Hulp gevraagd bij project: spuitwerk
In de kerstvakantie wil ik de motorruimte van een 5je spuiten. Dit ga ik zelf doen om de kosten beheersbaar te houden, maar ik heb nog nooit meer dan met een spuitbus gespoten.
Wie heeft er binnenkort tijd om mij hierover wat bij te brengen in de garage? Ik beschik over een enorme compressor, maar verder heb ik ook nog geen materiaal.
Wie heeft er binnenkort tijd om mij hierover wat bij te brengen in de garage? Ik beschik over een enorme compressor, maar verder heb ik ook nog geen materiaal.
there is no spoon.
Ik zit precies met hetzelfde verhaal. Ik ga me ook een spuitkop enzo halen voor op onze compessor...
Maar waar je met de kerst wel rekening moet houden is de warmte. Je kan niet spuiten als de temperatuur in de garage zo laag is. Zul je toch op een of andere manier op moeten warmen.
Maar waar je met de kerst wel rekening moet houden is de warmte. Je kan niet spuiten als de temperatuur in de garage zo laag is. Zul je toch op een of andere manier op moeten warmen.
garage = verwarmd, de hele hal is 25 graden als het moet....
there is no spoon.
-
- Contacteer:
Wat voor een soort spuitkop moet je kopen voor zo'n compressor (Dat is toch zo'n "luchtding"?) dan? En heb je daar een linkie van ofzo?Benny_R schreef:Ik zit precies met hetzelfde verhaal. Ik ga me ook een spuitkop enzo halen voor op onze compessor...
Altijd intressant om te weten toch

* Stefan T-SPORT *
Kijk aan, dat soort luxe heb ik hier niet!Tijn schreef:garage = verwarmd, de hele hal is 25 graden als het moet....

ik weet dat ze te kop zijn bij heuts, maar die winkels liggen geloof ik alleen in limburg : http://www.heuts.nlWat voor een soort spuitkop moet je kopen voor zo'n compressor (Dat is toch zo'n "luchtding"?) dan? En heb je daar een linkie van ofzo?
Altijd intressant om te weten toch![]()
verder heb ik ze gezien bij hornbach. Misschien ook wel bij de gewone bouwmarkt, maar dat weet ik niet meer zeker.
Welke ik koop laat ik me dan wel over adviseren. Heb wel gehoord dat het handig is als je een drukverdeler tussen de compressor en het spuitstuk zet omdat de druk die uit een compressor komt toch niet altijd even constant is.
Wat je nodig hebt is een spuitpistool, wordt volgens mij bedoeld met spuitkop. Wil je echter dat het resultaat ook geslaagd wordt, moet je hier toch wel wat voor over hebben. Dus geen van Kinzooi of zo, of van een andere bouwmarkt.
Verder moet de ruimte waarin je dit doet stofvrij zijn.
Verders moet je goede kleur lak en blanke lak hebben. Kost samen toch al snel 120,-
Als je het mij vraagt kan je dit beter laten doen. Spaar dan eventueel nog wat langer, en krijg het in een keer goed.
Verder moet de ruimte waarin je dit doet stofvrij zijn.
Verders moet je goede kleur lak en blanke lak hebben. Kost samen toch al snel 120,-
Als je het mij vraagt kan je dit beter laten doen. Spaar dan eventueel nog wat langer, en krijg het in een keer goed.
Nouja dat is wel zo, maar het gaat natuurlijk wel maar over het motorruim. hoeft neem ik aan niet 100% te zijn. volgens mij kosten die spuitpistolen(dat woord zocht ik) iets van 50 euro dan heb je wel een goeie.
op de site van heuts variëren de prijzen nogal, maar die gasten zijn ook wel erg duur altijd.
voorbeelden zie: http://www.heuts.nl/B2C/Winkel.php?sche ... erfspuiten
op de site van heuts variëren de prijzen nogal, maar die gasten zijn ook wel erg duur altijd.
voorbeelden zie: http://www.heuts.nl/B2C/Winkel.php?sche ... erfspuiten
Die spuitpistolen zijn spotgoedkoop, om je een idee te geven; een profesioneel beker spuitpistool zit tegen de 1000.
En de motorruimte hoeft dan misschien niet 100%, maar als ik mij al de moeite neem om alles te demonteren wil ik ook dat het goed gebeurt.
En de motorruimte hoeft dan misschien niet 100%, maar als ik mij al de moeite neem om alles te demonteren wil ik ook dat het goed gebeurt.
-
- Contacteer:
Is dit niet wat? Is meteen een heel setje:
http://www.heuts.nl/B2C/Winkel.php?sche ... =001814285
[img]http://www.heuts.nl/prod_pics/001814285.png[/img]
* Stefan T-SPORT *
Het verbaasd me als het je lukt om hiermee alles te kunnen spuiten in één keer. Waarschijnlijk is het al kapot voordat je klaar bent.Neobyte schreef:Is dit niet wat? Is meteen een heel setje:
Met een normale beker-spuitpistool ken je goed spuiten hoor, maar het is erg moeilijk, kheb 't ook geprobeerd, waardoor ik het van de zomer weer overnieuw kan doen
Maar ik vond 't alleen al leuk om te doen, en wat ik als laatst heb gespoten was het mooist, dus oefening baart kunst zal ik maar zeggen.
Let er alleen wel op dat de blanke lak dun genoeg is, ik mengde volgens het papiertje, maar was alsnog te dik en dan krijg je sinasappel effect.
Veel plezier én succes

Maar ik vond 't alleen al leuk om te doen, en wat ik als laatst heb gespoten was het mooist, dus oefening baart kunst zal ik maar zeggen.
Let er alleen wel op dat de blanke lak dun genoeg is, ik mengde volgens het papiertje, maar was alsnog te dik en dan krijg je sinasappel effect.
Veel plezier én succes

Mrtn = Maarten
Stel je niet aan man, dat spul is best goed, daar ken je een hoop lol van hebben en dat is net zoveel waardmarcel16v schreef: Het verbaasd me als het je lukt om hiermee alles te kunnen spuiten in één keer. Waarschijnlijk is het al kapot voordat je klaar bent.

Mrtn = Maarten
Het was ook meer sarcastisch bedoeld.Mrtn schreef:Stel je niet aan man, dat spul is best goed, daar ken je een hoop lol van hebben en dat is net zoveel waardmarcel16v schreef: Het verbaasd me als het je lukt om hiermee alles te kunnen spuiten in één keer. Waarschijnlijk is het al kapot voordat je klaar bent.
Maar wat ik bedoel te zeggen is; geef liever wat meer uit en krijg het in één keer goed, dan je lopen te ergeren als je klaar bent en het bevalt niet en het weer over moet.
Okmarcel16v schreef:
Het was ook meer sarcastisch bedoeld.
Maar wat ik bedoel te zeggen is; geef liever wat meer uit en krijg het in één keer goed,

maar dit spul is juist leuk om te oefenen, als je 't nix vind gooi je 't weg, heb je de smaak te pakken ken je altijd nog beter spul kopen, toch?

en onder de kap is de mooiste plek om te beginnen

Mrtn = Maarten
-
- Contacteer:
Is er niet toevallig ergens een handleiding met wat richtlijnen ofzo?
* Stefan T-SPORT *
Als je gaat spuiten, zorg dan voor een goed verwarmde ruimte (+20 graden) en genoeg ventilatie.
stap 1: alles goed ontvetten en stof vrij maken.
stap 2: bepaalde stukken/ onderdelen goed afplakken
stap 3: weer goed ontvetten en stof vrij maken
stap 4: eerst de moeilijke naden/hoeken spuiten (dit in verband met overspray)
stap 5: de grote vlakken spuiten, eerst dwars opzetten en langs afspuiten, zorg ervoor dat de spuitbaan die je opbrengt de andere baan voor de helft overlapt, spuiten op een afstand van 30 cm.
stap 6: na een paar minuten de volgende laag aanbrengen (dus nat overspuiten), dit herhalen totdat alles mooi gedekt is.
stap 7: de blanke lak aanbrengen dit doe je een paar minuten nadat je de laaste kleur lak hebt aangebracht, dus weer nat overspuiten.
stap 8: biertje erbij en wachten tot het droog is, als de verwarming omhoog kan moet je dat zeker doen, dan kan de lak beter uitharden, voor het uitharden moet je 24 uur aanhouden en dat onder een teperatuur van +25 graden (als het kan zo hoog mogelijk).
De wachttijd tussen de lagen in hangt weer af van welk product je gebruikt, staat meestal aangegeven op de gebruiksaanwijzing of vraag het aan een spuiter die met hetzelde product werkt.
Met spuiten moet je ervoor zorgen dat je een vloeiende beweging te pakken hebt, doe je dat niet zal dat meestal resulteren in een druiper/zakker.
Zorg ervoor dat je dun opzet.
De spuitdruk moet tussen de 3~5 bar zitten en het type spuitpistool wat je gebruikt maakt er weinig uit voor de doe-het-zelver.
Probeer het eerst uit op een plaat hout of iets dergelijks voordat je iets verpest.
Dit is hoe ik ooit eens heb leren spuiten kan het een en ander mis hebben maar dacht het niet, tis moeilijker dan je denkt om een mooi resultaat te berijken.
stap 1: alles goed ontvetten en stof vrij maken.
stap 2: bepaalde stukken/ onderdelen goed afplakken
stap 3: weer goed ontvetten en stof vrij maken
stap 4: eerst de moeilijke naden/hoeken spuiten (dit in verband met overspray)
stap 5: de grote vlakken spuiten, eerst dwars opzetten en langs afspuiten, zorg ervoor dat de spuitbaan die je opbrengt de andere baan voor de helft overlapt, spuiten op een afstand van 30 cm.
stap 6: na een paar minuten de volgende laag aanbrengen (dus nat overspuiten), dit herhalen totdat alles mooi gedekt is.
stap 7: de blanke lak aanbrengen dit doe je een paar minuten nadat je de laaste kleur lak hebt aangebracht, dus weer nat overspuiten.
stap 8: biertje erbij en wachten tot het droog is, als de verwarming omhoog kan moet je dat zeker doen, dan kan de lak beter uitharden, voor het uitharden moet je 24 uur aanhouden en dat onder een teperatuur van +25 graden (als het kan zo hoog mogelijk).
De wachttijd tussen de lagen in hangt weer af van welk product je gebruikt, staat meestal aangegeven op de gebruiksaanwijzing of vraag het aan een spuiter die met hetzelde product werkt.
Met spuiten moet je ervoor zorgen dat je een vloeiende beweging te pakken hebt, doe je dat niet zal dat meestal resulteren in een druiper/zakker.
Zorg ervoor dat je dun opzet.
De spuitdruk moet tussen de 3~5 bar zitten en het type spuitpistool wat je gebruikt maakt er weinig uit voor de doe-het-zelver.
Probeer het eerst uit op een plaat hout of iets dergelijks voordat je iets verpest.
Dit is hoe ik ooit eens heb leren spuiten kan het een en ander mis hebben maar dacht het niet, tis moeilijker dan je denkt om een mooi resultaat te berijken.
Laatst gewijzigd door RO 16v op za 13 dec 2003 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
ieder z'n beroep!
met zo'n setje heb ik de achterklep en bumper van mijn vorige auto gespoten..........vent bij de fockwaaaa vondt het er netjes uit zienmarcel16v schreef:Het verbaasd me als het je lukt om hiermee alles te kunnen spuiten in één keer. Waarschijnlijk is het al kapot voordat je klaar bent.Neobyte schreef:Is dit niet wat? Is meteen een heel setje:

en dat voor de eerste x

is dat niet wat hoog ??????RO 16v schreef:De spuitdruk moet tussen de 6~7 bar zitten
heb niet zelf kunnen kijken hoeveel druk ik had,
heb gewoon de kraan dichtgedraait totdat hij lekker spoot

nieuwe effectlakcatrinus schreef:Iedereen vergeet wel het belangrijkste. De luchtdroger die tussen de compressor en de luchtpistool moet. Neem aan dat je geen vocht in je verf wilt hebben

het effect "raindrops" op meubels is wel prachtig 

en vergeet het belangrijkste niet: goed voorbewerken. je kan nog zo mooi spuiten, als het schuurwerk ruk is, lijkt het nog voor geen meter
-
- Contacteer:
hey,
ik zag staan dat iemand zei dat je met 6-7 bar druk moet spuiten is dit echt zo bij mijn spuitpistolen staat meestal op de handleiding tussen de 3-4 bar?
en hiermee lukt het wel maar ik probeer altijd te verbeteren, dus kun je nou beter met hoge druk spuiten??
Ik heb ook mijn motorruimte zelf gespoten in principe geen probleem.
mzzl hans
ik zag staan dat iemand zei dat je met 6-7 bar druk moet spuiten is dit echt zo bij mijn spuitpistolen staat meestal op de handleiding tussen de 3-4 bar?
en hiermee lukt het wel maar ik probeer altijd te verbeteren, dus kun je nou beter met hoge druk spuiten??
Ik heb ook mijn motorruimte zelf gespoten in principe geen probleem.
mzzl hans
-
Tijn, geef ff een belletje als je gaat beginnen. Kom ik wel ff helpen.
3-4 bar heb je helemaal gelijk in, ik maakte een fout door dingen om te draaien, verf en lijm.hans (ebs turbo) schreef:hey,
Nee, dit zal de overspray alleen maar erger maken, tenzij je met een hele dikke verf of lijm spuit.dus kun je nou beter met hoge druk spuiten??
catrinus schreef:Iedereen vergeet wel het belangrijkste. De luchtdroger die tussen de compressor en de luchtpistool moet. Neem aan dat je geen vocht in je verf wilt hebben
en dit is dus een hele goeie tip
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
wil je weinig stof laten rond dwarellen. spuit met een planten spuit richting de grond (met gewoon kraanwater. Dan blijft het stof beneden. in derdaad een vloeiende beweging maken, met bij voorkeur zoveel mogelijk je arm NIET je pols.
Ik spuit nog wel eens wat, en heb mijn broertje geleerd hoe die moest spuiten. heeft die mijn skirts in de grond lak gezet. zijn eerste keer maar wle strakker spuiten als ik.
Derby
Ik spuit nog wel eens wat, en heb mijn broertje geleerd hoe die moest spuiten. heeft die mijn skirts in de grond lak gezet. zijn eerste keer maar wle strakker spuiten als ik.

Derby