[Clio16V]versnellingsbak problemen
-
Ik heb sinds kort een vreemd geluid in mijn versnellingsbak. Als ik doortrek in zijn 1 en dan overschakel naar zijn 2 hoor je een metaalachtig geluid ook voel je dat hij ergens tegen aan zit. Het is alleen als ik hard op trek, anders gaat het gewoon soepel. De rest van de versnellingen gaan ook gewoon normaal.
Iemand enig idee of dat ik binnenkort stil langs de sta?
Iemand enig idee of dat ik binnenkort stil langs de sta?
-
klinkt een beetje als een rotte synchromesh van de 2de versnelling denk.maakt het uit of de motor warm of koud is?en klinkt dat metaalachtig geluid als kraken?
-
het is een clio 16v ( ziet het laatste filmpje in"renault filmpjes", hier hoor je het 1 keer, met het optrekken http://members.lycos.nl/jasperveld/clioeriksmall.mpg (Effe plakken in de adresbalk))
Als die koud trek ik hem nooit door, wanneer hij warm is maakt hij het geluid in iedergeval wel.
Als die koud trek ik hem nooit door, wanneer hij warm is maakt hij het geluid in iedergeval wel.
Ik had het met m'n vorige versnellingsbak ook, dat deed hij alleen als hij flink warm was bij snel doorschaklen.
Ik heb er nog een aantal maanden mee gereden en toen had ik de versnellingsbak kapot gereden, maar dat had daar niks mee te maken. De borgring was toen van het differentieel afgeklapt.
Ik heb er nog een aantal maanden mee gereden en toen had ik de versnellingsbak kapot gereden, maar dat had daar niks mee te maken. De borgring was toen van het differentieel afgeklapt.
-
He, je hebt het filmpje veranderd. Als je goed luistert gebeurt het bij ongeveer 35 seconden.
-
Zijn er nog andere versnellingsbakken die goed op de specificaties van een 16v zijn afgestemd. Ik weet dat sommige een willie bak eronder zetten of een megane. Volgens mij zijn ze ook sterker maar klopt de gehele configuratie dan nog?
Is er trouwens een mogelijkheid om een 6 bak eronder te zetten?
Is er trouwens een mogelijkheid om een 6 bak eronder te zetten?
Je kunt een JC om laten bouwen met exact dezelfde overbrengingen als een JB. Neem maar contact op met Canonballman voor een revisie met de nodige modificaties voor sterkte en duurzaamheid. Ik heb met Canonballmans hulp de overbrengingen uitgezocht. Pm/e-mail maar voor details.Erik de Bruijn schreef:Zijn er nog andere versnellingsbakken die goed op de specificaties van een 16v zijn afgestemd. Ik weet dat sommige een willie bak eronder zetten of een megane. Volgens mij zijn ze ook sterker maar klopt de gehele configuratie dan nog?
Ja, maar de kosten daarvan overstijgen de waarde van de auto naar alle waarschijnlijkheid. Dit project staat in de ijskast. Zie dit topic:Erik de Bruijn schreef:Is er trouwens een mogelijkheid om een 6 bak eronder te zetten?
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... ight=6+bak
-
aha, bedankt speedline voor je antwoord.
Wanneer je gewoon een bak van een megane of willie eronder zet. Zijn de verhouding dan zo anders dat je 0-100 en 80-120 tijden achteruit gaan.
Wanneer je gewoon een bak van een megane of willie eronder zet. Zijn de verhouding dan zo anders dat je 0-100 en 80-120 tijden achteruit gaan.
Met een Willy bak zou het ongeveer gelijk moeten blijven, met Megane bak hoor je er op vooruit te gaan.Erik de Bruijn schreef:Wanneer je gewoon een bak van een megane of willie eronder zet. Zijn de verhouding dan zo anders dat je 0-100 en 80-120 tijden achteruit gaan.
-
Kan ik dan alleen de bak gebruiken van een 2.0l 16v of ook van andere types?
-
Ben er nu wel achter gekomen dat ik toch echt een nieuwe bak nodig heb. Wanneer ik terug schakel naar zijn twee begint hij ook te kraken
. Wanneer de motor nog koud is krijg ik hem er haast niet en overschakelen van 1 naar 2 heb je het idee dat heel de boel afbreekt
.
Nu heb ik al even het forum door gespit en kwam ik tegen dat je kan kiezen uit vier soorten bakken:
1. de normale clio 16v
2. de williams bak
3. de megane bak ( ik dacht 2.0 16v en de 8v, kan
iemand dit bevestigen?)
4. de RS bak (ik weet niet hoe de verhoudingen
hiervan zijn)
Ik begreep uit dat forum dat de willie bak een beter voor de topsnelheid is en de megane bak beter voor het optrekken. Toch beweert een vriend van mij, inbezit van een megane 2.0l 16v, dat hij ook 240 op zijn teller haalt. Ik neem aan dat deze motor ook begrensd is bij 7000 toeren? Ik zag onderlaatst in het williams topic een plaatje van een williams met 240 op de teller bij 7100 toeren. Wat klopt er nu,ik heb nog steeds geen goed beeld van het geheel
De snelheid van een een clio16v bak bij 7000 toeren is dacht ik ongeveer 230 ( heb ik zelf gemeten
)
Er is al het 1 en ander aan mijn auto veranderd op motorisch gebied en ik schat het vermogen op zo'n 150 a 155 pk.
Kan iemand mij wat meer duidelijkheid verschaffen in dit geheel, en heeft iemand misschien nog iets liggen wat ik over kan nemen?
alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Erik de Bruijn

Nu heb ik al even het forum door gespit en kwam ik tegen dat je kan kiezen uit vier soorten bakken:
1. de normale clio 16v
2. de williams bak
3. de megane bak ( ik dacht 2.0 16v en de 8v, kan
iemand dit bevestigen?)
4. de RS bak (ik weet niet hoe de verhoudingen
hiervan zijn)
Ik begreep uit dat forum dat de willie bak een beter voor de topsnelheid is en de megane bak beter voor het optrekken. Toch beweert een vriend van mij, inbezit van een megane 2.0l 16v, dat hij ook 240 op zijn teller haalt. Ik neem aan dat deze motor ook begrensd is bij 7000 toeren? Ik zag onderlaatst in het williams topic een plaatje van een williams met 240 op de teller bij 7100 toeren. Wat klopt er nu,ik heb nog steeds geen goed beeld van het geheel
De snelheid van een een clio16v bak bij 7000 toeren is dacht ik ongeveer 230 ( heb ik zelf gemeten

Er is al het 1 en ander aan mijn auto veranderd op motorisch gebied en ik schat het vermogen op zo'n 150 a 155 pk.
Kan iemand mij wat meer duidelijkheid verschaffen in dit geheel, en heeft iemand misschien nog iets liggen wat ik over kan nemen?
alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Erik de Bruijn
Je moet dan wel een Megane 16V bak hebben, dat is de JC5-025, die van de 8V is een JB3 bak.
Een RS bak geeft je een nog hogere topsnelheid dacht ik eens ergens opgevangen te hebben, maar of hij zo op een F7P past weet ik niet.
Een RS bak geeft je een nog hogere topsnelheid dacht ik eens ergens opgevangen te hebben, maar of hij zo op een F7P past weet ik niet.
-
Ik weet niet of ik genoeg vermogen heb om in zijn 5 7000 toeren te bereiken. Om eerlijk te zijn vind ik optrekken ook een stuk leuker
. Maar het nadeel wordt dan waarschijnlijk dat hij in zijn 5 meer toeren gaat maken bij een bepaalde snelheid wat resulteert in hoger benzine verbruik, hier word ik weer niet bepaalt vrolijk van.Het is dus een beetje wikken en wegen.
Ik weet ook het prijsverschil niet tussen clio16v/williams of megane bak. Ik denk alleen gezien dat beetje extra vermogen wat ik heb het niet verkeerd is om een williams of megane bak aan te schaffen.

Ik weet ook het prijsverschil niet tussen clio16v/williams of megane bak. Ik denk alleen gezien dat beetje extra vermogen wat ik heb het niet verkeerd is om een williams of megane bak aan te schaffen.
Ik heb 170 pk en 196 Nm op een standaard 16V bak staan en dat gaat ook nog steeds goed.
De bak zelf heeft al ongeveer 80.000 km gelopen zonder revisie en is een JB3-091, dus van een '96-er Grand Prix.
Neem anders eens contact op met Cannonballman, hij reviseert versnellingsbakken voor de hobby, dus goedkoper. Hij kan je eigen bak vast wel wat sterker maken denk ik, dan weet je dat het wat toeren--> snelheidsverhouding allemaal hetzelfde blijft.
De bak zelf heeft al ongeveer 80.000 km gelopen zonder revisie en is een JB3-091, dus van een '96-er Grand Prix.
Neem anders eens contact op met Cannonballman, hij reviseert versnellingsbakken voor de hobby, dus goedkoper. Hij kan je eigen bak vast wel wat sterker maken denk ik, dan weet je dat het wat toeren--> snelheidsverhouding allemaal hetzelfde blijft.
-
- Moderator
- Car: MB
Als je effe de ruimte hebt dan laat ik mijn standaard willi ook zo in de begrenzer lopen in zijn 5 (6500 tpm, circa 230 km/h op de teller), dus dat vind ik toch niet tegen vallen. Met een beetje gekietelde auto lukt die 7000 dus zeker welErik de Bruijn schreef:Ik weet niet of ik genoeg vermogen heb om in zijn 5 7000 toeren te bereiken.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
Weet jij of hij wat op voorraad heeft, of repareert hij je eigen bak, het probleem is namelijk dat ik mijn auto echt nodig heb en eigenlijk niet zonder kan . Het liefst zou ik een gereviseerde bak bij hem ophalen deze eronder zetten en later mijn oude bak bij hem afleveren.
Laatst gewijzigd door Erik de Bruijn op ma 15 dec 2003 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ik kreeg ook al een berichtje van maarten Henderieckx dat hij ook alle soorten en maten bakken op voorraad heeft. Heb een mailjte teruggestuur maar nog geen antwoord gehad.
-
Ik denk dat hij die 7000 toeren ook wel haalt. het snelst wat ik gereden heb was 235 met 3 man erin en met 26 graden buitentemperatuur.
De F7P motor haalt zijn maximum vermogen niet bij 7000min-1, maar op een lager toerental. Dit zorgt er naar alle waarschijnlijkheid voor dat in de 5e versnelling 7000min-1 niet gehaald wordt. Het kan uiteraard wel als de totale rijweerstand afneemt. Bijvoorbeeld door helling, lage luchtdruk (zorgt ook voor minder vermogen dus dat compenseert weer), etc.
Maar we praten altijd over vergelijkbare omstandigheden op een vlakke weg.
Naar alle waarschijnlijkheid ben je toe aan een gereviseerde versnellingsbak. Zeker niet de ellende van een ander. Een nadeel volgens sommigen zijn de "hoge" kosten voor een revisie. +750,- ben je namelijk zo kwijt, uitbesteed, op een goede manier met originele onderdelen en alles vervangen wat nodig is. Maar het gaat wel weer anderhalve ton mee of meer!
Een 16v heeft een JB3 048 bak. Deze heeft een kortere eindoverbrenging als een JC5-014 van een Williams (4.06:1 t.o.v. 4.214:1). De 1ste tot en met 5e versnelling zijn identiek.
Een Megane 16v met JC5-025 versnellingsbak heeft een 10% kortere 1ste versnelling en een 3 honderdsten kortere 5 om te compenseren voor de 16" wielen.
De resterende versnellingen van een Megane zijn identiek aan een Williams.
Een Megane bak biedt dus geen of nauwelijks acceleratievoordeel t.o.v. een Williams. Een 16v krijgt er 4 5% langere versnellingen door en een iets lagere topsnelheid door de kortere 5.
Voor een GTT is een Megane bak helemaal een berg onzin. Kijk maar naar deze snelheidstabel:
Met 195/50-15 (1760mm wielomtrek) en 5500min-1 (begin rode gebied) loopt een 5:
1 42.5
2 77.5
3 108.1
4 138.5
5 174km/h en 189.8km/h bij 6000min-1!
En voor een GTT met de grootste trekkracht in het middentoerengebied is dit niet bepaald de meest ideale bak. En dan druk ik mij nog zacht uit.
Grtz,
Zzpeedie.
Maar we praten altijd over vergelijkbare omstandigheden op een vlakke weg.
Naar alle waarschijnlijkheid ben je toe aan een gereviseerde versnellingsbak. Zeker niet de ellende van een ander. Een nadeel volgens sommigen zijn de "hoge" kosten voor een revisie. +750,- ben je namelijk zo kwijt, uitbesteed, op een goede manier met originele onderdelen en alles vervangen wat nodig is. Maar het gaat wel weer anderhalve ton mee of meer!
Een 16v heeft een JB3 048 bak. Deze heeft een kortere eindoverbrenging als een JC5-014 van een Williams (4.06:1 t.o.v. 4.214:1). De 1ste tot en met 5e versnelling zijn identiek.
Een Megane 16v met JC5-025 versnellingsbak heeft een 10% kortere 1ste versnelling en een 3 honderdsten kortere 5 om te compenseren voor de 16" wielen.
De resterende versnellingen van een Megane zijn identiek aan een Williams.
Een Megane bak biedt dus geen of nauwelijks acceleratievoordeel t.o.v. een Williams. Een 16v krijgt er 4 5% langere versnellingen door en een iets lagere topsnelheid door de kortere 5.
Voor een GTT is een Megane bak helemaal een berg onzin. Kijk maar naar deze snelheidstabel:
Met 195/50-15 (1760mm wielomtrek) en 5500min-1 (begin rode gebied) loopt een 5:
1 42.5
2 77.5
3 108.1
4 138.5
5 174km/h en 189.8km/h bij 6000min-1!
En voor een GTT met de grootste trekkracht in het middentoerengebied is dit niet bepaald de meest ideale bak. En dan druk ik mij nog zacht uit.
Grtz,
Zzpeedie.
Laatst gewijzigd door speedline op di 16 dec 2003 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Zoals altijd weer een duidelijk verhaal
. Bedankt speedie.
Maar wat zou jij doen in mijn geval, gewoon een 16v nemen? Ik schat het vermogen tussen de 150 - 155 pk maximaal toerental is 7800.
alvast bedankt,
Erik

Maar wat zou jij doen in mijn geval, gewoon een 16v nemen? Ik schat het vermogen tussen de 150 - 155 pk maximaal toerental is 7800.
alvast bedankt,
Erik
Hangt helemaal af van je budget. Indien het budget beperkt is zou ik een (gedeeltelijke) revisie van de originele bak overwegen inclusief koppeling uiteraard. Als de bak na demontage beschadigt blijkt kun je het revisiebedrag investeren in een andere bak. Dan zou ik meteen voor een JC gaan. Een Williams bak is prima. Een Megane bak ook. Schakelen veel beter, zijn duurzamer en met een Sadev short shift schakelhevel en een cupsteuntje garant voor een dosis extra rijplezier.
Maar zelfs een aangekochte bak met het predikaat goed zou bij mij uit elkaar gaan!
De afwijkende overbrengingen hebben wel invloed op de prestaties maar niet zodanig dat je zo'n bak niet zou moeten monteren. Mijn verhaal was ook min of meer bedoeld om "voor eens en voor altijd" (
) af te rekenen met het "gelul" om de bakken materie.
Grtz,
Zzpeedie.
Maar zelfs een aangekochte bak met het predikaat goed zou bij mij uit elkaar gaan!
De afwijkende overbrengingen hebben wel invloed op de prestaties maar niet zodanig dat je zo'n bak niet zou moeten monteren. Mijn verhaal was ook min of meer bedoeld om "voor eens en voor altijd" (
Grtz,
Zzpeedie.
-
Waar kan ik wat meer informatie vinden over die JC-bak?
Niet alleen Achterberg.speedline schreef:En Peter Achterberg verkoopt deze bak als snel alternatief...![]()
[off-topic]Ik vindt dat het gezeik over Achterberg nou eens moet afgelopen zijn, ik ben over sommige dingen ook niet te spreken, laat ik het zo zeggen als hij "niks" kan moet je me toch eens uitleggen waarom er zoveel kampioenschappen gewonnen worden met zijn geprepareede auto's/ motoren, dat verteld toch iets over zijn kunnen. Als ik met Benny of Charlie over K-tec of BB begin wordt ik uitgelachen, dat verteld ook iets. Moest het even kwijt, dat afkraken van mensen/personen moet eens afgelopen zijn, nederlanders staan er hier al bekend om wereldwijd.
Deze reactie is algemeen en niet persoons gebonden.[off-topic]
-
Na veel wikken en wegen, toch maar besloten om mijn eigen 16v bak te laten reviseren. Morgen breng ik mijn auto naar Cannonball en hij reviseert de bak. Hij brengt ook meteen een versterking aan zodat de bak langer heel blijft.
De koppelingsplaten worden vervangen door sachs platen. De distributieriem wordt ook meteen gedaan, had namelijk nooit een bewijs wanneer deze vervangen was.
Hopen dat hij daarna wat beter schakelt, wat nu is het net of je je groentesoep zit te roeren.
De koppelingsplaten worden vervangen door sachs platen. De distributieriem wordt ook meteen gedaan, had namelijk nooit een bewijs wanneer deze vervangen was.
Hopen dat hij daarna wat beter schakelt, wat nu is het net of je je groentesoep zit te roeren.
-
- Car: Renault Clio III RS
[img]http://www.superkitcar.nl/verwijderen/2 ... 4348AA.jpg[/img]Erik de Bruijn schreef:De koppelingsplaten worden vervangen door sachs platen.

-
- Car: Renault Clio III RS
hoe wordt een Sadev short shift schakelhevel gemonteerd?
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RgDOArIV ... 0490613139[/img]
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RgDOArIV ... 0490613139[/img]
Auto opkrikkenant1 schreef:hoe wordt een Sadev short shift schakelhevel gemonteerd?
Schakelstang los
Schakelstang bewerken met slijptol
Schakelhevel eruit
Schoonmaken - Nieuwe rubbers - Smeren met goede vetsoort
Short Shift Schakelhevel erin (Liefst metalen bus met nieuwe segerring gebruiken!)
Schakelstang opnieuw afstellen
Let op dat nu het schakelmechanisme in de auto het zwakke punt wordt waar de speling wordt geaccentueerd. Ik had een compleet nieuwe shifter gemonteerd zonder resultaat. Nu aan de kunststof bussen.
Het rijdt overigens fantastisch!

Grtz,
Zzpeedie.