Hoeveel km rij jij op je banden...? / remtechniek

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Marko

Elke keer lees ik verhitte discussie's over banden op dit forum...leek me wel ff interresant om te weten hoe lang iedereen doet met zijn banden en welk merk die heeft.

Ik heb zelf toyo proxex t1-s maar die zijn nog lang niet op dus kan nog niet vertellen hoe lang ik er mee ga doen
Jasper16v

ook proxes t1s hier, gaan al best wat km-ers (35.000?) mee, maar doe er ook niet veel geks mee
Le Mec
Contacteer:

Als je n beetje sportief rijdt met verkeerde vering zijn ze na 3000km helemaal weg:D
Le Mec
Contacteer:

dat waren dus ook de toyo proxes
Bart V

ik heb ook proxes t1-s, hoop er toch wel 40.000 mee te kunnen doen. rij over het algemeen wel normaal, maar hou wel van het stevige bochtenwerk. We zullen zien.
Le Mec
Contacteer:

Bart V schreef:ik heb ook proxes t1-s, hoop er toch wel 40.000 mee te kunnen doen. rij over het algemeen wel normaal, maar hou wel van het stevige bochtenwerk. We zullen zien.
Dan gaan ze echt geen 40k km mee, deze banden zijn al zachter dan een gemiddelde band en hebben dus sowieso een kortere levensduur. :p
clio_rally
Contacteer:

Ik doe met de toyo's t-1's echt geen 40d km! Ik gooi er elke 5000 km nieuwe op, ze zijn inderdaad vrij zacht, maar wel errug lekker! :lol: Ik rijd ze tussendoor trouwens ook wel vaak kapot, veel blaren en lekke banden, krijg je als je de integrale alleen voor de lol rijd...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Koen
Contacteer:

Ja banden en koppelingen zijn wel slijtage delen zeg. Gelooft iemand mij dat ik in Maart 2003 een nieuwe koppeling laat monteren, en afgelopen weekend (ca. 20.000 km verder) mijn koppeling helemaal verstelen is. Alle veertjes eruit gesprongen. WIl iemand mij aub rijles gaan geven? Want waarschijnlijk kan ik niet goed overweg met auto's.
Le Mec
Contacteer:

clio_rally schreef:Ik doe met de toyo's t-1's echt geen 40d km! Ik gooi er elke 5000 km nieuwe op, ze zijn inderdaad vrij zacht, maar wel errug lekker! :lol: Ik rijd ze tussendoor trouwens ook wel vaak kapot, veel blaren en lekke banden, krijg je als je de integrale alleen voor de lol rijd...

Gijs
:smoke: tijd voor rally-banden (Y)
clio_rally
Contacteer:

Koen schreef:Ja banden en koppelingen zijn wel slijtage delen zeg. Gelooft iemand mij dat ik in Maart 2003 een nieuwe koppeling laat monteren, en afgelopen weekend (ca. 20.000 km verder) mijn koppeling helemaal verstelen is. Alle veertjes eruit gesprongen. WIl iemand mij aub rijles gaan geven? Want waarschijnlijk kan ik niet goed overweg met auto's.
Teveel slippende koppeling, veel mensen doen dat met name bij het schakelen. Echt hele dotten gas en dan pas koppelen. Om je bak en koppeling te sparen ook leuk om de heel-toe techniek aan te leren. Bij terugschakelen krijgen deze bij sportief rijden leuke klapjes. Als je nu voor een bocht terug moet schakelen, moet je het volgende eens oefenen:
-Neem een bocht waar je echt van zijn vier ofzo naar zijn twee wil, dus van lage naar hele hoge toeren.
-Je remt met de hak van je rechtervoet, je ontkoppelt natuurlijk met links.
-Terwijl hij ontkoppelt is geef je snel met de tenen van je rechtervoet wat gas bij, zodat de motor ongeveer het aantal toeren draait, dat hij na het koppelen in zijn twee ongeveer nodig heeft.
-Nu weer koppelen, zul je merken dat het allemaal heel soepel gaat.
-Eerst paar keer goed je gordel, want met het remmen wil je nog weleens uitschieten, krijg je een ster in jet vooruit en een gat in je hoofd :lol: .

Deze techniek wordt eigenlijk op circuit veel gebruikt om de wagen netjes in balans te houden voor een bocht. Normaal, bij lomp terugschakelen, remt de wagen best plotseling harder op de motor. Daardoor schuift het 'gewicht' van de wagen wat meer naar voren, wat net voor een bocht heel vervelend kan zijn. Maar goed, dit is echt even wennen, maar leuk om erbij te leren! Ik gebruik het nu bijna altijd, rijdt lekker soepel. Vaak moet je wel de pedalen in je wagen wat bijstellen, vaak zitten gas en rem te ver van elkaar of op verschillende dieptes...

Gijs
Bezemer Rally Team

clio_rally
Contacteer:

Le Mec schreef:
clio_rally schreef:Ik doe met de toyo's t-1's echt geen 40d km! Ik gooi er elke 5000 km nieuwe op, ze zijn inderdaad vrij zacht, maar wel errug lekker! :lol: Ik rijd ze tussendoor trouwens ook wel vaak kapot, veel blaren en lekke banden, krijg je als je de integrale alleen voor de lol rijd...

Gijs
:smoke: tijd voor rally-banden (Y)
Tijd voor rallybanden? Heb je enig idee hoe hard die slijten :lol: ??? Die zijn zo zacht, dat je na een goeie proef het rubber er met je nagels vanaf peutert... Als je daar met sportief rijden 1000km op neer zet, vind ik je al een held (Y)

Gijs
Bezemer Rally Team

clio_rally
Contacteer:

PS: voor de prijs van een goeie rallyband koop je trouwens meer dan twee toyo's...
Bezemer Rally Team

Koen
Contacteer:

Ik ga het proberen die Heel-toe techniek. Inderdaad met afremmen, rem ik altijd af op de motor, dan hoor je hem lekker hard klappen uit de uitlaat. Misschien is dat mijn probleem wel. Maar goed 20.000 km ??? is wel erg snel hoor. Of ik had gewoon dikke pech met het materiaal. Gelukkig heb ik toen de tijd door een garage de koppeling in laten zetten, dus kan nu terug vallen op garantie. pfff...
clio_rally
Contacteer:

Koen schreef:Ik ga het proberen die Heel-toe techniek. Inderdaad met afremmen, rem ik altijd af op de motor, dan hoor je hem lekker hard klappen uit de uitlaat. Misschien is dat mijn probleem wel. Maar goed 20.000 km ??? is wel erg snel hoor. Of ik had gewoon dikke pech met het materiaal. Gelukkig heb ik toen de tijd door een garage de koppeling in laten zetten, dus kan nu terug vallen op garantie. pfff...
Als hij eenmaal gekoppelt is, is er natuurlijk geen slijtage meer aan de koppeling, maar het zijn wel leuke klapjes aan je bak. Het 'heal and toe' goed beheersen is ook leuk voor op het circuit, brengt wat souplesse in je rijstijl...

Gijs
Bezemer Rally Team

Le Mec
Contacteer:

:smoke: tijd voor rally-banden (Y)[/quote]

Tijd voor rallybanden? Heb je enig idee hoe hard die slijten :lol: ??? Die zijn zo zacht, dat je na een goeie proef het rubber er met je nagels vanaf peutert... Als je daar met sportief rijden 1000km op neer zet, vind ik je al een held (Y)

Gijs[/quote]

:lol: heerlijk toch, je rijdt maar 1 keer :D
Le Mec
Contacteer:

Koen schreef:Ik ga het proberen die Heel-toe techniek. Inderdaad met afremmen, rem ik altijd af op de motor, dan hoor je hem lekker hard klappen uit de uitlaat. Misschien is dat mijn probleem wel. Maar goed 20.000 km ??? is wel erg snel hoor. Of ik had gewoon dikke pech met het materiaal. Gelukkig heb ik toen de tijd door een garage de koppeling in laten zetten, dus kan nu terug vallen op garantie. pfff...
onzin afremmen op de motor spaart je banden en, indien juist bediend, geen probleem voor je koppeling. En ja ik spreek uit ervaring (Y)
clio_rally
Contacteer:

Le Mec schreef::smoke: tijd voor rally-banden (Y)

Gijs[/quote]

:lol: heerlijk toch, je rijdt maar 1 keer :D[/quote]

Ja, maar als je er al 1000 km op neer weet te zetten, dan kosten deze banden je ongeveer 50 eurocent per km... veel plezier, ik rijd de toyo's wel af...
Verder is het terugschakelen in principe ook niet slecht voor je koppeling. Veel mensen laten hem echter te rustig opkomen (=slijten) of juist het hard klappen (=klapjes op je bak). En ja, iedereen heeft ervaring, ik heb het zo geleerd van meneer Veenhuizen en die rijdt wel aardig, dus ik geloof het wel :)

Gijs

Gijs
Bezemer Rally Team

Le Mec
Contacteer:

ken helas geen veenhuizen
Foeke

heb je nog meer van die leuke tips trucjes zoals de heel-toe techniek??????
<-------So you know don't mess with a Reno------->
clio_rally
Contacteer:

Le Mec schreef:ken helas geen veenhuizen
Is een rallyrijder, al een wat meer ervaren kerel. Rijdt nu in een hyundai coupe kitcar. Hij is een van de instructeurs bij Maaskant, maar goed, daar heb ik het een en ander opgestoken, maar da's alweer een tijdje terug.

Gijs
Bezemer Rally Team

Le Mec
Contacteer:

clio_rally schreef:
Le Mec schreef:ken helas geen veenhuizen
Is een rallyrijder, al een wat meer ervaren kerel. Rijdt nu in een hyundai coupe kitcar. Hij is een van de instructeurs bij Maaskant, maar goed, daar heb ik het een en ander opgestoken, maar da's alweer een tijdje terug.

Gijs
een hy-wattis hahahaha
clio_rally
Contacteer:

Foeke schreef:heb je nog meer van die leuke tips trucjes zoals de heel-toe techniek??????
Haha, left-foot braking??? :lol: Maar dan gaan er dooien vallen, denk ik... Kan er zelf ook geen reet van, moet je wel echt veel oefenen, maar ja, waar doe je dat??? Moet nog een keer een mooi stuk vrij gravel ontdekken. Maar in ieder geval, left-foot braking met een voorwiel-aangedreven wagen is wel de ultieme techniek om te leren, maar het kost je een jaar van je leven :lol:

Gijs
Bezemer Rally Team

Le Mec
Contacteer:

is toch niet zo moeilijk left foot braking?? Misschien eerst oefenen met een automaat :lol:
clio_rally
Contacteer:

Le Mec schreef:is toch niet zo moeilijk left foot braking?? Misschien eerst oefenen met een automaat :lol:
Nou ja, als je left-foot braking echt gaat gebruiken voor het rechtzettend van onderstuur in je voorwielaandrijver moet je echt wel wat oefenen, of natuurlijk een enorm natuurlijk talent zijn. De grootste rallyrijders geven zelf toe dat ze er lang op moeten oefenen om het écht te kunnen. Iedereen kan natuurlijk wel met links remmen, duh :lol: ...
Maar goed, in de lancia begint het te komen. Ook deze 4wd heeft snel last van onderstuur in met name snelle haakse bochten. Je kunt hem vervolgens vrij aardig met een combinatie van gas en rem door de bochten heen sturen, weinig stuur meer nodig. Maar ja, teveel rem met links en je schiet er helemaal af...

Gijs
Bezemer Rally Team

Le Mec
Contacteer:

das niet zo gek, gaan remmen met onderstuur lijkt me niet zo handig[tis het laatste dat je wil..]. Ik heb zelf jarenlang met een mercedes 300td Turbo gereden, standaard automaat en dus links remmen/rechts gas, echt een aanrader super om te doen. 8)
laguna2
Contacteer:

Mijn ervaring met Toyo Proxes: 9800 km -> slicks :(

Nu Pilots onder de leaser -> 20.000 km

Dunlop SP 2000 onder de GTT weet ik nog niet
Le Mec
Contacteer:

laguna2 schreef: Dunlop SP 2000 onder de GTT weet ik nog niet
ben benieuwd!
clio_rally
Contacteer:

Dan begrijp je waarschijnlijk niet helemaal waar left-foot braking voor bedoeld is. Het heeft een aantal duidelijke voordelen: (1)Mensen vinden het fijn omdat je vloeiender van de rem af naar het gas kunt gaan rond de clipping point. Da's inderdaad een klein voordeel, wagen blijft beter in balans en er is een kleine tijdwinst. Daarnaast helpt het bij geblazen motoren om de turbolag wat te omzeilen.

(2)Het grote voordeel is echt het corrigeren van het onderstuur. Stel je komt in de juiste versnelling de bocht in met je fwd. Je blijkt de bocht verkeerd ingeschat te hebben en je hebt last van onderstuur. Als je bij een bocht op de grens het gas dan loslaat, zou de wagen bij moeten trekken, waarna je de bocht kunt vervolgen. Het loslaten van het gas zorgt er echter voor dat de achterkant vaak juist weer nerveus wordt. Dit zul je niet vaak zien bij een standaard straat situatie, maar is op het circuit of tijdens het echt sportievere rijden en reeel probleem. Op een circuit als Valkenswaard gebruikte ik dit zelfs om in de lange, snelle gravel bocht die daar ligt mijn fwd aan het einde dwars te krijgen, het gas liften was voldoende! De achterkant wordt licht en komt langszij!

Dit wil je dus niet tijdens het racen. Dus je doet het volgende; je houdt het gas ongeveer gelijk (minder of meer ligt aan situatie en mate van onderstuur). Wat je eigenlijk zou willen doen is aan de handrem trekken en planken. Dit kost echter teveel tijd en je hebt je handen op het stuur nodig. Daarbij is het lang niet zo effectief als het volgende. Wat je doet is gedoseerd remmen met je linkervoet, terwijl je het gas erbij houdt. De voorwielen blijven rustig lopen en spinnen niet meer door. De achterwielen proberen te blokkeren. De achterkant van de auto loopt langzaam naar de buitenkant van de bocht. Je kunt nu met meer gas en minder rem of minder gas en meer rem je onderstuur corrigeren naar neutraal of eventueel zelfs naar overstuur!

Een goede coureur, die deze techniek beheerst, zal zijn linkervoet bij een bocht dan ook altijd in de buurt van het rempedaal houden, om in te grijpen waar dat nodig is. Rally-crossers gebruiken deze technieken bij vrijwel elke bocht waarbij ze de heal-toe-techniek niet toepassen, en natuurlijk de echte talenten zelfs daar. Schumacher zijn wagen reed in 1999 bijna plankgas door bochten heen, waarin dat eigenlijk niet kon. Hij reed met een pedalbox die helemaal ingericht was op left-foot braking! Hij reed sommige bochten op volgas met rem erbij!
Deze techniek geldt trouwens niet alleen voor fwd.

Bij rwd helpt remmen precies het tegenovergestelde: Je stuurt de bocht in en je geeft teveel gas, je achterkant komt langzaam langs. Dan is er niks aan de hand, je houdt het gas erop en je stuurt tegen. Maar je hebt de bocht echt verkeerd ingeschat, dus je komt richting full-lock. Je bereikt full-lock en je ligt in die greppel naast de weg, je bent gespint. Als je nu vlak voor full-lock met links bijremt (vrij kort, maar stevig) blokkeren de voorwielen tijdelijk en draaien de achterwielen met stevig gasgeven gewoon door. Je voorkant glijdt weer naar buiten en je hoeft minder tegen te sturen. Een goede coureur kan met deze techniek met een beetje stuur, maar verder alleen maar rem en gas en auto echt de bocht doorsturen!

Kijk eens goed naar de rijstijl van Jeremy Clarckson, die stuurt niet, die remt en geeft gas! Trouwens, bij een rwd heeft het nog een leuke voordeel. Als je rijdt zonder een slippend diff achter, heb je een probleem als je wagen in een drift het binnenste wiel 'lift'. Al het gas dat je geeft resulteert in het spin van één wiel. Met een beetje remmen blokkeer je dat wiel en zorg je dat het andere wiel ook aangedreven wordt!!!

Maar goed, het is een bekende, maar moeilijke techniek. Je leert het niet zomaar, maar het is wel een mooie kunst om te leren (Y) ! Het wordt zoveel toegepast, in f1, maar natuurlijk ook wrc. Kijk eens op internet naar de pedalen steup van deze wagens, ze worden ervoor gemaakt! De peugeot wrc 2003 heeft een rempedaal dat drie keer breder is dan het koppelings of gaspedaal, zodat hij makkelijk afwisselend door beide fouten gebruikt kan worden.
das niet zo gek, gaan remmen met onderstuur lijkt me niet zo handig[tis het laatste dat je wil..]. Ik heb zelf jarenlang met een mercedes 300td Turbo gereden, standaard automaat en dus links remmen/rechts gas, echt een aanrader super om te doen.
Dat leren ze je inderdaad op slipcursus, maar we weten dus inmiddels beter. Verder is wat jij deed feitelijk natuurlijk wel remmen met links, maar niet wat in de autosport wordt verstaan onder left-foot braking. Het is even wennen, remmen met links en dan ook nog in een bocht? Maar toch... :worship:

Gijs
Bezemer Rally Team

Le Mec
Contacteer:

:worship: Helemaal top Gijs, zo had ik er natuurlijk nog niet naar gekeken; ook al heb ik al aardig wat glijpartijen mogen meemaken. Hopelijk zal ik de besproken techniek eens mogen toepassen :) .

grtz Maarten
Mrtn
Car: R5GTT

Lastig hoor, ik vind het maar moeilijk remmen met links, kheb niet echt de feeling van wat ik doe dan, hoe hard ik dus rem. Kheb t ook wel geprobeerd, maar of ik rem bijna niet (terwijl ik denk dat ik dus wel rem) of ik schiet vast in mn gordel :(

de oefenaar zal leren :)
Mrtn = Maarten
Robert dB.

Jasper16v schreef:ook proxes t1s hier, gaan al best wat km-ers (35.000?) mee, maar doe er ook niet veel geks mee
idem. Zonder circuit werk en extreem ragwerk op de openbare weg zijn het prima banden.

Alleen duurt het vrij lang voordat ze warm worden.
clio_rally
Contacteer:

Mrtn schreef:Lastig hoor, ik vind het maar moeilijk remmen met links, kheb niet echt de feeling van wat ik doe dan, hoe hard ik dus rem. Kheb t ook wel geprobeerd, maar of ik rem bijna niet (terwijl ik denk dat ik dus wel rem) of ik schiet vast in mn gordel :(

de oefenaar zal leren :)
Inderdaad, maar er zijn wel wat tips voor het oefenen. Begin bijvoorbeeld te oefenen met links remmen op een recht stuk weg. Eerst gewoon met links remmen, dat zal vrij abrupt gaan, dus gordels om. Vevolgens de rem gedoseerd probeer los te laten. Nou ja, probeer dan het gevoel te krijgen, rustig remmen, hard remmen, gewoon beetje mee stoeien. Als het gevoel eenmaal in je linkervoet zit, gaat alles al een stuk makkelijker!

Gijs
Bezemer Rally Team

RO 16v

Ten eerste zijn deze rijstijlen niet voor op de openbare weg en helemaal niet om deze technieken aan te leren, als je toch zo belachelijk hard wilt rijden, ga dan naar een cirquit, das mijn mening.

Tweede punt banden slijten op de ene auto meer dan bij de ander, het licht aan de balans van de auto/ de afstelling...zoals wieldruk, wielvlucht, camber..enz, en aangezien ze op elke auto anders zijn is het moeilijk te verglijken.
Ik rij zelf met Toyo's en gaan max 20.000 km mee met een niet normaal rijgedrag en veel cirquit gebruik.

Persoonlijk vindt ik dit weer zo'n onzin topic.
clio_rally
Contacteer:

RO 16v schreef:Ten eerste zijn deze rijstijlen niet voor op de openbare weg en helemaal niet om deze technieken aan te leren, als je toch zo belachelijk hard wilt rijden, ga dan naar een cirquit, das mijn mening.

Tweede punt banden slijten op de ene auto meer dan bij de ander, het licht aan de balans van de auto/ de afstelling...zoals wieldruk, wielvlucht, camber..enz, en aangezien ze op elke auto anders zijn is het moeilijk te verglijken.
Ik rij zelf met Toyo's en gaan max 20.000 km mee met een niet normaal rijgedrag en veel cirquit gebruik.

Persoonlijk vindt ik dit weer zo'n onzin topic.
Ach, heel-and-toe is een prima techniek om jezelf gewoon aan te leren en left-foot braking is ook leuk als je sportief rijdt. Verder zeg ik ook niet dat iemand het dagelijk hoeft te gebruiken van mij. Maar goed, meningen verschillen. Ik ga op de normale weg af en toe 's nachts gewoon een leuk stukje hard rijden. Ik weet het, het mag niet, maar het is gewoon zo. Daarbij rijd ik ook wel eens een rally of een rondje op een circuit.
Verder vind ik het jammer dat mensen altijd meteen elke topic die hun zelf niet interesseert weer als onzin bestempelen, lees het dan gewoon niet :lol: ...
Maar goed, je hebt gelijk dat banden door allerlei factoren hard of minder hard slijten, maar dat wist iederee al. Maar het is best leuk om te weten welke banden harder slijten dan anderen. Ik rijd bijvoorbeeld twee keer zoveel kilometers op pirelli's als op toyo's met dezelfde rijstijl, wagen en afstelling. Maar goed,

Gijs
Bezemer Rally Team

[rsi]peerke

Naar aanleiding van dit topic heb ik gisteren op weg naar huis effe met mijn linkervoet geremd..........

Onderstaand de gevolgen:

1) ik zat meteen met mijn muil op het stuur
2) de auto achter mij (die ik niet gezien had) gaf luid toeterend en seinend te kennen dat ie ook niet echt blij was met mijn left-foot-kamikaze-activity

Dit wou ik effe kwijt :)
Plaats reactie