[ClioII] Functie onderdelen?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
TheFinz

Ben ff bezig onder de motorkap en nou blijkt dat de vorige eigenaar (geen renault liefhebber of gewoon slechte rijder maar dat terzijde) wat zwart heeft bijgespoten op het plastic wat op het blok zit maar dit niet netjes heeft gedaan! hij heeft echt één plek bijgewerkt en de rest zo gelaten...ziet er niet uit!

Nu ben ik benieuwd wat het precies is en of ik het makkelijk en zonder gevaar los kan schroeven?

Het is het plastic op de kop (met gele 16v stickertje erop)

[img]http://www.biesheuvel.nl/shop/PHP/I/PRO ... K138gr.jpg[/img]

En dan nog een vraagje, wat is nou de functie van die resonantiebox die ernaast zit? ik kreeg van een vriend de volgende uitleg:

resonantiebox: De lengte van het inlaatkanaal is uitgerekend door een genie,..... geloof je niet hè!? Het werkt als volgt: Denk in..... de motor zuigt aan doordat de zuiger naar beneden beweegt als de inlaatklep open staat. Door dit sluiten en openen van de inlaatklep ontstaan er pulsen in je inlaattraject. deze pulsen lopen heen en weer van inlaatklep tot het begin van de inlaat(normaal) Wat nu bij jou(jullie!),..... die puls kaatst terug vanaf het begin van die resonantiebox..... nu..... bij een bepaald toerentalgebiedje(uitgerekend door dat genie) zal die puls net voor inlaatklep wachten, zodra die open gaat drukt die puls(=nu drukgolf) er een extra berg frisse lucht in zodat de cilinder optimaler gevuld wordt,.... dit genie creeert hier extra koppel!!! Wat is nu het doel van die box; hier resoneren al die pulsen en de afmetingen van deze box bepalen het toerengebied waar dus deze "drukgolf vulling"(officiele term) plaats vindt!!

Nou heeft deze gozer er best veel verstand van (hts autotechniek)maar is geen renault gek! dus ik hoopte dat iemand ander hier nog iets zinnigs over kan zeggen?

Want zoals de uitleg is kan ik beter geen dikkere luchtaanvoerbuis maken omdat dit koppel kan schelen

of weer wel maar dan met een drukvullingkje door rijwind door de buis naar een opening in de bumper aan te sluiten.

Ik weet het het is allemaal in de marge...maar bij een 1.4tje heb je al niet bergen met vermogen dus ik vind het zonde als ik er een paar verspeel door te beunen!

Alvast bedankt!
jeroen.k

Die kap is gewoon een beschermkapje voor de mooiigheid...kun je er gerust afhalen.

Dat verhaal over die resonantie-box lijkt me...eeuhm...nogal aanwaarschijnlijk, maar daar zullen andere mensen meer van weten :)
Mrtn
Car: R5GTT

Dat is toch gewoon je luchtfilter? :s
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Die resonantiebox dempt het aanzuiggeluid. Haal hem maar eens weg, dan heb je geen K&N-filter meer nodig. Dat verhaal met die drukgolven gaat daar niet voor op.
Het kunstof huis na de resonantiebox is het luchtfilterhuis (zitten 2 kleine torxschroeven in). Dan krijg je de gasklep (daar zit een heveltje met een kabel aan) En de rest is inlaatspruitstuk. Waar dat stickertje opzit. Eerst een verzamelhuis en dan de inlaatbuizen. En hier zijn de drukgolven wel van toepassing. Het zijn vrij lange buizen, wat goed is voor het koppel onderin het toerenbereik. Dat heeft een 16v ook wel nodig.
Het zal vast los te halen zijn. Zorg dan wel dat er geen troep in kan vallen, wat dat komt dan in je motor.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Marco V

Die resonantiebox heb ik ook weg gehaald en heb er dit voor in de plaats en het orginele filter er uit gehaalt.

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/13_DSCN1384.JPG[/img]

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/13_DSCN1382.JPG[/img]

resultaal van dit en dat is mijn bevinding datie iets eerder oppakt.
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Kompt ie weer met z'n twister... :lol: (Y)
Cleaned Style
Projecttopic
Marco V

RenaultclioII16v (Peter) schreef:Kompt ie weer met z'n twister... :lol: (Y)

tuurlijk :D :D :D :D :lol: :p :p :p
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

Zal ik jouw foto van mijn aanzuigsysteem ook ff posten? :smoke:
Cleaned Style
Projecttopic
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

@ Marco: Jij hebt geen airco? Bij mijn Clio past die slang nooit voor de motor langs! Komt deze uit in de luchthapper in de bumper?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Marco V

RenaultclioII16v (Peter) schreef:Zal ik jouw foto van mijn aanzuigsysteem ook ff posten? :smoke:

Oh je boedoelt deze :p :p

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/13_DSCN1340.JPG[/img]
Marco V

Martijn *Baccara* schreef:@ Marco: Jij hebt geen airco? Bij mijn Clio past die slang nooit voor de motor langs! Komt deze uit in de luchthapper in de bumper?
nee daar zittie niet, komt uit aan de onder kant maar daar gaat nog verandering in komen misschien :p
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

Je bent me al voor :lol:
Cleaned Style
Projecttopic
Ferdy
Über-Spammer

maybe een domme vraag, maar wat is het nut van zo'n twister dingus ?
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Het ziet er zo mooi uit....

Sorry, moet zijn: levert meer vermogen op >-) :wink:
TheFinz

Martijn *Baccara* Posted: 01 Dec 2003 10:57 Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Die resonantiebox dempt het aanzuiggeluid. Haal hem maar eens weg, dan heb je geen K&N-filter meer nodig. Dat verhaal met die drukgolven gaat daar niet voor op.
Het kunstof huis na de resonantiebox is het luchtfilterhuis (zitten 2 kleine torxschroeven in). Dan krijg je de gasklep (daar zit een heveltje met een kabel aan) En de rest is inlaatspruitstuk. Waar dat stickertje opzit. Eerst een verzamelhuis en dan de inlaatbuizen. En hier zijn de drukgolven wel van toepassing. Het zijn vrij lange buizen, wat goed is voor het koppel onderin het toerenbereik. Dat heeft een 16v ook wel nodig.
Het zal vast los te halen zijn. Zorg dan wel dat er geen troep in kan vallen, wat dat komt dan in je motor.

Check, het is dus alleen een geluiddemper. Dan kost het dus i.i.g. geen vermogen. En ik vermoede al dat het kunstof deel op de kop de inlaatlucht verzorgde.
Zit hier een pakking tussen? (lekkere schroeven trouwens...hoet heet dit contra torx? ofzo?

Marco V

Ziet er goed uit man die twister! Had hem al gezien op het forum. ideale oplossing! voordelen open filter voordelen vervangingsfilter best from both worlds. Heb je de luchtinlaat geforceerd gemaakt voorin je bumper o.i.d? en gaat hij hierdoor niet meer verbruiken? of is dit een fabeltje? Is trouwens wel prijzig zo'n twister!

en Peter,

Ziet er goed uit man! maar kosten die buizen en siliconen verb. stukken ook niet een vermogen? Ben aan het kijken of ik het wat meer low budget kan doen.... als ik eruit ben laat ik het wel ff weten!

En Ferdi,

De twister is een open luchtfilter dat ingebouwd is in een luchtkanaal. voordeel is dat je geen warme lucht van onder de motorkap zuigt hetgeen vermogenverlies veroorzaakt en het voordeel van een groot filteroppervlak. Uiteraard moet je zo wel het origingele luchtfilter eruit halen (dubbel is wat overdreven) werkt super! is alleen wel muchos dineros! (echter een K&N 57i kitje kost ook niet weinig, en dan zou ik het wel weten de green 4 sure!)
Marco V

zal proberen een :foto: te maken van hoe de slang nu zit en qua gebruik mmm ja ik verbruik niets meer dan anders
en de prijs ik heb er 156,00 Eurie voor betaalt
die rubbers kosten d8 ik rond de 5 eurie en die pijp 35 eurie
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Marco V schreef:die rubbers kosten d8 ik rond de 5 eurie en die pijp 35 eurie
Waar? :p
Marco V

uuuhhh bij een auto style dealer en heb het ook na gekeken in het auto style boek.
Twister heb ik bij atec tuning gehaald en die zit in ridderkerk

hier 2 :foto:

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/13_1562.JPG[/img]

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/13_1558.JPG[/img]
Ferdy
Über-Spammer

Marco V schreef:zal proberen een :foto: te maken van hoe de slang nu zit en qua gebruik mmm ja ik verbruik niets meer dan anders
en de prijs ik heb er 156,00 Eurie voor betaalt
die rubbers kosten d8 ik rond de 5 eurie en die pijp 35 eurie
en hoe zit dat met vermogenswinst ?
is het verschil duidelijk merkbaar ?
ik heb een 1.2 16V, weet dat jij een 1.4 16V hebt.
zou het voor mij iets uitmaken om er zo'n ding op te zetten ?
Marco V

ik weet datie bij mij iets sneller oppakt maar dat is mijn bevinding en oftie daardoor wat vermogen er bij heeft voor m'n gevoel wel maar weet niet hoeveel. en ach als je het mooi vind staan prop je er toch ook 1 in :D
Ferdy
Über-Spammer

ja maar dan wil er wel wat aan hebben
150 euro voor de mooiigheid vink een beetje duur :)
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

Er zullen vast wel een paar pk's extra beschikbaar zijn.
Alleen nu is de vraag hoeveel, want je "wil" natuurlijk ook verschil voelen.
Misschien es een x een vermogensrun op de testbank maken met en zonder twister.
Cleaned Style
Projecttopic
TheFinz

Kep weer ff zitten beunen van het weekend, wel lekker binnen bij een maat van me! want het was goed weer maar niet om te sleutelen!

Kep de resonantiebox ertussenuit gehaald en ook het luchtfilter vervangen door een K&N vervangingsfilter scheelt wel ff zegin uitvoering!

Het originele filter is van papier en zo'n 12 cm dik met daar bovenop een stukje wasemkapfilter. dempt behoorlijk geluid en vormt zeker een restrictie voor de luchtstroom. Het K&N Filter is 2 cm dik met het bekende rode katoen met gaas filter.

En dan nu de low end tuning......

De aansluiting op het luchtfilter naar het zijscherm waar de koele lucht gehapt wordt. inclusief slang en resonantiebox vervangen door...... euh.....Hemelwaterafvoerbuis?! je gewoon PVC pijp.

Eers ff gekeken naar de ontbrandingstemp van dat spul voordat ik brandbaar spul onder de motorkap stop. Maar dat ligt bij de 300 graden en dat wordt het niet onder de kap dus das veilig.

Daarna pijp van rond 80, 3 kniestukken 45 graden en alu verloop van 90 naar 80 in elkaar gemonteerd beetje passen en meten en klaar! vervolgens de kiwa letters wegvijlen en schuren netjes mat zwart spuiten (zodat het er nog enigszins uitziet) beetje striping erop, renault tuning sticker, K&N sticker en klaar...... euh ik geloof dat een foto wel handig is maar moet deze nog ff regelen.

Ziet er best aardig uit (al zeg ik het zelf)

En klinkt goed en pakt inderdaad lekkerder op als eerst!

Foto's volgen..... (en niet lachen! :wink: )
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

Da's wel een goed idee!
Ben benieuwd naar de :foto:
Cleaned Style
Projecttopic
Plaats reactie