Verschil tussen 2.0 en 2.0 16 van Megane Coupe

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Anonymous

hoi allemaal

ik ben nieuw hier en van plan een coupe megane te gaan kopen, deze wil in dan inruilen tegen mijn huidige 96 er civic

Mijn vraag is of er merkbaar kwalitatief verschillen zitten in de motoren van 8v en 16v van de 2 liter uitvoeringen. M.a.w. kan je beter voor een 8v of een 16v gaan? ff niet gekeken naar het aantal pk's dan, maar meer de betrouwbaarheid, kwaliteit, levensduur, onderhoudsgevoeligheid en verbruik

MEt vriendelijke groet Vincent
jeroen.k

Logisher wijs neem ik aan dat de 16v zuiniger zal zijn. Volgens mij zit er kwalitatief gezien niet veel verschil tussen de motoren, maar ik ben geen megane kenner...zelf zou ik voor de 16v gaan...heb je ook niet het idee dat je het net niet heb zeg maar :p
Anonymous

Ik zag juist weer op marktplaats dat een 16 klepper een hoger verbruik had en dat vooral met stadsverkeer
jeroen.k

In principe is een 16v zuiniger...maar ligt ook aan je rijstijl en dergelijke...volgens mij is een 8v bij lage toeren ook iets zuiniger ja...maaruh.....ga nooit uit van wat ze op marktplaats zeggen, dat is natuurlijk grotendeels verkooppraat ;)
Anonymous

Ik bedoelde autoweek.nl maar goed, mijn fout
Steven
Car: M536

Nou autoweek kun je ook in de boom hangen qua betrouwbaarheid.....

Die verbruiken zijn helemaal rampzalig, het gecombineerde verbruik krijg je meestal nog niet eens als je alleen maar lange afstanden rijd. Het stadsverbruik heb je vaak pas als je nog veel op de snelweg zit.

Verder heeft een sportieve auto altijd een steviger verbruik als een simpel motortje, dat hoort er gewoon bij. Tenzij er iets niet klopt waardoor ie opeens extreem veel verbruikt, maar daar gaan we ff niet vanuit natuurlijk.
Erik de Bruijn

Een vriend van mij heeft er 1, erg fijne en bijzonder snelle auto. De top van rond de 235 a 240(op de teller). Het verbruik is net hoe je er mee rijdt. Als je rustig rijdt haal je de 1 op 11 denk ik wel. Als je echt gaat planken ga je toch snel naar 1 op 8.
Jeroen
Contacteer:

Kijk eens op http://www.meganecoupe.nl

Hier vind je alle info over de verschillende coupé's.(uitvoeringen en dan rijimpressies)
Aankoop adviezen en op het forum zeer veel info, Zoek eens op het technische forum, daar worden de meest voorkomende problemen behandeld.
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Jeroen schreef:Kijk eens op http://www.meganecoupe.nl

Hier vind je alle info over de verschillende coupé's.(uitvoeringen en dan rijimpressies)
Aankoop adviezen en op het forum zeer veel info, Zoek eens op het technische forum, daar worden de meest voorkomende problemen behandeld.
**SPAM**

Alles over de verschillende coupé's kan je ook op onze forums vinden en over het algemeen heb je sneller een antwoord mocht je een probleem hebben :p

(sorry jeroen ;) )
.:: TurboPowerr ::.
Robert dB.

:lol: :lol: Ban die Opperhoofd voor 2 weken! :p :wink:
Jeroen
Contacteer:

Doe maar... :lol:

Maar het gaat mij niet om onze site te promoten hoor.
We verdienen er niks mee.

Maar ik denk toch dat op onze site iets meer info te vinden is over de Mégane Coupé dan hier en daar vroeg Vince om.
Robert dB.

vooruit, je hebt gelijk... :D
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Robert dB. schreef:vooruit, je hebt gelijk... :D
Goed zo gelijk geven anders worden ze gevaarlijk die rare indianen :D
.:: TurboPowerr ::.
EricvH

Heb laatst gesproken met een renault monteur.
Deze zou zelf (net als ikzelf gedaan heb) voor de 2.0 16v gaan. Onder andere vanwege de degelijkheid van de motor. Volgens hem zijn er dus wel verschillen qua motoren kwalitatief gezien.

Daarnaast zou ik zowiezo voor 16v gaan alleen al vanwege het vermogen. Maar het is maar net wat je wilt natuurlijk :) Het is en blijft een mooie auto, ongeacht wat voor motor erin ligt! :D
Rik Hamberg
Car: Clio IV R.S. (JS)

EricvH schreef:Het is en blijft een mooie auto, ongeacht wat voor motor erin ligt! :D
En zo is het maar net.

110PK is ook lekker hoor in een Coupé! Ik heb zelf een 1.6 16V van december 2000 en dat loopt heeeeerlijk (Y) !

Groeten,

Rik
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
canonballman

Denk niet dat een 16v beter is als een 8 klepper qua betrouwbaarheid. 16 kleppers zijn over het algemeen wat onderhoudsgevoeliger. Maar dat is alleen maar omdat er met 16 kleppers wat vaker 'gegast' is. Alles is vaak allemaal net wat hoger belast. In principe verschillen alleen de cilinderkoppen. De 8v heeft stelplaatjes nodig om de kleppen te stellen.
De 16v doet dat zelf (hydraulisch) en heb je dus geen omkijken naar. De 8v ook eigenlijk niet als ie op benzine loopt.

Ook zijn de 8v makkelijker op gas te vinden, mocht je dat willen. Maar daar zitten wel weer hogere onderhoudskosten aan.

Als je een mooie, nette 16v gevonden krijgt (waar dus niet mee getrapt is) zou ik daar voor gaan. Biedt gewoon meer rijplezier. Als het een dubieus exemplaar is (schade, die slecht hersteld is, grote spoilers, mega wielen (beschadigd), rood gespoten remklauwen enz.) zou ik toch nog even verder zoeken.
Probeer een 'ouwe l@l' of een liefhebber er 1 afhandig te maken.
En zeker bij een 16v: vraag waar ie zn onderhoud heeft gehad (bonnen/gestempeld boekje!!) en wanneer de distributieriem nog is vervangen.
EricvH

Hebben we het dan over de phase 1 of 2. Ik heb begrepen dat er in een coupe 2.0 16v ph1 een heel ander blok ligt (doorontwikkeling clio williams) dan onder de 2.0 8v ph1. Of zit ik nou uit me nek te lullen? :D
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

EricvH schreef:Hebben we het dan over de phase 1 of 2. Ik heb begrepen dat er in een coupe 2.0 16v ph1 een heel ander blok ligt (doorontwikkeling clio williams) dan onder de 2.0 8v ph1. Of zit ik nou uit me nek te lullen? :D
Ja en Nee. Een 2.0 16v (F7R) is idd. een doorontwikkeling van de F7P, de 16v motor uit de clio en 19. De 2.0 8v (F3R) is een onwikkeling uit een F3P (clio 1.8 RT).

Maar de onderblokken zijn van deze motoren in principe gelijk.

@vince. Voor beide motoren is wat te zeggen. Als je kijkt naar een vergelijking (clio), heb je daar de 16v of een RSI. Die 2e is bijna even snel op de sprints als een 16v. Dit komt omdat het maximale koppel (bijna) gelijk is maar veel eerder in komt. Allebei dus hele leuke autoŽs, het is net welke kant je op wil. Bij de megane zal het verschil wel iets groter zijn maar toch is misschien de 8v optie een leuke om te overwegen. niet al te weinig vermogen, maar ook geen afgetrapte bak over het algemeen. Het zal toch aan jou liggen wat je gaat kiezen, misschien zie je wel een leuke(re) 8v dan een 16v. Hoe dan ook, niet gelijk op een "type2 vast gaan staan. beide zijn zeker leuk.

Gr.Frits
Plaats reactie