Turbotalk...
Dacht toch echt dat de golfjes met een garrett GT15 turbo uitgerust waren? Misschien erg interessant voor een 5je dat ding
De uitlaatgassen worden hiermee afhankelijk van de gewenste belasting langs of haakser op het turbinewieltje gemikt, waardoor bij heel lage uitlaatstroom toch veel opbrengst is. Of ik verwar hem met de VNT15, heb hier zo'n certificaatdinges van die dingen maar weet niet precies welke.
Ging erom dat volkswagen toch garrett gebruikt en geen KKK (die zit wel op de calibra turbo).

De uitlaatgassen worden hiermee afhankelijk van de gewenste belasting langs of haakser op het turbinewieltje gemikt, waardoor bij heel lage uitlaatstroom toch veel opbrengst is. Of ik verwar hem met de VNT15, heb hier zo'n certificaatdinges van die dingen maar weet niet precies welke.
Ging erom dat volkswagen toch garrett gebruikt en geen KKK (die zit wel op de calibra turbo).
nou zo'n turbo met leidschoepen is niet leuk. Wel voormeer koppel onderin maar het schofterige inkomen zoals nu is kompleet weg. En dat bevalt me juist wel. En vaak zitten aan die leidschoepen allerlei regel elektronica. En om dat te laten werken op een gtt is wel erg veel werk.
Al heb ik begrepen dat er ook turbo's bestaan die aan de hand van de onderdruk in het spruitstuk de leidschoepen verstellen net zo als de wastegate nu.
Derby
Al heb ik begrepen dat er ook turbo's bestaan die aan de hand van de onderdruk in het spruitstuk de leidschoepen verstellen net zo als de wastegate nu.
Derby
Ok ik heb me nieuwe turbo binnen en ow wat issie mooi 
Nu heb ik alleen een klein probleempje, de inlaat is qua buitendiameter 1 cm kleiner tov de originele T2 die op een GTT zit.
Nu is origineel de buitenmaat 6 cm en nu issie 5 cm. Goed ik moet daar dus een verloopbus voor hebben, ik vraag me alleen af watvoor. Ik kan volgende week op school wel een teflon bus draai met aan de voorkant een beetje venturi opening, maar ik zoek eigenlijk even iets tijdelijks waar ik toch mee kan rijden.
Weet iemand iets waarmee ik het tijdelijk toch even mee kan monteren? Optapen kost teveel tape en vertrouw ik niet helemaal. Weet iemand toevallig een pvcmaat uit zijn hoofd?

Nu heb ik alleen een klein probleempje, de inlaat is qua buitendiameter 1 cm kleiner tov de originele T2 die op een GTT zit.
Nu is origineel de buitenmaat 6 cm en nu issie 5 cm. Goed ik moet daar dus een verloopbus voor hebben, ik vraag me alleen af watvoor. Ik kan volgende week op school wel een teflon bus draai met aan de voorkant een beetje venturi opening, maar ik zoek eigenlijk even iets tijdelijks waar ik toch mee kan rijden.
Weet iemand iets waarmee ik het tijdelijk toch even mee kan monteren? Optapen kost teveel tape en vertrouw ik niet helemaal. Weet iemand toevallig een pvcmaat uit zijn hoofd?
ik had 't over motoren, jij hebt 't over gore stinkdiezels uit VW tractoren.Riël schreef:Dacht toch echt dat de golfjes met een garrett GT15 turbo uitgerust waren? Misschien erg interessant voor een 5je dat ding![]()

@derby: bij zo'n diesel draait ie altijd vollast, het toerenbereik is kleiner, en de temperatuur is lager. Wel worden ze vaak erg mishandeld. ( de trend begint zo langzamerhand toch wel te worden dat geen hond die ex lease TDI'tjes meer wil hebben.)
Over die variabele turbine geometrie: 't wordt weliswaar met een drukdoosje bedient, net als bij een wastegate, maar de stuurdruk op dat potje wordt electronisch geregeld.
rev it like a rental
-
- Contacteer:
die variabele schoepen zijn de vervanging voor de wastegate en ze gaan ontzettend veel vast zitten door roetvorming of omdat het mechanisme verrotMenno schreef:ik had 't over motoren, jij hebt 't over gore stinkdiezels uit VW tractoren.Riël schreef:Dacht toch echt dat de golfjes met een garrett GT15 turbo uitgerust waren? Misschien erg interessant voor een 5je dat ding![]()
Ging erom dat volkswagen toch garrett gebruikt en geen KKK (die zit wel op de calibra turbo).![]()
@derby: bij zo'n diesel draait ie altijd vollast, het toerenbereik is kleiner, en de temperatuur is lager. Wel worden ze vaak erg mishandeld. ( de trend begint zo langzamerhand toch wel te worden dat geen hond die ex lease TDI'tjes meer wil hebben.)
Over die variabele turbine geometrie: 't wordt weliswaar met een drukdoosje bedient, net als bij een wastegate, maar de stuurdruk op dat potje wordt electronisch geregeld.
dus is lekker spul
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Leuk, Maar wie snapt dit???ger schreef:Dit kwam ik tegen
http://cossie.adsl.dk/~powerpage/turbo.php
Zoeken op automerk en type turbo
Renault R5GT -86 1.4 Benzin 466506-5,6 Garrett TB0214
Renault R5GT -86 1.4 Benzin 466506-8 Garrett TB0214
Renault R5GTII -87 1.4 Benzin 465367-1/2 Garrett TB0235
(of is dat met en zonder waterkoeling)
Hier zijn we weer... Met Turbotalk !!!
TRIM
Trim is een oppervlakte verhouding die wordt gebruikt om verschillende in- en exducers te benoemen.
De trim wordt als volgt berekend:
TRIM-Compressor = (inducer diameter)²/(exducer diameter)² x100
TRIM-Turbine = (exducer diameter)²/(inducer diameter)² x100
Bij Garret wordt de GT aanduiding gebruikt om hun state-of-the-art produkten mee te duiden. Deze GT's hebben een grote terreinwinst geboekt op het gebied van efficiency tov de T2, T3, T3/T4 en T04-produktlijn.
Dus meer duurzaamheid, meer druk
, en dus meer motorvermogen
Dus iedereen aan de GT's...
Als we in het american-english praten over een CHRA-turbo hebben we het over een Center Housing Rotating Assembly. Kortom het ashuis met de roterende delen, maar zonder de compressor en turbine-huizen.
Een "free-floating" turbo is een turbocompressor zonder geintegreerde wastegate. Hier moet een externe wastegate geplaatst worden.
Met vriendelijke groet,
Uw aller Speedline.
TRIM
Trim is een oppervlakte verhouding die wordt gebruikt om verschillende in- en exducers te benoemen.
De trim wordt als volgt berekend:
TRIM-Compressor = (inducer diameter)²/(exducer diameter)² x100
TRIM-Turbine = (exducer diameter)²/(inducer diameter)² x100
Bij Garret wordt de GT aanduiding gebruikt om hun state-of-the-art produkten mee te duiden. Deze GT's hebben een grote terreinwinst geboekt op het gebied van efficiency tov de T2, T3, T3/T4 en T04-produktlijn.
Dus meer duurzaamheid, meer druk

Dus iedereen aan de GT's...

Als we in het american-english praten over een CHRA-turbo hebben we het over een Center Housing Rotating Assembly. Kortom het ashuis met de roterende delen, maar zonder de compressor en turbine-huizen.
Een "free-floating" turbo is een turbocompressor zonder geintegreerde wastegate. Hier moet een externe wastegate geplaatst worden.
Met vriendelijke groet,
Uw aller Speedline.
Ja ik heb zo een VNT turbinehuis op mijn 11 turbo gebouwd. zo goed als geen turbogat meer. Moet je ook wel zo een adaptor maken voor tussen je uitlaatspruitstuk en je turbo voor de externe wastegate. en een extra uitlaatje voor die.Riël schreef:Dacht toch echt dat de golfjes met een garrett GT15 turbo uitgerust waren? Misschien erg interessant voor een 5je dat ding![]()

Zeg Kenny heb je daar geen foto's van zodat je die hier kan laten zien? Als je problemen hebt ze op het net te zetten kun je ze wel naar mij mailen dan ze ik ze er wel op.KennyGTT schreef:Ja ik heb zo een VNT turbinehuis op mijn 11 turbo gebouwd. zo goed als geen turbogat meer. Moet je ook wel zo een adaptor maken voor tussen je uitlaatspruitstuk en je turbo voor de externe wastegate. en een extra uitlaatje voor die.Riël schreef:Dacht toch echt dat de golfjes met een garrett GT15 turbo uitgerust waren? Misschien erg interessant voor een 5je dat ding![]()
S

Ik moet daar eens een paar fotos van maken ja.Sander schreef:Zeg Kenny heb je daar geen foto's van zodat je die hier kan laten zien? Als je problemen hebt ze op het net te zetten kun je ze wel naar mij mailen dan ze ik ze er wel op.KennyGTT schreef:Ja ik heb zo een VNT turbinehuis op mijn 11 turbo gebouwd. zo goed als geen turbogat meer. Moet je ook wel zo een adaptor maken voor tussen je uitlaatspruitstuk en je turbo voor de externe wastegate. en een extra uitlaatje voor die.Riël schreef:Dacht toch echt dat de golfjes met een garrett GT15 turbo uitgerust waren? Misschien erg interessant voor een 5je dat ding![]()
Snder

Heb je daar foto's van en wat meer informatie over het hoe en waarom?KennyGTT schreef:Ja ik heb zo een VNT turbinehuis op mijn 11 turbo gebouwd. zo goed als geen turbogat meer. Moet je ook wel zo een adaptor maken voor tussen je uitlaatspruitstuk en je turbo voor de externe wastegate. en een extra uitlaatje voor die.
Zal ongetwijfeld. Maar wat wil je er mee bereiken?limburgio schreef:eigenlijk vroeg ik me af of andere merken auto's hun turbo's op een 5GT zouden passen met minimale aanpassingen zoals een KKK of een garett van een andere wagen bv die van een saab9000 turbo of zo???
Laatst gewijzigd door speedline op wo 24 dec 2003 1:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Mmm ... daar ik heb afgezien van aankoop VNT omdat deze te heet zou worden omdat ze voor diesels gemaakt zijn .... ?? Dus het kan wél?
Tja ...
Ik ook. Hoelang rijdt ie er al mee?

ken iemand die met een punto op 1.3 bar rijd met zo een VNT ,al 50.000km,dus blijkbaar werkt dat wel goed
Dan rijdt ie blijkbaar niet hard genoeggille schreef:ken iemand die met een punto op 1.3 bar rijd met zo een VNT ,al 50.000km,dus blijkbaar werkt dat wel goed
Werken doet het wel. Maar de materialen van dit systeem zijn niet bestand tegen de hogere uitlaatgastemperaturen van Ottomotoren.
Sommige amerikaanse tuners verkopen deze turbo's ook voor 1.8T VAG motoren. Er wordt dan een overmaat brandstof ingespoten onder vollast om de uitlaatgastemperatuur laag te houden. Enkele aanvullende maatregelen voor temperatuurcontrole van de turbine maken het geheel af.
Als je dit zonder maatregelen monteert op bijvoorbeeld een C1J is het vragen om minimaal turbineschade. Verder is het aansturen van de verstelling een heidens karwei om aan te passen voor het door jouw gewenste gedrag.
Grtz,
Zzpeedie.
-
een B product is het zeker niet,het is gewoon minder degelijkDerby schreef:ok
kkk moet wel goed zijn. Vandaag even bij een medestudent op gevraagd waar de meeste uitval bij Pon door ontstaat en daar stond turbo failure niet tussen... En dat is toch gek zoals er met die golfjes tdi geragt wordt. En als je dan hoort dat je met je r5gtt voorzichtig warm moet rijden en dat soort shit. Krijg ik het idee dat ik met een b produkt rond rij...
Derby

greetz Marco
En 16 jaar ouderdom ...
Ik vraag me wel eens af hoelang zo'n 1.9 tdi blokje uit een leasebak meegaat, of eigenlijk hoelang zo'n turbo meegaat. Met koude motor volgas wegloeien moet toch een keer leiden tot een kapotte turbo, of zie ik wat over het hoofd met deze moderne auto's?
Mijn R25 V6 turbo draait al 293.000km op dezelfde turbo....
Mijn R25 V6 turbo draait al 293.000km op dezelfde turbo....
Bij bijvoorbeeld V.A.G. minimaal 300.000km bij als "standaard" gedefinieerd gebruik. Een keiharde duurzaamheids eis. Als het bij Renault 200.000km zou zijn zou ik blij verrast zijn.Panoramix schreef:Ik vraag me wel eens af hoelang zo'n 1.9 tdi blokje uit een leasebak meegaat
Panoramix schreef:Of eigenlijk hoelang zo'n turbo meegaat.
Turbotechniek uit de jaren 80 is geen vergelijk met nu. (Moderne turbo rox

Als de turbo maar oliedruk heeft van een goede kwaliteit, goed gefilterde, smeerolie kan er eigenlijk weinig fout. En zo geldt dat voor de gehele motor eigenlijk. De slijtage kan hier en daar wat sneller gaan maar motorschade door koud wegplanken? Maar dit is wel generaal bedoeld voor de huis-tuin en keuken motoren.
Enkele decennia technische ontwikkeling misschien?Panoramix schreef:Met koude motor volgas wegloeien moet toch een keer leiden tot een kapotte turbo, of zie ik wat over het hoofd met deze moderne auto's?
Men neme een 4 cilinder die 5500min-1 kan draaien. Regele deze af op 4800min-1. Ontwerp het in- en uitlaatsysteem zo dat deze de motor smoort op hoge toerentallen. Pomp het zaakje op druk met een turbo die op 2/3 van zijn maximale capaciteit draait. Regelt de brandstoftoevoer zo dat de motor alleen trekt tussen 1500min-1 en 3000min-1. (Camoufleer dit vervolgens met een zesversnellingsbak.
Over vicieuze cirkels gesproken...
Panoramix schreef:Mijn R25 V6 turbo draait al 293.000km op dezelfde turbo....

Buick Grand National Twin Turbo...
Voor iedereen die de overmacht van turbo's nog niet met eigen ogen heeft aanschouwd...
http://www.mndsm.com/mircea/ChrisTTGN.wmv

En hier nog een fijne Skyline. 0-300km/h binnen 14 seconden...
http://www.runeb.org/www_docs/Jexoticas ... 137sek.mpg
[Doel opslaan als]
Voor iedereen die de overmacht van turbo's nog niet met eigen ogen heeft aanschouwd...

En hier nog een fijne Skyline. 0-300km/h binnen 14 seconden...

[Doel opslaan als]
Laatst gewijzigd door speedline op ma 8 mar 2004 15:18, 3 keer totaal gewijzigd.
2x the page cannot be found
Eentje zal ik ff zelf hosten. De 14 seconden Syline kan je gewoon downloaden.
Hier nog een fijne Skyline van Mine's Michizo Miikura .
http://www.runeb.org/www_docs/Jexoticas ... kyline.avi
Deze auto heeft een Garrett GT25 turbo die door HKS gemodificeerd is. Verder heeft de tuner de motor geblue print. Let maar op het resultaat en de angstwekkend snelle reactie op het gaspedaal. Een van de beste tuners ter wereld en een van de best opgebouwde auto's die ik tot nu toe gezien heb in het tunerscircuit.
Dat schokkerige opvliegen van de toerenteller komt door wielspin waar Nissan's Attessa ETS-R vierwielaandrijfstysteem alles aan probeert te doen om dit tegen te gaan (meer aandrijfkoppel naar de vooras). Maar dat lukt niet met de enorme berg beestachtig vermogen die deze door Mine's perfect getunede RB26DETT eruit braakt. RB staat overigens voor Race Bred (In de racerij geboren). 26 voor de cilinderinhoud in dm³ DE staat voor DOHC (Double OverHead Camshaft) en ECCS (Electronicly Controlled Combustion System) verdelerloze ontsteking. TT staat voor Twin Turbo.

Dit is een auto waarmee je allerhande patsers in supersportwagens het schaamrood op de kaken kunt jagen...
Hier nog een fijne Skyline van Mine's Michizo Miikura .
http://www.runeb.org/www_docs/Jexoticas ... kyline.avi
Deze auto heeft een Garrett GT25 turbo die door HKS gemodificeerd is. Verder heeft de tuner de motor geblue print. Let maar op het resultaat en de angstwekkend snelle reactie op het gaspedaal. Een van de beste tuners ter wereld en een van de best opgebouwde auto's die ik tot nu toe gezien heb in het tunerscircuit.
Dat schokkerige opvliegen van de toerenteller komt door wielspin waar Nissan's Attessa ETS-R vierwielaandrijfstysteem alles aan probeert te doen om dit tegen te gaan (meer aandrijfkoppel naar de vooras). Maar dat lukt niet met de enorme berg beestachtig vermogen die deze door Mine's perfect getunede RB26DETT eruit braakt. RB staat overigens voor Race Bred (In de racerij geboren). 26 voor de cilinderinhoud in dm³ DE staat voor DOHC (Double OverHead Camshaft) en ECCS (Electronicly Controlled Combustion System) verdelerloze ontsteking. TT staat voor Twin Turbo.

Dit is een auto waarmee je allerhande patsers in supersportwagens het schaamrood op de kaken kunt jagen...
Laatst gewijzigd door speedline op di 9 mar 2004 0:05, 4 keer totaal gewijzigd.
Ja ik zag het al, was een typfoutje
vette shit

-
- Über-Spammer
Waarom doet hij het nietspeedline schreef:Buick Grand National Twin Turbo...

Hier staat wat er in/aan de R32 GT-R van Veilside's snelste monster is gemod. Zo doet deze de 0-300km/u nu in 13sec rond... Wordt er al bij 10.000-10.500rpm geshift... En dragt in 8.612sec de 1/4mile...speedline schreef:En hier nog een fijne Skyline. 0-300km/h binnen 14 seconden...![]()
[Doel opslaan als]

mvg, Chendy.
Probeer een beetje terug te gaan richting de turbotalk, de skylines zijn erg boeiend dat weet ik, maar toch 

Ik heb het filmpje niet gezien maar de r33 die ze gedaan hebben is sneller als de 34speedline schreef:...perfect getunede RB26DETT eruit braakt. RB staat overigens voor Race Bred (In de racerij geboren). DE staat voor verdelerloze ontsteking en een brandstofinspuitsysteem. TT staat voor Twin Turbo.
Overgens staat de D voor DOHC en de E voor eccs (electronic combustion control system, een dure verzameling woorden voor electronische ontsteking) en 26 uiteraard voor de cilinder inhoud.
Derby
een aantal jaren geleden stond er ergens in een tuning magazine een GTT met op 2.0 bar 300 pk uithoeste,was een purpere dacht ik.
nu had die een t25/t3 dacht ik op die GTT,in hoeverre is dat mogelijk op een R5,R11 turboblok pas te maken.
ik weet die had een onderblok van een alpine turbo met T2 kop dacht ik he(schiet me nu nie dood als ik het mis heb).
greetings
nu had die een t25/t3 dacht ik op die GTT,in hoeverre is dat mogelijk op een R5,R11 turboblok pas te maken.
ik weet die had een onderblok van een alpine turbo met T2 kop dacht ik he(schiet me nu nie dood als ik het mis heb).
greetings