[r5gtt] Voorruit zeiknat!!
waar komt elke morgen al dat vocht vandaan dat op mijn voorruit zit?? Van buiten ziet het plaatwerk waar de ruit in zit er nog perfect uit, geen blaasjes enzo..., toch altijd beslagen vooral met sneeuw.., wat kan je hier tegen doen???
het is in de auto blijkbaar toch vrij nat, ondanks dat alles droog aanvoelt. Je produceert zelf ook veel waterdamp. Waterdamp condenseert tegen de koude ruit. Vrijwel nix tegen te doen.
Je kan de vooruit van binnen heel dun insmeren met afwasmiddel. je kan er dan in de eerste minuut wel beter doorheen kijken, maar echt ideaal is het niet want warm is het weer veel slechter.
Bij een auto met airco kan je de airco en de verwarming tegelijk aanzetten. Airco werkt dan als luchtdroger.
Tijdens parkeren (lang parkeren) kan je een vochtvreter (of een afwasteil met een kg zout erin) in de auto zetten. Maar vergeet niet dat eruit te halen voordat je gaat rijden, want zout water in de auto is helemaal slecht.
Je kan de vooruit van binnen heel dun insmeren met afwasmiddel. je kan er dan in de eerste minuut wel beter doorheen kijken, maar echt ideaal is het niet want warm is het weer veel slechter.
Bij een auto met airco kan je de airco en de verwarming tegelijk aanzetten. Airco werkt dan als luchtdroger.
Tijdens parkeren (lang parkeren) kan je een vochtvreter (of een afwasteil met een kg zout erin) in de auto zetten. Maar vergeet niet dat eruit te halen voordat je gaat rijden, want zout water in de auto is helemaal slecht.
@Mrtn heb ook anti-fog op de binnenkant, maar m'n auto is een week ofzo niet gebruikt met dat vochtige weer met vocht en ijs, dus zat er gewoon een water aanslag op het raam wat bevroren was. Maar verder goed spul
<-------So you know don't mess with a Reno------->
zou het niet kunnen dat je kachelradiateur lekt en dat je vloer nat is...? de waterdamp die hier vanaf komt slaat tegen je koude ruit aan..
het is maar een ideetje..
mzl
het is maar een ideetje..

mzl
Ik vind het ook wel goed spul, je moet 't wel bijhouden, dus regelmatig aanbrengen, net als Rain-X.
Het is net of het alleen maar erger wordt als het begint uit te werken, dan willen je ruitenwissers ook niet meer wissen, maar gaan dan strepen
van je kachelradiateurtje is mogelijk, net als je natte schoenen
Het is net of het alleen maar erger wordt als het begint uit te werken, dan willen je ruitenwissers ook niet meer wissen, maar gaan dan strepen

van je kachelradiateurtje is mogelijk, net als je natte schoenen
Mrtn = Maarten
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Ik waag me maar niet aan die spulletjes, antivries anti-fog anti dit enzo, werkt toch meestal niet.
Moest vanochtend de buitenkant én binnenkant krabben
Goed geïsoleerd is m'n wagen dus ook niet. Maar ja, de deuren van de express staan er bekend om niet goed te kunnen sluiten.
Ow ennuh even ander koud-weer vraagje (mag dat?): waarom tikken sommige motoren na afzetten na een (lange?) rit, ik heb nog geen enkele Reno dat horen doen maar hoor genoeg andere auto's die wel tikken. Iets met warm-snel koud ofzo?
Moest vanochtend de buitenkant én binnenkant krabben

Ow ennuh even ander koud-weer vraagje (mag dat?): waarom tikken sommige motoren na afzetten na een (lange?) rit, ik heb nog geen enkele Reno dat horen doen maar hoor genoeg andere auto's die wel tikken. Iets met warm-snel koud ofzo?
iets in die richting. Vrij normaal, doet mijne ook.
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: vr 10 jan 2003 22:58
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
's ochtens start ik hem eerst dan ff bakkie koffie drinken en tegen de tijd dat ik weg ga is ie lekker warm en zijn de ruiten vocht en ijs vrij 

een verwarmde garage helpt het best..
tikken is het langs elkaar schuiven van onderdelen die verschillend zijn uitgezet. Dat komt omdat niet alles even heet wordt, of de zelfde uitzettingscoeffiecient heeft. Aluminum zet bv wel 2x zoveel uit als staal. Door de afkoeling gaan de delen weer terugschuiven. Dat gaat steeds met heel kleine stapjes.
Als idee: per 100 graden zet een aluminium onderdeel 0.24% uit. Staal 0.12%.
Een stalen uitlaatspruitstuk van 50cm breed dat 400 graden C opwarmt zet dus wel 2.4 mm uit!
Maar een alu cilinderkop van 50cm die 150 graden word ongeveer 1.8 mm.
Het verschil wordt opgevangen in buiging van de onderdelen en flexi van de pakking, maar als de zaak erg stijf is dan moet de zaak schuiven. Dat wil wel want uitzettingskrachten zijn onvoorstelbaar hoog.
Kan je naggan hoe moeilijk het met de zuigerspeling zit. De 77mm alu zuigerkop die zo 300 deg heter wordt zet zo 0.55 mm uit, terwijl de stalen cilinderbus met 150 deg stijging maar 0.14 mm uitzet.
Verschil is 0.4 mm!!
Vandaar dat de zuigerspeling boven de bovenste zuigerveer wel 0.5 mm is!
(ik was hier net mee aan het rekenen, dus ik had de getallen nog ff in het hoofd
)
tikken is het langs elkaar schuiven van onderdelen die verschillend zijn uitgezet. Dat komt omdat niet alles even heet wordt, of de zelfde uitzettingscoeffiecient heeft. Aluminum zet bv wel 2x zoveel uit als staal. Door de afkoeling gaan de delen weer terugschuiven. Dat gaat steeds met heel kleine stapjes.
Als idee: per 100 graden zet een aluminium onderdeel 0.24% uit. Staal 0.12%.
Een stalen uitlaatspruitstuk van 50cm breed dat 400 graden C opwarmt zet dus wel 2.4 mm uit!
Maar een alu cilinderkop van 50cm die 150 graden word ongeveer 1.8 mm.
Het verschil wordt opgevangen in buiging van de onderdelen en flexi van de pakking, maar als de zaak erg stijf is dan moet de zaak schuiven. Dat wil wel want uitzettingskrachten zijn onvoorstelbaar hoog.
Kan je naggan hoe moeilijk het met de zuigerspeling zit. De 77mm alu zuigerkop die zo 300 deg heter wordt zet zo 0.55 mm uit, terwijl de stalen cilinderbus met 150 deg stijging maar 0.14 mm uitzet.
Verschil is 0.4 mm!!
Vandaar dat de zuigerspeling boven de bovenste zuigerveer wel 0.5 mm is!
(ik was hier net mee aan het rekenen, dus ik had de getallen nog ff in het hoofd

Voor het vocht allemaal te voorkomen lijkt het me dat je de rubbers eens moet vervangen allemaal, en checken of de plastic nog intakt is achter het deurpaneel.
het klinkt debiel, maar mijn raam slaat aan als ik de fan warme lucht laat blazen....hoe vind je die
alleen aan de bestuurderskant ook nog eens.
Maar ik denk dat ik al weet waar het hem in zit, ik heb namelijk een perspex-plaat over de fan zitten om regen buiten te houden. En ook een dik rubber over de rand zodat de ruimte waar je krik enzo zit volledig afgesloten is. Dit mag blijkbaar niet omdat je dan het drukverschil ontregeld in dat deel. Staat in het onderhoudsboekje. Dus ik moet dat rubber nog weghalen en hopen dat als het regent, die perspexplaat voldoende is.

Maar ik denk dat ik al weet waar het hem in zit, ik heb namelijk een perspex-plaat over de fan zitten om regen buiten te houden. En ook een dik rubber over de rand zodat de ruimte waar je krik enzo zit volledig afgesloten is. Dit mag blijkbaar niet omdat je dan het drukverschil ontregeld in dat deel. Staat in het onderhoudsboekje. Dus ik moet dat rubber nog weghalen en hopen dat als het regent, die perspexplaat voldoende is.
normaal heb je niet echt last van de regen als de rubbers onder de kap goed sluiten.
hallo, ik zit met een beetje roest op mijn achterflanken en langs links een deuk. ik zou ze willen vervangen. iemand iets liggen? of weet iemand dat je replica onderdelen voor de R5 kan krijgen. Nieuw prijs voor één achterflank = 150 à 200:@
vind ik nogal veel geld. Dus maar eerst ff rond vragen
groeten
vind ik nogal veel geld. Dus maar eerst ff rond vragen
groeten

ik heb dat probleem van dat beslaan ook. Op een een of andere manier werkt door de neus ademen ook behoorlijk om beslaan tegen te gaan...?
Daarbij zou het wel eens kunnen zijn dat het deel onder je ruit verroest is. als het geregent heeft kan ik bij de passagiers kant pootje baden. af en toe een nieuwe kit laag aan de buiten kant en dan gaat het wel weer ff...
Heerlijk toch zo'n gt...
Derby

Daarbij zou het wel eens kunnen zijn dat het deel onder je ruit verroest is. als het geregent heeft kan ik bij de passagiers kant pootje baden. af en toe een nieuwe kit laag aan de buiten kant en dan gaat het wel weer ff...
Heerlijk toch zo'n gt...
Derby