Mijn naam is (hoe verassend:)) Thijs en ik ben nieuw op dit forum. Het lijkt me hier aan de posts te zien wel een gezellig groepje met de nodige kennis in huis. De reden dat ik hier ben is dat ik een vraag heb waarbij er niet veel mensen zijn op de fora waar ik normaal mijn ellende uitblaat geen zgn. Renault experts rondhobbelen. Hier komt ie dan:
Ik heb gisteravond/nacht enkele uren lopen kloten aan een Renault 5 GT Turbo van een jongen bij mij uit de klas... Hij was er al maanden aan het kloten en het ding wilde niet lopen, althans, hij dieselde eigenlijk alleen maar na, na enkele seconden starten... Dus ik gisteravond daar naar toe om eens even te kijken, bougies eruit gedraaid, die waren dus zeiknat. Schoongemaakt en drooggestookt met een brander, zodat ik dat kon uitsluiten. Vervolgens heb ik de positie van de verdeler gecontroleerd t.o.v. de nokkenas. Die klopte, vervolgens de bougiekabels en onstekingsvolgorde gecontroleerd, dat was ook in orde.... Het gekke bij dat ding is dat je de onsteking "eigenlijk" niet kunt stellen. Maar als je de klembout (net zo'n systeem als bij Opel OHC, dus met zo'n vork klem) eruit draait, dan kon je er een beetje aan rotzooien, maar niet vastzetten, dat gaat dus (tot nu toe) maar op een punt. Verder zat er helemaal NIETS in de verdeler, behalve de rotor natuurlijk. Lekker leip, zo'n Franse tot. (kheb der zelf ook een, dus ben maar niet beledigd) Maar goed, die Renault's hebben dus net zoals de R4, R5, R9 enz enz, de onsteking geintegreerd met de bobine. (Dat mega ding onder de motorkap ) De vonk was redelijk te noemen, maar niet super.
Het is misschien ook wel handig om te weten dat het motorblok lopend gedemonteerd is, en dat verder alleen de cilinderkop een revisie heeft gehad. Dus ontsteking en andere onderdelen zouden eigenlijk goed moeten zijn. (ben zelf natuurlijk niet bij de revisie geweest, anders wist ik wel meer, dus ik moet het ook maar aannemen.) Dat zou dus allemaal ok moeten zijn.
Toen het starten: ik startte de auto (met de ontsteking op de plek waar ie moest, dus met de bout erin), en de auto reageerde niet/nauwelijks op het gas. De motor reageerde echter wel op de acceleratiepomp, als je heel snel en voorzichtig met het gas pompte. Dan kwam er leven in, en kon je door met het gas te melken de auto aanhouden... Na een paar minuten pruttelen (2 min), begon de turbo te roken als een gek. Stonk naar de olie... Ik kijken, lekte ietsje bij de olietoevoerleiding, ik die iets vaster gedraaid, en weer opnieuw proberen... Wat mij ook opviel was dat de kleppen rammelde ALS DE ZIEKTE. Ik heb hem dus geadviseerd om de kleppen nog maar eens een keertje te stellen. Zou ie nog doen van de week. MAAR dat mocht de pret niet drukken en ik was vastbesloten dat het hok zou lopen die avond. (Stonden GVD in de kou buiten te werken ook nog!) Dus weer starten, en, sloeg zomaar aan zonder dat ik gas hoefde te geven. Kwam ik ook maar ietsje aan het gas, dan zakt hij stationair weer in als een pudding en viel ie zowat uit. Kon em echter wel nog aanhouden met het gas, hetgeen ik ook gedaan had. Toen het volgende probleem: ik vroeg of het koelsysteem goed ontlucht was, zei hij van, ja, denk het wel... Niet dus. Maar het gekke is, dat het systeem zich niet laat ontluchten. Er zitten 3 ontluchtingsschroeven in 3 verschillende slangen, draaiden wij die open dan siste er lucht uit als een gek, maar hoe lang je de motor ook liet draaien, kwam er alles behalve koelvloeistof uit. Dus ik zou denken koppakking kapot, of cilinderkop naar de klote, maar die was pas gereviseerd (en heeft nog 0 km gelopen, zelfde geld voor de turbo, is ook een revisie/ruil turbo) Het gekke is nu dat de auto inmiddels stationair loopt, maar klinkt alsof de ontsteking er 360 graden langs staat, maar dat zou eigenlijk niet moeten kunnen aangezien de verdeler met een excentrische verbinding aan de nokkenas zit, dus die MOET GEWOON GOED ZITTEN. Ik denk dus dat het probleem in de carburateur zit, maar hoe werkt zo'n druk carburateur? Het lijkt erop dat het overname gedeelte, tussen nullast en deellast niet goed zijn werk doet, maar hoe kan ik die werking controleren, en resp. oplossen? De acceleratiepomp is goed in orde.
Zal hendig zo zijn dat er hier mensen zijn die zelf een R5 GT Turbo hebben, enkele links met Renault info zouden erg handig/welkom zijn!!!!
Even kort:
1. Auto loopt nu dus stationair, en je kunt met een beetje gevoel ook nog wel gas geven zonder dat ie wegvalt. Wel is het zo dat ie niet happig is op het gas, dus je geeft gas en dan duurt het +/- 0,5 s voordat het toerental stijgt, dus de motor verslikt zich eigenlijk. Maar niet hoorbaar.
2. Als je de auto 2 minuten laat draaien onstaat er een behoorlijke rookontwikkeling bij het turbinehuis ???!!! De olieleidingen en koelvloeistofleidingen zitten goed vast, en sluiten nu ook af, dat heb ik 3 keer gecontroleerd. Het gekke is dat er dus rook uit het turbinehuis komt, maar je kunt niet precies zien waarvanaf. Hopelijk is het niet de turbineaskeerring, anders kan ie zijn turbo weer opsturen... Turbo is geloof ik ergens bij C& nog iets in Alkmaar of Amesfoort (weet het niet meer precies, het was immers zaterdagavond) gereviseerd bij een erkend bedrijf.
3. Het koelsysteem bouwt een ENORME druk op in de radiateur (en de rest), echt bizar, de slangen worden gewoon hard als de motor even heeft gelopen. Ontlucht krijg ik het niet op de normale manier. Maar hij heeft de cilinderkop gecontroleerd op rechtheid met een rei, en er zat nog geen 5 honderste in, maar nogmaals, dat had hij gemeten en niet ik, dus dat moet ik maar aannemen.
4. Verdelerkap, bougies, bougiekabels, de hele reut is nieuw. Zijn Denso Iridium bougies.
5. Het verdraaien van de ontsteking maakt geen hoorbaar verschil.
Dus: HELP!!!
Ik heb behoorlijk wat uurtjes zitten zoeken op internet, maar ik kan nergens een zgn. aansluitschema vinden van die stapels slangen onder de motorkap, dus als iemand hier een url, of plaatje of wat dan ook heeft wat handig zou kunnen zijn, heel graag even posten aub!!

grz Thijs