[R5 GTT] Velgen, naafdiameter en ET waardes

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Rob

He hallo,

Ik heb een aantal vragen over velgen voor een R5 GTT Phase 1.
Ik ben namelijk een beetje op zoek naar andere velgen, en dan het liefste 14" of 13".
Nu weet ik gat een GTT steek 4 x 100 geeft, net als de Golfjes en de Corsa's. Dus wat dat betreft past het wel, alleen hoe zit dat met de naafdiameter en de ET waardes?
Renault heeft toch een grotere naafdiamter als onze duitse collega's? Maar hebben de "grote" Duitse velgen merken (Brock etc.) hier geen rekening mee gehouden, door bv een ring ofzo in de velgen te doen? Zodat dezelfde velgen op een bv Corsa en een Renault passen?
En wat de ET waardes betreft. Ik heb nu een ET van 35 (R19 16v stalen cupvelgen). En als ik een ET van 25 eronder zet, komen de velgen 1 cm verder naar buiten toch? Alleen gaat dat dan niet een beetje aanlopen icm 60 mm verlaging? Achter ben ik niet bang, want heb toch geen achterbank >-) . Alleen voor..

Alvast bedankt!
Tijn
Contacteer:

Rob (R5B) schreef:He hallo,

Ik heb een aantal vragen over velgen voor een R5 GTT Phase 1.
Ik ben namelijk een beetje op zoek naar andere velgen, en dan het liefste 14" of 13".
Nu weet ik gat een GTT steek 4 x 100 geeft, net als de Golfjes en de Corsa's. Dus wat dat betreft past het wel, alleen hoe zit dat met de naafdiameter en de ET waardes?
Renault heeft toch een grotere naafdiamter als onze duitse collega's?
60.1 voor renault, t.o.v. 57.1 voor bv. een golf
Rob (R5B) schreef: Maar hebben de "grote" Duitse velgen merken (Brock etc.) hier geen rekening mee gehouden, door bv een ring ofzo in de velgen te doen?
Sommige wel, sommige niet, weet alleen je velgenboer.
Rob (R5B) schreef: Zodat dezelfde velgen op een bv Corsa en een Renault passen?
Opel en renault hebben dezelfde naafdiameter, alleen weer een andere ET
Rob (R5B) schreef: En wat de ET waardes betreft. Ik heb nu een ET van 35 (R19 16v stalen cupvelgen). En als ik een ET van 25 eronder zet, komen de velgen 1 cm verder naar buiten toch?
Klopt.
Rob (R5B) schreef: Alleen gaat dat dan niet een beetje aanlopen icm 60 mm verlaging? Achter ben ik niet bang, want heb toch geen achterbank >-) . Alleen voor..
1cm valt nog wel mee, maar dat ligt dan weer aan hoeveel J velg je neemt. Met 8J duitse velgen wordt het vervelender dan met bijvoorbeeld 6.5 (zoals je nu hebt) of 7J
Maar passend krijgen gaat meestal wel lukken met een beetje creativiteit. is het een GTT ? fase 1 skirts hebben achter ook lekker veel plek namenlijk ...
there is no spoon.
Rob

Hartelijk dank voor de uitleg :worship: , nu aleen nog velgen zoeken :p . Maar hier heb ik idd wel wat aan.
Ollie

Wat dacht je van een setje 14" RH cupjes Rob? :p Genoeg leuks te krijgen in Duitsland (Y)
Matijs
Contacteer:

Nog een klein brokje info dat misschien interessant is:
Ik heb bij mijn Coupe de originele stalen cupvelgen van Michelin (modelletje reservewiel zeg maar).
Deze hebben een breedte van 5,5J (standaard dus), maar een ET van 16 (!). Dit past dus. D.w.z. als de velg niet te breed is kan de ET best een stuk lager zijn dan de standaard 36. Voordeel hiervan is dat je spoorbreedte toeneemt. In het geval van de cupvelgen is je spoorbreedte dus maarliefst 4cm groter dan met het standaard lichtmetaal!! >-)
Ik vind het er zelf trouwens ook altijd een stuk mooier uitzien als de velgen wat verder naar buiten staan en de wielkasten mooi vullen...
Rob

Ah ha, maar je ET waarde is toch hoever het hart van de velg af zit van de buitenste rand? Dus als ik een 7J velg pak met ET van (ik zeg maar iets) 30, en een velg van 5,5 J met ET van 30, dan komen ze dus even ver van je wielkasten (spatborden) af te staan. En het verschil zit hem in hoever de velg naar binnen (richting dempers) staat, dus daar zitten dan die 1,5". Of heb ik het nu verkeerd?
Maar velgen die ver naar buiten komen zijn idd mooier, dan die ver naar binnen staan.

Tja Ollie, RH? Liever Brock B5, of anders Mattig SSF (is wel staal, maar dat heeft ook wat), ATS, PLS, nou ja zolang het maar een beetje duits uitziet he :D en kleiner als 15" is. (icm toekomstige 60mm verlaging >-) )
Matijs
Contacteer:

Nee, de ET is de afstand in milimeters van het midden van de velg tot het "bevestigingspunt", dus het vlak waar de velg op de remschijf zit zeg maar (naar binnen gemeten). Dus hoe hoger de Et, hoe verder de velg naar binnen staat, en hoe lager de ET, hoe verder de velg naar buiten staat (de ET kan zelfs negatief zijn).
En nee, een bredere velg met dezelfde ET komt dus verder naar buiten te staan.
Tijn
Contacteer:

there is no spoon.
Matijs
Contacteer:

Waarbij 4 dan de ET is.
Niet echt een heel duidelijke afbeelding overigens. Vooral het "positief" en "negatief" is erg verwarrend.
Matijs
Contacteer:

Riël
Über-Spammer

Tijn schreef:
Rob (R5B) schreef:blbalablabllabl?
60.1 voor renault, t.o.v. 57.1 voor bv. een golf
Rob (R5B) schreef: blaaahablalalala
Sommige wel, sommige niet, weet alleen je velgenboer.
Rob (R5B) schreef: Zodat dezelfde velgen op een bv Corsa en een Renault passen?
Opel en renault hebben een andere naafdiameter, en weer een andere ET.

Opel is gelijk met volkswagen, behalve de et.
Rob (R5B) schreef: En wat de ET waardes betreft. Ik heb nu een ET van 35 (R19 16v stalen cupvelgen). En als ik een ET van 25 eronder zet, komen de velgen 1 cm verder naar buiten toch?
Klopt.
Rob (R5B) schreef: Alleen gaat dat dan niet een beetje aanlopen icm 60 mm verlaging? Achter ben ik niet bang, want heb toch geen achterbank >-) . Alleen voor..
1cm valt nog wel mee, maar dat ligt dan weer aan hoeveel J velg je neemt. Met 8J duitse velgen wordt het vervelender dan met bijvoorbeeld 6.5 (zoals je nu hebt) of 7J
Maar passend krijgen gaat meestal wel lukken met een beetje creativiteit. is het een GTT ? fase 1 skirts hebben achter ook lekker veel plek namenlijk ...
Boa.

Ik moet nog proberen 8J ET1 onder de gtt achter te krijgen, mét spoorverbreders. Wish me luck.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matijs
Contacteer:

8J met ET 1 en spoorverbreders??!?!?
Dat gaat toch nooit passen? :s
Riël
Über-Spammer

Skirt komt ongeveer 2 cm verder naar buiten. Wordt wel breed. Ik krijg het er wel onder, ben alleen bang voor mijn wiellagers. Komen we wel achter, word het nix dan maar wat anders :)
Rob

Tnx voor de info.

Ollie -> ik weet het, ben nu zowat iedere dag op e-bay aan het kijken (is goed voor mijn duits). Gister stond er een set Brock B5 14" 7 en 8J voor 131 euri, met nog maar een paar min.... :( . Alleen het geld he. Want als ik geld zou hebben gaan we toch voor de...Schmidt TL-line >-)
http://www.nr5lebt.de/html/galerie/160.html
Das sind ja richtiger Geile felgen :D
Ollie

Boh jong, die sind GEIL :worship:
Matijs
Contacteer:

Doen een beetje denken aan de Ronal Turbo velgen, met zo'n UFO in het midden (zeg maar 21T europacup).

[img]http://www.jenrcardesign.nl/velgen/RonalTurbo.jpg[/img]
Riël
Über-Spammer

Rob,

waarom wil je hem eigenlijk zo TIEF leggen? -60 mm is ook niet echt relaxed, -40 is denk ik plenty, daarbij meen ik me te herinneren dat het niet goed is dieper te gaan als -40 aangezien je draagarmen dan naar boven staan ipv naar beneden. Die van mij ligt toch best diep ? Da's -35.
Egid
Contacteer:

Heej matthijs, weet je niet toevallig ergens die ronal turbo velgen te koop?
Iets nieuws om mee te spelen!!!!
Rob

Riël schreef:Rob,

waarom wil je hem eigenlijk zo TIEF .....
Tja, 60 mm waarom niet? En jij hebt nu toch veels te kleine bandjes, daarom ligt ie ook laag :wink:
En ach wat is laag? Die gast uit Linne das wel echt TE laag, maar 60 mm met die 15" valt dan best wel mee denk ik.
Ollie

Tja, is toch je auto voor dagelijks gebruik hè Rob...en aangezien we leven in Holland Drempelland...
Met mijn cliootje is het af en toe al niks!
Matijs
Contacteer:

Egid schreef:Heej matthijs, weet je niet toevallig ergens die ronal turbo velgen te koop?
Ik kwam laatst toevallig een setje tegen op marktplaats, maar die zijn al weg. Er staat nu weer een ander setje op, maar daar is er 1 van stuk. Als je op marktplaats zoekt op ronal turbo dan vind je ze meteen.
limburgio

ff stof afblazen van dit topic!
ik heb leuke RSL velgjes gekocht maar de etwaarde is niet echt wat het voor de gtturbo moet zijn
deze maten
7x13 ET26
8x13 ET20

welke spoorverbreders moet ik gebruiken? hiermee bedoel ik de dikte?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

limburgio schreef:ff stof afblazen van dit topic!
ik heb leuke RSL velgjes gekocht maar de etwaarde is niet echt wat het voor de gtturbo moet zijn
deze maten
7x13 ET26
8x13 ET20

welke spoorverbreders moet ik gebruiken? hiermee bedoel ik de dikte?
Hoe hoger de ET hoe dichter naar binnen de velgen staan. Jouw velgen hebben een lagere ET als voorgeschreven dus staan verder naar buiten. Aan spoorverbreders heb je in dit geval niets.

GR.Frits
limburgio

want ik snap niet goed hoe ze dit berekenen, heb al geizen dat als iemand ET45 onder z'n gt wil dat die spoorverbreders moet steken van 10mm maar dan hangt er ook vanaf hoeveel duim de velg breed is zeker?
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

limburgio schreef:want ik snap niet goed hoe ze dit berekenen, heb al geizen dat als iemand ET45 onder z'n gt wil dat die spoorverbreders moet steken van 10mm maar dan hangt er ook vanaf hoeveel duim de velg breed is zeker?
Heel goed. 45-10=35 dus die ET zou moeten kloppen. verder moet je kijken hoe breed je velg is en hoever ie naar binnen steekt. door even te passen zou je het kunnen zien.

of stuur even een PM naar riel die heeft ook iets met die brede velgen en lage Et's gedaan.
oldskool

hier volgt de berekening voor de velgen
5.5 breed 13inch et 34

doe je5.5 keer 25.4= 1 inch=139.7
delen door 2=69.85
en dan min de et waarde
?69.85-34=36mm breed
heb je een 7keer 15 inch met et 16
=73mm
komt de velg dus 73-36=37mm meer naar buiten te staan
iedereen dit gesnapt?
et waarde is plus staat ie verder naar binnen toe
is tie min dus meer naarbuiten

Ivo 8 hoven heeft 7 keer 16 et 38 en 6cm verlaagt past mooi raakt niks
steekt 51mm uit min de orginele velg waarde die ik hier op 34mm had=51-34=15mm
steekt ie 15 mm meer uit dan de orginele velg
dus zo werkt het
veel plezier met vergelyken of het past
marcel
Riël
Über-Spammer

Reken wel nog het aanlopen aan de binnenkant mee! Vooral de beperkte breedte tussen de voorwielkast ivm sturen... Maar, mooi sommetje (Y)
Dennis VK

Op deze link staat overigens perfecte uitleg over hetgeen dat hierboven beschreven staat. Als leek (zoals ik :D ) heb je er iig wat aan! :D

Dennis
Dennis VK

Wat is nu de standaard ET-waarde van een 5 GTT?
ik zie 35 en 36 staan? of mag je het geen standaard noemen?
Matijs
Contacteer:

36 is standaard GTT, 35 is 16v. Maar die ene mm maakt natuurlijk niks uit.
Ad van Haperen
Contacteer:

Ik heb ET30

Is dit ooit goed te krijgen? of blijven ze aanlopen?
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Hooliead schreef:Ik heb ET30

Is dit ooit goed te krijgen? of blijven ze aanlopen?
waar lopen ze aan?? aan de binnenkant of aan de buitenkant??
-Ray-
Contacteer:

ET 30 = 8 mm meer naar buiten
Immer wieder die verdammte Holländer
Plaats reactie