verwacht) ik hoop stiekum dat de 1.7 multipoint op de 1.8 past,(en werkt) ik hoop dus dat jullie dat weten. (andere mogelijkheid: de nokkenas van een ander type ? of de multi van een Renault 2.0(=hetzelfe als volvo 2.0 ???) want dat is erg budget, Er zit al een hoop geld in de auto op wegliggingsgebied (en dat is lastig bij zo'n ding...) Verder moet de auto gewoon zijn werk doen, en niet te veel zuipen & kosten. Mijn hobby staat op andere wielen.
ik kwam er trouwens achter dat de oude 440 1.7 GLT (multi/spaghettiuitlaat) voor een hoger vermogen staat opgegeven dan de Renault 1.7 multi. (R 95 PK, Volvo eehm meer dan 100 PK) waar zit dat in ? cijfertjes liegen? andere uitlaat? andere mapping? andere nokkenas ?
Volgen jullie mij nog?, ik zie dat ik alweer veel te veel klets.
Doel is nog steeds: hoe schroef ik voor zo weinig mogelijk geld, de juiste onderdelen van de beide merken op elkaar,en heb daar ook (een beetje/voldoende)resultaat van. geen grote verbouwing.
tot ziens,
nico
@jeroen, jazeker het is gelukt, bedankt nog he !
@ Riel, Ja daar zit ik meer aan te denken, er zit al een K&N inlegfiltertje in, maar dat zet niet echt zoden aan de dijk (had ik ook niet echt verwacht) ik hoop stiekum dat de 1.7 multipoint op de 1.8 past,(en werkt) ik hoop dus dat jullie dat weten. (andere mogelijkheid: de nokkenas van een ander type ? of de multi van een Renault 2.0(=hetzelfe als volvo 2.0 ???) want dat is erg budget, Er zit al een hoop geld in de auto op wegliggingsgebied (en dat is lastig bij zo'n ding...) Verder moet de auto gewoon zijn werk doen, en niet te veel zuipen & kosten. Mijn hobby staat op andere wielen.
ik kwam er trouwens achter dat de oude 440 1.7 GLT (multi/spaghettiuitlaat) voor een hoger vermogen staat opgegeven dan de Renault 1.7 multi. (R 95 PK, Volvo eehm meer dan 100 PK) waar zit dat in ? cijfertjes liegen? andere uitlaat? andere mapping? andere nokkenas ?
Volgen jullie mij nog?, ik zie dat ik alweer veel te veel klets.
Doel is nog steeds: hoe schroef ik voor zo weinig mogelijk geld, de juiste onderdelen van de beide merken op elkaar,en heb daar ook (een beetje/voldoende)resultaat van. geen grote verbouwing.
tot ziens,
nico
Ik geloof dat dat verschil (waarschijnlijk) mede in de onstekingsunit zit.
Lekker zeker klinkt het niet, maar de 440 modellen onderling als 1.7 hebben verschillende vermogens/verschillende bendix/renixen. Maar dat gaat weer niet over de mpi ...
Lekker zeker klinkt het niet, maar de 440 modellen onderling als 1.7 hebben verschillende vermogens/verschillende bendix/renixen. Maar dat gaat weer niet over de mpi ...
Hoi,
Dank Riel.
Tja, daar was ik al bang voor. ik waag me in een forum waar louter technische tovenaars komen. Bendix en Renix zijn voor mij dorpsgenoten van Astrix, Obelix en Idefix. Ik pruts wat met klassieke motorfietsen, en daar ben ben ik het nog niet tegengekomen, hihi.
Nog efkes terug naar de vraag. laat het volvo verhaal ook maar even wat het is, laat ik mij richten tot het stamvadermerk. Renault.
Velen hier bouwen ware kunststukjes, meest op basis van 16v kunststukjes. maar er zullen toch ook wel mensen zijn die de 8v mono of carb aan wat meer geholpen hebben? zo ja, hoe? (gewoon een fraaie dubbele weber/Dell'Orto/solex plaatsen, is denk ik niet het juiste plan, gezien de inzet v.d. auto. o.a. wat doet dat met het verbruik?)
laat ik het zo vragen:
wie heeft de 1.7/1.8/2.0 van wat andere delen voorzien, en is daar heel tevreden over. als het antwoord is: niet doen !! geeft een hoop geduvel, en nauwelijks resultaat, dan ben ik daar ook mee klaar.
tot ziens,
nico
Dank Riel.
Tja, daar was ik al bang voor. ik waag me in een forum waar louter technische tovenaars komen. Bendix en Renix zijn voor mij dorpsgenoten van Astrix, Obelix en Idefix. Ik pruts wat met klassieke motorfietsen, en daar ben ben ik het nog niet tegengekomen, hihi.
Nog efkes terug naar de vraag. laat het volvo verhaal ook maar even wat het is, laat ik mij richten tot het stamvadermerk. Renault.
Velen hier bouwen ware kunststukjes, meest op basis van 16v kunststukjes. maar er zullen toch ook wel mensen zijn die de 8v mono of carb aan wat meer geholpen hebben? zo ja, hoe? (gewoon een fraaie dubbele weber/Dell'Orto/solex plaatsen, is denk ik niet het juiste plan, gezien de inzet v.d. auto. o.a. wat doet dat met het verbruik?)
laat ik het zo vragen:
wie heeft de 1.7/1.8/2.0 van wat andere delen voorzien, en is daar heel tevreden over. als het antwoord is: niet doen !! geeft een hoop geduvel, en nauwelijks resultaat, dan ben ik daar ook mee klaar.
tot ziens,
nico
Van de 480ES zou je het uitlaatspruitstuk kunnen nemen. Das wel een fraaie.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de multipoint motoren ook een andere kop hebben, die zou je dan ook over moeten zetten. Als je naar multipoint gaat, moet je ook de kabelboom en computer overzetten.
Waarschijnlijk heeft de Clio RSi de meest pittige kop/nokkenas, dus dan zou je voor die onderdelen kunnen gaan.
Probeer ook eens voorzichtig te wennen aan 't idee van een engine swap
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de multipoint motoren ook een andere kop hebben, die zou je dan ook over moeten zetten. Als je naar multipoint gaat, moet je ook de kabelboom en computer overzetten.
Waarschijnlijk heeft de Clio RSi de meest pittige kop/nokkenas, dus dan zou je voor die onderdelen kunnen gaan.
Probeer ook eens voorzichtig te wennen aan 't idee van een engine swap

rev it like a rental
haha, wennen aan het idee engine swap. Heb je helemaal gelijk in, maar dat streeft het idee voorbij. (ik heb al eens wat geswapt, mag ik nu ook bij de swappers?).
Neu als ik zover zou moeten gaan, dan gaat de wagen gewoon de deur uit. het is echt het dagelijks gebruiks slaafje, en het is werkelijk pure nieuwsgierigheid of er zo wat rond te shoppen is, en daar ook resultaat van hebt. Ik besef wat je zei: je zit gewoon heel snel aan het niveau dat je beter swappen kunt dan prutsen. Als er niks (eenvoudig) uit te wisselen valt, dan blijft ie gewoon z'n eigen tamme ik. groet, nico
Neu als ik zover zou moeten gaan, dan gaat de wagen gewoon de deur uit. het is echt het dagelijks gebruiks slaafje, en het is werkelijk pure nieuwsgierigheid of er zo wat rond te shoppen is, en daar ook resultaat van hebt. Ik besef wat je zei: je zit gewoon heel snel aan het niveau dat je beter swappen kunt dan prutsen. Als er niks (eenvoudig) uit te wisselen valt, dan blijft ie gewoon z'n eigen tamme ik. groet, nico
Maat van mij rijd in een 440 1.8, en de versnellingsbak verhoudingen van die dingen zijn verschrikkelijk klote, ze maken veeeeeel te weinig toeren. Doet de jouwe dat ook???
Kweet niet wat voor bak er bij jouw opzit, maar een bak met wat gunstigere verhoudingen kon de auto ook best eens wat soepeler laten rijden..
Kweet niet wat voor bak er bij jouw opzit, maar een bak met wat gunstigere verhoudingen kon de auto ook best eens wat soepeler laten rijden..
Oh ja, juist, dat was ik alweer vergeten. Inderdaad die bakverhoudingen zijn ook killing voor de fun. Een 19 bak schijnt te passen, en daar wordt ie ook actiever van. Maar: de auto is uiteindelijk gebouwd om 1)de kinderen naar school te brengen, en 2) om voor z'n klasse je erg goed dwars door europa te loodsen. Met 1) heb ik niks te doen, met 2) des te meer,omdat m'n vriendinnetje uit Hu komt, en ik het ook erg leuk vind om sowieso dwars door europa te jassen. Allen heeft het blokje dan zo weinig puf over, dat Duitse bergen, en dergelijke, hele obstakels vormen. vandaar de vraag of er iets aan te doen is, op een eenvoudige manier. mijn hobby staat op andere wielen, dus er moet niet te veel aandacht naar die 440. Ik zit te twijfelen of ik hem licht verbouw, of de deur uitdoe, en iets anders koop. doei, nico
Koop dan een Renault!
Kheb nog een leuke R19 staan voor 150 euripunten
MOeten wel wat dingen aan gebeuren en si niet meer de mooiste, maar vlot genoeg! 
Maar serieus...ik zou gewoon een wat pittigere auto kopen dan!

Maar serieus...ik zou gewoon een wat pittigere auto kopen dan!

ik zou die 440 weg doen, en een 360 GLi kopen, hebbie (multipoint) 115 pk en achterwielaandrijving..
oke de 360 ziet er OOK niet uit, maar ja dan ken je wel overal een beetje vegen...
oke de 360 ziet er OOK niet uit, maar ja dan ken je wel overal een beetje vegen...
Juist, nou daar zijn we dus uit. hihi. niet prutsen, ander vierwielding d'r in. En inderdaad de 360 staat hoog op het lijstje, net zo'n makkelijk vierkant ding als deze (wordt ook niet gejat in het oosten) en mijn grote voorkeur: achterwielaandrijving. We (pa) hadden er jarenlang 1tje, heb ik ook mee leren driften (yohoooooo !!) alleen die dingen zuipen zo gruwelijk. Er zou er zowieso eentje komen, want ik ga ook een circuitapparaat bouwen, met een goede vriendin van mij. 2.3 erin en zo. doei, nico