[williams] zoekerig gedrag

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
frank_williams

hallo :)

m'n williams vertoont een aantal eigenaardigheden bij nat wegdek:

bij de combinatie nat wegdek en spoorvorming is de reactie vrij heftig, ik voel 'm heel duidelijk glibberen/zoeken.

bij het insturen van bochten gaat de voorkant al vrij snel glijden.

bij wegrijden met moet ik langzaam wegrijden om wielspin (in 1e en 2e versn.) te voorkomen.

ik dacht in eerste instantie dat het aan m'n rijgedrag lag, maar ik heb hiervoor een clio16v en een megane coupe gehad, bij deze 2 lag de grens duidelijk verder.

banden zijn bridgestone potanza's re720 195-50-15, een kleine 2000km oud. auto is niet verlaagd.

ik ben niet heel erg thuis in deze materie, heeft iemand hier een verklaring voor?
Tijn
Contacteer:

Och, de 16V en megane zijn beiden en stuk minder agressieve auto's, op zich klinkt het niet zo raar hoor... het blijft natuurlijk een sportwagentje wat snel spint en bij spinnende wielen hoort een beetje zoekerig gedrag...

Heb je dit ook bij insturen met normaal rijden, dan zou je eens je sporing kunnen laten controleren (uitlijnen dus) of je schokbrekers na laten kijken (kunnen gewoon versleten zijn wat ook een matig wegcontact als gevolg heeft.)

Bandenspanning doet ook wel wat, is dat nog goed ?

verders... tja... kan natuurlijk vanalles zijn, maar ik kan uit je post je rijstijl niet beoordelen en dus ook niet zeggen of het rijstijl of techniek is wat het probleem is ....
there is no spoon.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, maar ik heb 205/45/15 eronder liggen en dacht eigenlijk dat het daar aan zou liggen... :s
Merijn
Über-Spammer

frank_williams

Tijn schreef:Heb je dit ook bij insturen met normaal rijden, dan zou je eens je sporing kunnen laten controleren (uitlijnen dus) of je schokbrekers na laten kijken (kunnen gewoon versleten zijn wat ook een matig wegcontact als gevolg heeft.)
is inderdaad ook met insturen tijdens normaal rijden. ik rij zelden "overdreven sportief" :)
Tijn schreef:Bandenspanning doet ook wel wat, is dat nog goed ?
jep
Merijn schreef:Kijk dit topic ook even door... :)

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... zoekgedrag
thnx, daar heb ik wat aan. maandag maar ff een bezoekje aan veban brengen...
Robert dB.

Ik ken dit gedrag en heb het vermoeden dat de standaard schokdemper min of meer aan vervanging toe zijn.
frank_williams

Robert dB. schreef:Ik ken dit gedrag en heb het vermoeden dat de standaard schokdemper min of meer aan vervanging toe zijn.
hm kan ik dit zelf ook ergens aan zien, of uit afleiden naast het weggedrag?
enig idee mbt tot de kosten van vervangen?
Robert dB.

Frank check eerst de punten die Tijn net noemde, hier zijn geen directe kosten aan verbonden. Mocht dit niets helpen, dan kan je uitkijken naar een nieuw setje dempers en torsiestaven (Koni, KW, etc.) Voor de kosten moet je ongeveer rekenen op E.500,- maar natuurlijk kan je het zo duur of goedkoop maken als je wilt.
Steven
Car: M536

Nou eh, torsiestaven slijten niet zo snel hoor... Maar als je voor iets stugger doet kun je achter ook beter iets dikkere van de coupe nemen, das waar ;)
Erik de Bruijn

Hiervoor had ik ook potenza's onder mijn clio16v met droog weer perfect maar nat vond ik ze niet geweldig. Ik had regelmatig, wanneer ik op een natte snelweg reed met spoorvorming, wielspin in zijn vierde versnelling als ik gas gaf. Dat is toch best schrikken
Merijn
Über-Spammer

Tja... Het is moeilijk om voor de Williams goede banden te vinden, schijnbaar!

Voor mij echt nooit meer Dunlops!
frank_williams

Merijn schreef:Tja... Het is moeilijk om voor de Williams goede banden te vinden, schijnbaar!

Voor mij echt nooit meer Dunlops!
wat heb jij nu voor banden onder je willie?
Merijn
Über-Spammer

Voor: Dunlop SP Sport 8000, 205/45/15
Achter: Dunlop SP Sport 2000E, 205/45/15

Maar ik ga terug naar 195/50 of 185/55... Eerst deze effe verslijten, want ze zijn me te duur om weg te doen. :)
Plaats reactie