Renault 5 GT Turbo wil maar niet fatsoenlijk open...

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Thijs_Vanlier

Heeejjj mensen,

Mijn naam is (hoe verassend:)) Thijs en ik ben nieuw op dit forum. Het lijkt me hier aan de posts te zien wel een gezellig groepje met de nodige kennis in huis. De reden dat ik hier ben is dat ik een vraag heb waarbij er niet veel mensen zijn op de fora waar ik normaal mijn ellende uitblaat geen zgn. Renault experts rondhobbelen. Hier komt ie dan:

Ik heb gisteravond/nacht enkele uren lopen kloten aan een Renault 5 GT Turbo van een jongen bij mij uit de klas... Hij was er al maanden aan het kloten en het ding wilde niet lopen, althans, hij dieselde eigenlijk alleen maar na, na enkele seconden starten... Dus ik gisteravond daar naar toe om eens even te kijken, bougies eruit gedraaid, die waren dus zeiknat. Schoongemaakt en drooggestookt met een brander, zodat ik dat kon uitsluiten. Vervolgens heb ik de positie van de verdeler gecontroleerd t.o.v. de nokkenas. Die klopte, vervolgens de bougiekabels en onstekingsvolgorde gecontroleerd, dat was ook in orde.... Het gekke bij dat ding is dat je de onsteking "eigenlijk" niet kunt stellen. Maar als je de klembout (net zo'n systeem als bij Opel OHC, dus met zo'n vork klem) eruit draait, dan kon je er een beetje aan rotzooien, maar niet vastzetten, dat gaat dus (tot nu toe) maar op een punt. Verder zat er helemaal NIETS in de verdeler, behalve de rotor natuurlijk. Lekker leip, zo'n Franse tot. (kheb der zelf ook een, dus ben maar niet beledigd) Maar goed, die Renault's hebben dus net zoals de R4, R5, R9 enz enz, de onsteking geintegreerd met de bobine. (Dat mega ding onder de motorkap ) De vonk was redelijk te noemen, maar niet super.
Het is misschien ook wel handig om te weten dat het motorblok lopend gedemonteerd is, en dat verder alleen de cilinderkop een revisie heeft gehad. Dus ontsteking en andere onderdelen zouden eigenlijk goed moeten zijn. (ben zelf natuurlijk niet bij de revisie geweest, anders wist ik wel meer, dus ik moet het ook maar aannemen.) Dat zou dus allemaal ok moeten zijn.

Toen het starten: ik startte de auto (met de ontsteking op de plek waar ie moest, dus met de bout erin), en de auto reageerde niet/nauwelijks op het gas. De motor reageerde echter wel op de acceleratiepomp, als je heel snel en voorzichtig met het gas pompte. Dan kwam er leven in, en kon je door met het gas te melken de auto aanhouden... Na een paar minuten pruttelen (2 min), begon de turbo te roken als een gek. Stonk naar de olie... Ik kijken, lekte ietsje bij de olietoevoerleiding, ik die iets vaster gedraaid, en weer opnieuw proberen... Wat mij ook opviel was dat de kleppen rammelde ALS DE ZIEKTE. Ik heb hem dus geadviseerd om de kleppen nog maar eens een keertje te stellen. Zou ie nog doen van de week. MAAR dat mocht de pret niet drukken en ik was vastbesloten dat het hok zou lopen die avond. (Stonden GVD in de kou buiten te werken ook nog!) Dus weer starten, en, sloeg zomaar aan zonder dat ik gas hoefde te geven. Kwam ik ook maar ietsje aan het gas, dan zakt hij stationair weer in als een pudding en viel ie zowat uit. Kon em echter wel nog aanhouden met het gas, hetgeen ik ook gedaan had. Toen het volgende probleem: ik vroeg of het koelsysteem goed ontlucht was, zei hij van, ja, denk het wel... Niet dus. Maar het gekke is, dat het systeem zich niet laat ontluchten. Er zitten 3 ontluchtingsschroeven in 3 verschillende slangen, draaiden wij die open dan siste er lucht uit als een gek, maar hoe lang je de motor ook liet draaien, kwam er alles behalve koelvloeistof uit. Dus ik zou denken koppakking kapot, of cilinderkop naar de klote, maar die was pas gereviseerd (en heeft nog 0 km gelopen, zelfde geld voor de turbo, is ook een revisie/ruil turbo) Het gekke is nu dat de auto inmiddels stationair loopt, maar klinkt alsof de ontsteking er 360 graden langs staat, maar dat zou eigenlijk niet moeten kunnen aangezien de verdeler met een excentrische verbinding aan de nokkenas zit, dus die MOET GEWOON GOED ZITTEN. Ik denk dus dat het probleem in de carburateur zit, maar hoe werkt zo'n druk carburateur? Het lijkt erop dat het overname gedeelte, tussen nullast en deellast niet goed zijn werk doet, maar hoe kan ik die werking controleren, en resp. oplossen? De acceleratiepomp is goed in orde.

Zal hendig zo zijn dat er hier mensen zijn die zelf een R5 GT Turbo hebben, enkele links met Renault info zouden erg handig/welkom zijn!!!!

Even kort:
1. Auto loopt nu dus stationair, en je kunt met een beetje gevoel ook nog wel gas geven zonder dat ie wegvalt. Wel is het zo dat ie niet happig is op het gas, dus je geeft gas en dan duurt het +/- 0,5 s voordat het toerental stijgt, dus de motor verslikt zich eigenlijk. Maar niet hoorbaar.
2. Als je de auto 2 minuten laat draaien onstaat er een behoorlijke rookontwikkeling bij het turbinehuis ???!!! De olieleidingen en koelvloeistofleidingen zitten goed vast, en sluiten nu ook af, dat heb ik 3 keer gecontroleerd. Het gekke is dat er dus rook uit het turbinehuis komt, maar je kunt niet precies zien waarvanaf. Hopelijk is het niet de turbineaskeerring, anders kan ie zijn turbo weer opsturen... Turbo is geloof ik ergens bij C& nog iets in Alkmaar of Amesfoort (weet het niet meer precies, het was immers zaterdagavond) gereviseerd bij een erkend bedrijf.
3. Het koelsysteem bouwt een ENORME druk op in de radiateur (en de rest), echt bizar, de slangen worden gewoon hard als de motor even heeft gelopen. Ontlucht krijg ik het niet op de normale manier. Maar hij heeft de cilinderkop gecontroleerd op rechtheid met een rei, en er zat nog geen 5 honderste in, maar nogmaals, dat had hij gemeten en niet ik, dus dat moet ik maar aannemen.
4. Verdelerkap, bougies, bougiekabels, de hele reut is nieuw. Zijn Denso Iridium bougies.
5. Het verdraaien van de ontsteking maakt geen hoorbaar verschil.

Dus: HELP!!!

Ik heb behoorlijk wat uurtjes zitten zoeken op internet, maar ik kan nergens een zgn. aansluitschema vinden van die stapels slangen onder de motorkap, dus als iemand hier een url, of plaatje of wat dan ook heeft wat handig zou kunnen zijn, heel graag even posten aub!! :D Ik twijfel er namelijk aan of die klasgenoot van mij het allemaal wel juist heeft aangesloten, want dat zou dus ook heeeeel goed de oorzaak van zijn ellende kunnen zijn.

grz Thijs
Als de synchromesh het niet meer bijhoudt is het pas echt gezellig!!!
Riël
Über-Spammer

Valse lucht ergens aan gezogen (check goede werking van de 2 nippels achter inlaatspruitstuk (1 is voor carterontluchting, 1 is voor rembekrachtiger). Eventueel schoonmaken (mogen de lucht maar in 1 richting doorlaten, zit kogeltje in)). Zoek anders nog eens naar valse lucht (een bus snelstart in de buurt van de carb spuiten wil ook wel eens een luchtlek verraden).

Het is duidelijk niet ontlucht nee. Er moet echt vloeistof uitkomen maar dat snap je wel. Het expansievat moet je in elk geval hooghouden, en ontluchten zorgen dat de thermostaat ook open gaat zodat de radiateur ook vol kan stromen ja. Als 't vat te laag ligt komt er idd geen water uit de bovenste stoppen. Is de kachel wel 'warm' na een poos?

Succes!

Als je zoals gille hier beneden de acceleratiepomp wil checken kun je ook kijken of het stangetje wat voorlangs de carb loopt niet los is/teveel speling heeft. Ook vaak een probleem met oppakken van de motor.
Laatst gewijzigd door Riël op zo 7 dec 2003 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
gille
Contacteer:

1.acceleratiepomp,nachecken,of is het membraan wel top???
2.is er geen olie op gelekt tijden montage???
3.termostaat al gechekt,als die blijft hangen word alles heet en druk op de slangen.
4,als het nieuw is geen probleem
Abel
Über-Spammer

koel systeem slangen worden heel hard?

als je de dop van het expansie vat er af draait en die gaat borrelen weet je geboeg.. lekke koppakking...
Thijs_Vanlier

Heeej mensen,

alvast bedankt voor de snelle reacties...
Ik kan jullie alvast zeggen dat ik nu op dit moment even niets na kan kijken ivm de studie. (en woonplaats dus :D)
@Riël,
Ik zal as. vrijdag die nippels met kogelkleppen achter aan de carburateur eens controleren... Ik heb sowieso niet al te veel vertrouwen in hoe die slangen allemaal lopen, want ik heb de auto zelf niet opgebouwd, hetgeen het dus ook lastig maakt om evt storingen te vinden.
Het ontluchten ga ik vrijdag als eerste doen.

@gille,
De thermostaat werkte goed, die heb ik gecontroleerd in een pan met kokend water. Zodra het water afkoelde ging de thermostaat netjes weer dicht.
Die maat van mij heeft wel een beetje olie geknoeid met het monteren van de olietoevoerleiding, MAAR, dat heb ik gisteren allemaal schoongemaakt met remmenreiniger, zodat ik kon zien waar het lekte. Zoals ik al zei, had ik de wartels nog wat nagetrokken. (better be safe than sorry) Vanuit daar kwam dus geen olie meer gesijpeld. Het gekke is alleen dat er rook tussen het lagerhuis en turbinehuis uitkomt. Die rook stinkt ook naar olie. Ik moet wel zeggen dat het na een paar minuten stationair lopen minder werd, maar aangezien die koelslangen zo hard als een baksteen werden had ik er niet meer zoveel vertrouwen in, en heb ik em maar weer stil gezet. Voor hetzelfde geld loopt ie warm zo. Dus daar kan ik vrijdag weer aan vooruit met het expansietankje :D.

@Abel,
De koelslangen worden inderdaad kei en kei hard, MAAR, hij borrelt niet in het tankje... Tsja, wat moet je daar nu weer mee he :S. Ik heb het diverse malen geprobeerd, en hij borrelde echt niet. Heel vreemd... I'll keep you posted.

grz Thijs
Menno

dat ie niet reageert op het verdraaien is normaal. De verdeler is echt alleen verdeler, en bepaalt niet het tijdstip.
rev it like a rental
Michel S.
Contacteer:

slangen die keihard worden komt denk ik van een slechte ontluchting. Bij renault nooit het systeem proberen te ontluchten met lopende motor. Dat werkt zo goed als niet. Kans dat je iets kapot laat lopen is groter.

Of wat Riël zegt expansievat boven de rest uit tillen en dan ontluchtingsnippels open, Of met je mond blazen in het expansievat(bovenste slang dicht knijpen indien het een fase2 "=>88")) en zo de meuk ontluchten.

Over het slecht lopen. Klinkt als een carburateur probleem. Venturie die niet overneemt ofzo?
Ding eens eraf halen en uit elkaar draaien. Misschien is die harstikke vies, of nog erger is de voet gescheurd waardoor die valse lucht trekt.
Ook kan er inderdaad valse lucht van andere kanten komen. Even goed controleren.

Wat betreft de onsteking afstellen..... Heb het proberen te snappen wat je hebt opgetikt, maar snap het niet. Maar de onsteking afstellen van een 5 is niet mogelijk. Dat wordt electronisch geregeld door de onstekingsunit. Er moet een onderdruk slang naar de onsteking lopen. Controleer die ook eens, kan je ook veel problemen opleveren.

voor de rest heb ik vrij weinig te melden
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Stefijn

Abel schreef:koel systeem slangen worden heel hard?

als je de dop van het expansie vat er af draait en die gaat borrelen weet je geboeg.. lekke koppakking...
Daarmee rijdt ik al zo'n 15.000km met mijn Express :) dwz, met een borrelend vaatje. Gaat voorlopig nog wel goed ;)
Thijs_Vanlier

@Michel,
Nou ik zal eerlijk zeggen dat ik op het gebied van Renaults best wel een leek ben. Ik klooi best veel aan verschillende merken en typen auto's. Vaak heb je met een electronische ontstekingen (die je zgn niet kunt afstellen) wel kunt afstellen...(Peugeot, Opel) In dit geval dus niet, hoewel je dus wel de verdeler t.o.v. de nokkenas kunt verstellen. Je zou dus zeggen dat het wel zou kunnen, want de module regelt bij mijn weten enkel de contacttijd van de bobine (dwell), en de vacuum en toerenafhankelijke vervroeging. Als je dan de verdeler tegen de draairichting in zou verstellen, dan zou het hele vervroegingsgebeuren, enkele graden eerder moeten staan. Ik ben hier immers aan gaan draaien, omdat de auto niet liep toen ik kwam, en na een beetje klooien met de verdeler tijden starten er opeens leven in kwam. Ik ben er inmiddels wel achter dat ie op het originele punt het beste loopt cq op het gas reageert. Ik denk dat het inderdaad ergens in de carb zit, hoewel die maat van mij beweerde dat hij die schoon heeft gemaakt. (net zoals de kleppen die gesteld waren :P) Dus voor mij is het gedeeltelijk ook gok werk, maar ik ga de carb vrijdag maar eens uitelkaar trekken, en de kanaaltjes doorblazen. Onderdrukslang van de ontsteking zit goed vast overigens...

grz Thijs
catrinus

Stefijn schreef:
Abel schreef:koel systeem slangen worden heel hard?

Daarmee rijdt ik al zo'n 15.000km met mijn Express :) dwz, met een borrelend vaatje. Gaat voorlopig nog wel goed ;)
Heeft mijn express ook last van. En daar zit net een nieuwe koppakking op.
There will be plenty of time to rest when your dead
Riël
Über-Spammer

In principe kan ik de bdp-sensor toch verplaatsen? Er is geen optie voor maar een beetje aan de bevestiging knutselen en je kan de boel toch faken hé :)
Tijn
Contacteer:

Riël schreef:In principe kan ik de bdp-sensor toch verplaatsen? Er is geen optie voor maar een beetje aan de bevestiging knutselen en je kan de boel toch faken hé :)
Bovenste Dooie Punt....

iets zegt me dat de plek op het vliegwiel belangrijk is.... en dat gewoon even verzetten nog niet zo makkelijk wordt dus. (gaten in de bak zagen voor 2-3 graden voorontsteking is ook zo wat he ?

Ik geloof dat er met weerstanden wel iets te bereiken is ?
Riël
Über-Spammer

Kijk, als de opening in het vliegwiel langs komt geeft de bdp-sensor een andere puls. Dit is idd het bovenste dode punt. De onsteking anticipeert hierop en doet zijn ding adh van het toerental en vacuum.

Zet ik die bdp-sensor nu 3 graden vóór het bdp, dan komt de puls ook 3 graden eerder, en de onsteking ook, en voilá, onsteking afgesteld. De bdp-sensor heeft anders geen enkele andere functie (ja de toerenteller maar dat gaat ook niet anders werken dan)

Wat bedoel je met gaten in de bak dan?

Enkele graden onsteking eerder is ook te krijgen door de kabels van de bdp-sensor te verwisselen, de sinus wordt dan omgedraaid waardoor de puls een
halve lambda eerder valt (ong. 3 graden).

Aangezien het om puls'tijden' gaat lijkt me met een weerstand niets te doen, de amplitude haal je alleen omlaag.
jetab
Contacteer:

Thijs_Vanlier schreef:Even kort:
1. Auto loopt nu dus stationair, en je kunt met een beetje gevoel ook nog wel gas geven zonder dat ie wegvalt. Wel is het zo dat ie niet happig is op het gas, dus je geeft gas en dan duurt het +/- 0,5 s voordat het toerental stijgt, dus de motor verslikt zich eigenlijk. Maar niet hoorbaar.
2. Als je de auto 2 minuten laat draaien onstaat er een behoorlijke rookontwikkeling bij het turbinehuis ???!!! De olieleidingen en koelvloeistofleidingen zitten goed vast, en sluiten nu ook af, dat heb ik 3 keer gecontroleerd. Het gekke is dat er dus rook uit het turbinehuis komt, maar je kunt niet precies zien waarvanaf. Hopelijk is het niet de turbineaskeerring, anders kan ie zijn turbo weer opsturen... Turbo is geloof ik ergens bij C& nog iets in Alkmaar of Amesfoort (weet het niet meer precies, het was immers zaterdagavond) gereviseerd bij een erkend bedrijf.
3. Het koelsysteem bouwt een ENORME druk op in de radiateur (en de rest), echt bizar, de slangen worden gewoon hard als de motor even heeft gelopen. Ontlucht krijg ik het niet op de normale manier. Maar hij heeft de cilinderkop gecontroleerd op rechtheid met een rei, en er zat nog geen 5 honderste in, maar nogmaals, dat had hij gemeten en niet ik, dus dat moet ik maar aannemen.
Punt 1 en 2 lijkt haast te wijten aan "een aardappel in de uitlaat" Zit de uitlaat niet verstopt? Heeft hij niet een poetslap achtergelaten in de 'elleboog' van de uitlaat? Kan mij er iets bij voorstellen dat als de uitlaat gassen niet snel weg kunnen, hij gaat inhouden en zelfs na enige tijd druk op bouwt in de uitlaat waardoor de rook bij bijvoorbeeld de turbo/turbine huis eruit komt.

Punt 3 is denk ik een slechte cirqulatie, slangen verkeerd? termostaat? kachelverwarming verstopt. Ook hier: geen poetlappen/vuil ergens in laten vallen?
Tijn
Contacteer:

met gaten in de bak bedoel ik dat de bdp nu door een klein openingetje in het bakhuis steekt, en je moet maar net genoeg ruimte daarin hebben voor het aantal graden wat je wilt. 3 moet nog wel lukken inderdaad , maar volgens mij moet je een extra stukje uit het bakhuis halen als je meer zou willen...

[img]http://www.sdsefi.com/piston17.jpg[/img]
( te vroeg ... )

maarre, dat vervroegen heeft dat nou echt zin ? je verlegt toch de koppelkromme ermee ? (vervroegen geeft meer koppel in het hogere toerenbereik toch?)

correct me if i'm wrong ... maar zelf zou ik gaan voor meer koppel onderin dus lekker de ontsteking laten staan ...
Thijs_Vanlier

@Foto: of een te schraal mengsel, krijg je ook zo'n gaten van.

Maar het gaat me er niet zo zeer om de ontsteking te vervroegen, maar om het feit dat de motor niet lekker loopt. Ik ben er ook maar bijgeroepen van: "he ik krijg em niet aan het lopen". Als dat blijkt dat zowat de hele motor uitelkaar is geweest is het eerste waar ik aan denk: ontsteking niet op tijd... Maar met een vast punt kan dat dus niet anders. De auto "loopt" nu ook op het originele punt, en dat wilde ik daar ook op laten staan. Het probleem zit "duidelijk" in het brandstofsysteem, dus ik ga as. vrijdag de carb eens uitelkaar draaien, en alle kanaaltjes eens doorblazen. Ook zal ik die twee terugslagklepjes controleren of lekkage en werking.

Over dat roken bij het turbinehuis: wij hebben eens even zitten denken: Als je dus nog bakken lucht in het koelsysteem hebt zitten, wat na enkele ogenblikken lopen gigantisch onder druk staat, waarna het bij de turbo begint te roken... Toen we alle nippels en koeltankje open hadden rookte de turbo niet. Dus misschien dat ie daar alle gassen die in het koelsysteem zitten via de turbo naar buiten probeert te duwen.

Over jullie onderlinge discussie of de ontsteking nu wel of niet te stellen is ga ik na meten met mijn ontstekingslamp, dan laat ik het jullie wel weten of je het ontstekingstijdstip nu kunt verstellen met de verdeler... Merktekens zitten op de bak (en vliegwiel) bij een 5 of niet? Ze schrijven 8 graden voor BDP voor bij 650 of 850 tpm (toerental is me even ontschoten)... En normaliter als ze een statisch ontstekingstijdstip opgeven, dan is het ook te stellen, toch? Anders staat er iets van nvt, of niet stelbaar.

Ook haal ik de downpipe (of eerder elleboog genoemd) eraf om te kijken of er geen olie en/of geen poetslap meer inzit :P. Maar lijkt me eerlijk gezegd niet het probleem aangezien de turbo prima draait. Als je op het gas melkt hoor je em goed fluiten, ook slaat de drukmeter twee streepjes uit. (onbelast dus verder zal ie niet rijdend niet komen denk ik.) Het ontluchten is ook iets wat nog op de to do list staat, dus van die slechte circulatie klopt, maar daar waren we al achter...
Iig alvast bedankt voor het meedenken !!!

grz Thijs
Plaats reactie