Aloha,
sinds kort wil mijn 19 16v niet echt goed meer lopen. Als eerste had de gasinstallatie weinig zin meer om te regelen. Dit ligt waarschijnlijk aan een te lage spanning op de gascomputer. Mijn ervaring leert namelijk dat die er meestal als eerste mee kapt. Sinds vanmiddag gaan de dashboardlampjes en de buitenverlichting ook knipperen als ik de radio aanzet. Op benzine loopt hij stationair ook heel slecht rond.
Ik heb ff gekeken, maar stationair schommelt de accuspanning tussen de 12 en 12.4 volt. Niet goed dus. Laadspanningslampje brand niet.
Zou dit aan een slechte massa van het motorblok of smerige accupolen kunnen liggen?
Slecht lopen 19 16v
heb jij geen wizzard als broer om deze soort vragenArjen schreef:Aloha,
sinds kort wil mijn 19 16v niet echt goed meer lopen. Als eerste had de gasinstallatie weinig zin meer om te regelen. Dit ligt waarschijnlijk aan een te lage spanning op de gascomputer. Mijn ervaring leert namelijk dat die er meestal als eerste mee kapt. Sinds vanmiddag gaan de dashboardlampjes en de buitenverlichting ook knipperen als ik de radio aanzet. Op benzine loopt hij stationair ook heel slecht rond.
Ik heb ff gekeken, maar stationair schommelt de accuspanning tussen de 12 en 12.4 volt. Niet goed dus. Laadspanningslampje brand niet.
Zou dit aan een slechte massa van het motorblok of smerige accupolen kunnen liggen?

volgens mij klopt dit niet helemaal en levert de dynamo te weinig spanning, en de schommeling zal ook het flikkeren van de lampen veroorzakenAbel schreef:dynamo? ieder geval niet aan de accu polen. want de dynamo levert ruim voldoende vermogen als de motor draait

even een andere spanningsregelaar scoren denk ik iig
Mrtn = Maarten
Ik bedoel ook check de dynamo, en het kan niet aan de accu polen liggen want..... [leez mijn verhaal]Mrtn schreef:volgens mij klopt dit niet helemaal en levert de dynamo te weinig spanning, en de schommeling zal ook het flikkeren van de lampen veroorzakenAbel schreef:dynamo? ieder geval niet aan de accu polen. want de dynamo levert ruim voldoende vermogen als de motor draait![]()
even een andere spanningsregelaar scoren denk ik iig
Maar een slecht/los contact kan er toch ook voor zorgen dat de spanning zo gaat schommelen?
Voordat ik de spanningsregelaar ga vervangen (ROTWERK), wil eigenlijk eerst weten of het nog aan iets anders kan liggen.
Voordat ik de spanningsregelaar ga vervangen (ROTWERK), wil eigenlijk eerst weten of het nog aan iets anders kan liggen.
-
Op verschillende plaatsen meten:
min op de accupool pakken, min op het blok pakken, min op de dynamo pakken.
Hetzelfde geldt voor de plus: op de accupool, op de dynamo.
Als je nergens (ook niet rechtstreeks op de dynamo) ongeveer 13,8 volt meet, dan is het de dynamo. Sleepstiften/koolstiften kunnen ook helemaal versleten zijn, heb ik laatst nog meegemaakt.
min op de accupool pakken, min op het blok pakken, min op de dynamo pakken.
Hetzelfde geldt voor de plus: op de accupool, op de dynamo.
Als je nergens (ook niet rechtstreeks op de dynamo) ongeveer 13,8 volt meet, dan is het de dynamo. Sleepstiften/koolstiften kunnen ook helemaal versleten zijn, heb ik laatst nog meegemaakt.
Dit is al mijn derde ruildynamo. Ook ben ik al met de 2de spanningsregelaar bezig. Aangezien de auto binnenkort een grote schop richting asiel krijgt heb ik weinig zin in hoge kosten. Ik ga dus eerst wel ff meten.jeroen.k schreef:Gewoon een revisie dynamo erin. Kost je ook de kop niet!
als het je 3e ruildyamo is zou ik toch even de diversen massapunten meten, en let dan in het bijzonder op die van de bak bij de motorsteun naar het chassis, en de massaverbinding van de motorkabelboom OP je versnellingsbak vlak bij de bdp sensor.
Die heb ik de vorige keren allemaal al gechecked. Maar ik zal inderdaad nog ff een blik werpen op die van de motorsteun naar de chassisbalk. Datis natuurlijk wel een plek waar een hoop vuil en rottigheid zich kan verzamelen.
Hij gaat niet naar de sloop. Ik doe hem of in de verkoop of ik verkoop hem in onderdelen. er zitten nl. een aantal goede onderdelen op.........snelle chip, gele Koni's, RVS Magnex uitlaat.jeroen.k schreef:Schop richting asiel? Gaat ie naar de sloop? Zonde...maar gebruik je dan je 11 straks echt als vervoermiddel? Of heb je nog meer auto's
Zo'n spanningsregelaar zit toch op je dynamo?
Mijn 11 is voorlopig nog niet klaar en ik weet nog niet of ik daar dan dagelijks mee ga rijden. Ik wil volgende maand eens uit gaan kijken naar een 5GTX op gas als voorlopig vervoermiddel.
Om de spanningregelaar te vervangen moet de dynamo eraf. Daar heb ik weinig zin in.
Het probleem is zo goed als zeker opgelost. Er zat ergens "sluiting" of een slecht contact in de stereo-installatie. Daardoor knalde de boordspanning gigantisch naar beneden. Ook werd waarschijnlijk de accu leeg getrokken. Daarom was het probleem waarschijnlijk na een paar dagen stilstaan van de auto weer even over.
Ik heb eerst ff de dynamospanning gemeten: 13,5 volt. Bij inschakelen van de stereo knalde de spanning naar 12.2 volt en soms zelfs richting 11.5 volt.
Ik heb voorlopig het desbetreffende gedeelte van de stereo-installatie uitgeschakeld. Ik ga dit weekend wel ff kijken of ik iets kan vinden.
Ik heb zelfs het idee dat de auto nu een stuk beter loopt, dwz sneller/feller is geworden. Kan dat komen doordat de ontsteking nu een betere vonk geeft en je dus een betere verbranding krijgt of is dat complete bullshit?
Ik heb eerst ff de dynamospanning gemeten: 13,5 volt. Bij inschakelen van de stereo knalde de spanning naar 12.2 volt en soms zelfs richting 11.5 volt.
Ik heb voorlopig het desbetreffende gedeelte van de stereo-installatie uitgeschakeld. Ik ga dit weekend wel ff kijken of ik iets kan vinden.
Ik heb zelfs het idee dat de auto nu een stuk beter loopt, dwz sneller/feller is geworden. Kan dat komen doordat de ontsteking nu een betere vonk geeft en je dus een betere verbranding krijgt of is dat complete bullshit?