Welke grotere intercooler voor GTT
Nou die opwarming is te verwaarlozen tov stromingweerstandsverliezen (galgje?) en door vlakbij de gasklep de boel weer taps toe te laten lopen heb je in je inlaattraject tot je gasklep minder stromingsweerstand.
Misschien ietsje groter turbogat, maarja je kan niet alles hebben
Misschien ietsje groter turbogat, maarja je kan niet alles hebben

Trouwens je hebt het nu wel over opwarming, nou dan kun je die buizen isoleren, maar gezien de warmte onder de motorkap ongeveer gelijk zal zijn aan de opgewarmde lucht. Zal dat verschil helemaaaal nix zijn.
En ja onder de meeste motorkappen is het met rijwind van +50 km toch wel redelijk stabiel en niet eens heel hoog.
Dussss
En ja onder de meeste motorkappen is het met rijwind van +50 km toch wel redelijk stabiel en niet eens heel hoog.
Dussss

-
Of een betere afkoeling door de alu buizen: het hangt er puur vanaf waar de buis loopt:Derby schreef:en door de alu buizen meer opwarming.
Derby
Als de luchttemp. buiten de buis hoger is dan binnen de buis, zal de lucht in de buis verwarmd worden.
Andersom zal de lucht extra gekoeld worden.
Het is dus niet zomaar te zeggen wat er gebeurt:
Het hangt puur van het temperatuurverschil af (= drijvende kracht).
Verder is de warmteoverdracht van lucht naar water vele malen effectiever dan lucht naar lucht.
Bij een chargecooler vind er 2 maal warmteoverdracht plaats: overdracht van je warme lucht van de turbo naar de koelvloeistof, en daarna weer van de koelvloeistof naar de buitenlucht. Ook al vind er 2 maal warmteoverdracht plaats, is dit systeem nog steeds effectiever dan een lucht-lucht systeem, mits je dezelfde ic oppervlakken zou gebruiken bij beide systemen en de radiateur van de chargecooler in proportie is.
Vaak gebruiken ze echter een veel kleinere koeler omdat het rendement hoger is en je dus ruimte kan besparen.
Ook klopt het dat het systeem in de F1 en de rally vaak niet toe wordt gepast i.v.m. 1: het extra gewicht 2: de grotere kans op storingen en de complexere constructie.
Vaak wordt er in de rally gebruik gemaakt van een spray-bar: er wordt dan water op de lucht-lucht ic gesproeid waarbij het water verdampt: Dit is een zeer effectieve manier van koelen waarbij er extra warmte onttrokken wordt aan de ic.
Grt. Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
er van uitgaande dat we het hier hebben over een gtt kan de buis bijna niet anders dan over het blok heen lopen. dus over het kleppen deksel waar de temperaturen toch niet laag zullen zijn. daarbij alu geleid heel aardig warmte dus de warmte wordt over een groot oppervlak verspreid en dus kan er veel wartme overdracht plaats vinden...
maar goed je moet iets en alles heeft voor en nadelen.
Derby
maar goed je moet iets en alles heeft voor en nadelen.
Derby
Wat voor winst valt er te behalen als ik de warmtewisselaar uit de standaard-ic van mijn pase II sloop? En is dit een lastige klus? En waar moet ik evt. op letten als ik 'm wil slopen?
mvg, Chendy.
mvg, Chendy.
warmtewissellaar ?
thermostaatklep bedoel je denk ik ?
thermostaatklep bedoel je denk ik ?

Ja die bedoel ik.
het is niet heel moeilijk en volgens mij staan er her en der wel aanwijzingen / handleidingen hoe je het moet doen. De winst is een iets lagere weerstand in je intercooler, maar of je het echt merkt zou ik je niet kunnen zeggen.
Tijn: thx voor de link en da's een gave site.
Mrtn: laat me raden... jij zekers?
mvg, Chendy.
Mrtn: laat me raden... jij zekers?
mvg, Chendy.
-
Dan hoop ik wel dat die 'iemand' wel een ander, vervangend schot erin heeft gezet/gelijmd...........Mrtn schreef:Ik ken iemand die die hele klep die d'rin zit eruit heeft gesloopt
Anders gaat een groot gedeelte van de lucht ONGEKOELD de ic weer uit.En dat willen we niet....
kheb nog een alu intercooler van een cossie liggen met draad ingetapt voor waterinjectie!!! kan gewoon dicht gedaan worden met een bout! mail je bod maar!!!
Ook een hele ferme intercooler is deze van de nieuwe BMW E46 reeks, in totaal 720x140x70, het koeloppervlak zelf is 500x130x70, denk me zo eentje aan te schaffen
Ook een hele ferme intercooler is deze van de nieuwe BMW E46 reeks, in totaal 720x140x70, het koeloppervlak zelf is 500x130x70, denk me zo eentje aan te schaffen
-
- Contacteer:
Intercooler kan ook door handige personen worden pas gemaakt......
Hier een voorbeeld van een saab 9000 turbo IC koelblok,met zelfgemaakte alu bakken pas klaar voor 21 turbo.
[img]http://www.jltuning.nl/3.jpg[/img]
Hier zit die in de auto,past pesies.
[img]http://www.jltuning.nl/2.jpg[/img]
En de reden waarom zoon grote IC nodig is....
(turbo)
[img]http://www.jltuning.nl/1.jpg[/img]
Hier een voorbeeld van een saab 9000 turbo IC koelblok,met zelfgemaakte alu bakken pas klaar voor 21 turbo.
[img]http://www.jltuning.nl/3.jpg[/img]
Hier zit die in de auto,past pesies.
[img]http://www.jltuning.nl/2.jpg[/img]
En de reden waarom zoon grote IC nodig is....

[img]http://www.jltuning.nl/1.jpg[/img]
Damn! wat is dat? T3?
-
- Contacteer:
Garrett performance GT32,
Nieuwe type van T35/T4,
Goed voor 420Pk aan luchtmassa,is kijken hoeveel ik daarvan gebruik kan maken
Nieuwe type van T35/T4,
Goed voor 420Pk aan luchtmassa,is kijken hoeveel ik daarvan gebruik kan maken

- Geert Claes
nice, maar als je dat werk doet om zo een intercooler aan te passen, had je dan geen intercooler kunnen nemen die onderaan niet beschadigd was??
Of hoort dit bij de pasvorm.
Wel knap dat je ff zelf je intercooler in mekaar kan steken.
420 pk aan luchtmassa.... Ik ben benieuwd.

Wel knap dat je ff zelf je intercooler in mekaar kan steken.

-
- Contacteer:
Als je weet wat deze intercoolers nieuw kosten snap je waarom ik genoegen neem met 1 waarvan er 1 kanaal iets is in gedeukt.Geert Claes schreef:nice, maar als je dat werk doet om zo een intercooler aan te passen, had je dan geen intercooler kunnen nemen die onderaan niet beschadigd was??
Wel knap dat je ff zelf je intercooler in mekaar kan steken.![]()
Ik had alleen het koelblok nodig,deze heb ik voor 35 euro op de kop getikt.Nieuw kost deze 980 euro.
Dit is wel een zware uitvoering,dus niet een standaard diesel koelblokje.
Turbo kan ik voorlopig nog niet tot zijn max gebruiken.
Volgend jaar met ander onderblok is dat wel de mogelijkheid.
Voor een diesel gebruikt SAAB vrijwel exact dezelfde,niet dat SAAB nou zoveel met diesel gedaan heeftJeroen Lubking schreef:Als je weet wat deze intercoolers nieuw kosten snap je waarom ik genoegen neem met 1 waarvan er 1 kanaal iets is in gedeukt.Geert Claes schreef:nice, maar als je dat werk doet om zo een intercooler aan te passen, had je dan geen intercooler kunnen nemen die onderaan niet beschadigd was??
Ik had alleen het koelblok nodig,deze heb ik voor 35 euro op de kop getikt.Nieuw kost deze 980 euro.

Overigens weet ik niet hoeveel Bar je hier doorheen wil persen maar ze kunnen niet alles hebben..... ook SAAB gebruikt dan weer andere typen.
- Geert Claes
Ok volkomen begrepen.Jeroen Lubking schreef:Als je weet wat deze intercoolers nieuw kosten snap je waarom ik genoegen neem met 1 waarvan er 1 kanaal iets is in gedeukt.Geert Claes schreef:nice, maar als je dat werk doet om zo een intercooler aan te passen, had je dan geen intercooler kunnen nemen die onderaan niet beschadigd was??

maar heb ik het dan goed als je dan tevens een groter turbogat creeert,meer vulmassa?Steven schreef:Riël schreef:. Dus waar het kan een oversized diameter nemen, krijg je agere stromingssnelheid --> minder weerstand
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
nou dan koos ik toch liever voor een kleiner turbogat,of je zou echt merkbaar verschil moeten hebben door minder weerstand.
is er niemand die hier meer over weet te vertellen?
is er niemand die hier meer over weet te vertellen?
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
-
- Contacteer:
Pesies ben ik helemaal met je eens.Matthijs schreef: Voor een diesel gebruikt SAAB vrijwel exact dezelfde,niet dat SAAB nou zoveel met diesel gedaan heeftVrijwel alle maten van intercoolers zijn bij saab hetzelfde.... zou misschien 2 cm kunnen schelen ivm typeverschil. Bij de oudere saabs 900 word een soort GTT versie gebruikt.
Overigens weet ik niet hoeveel Bar je hier doorheen wil persen maar ze kunnen niet alles hebben..... ook SAAB gebruikt dan weer andere typen.
En saab gebruikt idd andere types voor de zwaardere motoren.
Deze koeler komt uit een engelse 2.3 16v turbo,
en dit is geen huis tuin en keuken koelblok.
Ik heb deze koelblokken al eerder gezien qua constuctie bij verschillende leveranciers die aftermarket IC maken.Zoals die van een cosworth,K-tec,BB enz.
Druk ben ik niet bang voor veel meer dan 1,5 bar komt er niet op te staan en gemiddeld worden deze koelblokken tot 50 psi getest.
groeten jeroen.
-
- Contacteer:
ik ben laatst ook zoiets tegen gekomen in een saab 3.0 v6 turbo
maar daar zit maar een t15 op dus ik denk dat die niet zo veel kan hebben
maar daar zit maar een t15 op dus ik denk dat die niet zo veel kan hebben
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Contacteer:
jeroen heb je voor mij de maten van die intercooler van jou? en het weet je er nog meer te liggen?
Nou voor een vriend van mij hebben we voor op zijn 200SX ook een Saab 900T intercooler en die kunnen mooi tot 1.2 bar voor de zijkanten eraf klappen. Als je daar iets tegen doet kunnen ze nog veel meer hebben
Is overigens bijna exact hetzelfde als wat Jeroen laat zien.
Zal strax es een plaatje oplaaie. Die dingen zijn trouwens helemaal niet duur
Is overigens bijna exact hetzelfde als wat Jeroen laat zien.
Zal strax es een plaatje oplaaie. Die dingen zijn trouwens helemaal niet duur

-
- Contacteer:
jaaah zien zien