[R5] mechaniek voorraam kapot... HELP!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Jobba
Contacteer:

Mijn rechter voorraam is kapot,
hij wil nog wel open maar niet meer dicht :evil:
ik heb net geprobeerd de deur zover mogelijk open te slopen en kwam hetvolgende tegen:

[img]http://www2.hku.nl/~job/pics/raam.gif[/img]

Opendraaien is geen probleem; de slinger trek de kabel (geel) door de buis (zwart) welke vastzit aan het raam -> raam gaat open
Als ik m dicht doe, draait de kabel gewoon uit het mechanisme en gebeurd er dus niets...

hoort het bovenste uiteinde van de kabel nu vast te zitten aan het raam, of moet de kabel het raam van onderaf weer dichtduwen?
Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik snap er helemaal niets meer van...
tnx Job
marco

Ik heb dit dus ook gehad,het probleem is dus gewoon dat je kabel over is.Ik neem aan dat het raam mechanisme de laatste tijd ook wat stroef draaide he?.En nu draait hij dan wel nog omlaag, maar niet meer omhoog.Je moet dus gewoon een nieuw/tweedehands raam mechanisme zien te scoren en ff inbouwen.Is echt een piece of cake,hooguit 20 min werk

greetz marco
Steven
Car: M536

Is die kabel van een electrisch raam hetzelfde als van een normaal raam?

Mijne wil namenlijk al tijden niet vanzelf omlaag, maar wel omhoog :)
martin rs

is exact hetzelfde
Riël
Über-Spammer

Oh ja? Mijn motor 'slaat over' als ie bijna dicht is. Dit tandwieltje zit toch op de kabel, dus hoe kan dit dan hetzelfde zijn? Is dit toch zo, kan ik dus ook een 'handmatige' kabel overzetten?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jobba
Contacteer:

De kabel is zelf een soort spiraal, bij handmatige bediening zit er lijkt mij een tandwiel in de slinger welke in de spiraal valt van de kabel en dus de kabel heen en weer trekt. Ik denk dus dat bij de electrische versie het enige verschil is dat het tandwiel wat op de kabel zit electrisch wordt aangedreven ipv handmatig :P
bedankt voor de reply Marco.. ik snap nog steeds niet helemaal wat er nu precies niet klopt bij mij want de kabel zelf ziet er niet kapot/afgebroken uit, maargoed ik zal inderdaad een complete bij de sloop halen dan ben ik ervan af :D
martin rs

ik had slingers.
heb er electrische in gezet en die kabel van e electrische was kapot.
ik heb toen de kabel met dat steuntje voor het raam zeg maar overgezet.
deze kan je er namelijk afhalen met kabel en al en zo in de electrische rail duwen. of anders om natuurlijk.
dus de originele rail blijft erin zitten want het punt waar motor of slinger in komt is wel anders.
martin rs

Jobba schreef:De kabel is zelf een soort spiraal, bij handmatige bediening zit er lijkt mij een tandwiel in de slinger welke in de spiraal valt van de kabel en dus de kabel heen en weer trekt. Ik denk dus dat bij de electrische versie het enige verschil is dat het tandwiel wat op de kabel zit electrisch wordt aangedreven ipv handmatig :P
bedankt voor de reply Marco.. ik snap nog steeds niet helemaal wat er nu precies niet klopt bij mij want de kabel zelf ziet er niet kapot/afgebroken uit, maargoed ik zal inderdaad een complete bij de sloop halen dan ben ik ervan af :D
ho het gaat snel hier.

ik begrijp je verhaal niet zo goed maar hij wil niet meer dicht vanwege die kabel of omdat ie ergens klemt???
want dicht wordt ie gewoon omhoog geduwd namelijk.
de kabel zit vast aan dat steuntje.
dat steuntje kan je met twee schroeven je raam op vastzetten dit ook om te stellen.
ik zou zeggen draai deze eens een klein stukje los om te kijken of ie niet klem loopt.
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

:) Bij mij is één raam er ook mee opgehouden dicht te willen gaan. Maar bij mij draait die gele kabel er niet uit, bij mij draait het draaimechanisme gewoon dol... En als een stroef lopend raam een voorteken is: dat worden dan binnenkort 4 raammechanismes vervangen... :D

Suc6 hey!
Anonymous

hij gaat wel open maar moeilijk dicht hij stottert ligt het aan de kabel?
Steven
Car: M536

Joost (DoubleYou) schreef::) En als een stroef lopend raam een voorteken is: dat worden dan binnenkort 4 raammechanismes vervangen
Wow vet, kun jij de achterruitjes van je express ook open draaien? :p
hans (ebs turbo)
Contacteer:

Problemen met de winterkou??, volgens mij hebben we nog van die draaimechnismes of draaimechanismen liggen, de EBS EVO cabrio heeft nu elek raambediening, dus ik heb ze nog liggen, beide kanten. Monteren is echt niet moeilijk.
Mail maar...
JW

Jobba schreef:ik snap nog steeds niet helemaal wat er nu precies niet klopt bij mij want de kabel zelf ziet er niet kapot/afgebroken uit, maargoed ik zal inderdaad een complete bij de sloop halen dan ben ik ervan af :D
Het probleem is dat de binnenkabel (zeg maar de rattestaart) nog wel goed is, maar de buitenmantel (is geel) is gebroken. Door het omhoog draaien wordt de rattestaart omhoog gedrukt in de gele buis maar hij heeft "geen druk" (want de gele buis is kapot) dus loopt ie eruit.

Ik hoop dat het duidelijk is, maar de bottom line is dat je een nieuwe moet halen (zeg maar de buitenbehuizing). Daarnaast weet ik uit ervaring dat er verschil kan zitten in de aansluiting van de rattestaart op het raam (zijn soms andere gaten). Het kan dan handig zijn om de huidige rattestaart over te zetten in de nieuwe. Weet je zeker dat je raam er ook goed inzit.

JW
Jobba
Contacteer:

JW schreef:Door het omhoog draaien wordt de rattestaart omhoog gedrukt in de gele buis maar hij heeft "geen druk" (want de gele buis is kapot) dus loopt ie eruit.
(Y) dat is precies het antwoord wat ik zocht! De buis is inderdaad op een punt gebroken maar zit ook niet vast aan de slingerkant... ik neem aan dat ook hier een bevestiging hoort te zitten om de kabel druk te geven? nu wordt dus de buis inclusief de kabel gewoon weggeduwd in de deur...
ik denk dat ik er nu wel uitkom :)
bedankt voor alle reacties!
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Steven schreef:
Joost (DoubleYou) schreef::) En als een stroef lopend raam een voorteken is: dat worden dan binnenkort 4 raammechanismes vervangen
Wow vet, kun jij de achterruitjes van je express ook open draaien? :p
Uhm, twee expressjes... Maareh, ik wil het meteen goed doen en een EL er in zetten. Maar dan denk ik ook aan andere deuren voor de GTT, deze sluiten niet bepaald goed...
Oke weer ontopic nu :)
Plaats reactie