[Clio16v-1]Toerental drop + slecht starten.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
SandeR16v
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 12 jun 2002 16:37

Problemo:
Clio16v start veelal moeilijk tot niet als die vrij warm is geweest, ofwel als er een kwartier of langer mee is gereden. Het even naar een tankstation rijden erg dichtbij kan geen kwaad.

Ook dropt het toerental soms wat tot 800-900, een paar seconden later draaid ie iets meer (1000) paar seconde later weer 800-900 enz.

De accu is getest en beschikt over voldoende power (tis een Varta 390 nogwat..)
Ook zijn de bougies al vervangen recentelijk (Champion) en de bougiekabels zijn ook nieuw/in perfecte staat.

Vooral met het wat koudere weer is het natuurlijk wat erger, maar wat zou dit eventueel kunnen zijn..

De startmotor kan wel vervangen worden, maar das niet zo goedkoop om ff te doen, als je niet zeker weet dat het dat is.. Starten doet ie opzich wel ok, als die maar niet te warm is, en als die maar niet te lang heeft stil gestaan. (klein weekje ??)

Euromaster zei dat het de accu was, Brezan zegt dat de accu goed is, Euromaster zegt vervolgens weer dat de laadspannning niet goed is en specialist heeft niet veel vertrouwen in startmotor, maar kan niks zeker zeggen.. (S)

Vandaar hier mijn laatste hoop :)

Oh ja, en zou het kwaad kunnen om er een 4xx nogwat accu in te zetten, die een hogere startspanning heeft, bij wijze van test ?
Of kan dat kwaad ?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

SandeR16v schreef:Problemo:
Clio16v start veelal moeilijk tot niet als die vrij warm is geweest, ofwel als er een kwartier of langer mee is gereden. Het even naar een tankstation rijden erg dichtbij kan geen kwaad.
Draait ie moeizaam rond, of slaat ie moeizaam aan?
rev it like a rental
SandeR16v
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 12 jun 2002 16:37

Als die warmer is, en niet wil starten, gaat het ongeveer zo: :)

Huh huh huh.. als je de sleutel omdraaid :)

En die specialist zei, dat ie bij warme motor 440[A] aan startstroom zou eisen.

Maar zouden jullie zeggen dat ik toch maar een zwaardere accu moet proberen ??
Van koudstartstroom[A]390 naar koudstartstroom[A]450 zou volgens de varta site zonder problemen moeten kunnen.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

dus dan is het probleem de startmotor die niet lekker meer rond draait, te lage toeren zeg maar :)

draait ie wel snel als ie warm is met een andere accu erop aangesloten? via startkabels ofzo? of is de accu niet goed opgeladen? desnoods een nachtje de acculader erop zetten....

als dit wel lukt levert de accu waarschijnlijk te weinig,

oja... heb je de accu al gemeten wat ie doet als je start met warme motor? dus dan geeft ie als je gaat meten 11.7V ofzo zonder én op contact en als je gaat starten mag niet verder zakken dan rond de 11V en na aanslaan moet ie gelijk 14,... V aangeven :)

Is dit prima, dan is het waarschijnlijk de startmotor


zit er nog 1 lijn in m'n verhaal?? :lol:
Mrtn = Maarten
SandeR16v
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 12 jun 2002 16:37

Mrtn schreef:dus dan is het probleem de startmotor die niet lekker meer rond draait, te lage toeren zeg maar :)

draait ie wel snel als ie warm is met een andere accu erop aangesloten? via startkabels ofzo? of is de accu niet goed opgeladen? desnoods een nachtje de acculader erop zetten....

als dit wel lukt levert de accu waarschijnlijk te weinig,

oja... heb je de accu al gemeten wat ie doet als je start met warme motor? dus dan geeft ie als je gaat meten 11.7V ofzo zonder én op contact en als je gaat starten mag niet verder zakken dan rond de 11V en na aanslaan moet ie gelijk 14,... V aangeven :)

Is dit prima, dan is het waarschijnlijk de startmotor

zit er nog 1 lijn in m'n verhaal?? :lol:
Het probleem is dus dat ik niet zo 123 een andere accu heb, die kan ik wel kopen, maar natuurlijk zonde als dat het niet is :)

Als de auto dus warm is, en het starten wil niet meer, en je wacht een uur zeg maar, dan doet ie het wel weer.
De startmotor is dan wel goed op dat moment, puur als die warm is werkt er iets niet... :@
Met startkabels werkt het wel goed in warme toestand.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

hmmmmm, vreemd hoor :s

Dan is het niet de accu, maar de startmotor, deze wil dan niet rond draaien als ie warm is, wellicht zet er iets uit door de warmte waardoor ronddraaien te zwaar gaat.
Mrtn = Maarten
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Wat zowiezo geen kwaad kan is om alle contacten eens op te schuren. De helft van de probleemgevallen is hiermee opgelost.

- kleine stekkertje op je startmotor schuren/schoonmaken. (gaf mij onlangs hetzelfde probleem).
- Dikke pluskabel, zowel aan de accu als startmotorkant.
- Massakabel bij de accu, aan de carros, en aan 't blok.

Succes.
rev it like a rental
marcel16v
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 7 mar 2003 21:27
Locatie: Deutschland

Zit het hitteschild nog om de startmotor, was bij mij ook de reden waarom die niet wou starten als er een stuk mee was gereden.
SandeR16v
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 12 jun 2002 16:37

marcel16v schreef:Zit het hitteschild nog om de startmotor, was bij mij ook de reden waarom die niet wou starten als er een stuk mee was gereden.
Die zit er nog omheen.

Maar denk dan toch maar dat de startmotor vervangen/reviseerd moet worden.

Nog tips mbt het toerental ?
Wat zou dat kunnen zijn ?
Paskie
Berichten: 631
Lid geworden op: vr 25 jan 2002 0:00
Locatie: Arnhem...

kijk je massapunten eerst maar eens na :wink:

dat scheelde bij mij enorm
Plaats reactie